AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Nå rant begeret over for min del angående boligkjøp i Oslo. Jeg og samboer har kjempet med klør det siste året, bare for å tape i budrunde etter budrunde. Vi trenger en treroms, gjerne i et hyggelig og barnevennlig strøk, med litt grøntarealer rundt. Leiligheten vi bød på nå gikk 800 000 over takst, og summene er så svimlende mye at hele livet blir satt på vent. Jeg ønsker derfor å se utenfor Oslo. Er det noen her som pendler til storbyen? Hvor bor dere? Trives dere? Og hvordan er prisene for leiligheter/rekkehus der dere bor? Anonymkode: fc09e...054
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 Jeg kjenner flere som bor i rekkehus på Lørenskog, på Kurland og Rasta, og de trives godt. Raskt å komme seg inn til Oslo sentrum, grønt og barnevennlig, tro det er gode skoler der også. Treromsleilighetene ligger vel på rundt 2,6 mill og opp, og rekkehus koster fra ca 3,2 tror jeg. Fant et eksempel på finn: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=81761001 Ellers kan man fortsatt få treromsleiligheter innenfor Oslogrensa for under tre mill, http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=81709526. Anonymkode: 6eabd...8e0 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Bor på Råholt og trives kjemepgodt! Kjøpte tomannsbolig her for 2,5 mill. for 1 år siden. Kjøpte da for samme pris som vi solgte 1-romsen vår på Grünerløkka. Toget går til Oslo 2 ganger i timen og bruker 30 min. Anonymkode: dc1c9...12c 2
prt90 Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå rant begeret over for min del angående boligkjøp i Oslo. Jeg og samboer har kjempet med klør det siste året, bare for å tape i budrunde etter budrunde. Vi trenger en treroms, gjerne i et hyggelig og barnevennlig strøk, med litt grøntarealer rundt. Leiligheten vi bød på nå gikk 800 000 over takst, og summene er så svimlende mye at hele livet blir satt på vent. Jeg ønsker derfor å se utenfor Oslo. Er det noen her som pendler til storbyen? Hvor bor dere? Trives dere? Og hvordan er prisene for leiligheter/rekkehus der dere bor? Anonymkode: fc09e...054 Husk at pendling er DYRT. 2 biler koster fort 100.000+ i året, og det kan du betale mye renter for..
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 Man bruker kortere tid mellom Eidsvoll St. og Oslo enn Drøbak - Oslo. Det går 3 tog i timen og med dagens soneinndeling har man inkl. overgang til T-Bane. I nabolaget her bodde det 2 studenter som hadde fått barn. De kjøpte seg leilighet og tok toget til Blindern. Fra de dro hjemmefra til de var på forelesning tok det 45 min. Siden de var foreldre var de ikke med på "studentfestelivet". Men bodde til 70% rabatt på landet. Veldig mange som pendler og trives med det. Toget fra eidsvoll tar ca 32 min. og det foregår en storstilt utbygging i nærheten av eidsvoll stasjon og Eidsvoll Verks st. (Råholt). Såkalt fortetting rundt off.kommunikasjon knutepunkter. http://eub.no/nyheter/slik-vil-utbyggerne-ha-det-i-sundet http://eub.no/nyheter/ostlandets-storste-byggeprosjekt-lundsjordet-blir-eidsvolls-stasjonsby Men det er iferd med å bli kostbart her oppe også. 80% av alle boliger på Jessheim f.eks er bygget etter 1994 og Gardermoen flyplass har skapt mange jobber men samtidig dratt prisnivået oppover. Anonymkode: b4700...c56
Leo Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 23 minutter siden, prt90 skrev: Husk at pendling er DYRT. 2 biler koster fort 100.000+ i året, og det kan du betale mye renter for.. Husk at pendling ikke nødvendigvis trenger å foregå med bil Utgifter til pendling faller dessuten bort dersom man skulle bli syk, arbeidsledig eller av andre grunner får redusert inntekt en periode. 12
prt90 Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 16 minutter siden, Leo skrev: Husk at pendling ikke nødvendigvis trenger å foregå med bil Utgifter til pendling faller dessuten bort dersom man skulle bli syk, arbeidsledig eller av andre grunner får redusert inntekt en periode. Det stemmer forsåvidt, men flytter man "på landet" ender man likevel i 90% av tilfellene med å kjøpe bil, og det er jo å ha bil som er dyrt, ikke å bruke den. Mange som tror de sparer fryktelig mye penger på å flytte ut av Oslo, men i praksis taper de masse på det da lån er billig og transport er dyrt. 1
Nique Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 Bor på Frogner, Akershus, pendler med tog til Oslo, 2 tog i timen, ca 25 min en vei. Rekkehus går for rett over 2.2.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #9 Skrevet 5. september 2016 Anbefaler Jessheim eller Råholt. Der går boligprisene til himmels hvert eneste år og det pga Gardermoen. Jessheim har fått bystatus og Eidsvoll Verk kommer også til å få det om noen få år. Det er ikke å bo på landet lenger å flytte til Eidsvoll og Ullensaker. Kjenner ei som bor i Nordkisa (ett høl i mine øyne), men hun har pendlet til Oslo i over 20 år og det går fint. Anonymkode: 97987...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #10 Skrevet 5. september 2016 Vi bor i Lier og trives veldig godt. Savner byen til tider, men mer plass veier opp for savnet. Legger ved noen eksempler på boliger som ligger ute til salgs og som er relativt nært toget. Finnes også mange andre flotte steder i Lier, men da må man benytte bil/buss til pendling. http://m.finn.no/realestate/homes/search.html?q=tog&location=0.20007&location=1.20007.20125&no_of_bedrooms_from=2&property_type=3&property_type=4&property_type=2&filters http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=81580110 (Kanskje ikke så aktuelt med oppussingsobjekt, men beliggenheten her er fin :)) Anonymkode: f4da7...754
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #11 Skrevet 5. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i Lier og trives veldig godt. Savner byen til tider, men mer plass veier opp for savnet. Legger ved noen eksempler på boliger som ligger ute til salgs og som er relativt nært toget. Finnes også mange andre flotte steder i Lier, men da må man benytte bil/buss til pendling. http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=81119427 http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=81580110 (Kanskje ikke så aktuelt med oppussingsobjekt, men beliggenheten her er fin :)) Anonymkode: f4da7...754 Ser at første linken ble helt feil Oppdatert link. Anonymkode: f4da7...754
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #12 Skrevet 5. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler Jessheim eller Råholt. Der går boligprisene til himmels hvert eneste år og det pga Gardermoen. Jessheim har fått bystatus og Eidsvoll Verk kommer også til å få det om noen få år. Det er ikke å bo på landet lenger å flytte til Eidsvoll og Ullensaker. Kjenner ei som bor i Nordkisa (ett høl i mine øyne), men hun har pendlet til Oslo i over 20 år og det går fint. Anonymkode: 97987...cd4 Jessheim har bare "rusletog" med massevis av stopp. Tog fra Råholt har stopp på Lillestrøm og Gardemoen. 140 km/t resten... Råholt/Eidsvoll blir nesten mer sentral pga av off. transport. Og Jessheim er temmelig kostbart. Nordkisa er sentral ødemark Anonymkode: b4700...c56
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #13 Skrevet 5. september 2016 16 minutter siden, prt90 skrev: Det stemmer forsåvidt, men flytter man "på landet" ender man likevel i 90% av tilfellene med å kjøpe bil, og det er jo å ha bil som er dyrt, ikke å bruke den. Mange som tror de sparer fryktelig mye penger på å flytte ut av Oslo, men i praksis taper de masse på det da lån er billig og transport er dyrt. Mange som må ha bil uansett om man har 5 eller 30 min. til jobb, mange med barn trenger f. eks. bil uansett for kjøring til/fra barnehage osv. Så da går bilutgiftene for det samme. Anonymkode: 6bb67...691
HappyTear Skrevet 5. september 2016 #14 Skrevet 5. september 2016 Drammen er i flott avstand fra Oslo! 30-40 minutter inn med tog, og det går 4 ganger i timen. Drammen i seg selv er en flott by med bra kulturliv og andre ting, vi bor midt i sentrum og har fortsatt egen hage =) 3
bopera Skrevet 5. september 2016 #15 Skrevet 5. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bor på Råholt og trives kjemepgodt! Kjøpte tomannsbolig her for 2,5 mill. for 1 år siden. Kjøpte da for samme pris som vi solgte 1-romsen vår på Grünerløkka. Toget går til Oslo 2 ganger i timen og bruker 30 min. Anonymkode: dc1c9...12c Hey, vi bor også på Råholt..!:) Flyttet hit i juli - fikk oss et nybygg på 80 m2, med hage, garasje, utebod og ekstra parkeringsplass til 2 390 000. Er ikke store greiene du får i Oslo for den prisen. Har ikke bodd her så lenge, men syns folk virker veldig hyggelige, lett å komme i snakk med folk på f.eks. butikker. Området har så mange fine turområder, og dette er en sånn koselig plass, der folk sier "hei" når du møter dem ute på tur. Det kommer flere og flere butikker, og det er store planer for å bygge ut Råholt fremover, har vi lest i forskjellige møtereferat som legges ut på kommunens nettsider. Det er kun 30 min til Oslo S fra stasjonen Eidsvoll verk, og bussen som går gjennom "sentrum", korresponderer med toget. Det er heller ikke langt å kjøre til Hurdal, hvor du finner både alpinanlegg og lysløype, og langs Hurdalsjøen er det nydelig. Jessheim er også bare en kjapp tur unna, hvor du finner et større shoppingsenter, og flere restauranter. Prisene der er derimot en del høyere enn på Råholt, og toget til Jessheim gjør så innmari mange stopp, at Råholt blir bedre å pendle fra. Vi trives kjempegodt så langt, selv om det går mest i maling og innredning for tiden. Har ikke kjent på storby-savnet ennå, men har ikke bodd her så lenge at vi helt vet hvordan det vil funke med det sosiale; vennene våre er veldig "innenfor ring 3", så det kan kanskje bli vanskelig etterhvert. 1
Kontormus Skrevet 5. september 2016 #16 Skrevet 5. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange som må ha bil uansett om man har 5 eller 30 min. til jobb, mange med barn trenger f. eks. bil uansett for kjøring til/fra barnehage osv. Så da går bilutgiftene for det samme. Anonymkode: 6bb67...691 Enig. Er mange Oslo-boere som også vil hevde at de trenger bilen, og enn ikke for å komme seg på jobb, men til mange andre ting.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #17 Skrevet 5. september 2016 Bor i sentrum av Drammen, går tog nesten hvert 10. minutt inn til Oslo, og toget tar 32 min. Jeg har vel 5 min rolig gange til togstasjonen. Jeg er fra Oslo, men flyttet hit grunnet boligprisene. Og jeg stortrives. Det skjer mye i Drammen og, så jeg er mindre i Oslo på fritiden, enn hva jeg trodde. Jeg synes Drammen er perfekt, da det er en ganske stor by, og det er mange bra tilbud her og. Jeg kunne ikke tenke meg å bo på et lite sted. Vil gjerne gå ut døra mi, og kunne gå ut å ta en øl, gå på cafe, handle alt jeg trenger, konserter, teater, kino osv. Anonymkode: eacab...891 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #18 Skrevet 5. september 2016 Når Follobanen er klar vil det gå relativt kjapt inn til byen fra både vestre og østre linje. Fra Ski og innover tar det ikke lang tid med kollektivt, når den går (mye buss for tog under prosjektet). Ulempen den veien er vel at prisene allerede har gått opp mye. Men kjøper man nå kan man bli med på økningen når banen er ferdig. Anonymkode: 0f3fb...20d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #19 Skrevet 5. september 2016 8 minutter siden, bopera skrev: Hey, vi bor også på Råholt..!:) Flyttet hit i juli - fikk oss et nybygg på 80 m2, med hage, garasje, utebod og ekstra parkeringsplass til 2 390 000. Er ikke store greiene du får i Oslo for den prisen. Har ikke bodd her så lenge, men syns folk virker veldig hyggelige, lett å komme i snakk med folk på f.eks. butikker. Området har så mange fine turområder, og dette er en sånn koselig plass, der folk sier "hei" når du møter dem ute på tur. Det kommer flere og flere butikker, og det er store planer for å bygge ut Råholt fremover, har vi lest i forskjellige møtereferat som legges ut på kommunens nettsider. Det er kun 30 min til Oslo S fra stasjonen Eidsvoll verk, og bussen som går gjennom "sentrum", korresponderer med toget. Det er heller ikke langt å kjøre til Hurdal, hvor du finner både alpinanlegg og lysløype, og langs Hurdalsjøen er det nydelig. Jessheim er også bare en kjapp tur unna, hvor du finner et større shoppingsenter, og flere restauranter. Prisene der er derimot en del høyere enn på Råholt, og toget til Jessheim gjør så innmari mange stopp, at Råholt blir bedre å pendle fra. Vi trives kjempegodt så langt, selv om det går mest i maling og innredning for tiden. Har ikke kjent på storby-savnet ennå, men har ikke bodd her så lenge at vi helt vet hvordan det vil funke med det sosiale; vennene våre er veldig "innenfor ring 3", så det kan kanskje bli vanskelig etterhvert. Det som er viktig er jo at toget er noenlunde stabilt, at det stort sett kommer når det skal etc. Anonymkode: 6bb67...691
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #20 Skrevet 5. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i sentrum av Drammen, går tog nesten hvert 10. minutt inn til Oslo, og toget tar 32 min. Jeg har vel 5 min rolig gange til togstasjonen. Jeg er fra Oslo, men flyttet hit grunnet boligprisene. Og jeg stortrives. Det skjer mye i Drammen og, så jeg er mindre i Oslo på fritiden, enn hva jeg trodde. Jeg synes Drammen er perfekt, da det er en ganske stor by, og det er mange bra tilbud her og. Jeg kunne ikke tenke meg å bo på et lite sted. Vil gjerne gå ut døra mi, og kunne gå ut å ta en øl, gå på cafe, handle alt jeg trenger, konserter, teater, kino osv. Anonymkode: eacab...891 Ja, men problemet er jo at toget ofte ikke går. I min jobb kunne jeg ikke ha bodd utenfor Oslo, fordi jeg må kunne stille på kort varsel dersom det skjer noe, og da gir ikke toget god nok garanti for at jeg er på sted X til riktig tid. Anonymkode: 6bb67...691 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå