AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Av hensyn til økonomien må jeg kutte utgifter, og trenger derfor tips til hvordan jeg kan handle mat og andre nødvendige produkter billigst mulig til 2 voksne personer i mnd. Så derfor lurer jeg på deres beste tips til en billig handel. Min plan er å kjøpe first price og lignende produkter, og å se i tilbudsavisene hver uke. Anonymkode: 72c43...f37
Reveenka Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 First price og tilbudsaviser er en god start, men du får også god uttelling om du lager mye mat fra bunnen av og fryser ned. For eksempel når det er store tilbud på tomatbokser/gule erter/kjøttdeig osv. Fine middag til nedfrysing er ertesuppe, lapskaus, tomatsaus til pasta, lasagne, chili (sin/con) carne ol. Du kan også spare mye ved å kutte ned på kjøtt og heller bruke linser og bønner. 2
Kjetil E Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Hvis du har god fryserplass kan du når jula nærmer seg kjøpe store kvanta av ribbe og fryse ned, eventuelt kjøpe frossen. Og ha i fryseren utover vinteren. Ribbe bruker å være temmelig billig ved juletider. Og dette er faktisk et ikke ukjent fenomen at folk med dårlig råd hamstrer ribbe for å ha utover vinteren.
Jerry Lee Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 Handle i Sverige. Kan faktisk bo ganske langt unna, og det vil likevel lønne seg. Kommer an på mengde og produkter, selvfølgelig.
Marwel Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 *Storhandle slik at du ikke trenger gå i butikken ofte. *Om du har litt ekstra til overs så kjøp store kvanta av mat du bruker som er på tilbud. Jeg handler nå sjeldent mat til fullpris. *Handle varer som er satt ned i pris pga dato. *Handle i innvandrerbutikker. Det er ofte mye billigere for tørrvarer som linser, bønner ol. Samt enkelte grønnsaker. *Bruk kjøtt som ikke er av de fineste stykkene som svineknoke. *Bak brød selv eller kjøp brødmikser som du baker ut selv. *Kjøp kyllingen hel og del den opp selv. *Kjøp aldri revet ost, kjøp hel ost å riv den selv. Jeg bruker foodprosessor til dette. Fryser ned osten som er revet og bruker til pizza ol. *Jeg lager flere pizzadeiger og store porsjoner med pizzasaus og fryser ned. Alltid lettvint middag i fryseren om jeg skulle ha behov for det. *Skriv en matplan hver uke basert på det du har og det som er på tilbud i butikkene.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Av hensyn til økonomien må jeg kutte utgifter, og trenger derfor tips til hvordan jeg kan handle mat og andre nødvendige produkter billigst mulig til 2 voksne personer i mnd. Så derfor lurer jeg på deres beste tips til en billig handel. Min plan er å kjøpe first price og lignende produkter, og å se i tilbudsavisene hver uke. Anonymkode: 72c43...f37 Planlegging! - lese tilbudsaviser og sette opp ukemeny med utgangspunkt i tilbudene. Handlesliste. Ofte smart å sende mannen i butikken med handlelisten. Menn er ofte veldig strukturerte slik og kommer ikke ut med en masse varer som 'stod i veien' Asiabutikker (ofte definert som innvandrerbutikker selv om de ikke selger innvandrere). Frukt, grønt, oljer, ris og belgfrukter har en helt annen pris enn på super'n. Reduser litt på antallet kjøtt-/fiskemiddager og kjør vegetar et par dager i uken. Kok stor kjele gryterett med kokekjøtt (høyrygg eller bibringe) en søndag i blant. Del opp i passende middagsposjoner for familien og bruk fryseren. Kok suppe og spis suppe en dag i uken. Hjemmelaget suppe er digg ente det er kjøttsuppe, grønnsaksuppe eller linsesuppe. Anonymkode: 1207b...721
Gjest Margit Spat Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 Planlegging av middager for hele uka og innkjøp kun en gang i uka er det som funket best for oss. Jeg kombinerer dette med tråling av tilbudsavisene, og kjøper større kvanta av tilbudsvarer for å fryse ned. Et tips er å ikke stirre seg helt blind på tilbudsavisene. Det kan godt være at First Price til fullpris er billigere enn den tilsvarende merkevaren på tilbud. Hvis jeg ikke husker helt feil, kom f.eks laksefiletene fra First Price billigere ut per kg enn laksefileter fra Findus med 40% rabatt sist jeg sjekket. Jeg kjøper First Price-produkter (eller de andre billigmerkene) i de tilfellene der jeg synes kvaliteten og smaken er god nok. Husk også å ikke kjøpe ting bare fordi de er billige: hvis fryseren allerede er full av kjøttdeig, er det lite vits i å hamstre enda mer. Oversikt over hva man faktisk har, er like viktig. Etter å ha fått erfaring med ukesplanlegging, vet jeg også en del om hvilke middager vi bør legge etter hverandre for å få brukt opp innkjøpte råvarer med minst mulig svinn. Det er god økonomi i å produsere lite matavfall; man kaster minst mulig penger
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 Hva slags mat-butikker bruker du? Det finnes Coop-kort og Trumf-kort som kan brukes i forskjellige matbutikker... Anonymkode: 7aa23...131
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå