AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Vet det høres håpløst ut for mange, er heller ikke tilhenger av overformynderi og forbud. Men dataspill er ekstremt vanedannende med oppdateringer, 2ere og 3ere, nye spill som "alle" har osv, selv voksne har problemer med å stå imot dette kjøret. Føler at datanerder og programutviklere stjeler barndommen til en hel generasjon av barn. Det blir raskt en besettelse, og det er fryktelig vanskelig å stå igjen som den dølleste forelderen i hele verden, når "alle" andre er så "snille". Sukk. Anonymkode: 7fe43...b5b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 De fleste barn blir ikke avhengige. Det er dumt å ødelegge for alle fordi noen går over styr. Heller mer fokus på at foreldre bør begrense datatid. Barn kommer alltid til å skylde på at alle andre foreldre er så snille og alle andre barn får lov til alt. Anonymkode: 05bec...5a7 12
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Fokuset bør være alternativer. Mamma var og sånn. Men alternativet var jo bare å sitte i hagen å glo på gresset. Anonymkode: 19cfa...edd 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fokuset bør være alternativer. Mamma var og sånn. Men alternativet var jo bare å sitte i hagen å glo på gresset. Anonymkode: 19cfa...edd Vokste opp før internett, dataspill, mobiltelefoner og til og med delvis uten tv, men satt ikke i hagen og glodde på gresset. Det du beskriver, er manglende tiltak og fantasi fordi man er så vant til å bli underholdt. Jeg merker det jo selv som voksen. Tida går fort på kg, tv osv... Anonymkode: 30c19...320 3
-Missi- Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 Dataspill er ikke nødvendigvis et onde, hadde selv stor glede av det da jeg vokste opp og kan fortsatt finne på å spille litt. Noen voksne beholder barnet i seg litt lenger Men enig i at de ikke skal få sitte hver dag, og hele dagen, men det er heller ikke noe poeng å være streng kun for å være streng. En regnfylt dag kan godt jeg og sønnen min ha "gaming dag" og sitte og spille på vær vår pc. Han elsker det! Enig med AB at man sammen med barnet kan finne alternativet: besøke familie, gå på tur sammen( feks plukke blåbær nå på høsten, ha bål m.m) en aktivitet vi elsker å gjøre sammen på høsten når bål endelig er lov igjen, min kan man fortsatt få med på brettspill som millionær, yatzy, kortspill som uno, idiot, gris. Det er uendelig med ting man kan gjøre med barna sine, barna kan jo og besøke venner Min er 9.5 nå og syns denne alderen er fantastisk med tanke på alt vi kan gjøre sammen nå. 5
Rotemor Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet det høres håpløst ut for mange, er heller ikke tilhenger av overformynderi og forbud. Men dataspill er ekstremt vanedannende med oppdateringer, 2ere og 3ere, nye spill som "alle" har osv, selv voksne har problemer med å stå imot dette kjøret. Føler at datanerder og programutviklere stjeler barndommen til en hel generasjon av barn. Det blir raskt en besettelse, og det er fryktelig vanskelig å stå igjen som den dølleste forelderen i hele verden, når "alle" andre er så "snille". Sukk. Anonymkode: 7fe43...b5b Ikke skyld på samfunnet og dets utvikling for at du finner det vanskelig å sette grenser for dine egne barn. Det er heller ikke ditt problem at andre barn spiller for mye etter ditt syn.. Endret 5. september 2016 av Rotemor 12
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 Stjeler barndommen? Gaming var barndommen :D Dersom man syns det blir for mye, så trenger man ikke kjøpe nye spill hele tiden. Tror jeg heller ville begrenset spillebruk ved å kjøpe nye spill sjeldnere. Så kunne barnet spille intensivt i så mange uker det tok å runde spillet. Så gikk det noen uker til neste spill og da måtte han finne på andre ting. Vi fikk jo ikke nye filmer hver uke en gang, så vi måtte enten se den samme filmen hver dag eller gjøre på noe annet. Jeg ville heller fokusert på å gjøre film og gaming til noe spennende man fikk iblant. Gjemme en film og ta den frem en regnværsdag. Det husker jeg moren min gjorde, det var alltid veldig spennende når vi fikk en sånn "overraskelse" Voksne klager på at barn ikke blir kreative fordi de spiller og ser TV hele tiden, men de er jammen ikke mye kreative for å finne ut lure måter å naturlig begrense tv og spill selv Anonymkode: edcf1...9ef 2
mjauritz Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 Når jeg vokste opp var det også dataspill. Da var det Nintendo og Gameboy som var greia. Husker det som et godt minne jeg da. Tok ikke over livet mitt på noen måte, og var helt supert å ha med når vi skulle langt i bil. Mamma var veldig streng på aldersgrenser og jeg fikk ikke ha skytespill. Så lenge foreldre er klare med å sette grenser for hvor lenge barnet får holde på så ser jeg faktisk ikke problemet. Er det sånn at barnet maser og maser, og bare sitter inne å spiller så er det foreldrene som må gjøre en bedre jobb 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 Vi kan ikke forby alt foreldre ikke klarer å begrense og sette grense på. Unger vil alltid prøve seg på at "alle andre får lov". De tester grenser, og da er det din jobb å vise hvilke grenser som gjelder hos dere. Ja, klart det er vanskelig. Men livet er ikke enkelt Kan love deg at det blir enda vanskeligere utfordringer som kommer, så du trenger all treningen du kan få :D Anonymkode: 21e2c...759
Rotemor Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Den 5.9.2016 at 15.23, AnonymBruker skrev: Vet det høres håpløst ut for mange, er heller ikke tilhenger av overformynderi og forbud. Men dataspill er ekstremt vanedannende med oppdateringer, 2ere og 3ere, nye spill som "alle" har osv, selv voksne har problemer med å stå imot dette kjøret. Føler at datanerder og programutviklere stjeler barndommen til en hel generasjon av barn. Det blir raskt en besettelse, og det er fryktelig vanskelig å stå igjen som den dølleste forelderen i hele verden, når "alle" andre er så "snille". Sukk. Anonymkode: 7fe43...b5b Har du tenkte på at du kanskje er døll? Altså; ordentlig døll som har denne holdningen? Det er uansett ikke datanerder og programutviklere sin skyld at du har problemer med å holde deg oppdatert. Dersom du vil til spilletid til livs, så får du sette fokuset på dette. Du blander kortene. 4
Nøste~ Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Nei, jeg er i mot forbud av det. Det er faktisk noen som har hatt god nytte av å få sitte fremfor dataen/tven og spille i mange timer, man får opphold fra tanker man har og det mentale blir mye bedre av å fordype seg inn i spillet enn om man ikke får lov til å gjøre det. Da er det lett for at man finner på andre ting som ikke er så bra. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Faktisk så lærer barn veldig mye nyttig av å spille også. Spilling er ikke negativt før det går utover andre ting. Jeg ser feks at våre barn som har spilt spill med engelsk tale og tekst har blitt veldig god i engelsk. Kreative spill som minecraft lærer dem mye om rom, volum og annet som bl.a. gir fordeler innenfor matematikk, i tillegg til at du utfolder seg kreativt. Er det egentlig verre å sitte 1 time med minecraft enn en time med fargeleggingsbok? Og i dag så er man nesten sjanseløs om man ikke er god på data/pc, så dette er viktige egenskaper å tilegne seg. Skolen bruker data mye. Våre barn har hatt lekser på data allerede fra 1. klasse. Så jeg syns virkelig synd på de ungene som ikke har brukt en pc før de begynner på skolen. Nei, så lenge ungene også gjør andre ting som fysisk aktivitet utendørs, leser bøker, leker med andre leker m.m. så er litt spilling bare positivt. Så lenge man holder seg til anbefalte aldersgrenser og følger litt med på hva de gjør. Anonymkode: c7d08...bb1 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Stakkars deg som klarer ikke å sette grenser for ungene dine og må domme hvordan andre oppdra deres. Anonymkode: 7d425...261
stan Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 Jeg har holdt igjen i forhold til spill på pc. Og når det etterhvert ble lov, med en del restriksjoner. Lekser først, ikke mer enn så og så lenge, ikke etter et visst tidspunkt. Jeg føler at det har ført til gode vaner og evne til å finne på noe som ikke er skjermbasert. Det finnes masse ting barn kan gjøre som ikke krever en skjerm.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 Her var det liten forståelse. Men nå vet jeg at selv voksne sliter med å kontrollere sitt eget databruk, så det er vel ingen stor overraskelse. Sitter litt med følelsen av å ha forklart en alkoholiker at han har et alkoholproblem. Kan sende en takk til Pokemon Go, de har i hvertfall gjort ungene synlige i gatene igjen. Som noen er inne på; noe spilling er både lærerikt og bra. ts Anonymkode: 7fe43...b5b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #16 Skrevet 9. september 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det liten forståelse. Men nå vet jeg at selv voksne sliter med å kontrollere sitt eget databruk, så det er vel ingen stor overraskelse. Sitter litt med følelsen av å ha forklart en alkoholiker at han har et alkoholproblem. Kan sende en takk til Pokemon Go, de har i hvertfall gjort ungene synlige i gatene igjen. Som noen er inne på; noe spilling er både lærerikt og bra. ts Anonymkode: 7fe43...b5b Men da skjønner du gjerne at å forby dataspill for barn blir som å forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre konsumet sitt? Anonymkode: 21e2c...759 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #17 Skrevet 9. september 2016 Den 7.9.2016 at 13.35, AnonymBruker skrev: Faktisk så lærer barn veldig mye nyttig av å spille også. Spilling er ikke negativt før det går utover andre ting. Jeg ser feks at våre barn som har spilt spill med engelsk tale og tekst har blitt veldig god i engelsk. Kreative spill som minecraft lærer dem mye om rom, volum og annet som bl.a. gir fordeler innenfor matematikk, i tillegg til at du utfolder seg kreativt. Er det egentlig verre å sitte 1 time med minecraft enn en time med fargeleggingsbok? Og i dag så er man nesten sjanseløs om man ikke er god på data/pc, så dette er viktige egenskaper å tilegne seg. Skolen bruker data mye. Våre barn har hatt lekser på data allerede fra 1. klasse. Så jeg syns virkelig synd på de ungene som ikke har brukt en pc før de begynner på skolen. Nei, så lenge ungene også gjør andre ting som fysisk aktivitet utendørs, leser bøker, leker med andre leker m.m. så er litt spilling bare positivt. Så lenge man holder seg til anbefalte aldersgrenser og følger litt med på hva de gjør. Anonymkode: c7d08...bb1 Enig! Anonymkode: b1117...d45
Torfa Skrevet 9. september 2016 #18 Skrevet 9. september 2016 Den 5. september 2016 at 16.11, Rotemor skrev: Ikke skyld på samfunnet og dets utvikling for at du finner det vanskelig å sette grenser for dine egne barn. Det er heller ikke ditt problem at andre barn spiller for mye etter ditt syn.. 👏👍 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå