AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Har prøvd å gå ned i vekt siden før sommerferien og har klart å gå ned nesten 4 kilo (altså ikke så mye). Begynte å trene styrke (tre dager i uken) for en uke siden og spiser 1500-1700 kalorier om dagen. Er 164 cm høy/lav og i dag veide jeg 82 kg. Problemet er at hver gang jeg går ned litt, så går jeg opp igjen minst like mye og vekta er som en sprettball. Veide 80,7 kg på torsdag og i dag var det plutselig 82! Altså opp og ikke ned! Vet jo at vekta går litt opp og ned, men så mye?? Veier meg til samme tid på morningen og etter jeg har vært på do hver gang. veldig frustrerende når man virkelig føler seg flink, men ikke får de resultatene man ønsker. Jeg vil gjerne gå ned minst 0,5 kg i uka (noe som ikke skal være noe problem egentlig ). Men nå har jeg vippa mellom 81 og 82 i flere uker og noen ganger er den til og med litt over 82 Noen som har noen forslag til hva jeg kan endre? For jeg har egentlig veiedag på mandager, men ifølge vekta har jeg gått fra 81,4 til 82 på en uke(forrige mandag til i dag) uten utskeielser og med trening... Anonymkode: 5b1d2...c37
Pringle Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 Vekt er som en sprettball. Variasjonene du beskriver er helt normale. Økt treningsintensitet vil i tillegg få en til å holde på vann (som veier noe) for reparasjon av muskler. Det er lettere å se vektutviklingen hvis du veier deg hver dag. Hvis du bare veier deg en gang i uka, kan du risikere å treffe på tilfeldige humper og dumper som får det til å se ut som du ikke har gått ned, og da er veien til å "kaste inn håndkleet" kort. Og du må være i et (mer eller mindre konstant) kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Hvordan holder du oversikt over hvor mange kalorier du inntar?
-jk- Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd å gå ned i vekt siden før sommerferien og har klart å gå ned nesten 4 kilo (altså ikke så mye). Begynte å trene styrke (tre dager i uken) for en uke siden og spiser 1500-1700 kalorier om dagen. Er 164 cm høy/lav og i dag veide jeg 82 kg. Problemet er at hver gang jeg går ned litt, så går jeg opp igjen minst like mye og vekta er som en sprettball. Veide 80,7 kg på torsdag og i dag var det plutselig 82! Altså opp og ikke ned! Vet jo at vekta går litt opp og ned, men så mye?? Veier meg til samme tid på morningen og etter jeg har vært på do hver gang. veldig frustrerende når man virkelig føler seg flink, men ikke får de resultatene man ønsker. Jeg vil gjerne gå ned minst 0,5 kg i uka (noe som ikke skal være noe problem egentlig ). Men nå har jeg vippa mellom 81 og 82 i flere uker og noen ganger er den til og med litt over 82 Noen som har noen forslag til hva jeg kan endre? For jeg har egentlig veiedag på mandager, men ifølge vekta har jeg gått fra 81,4 til 82 på en uke(forrige mandag til i dag) uten utskeielser og med trening... Anonymkode: 5b1d2...c37 Som du selv skriver kan vekta variere mye fra dag til dag. Vannmengde i kroppen, tarminnhold osv. Jeg har løst det ved å veie meg hver morgen og på søndag regner jeg ut gjennomsnittet for hele uka. Neste søndag gjør jeg det samme og sammenligner med forrige. Ved å veie meg hver dag forsvinner mesteparten av de naturlige variasjonene og jeg får en ganske reell vekt å sammenligne med. Det kan også være at du ligger litt høyt i matinntak om du ligger på 1700kcal (og kanskje spiser noe mer i helgen?). Jeg er mann, 93kg og trener 3-5 ganger i uka (35 min løping eller 60 min squash hver gang) og ligger nå på 1850kcal daglig. Har en god vektnedgang på det. Kunne nok lagt på til 2000-2200 her men har egentlig ikke noe som helst problem med å ligge på 1850 og trene såpass.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 Skriver inn alt jeg spiser på myfitnesspal (veier maten og sånt). Så det har jeg ganske god oversikt på, men jeg bør kanskje kutte litt mer på mengden kalorier. 1400-1500 kalorier om dagen? Skeier ut litt i helgene, men ikke mye. Da er det meste av utskeielsene beregnet i de 1700 kaloriene med en eventuell liten sjokolade i tillegg (gjerne et rør med Smarties som gir rundt 200 kalorier). Det med å veie seg hver dag og regne gjennomsnittet virka egentlig veldig lurt og det har jeg aldri hørt om før, så takk for tipset! Det skal jeg prøve Er som du over her sier, lett å miste motivasjonen av sånt, men jeg gir ikke opp. Jeg har kjøpt meg en fin kjole i størrelse 38, som jeg skal få på meg til slutt! Har kjøpt den litt liten med vilje, så det er min motivasjon. TS Anonymkode: 5b1d2...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå