Gå til innhold

Er jeg rar??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen:) veit ikke hvor dette passer inn så skriver her istede. 

Jeg lurer på det med ferie eller utenlandsopphold over lengre tid (flere måneder og kanskje lenger). Hvor viktig er det at det lignet mest mulig Norge? 

Jeg har erfart to land over lengre tid med enn helt annen standard. Vi snakker kun varmtvann på morningen, ingen isolasjon og kakerlakkbesøk i det ene landet, og froskebesøk i dusjen, geiter på tur alene i gatene og åpen rennende kloakk i det andre. Dette blant tusen andre ting som du aldri finner i Norge. Men greia er at jeg ikke bryr meg, selv etter et par måneder tenker jeg ikke noe særlig over det. Når det kommer til "lavere standard" har jeg aldri hatt problemer med å tilpasse meg. At vi ikke har strøm 18 timer i døgnet har jeg ikke egentlig merket veldig til. Men så tenker jeg at jeg har hatt det kjempefint og den mentale helsen min ble mye bedre. Jeg gikk bare og observerte, uten å bli irritert/overasket over noe som helst. Har det noe med maslows behovstrekant å gjøre? Alt dette er jo bare materielle ting, og jeg merker her hjemme i Norge vil jeg ha og ha og ha og blir dritsur nå som vaskemaskinen ikke sentrifugerer automatisk (må bytte den ut). Hvorfor tenker jeg ikke på det i andre land? Er det flere som er sånn? 

Anonymkode: 3deb5...3a3

Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Alle mennesker er rare

Skrevet
Et øyeblikk siden, Aragorn II Elessar skrev:

Alle mennesker er rare

Haha og godt er det! 

Skrevet

Jeg tenker at det har med forventninger til landet og standarden. Her hjemme vet jeg at ting stort sett er på stell, og at det meste fungerer. Derfor blir jeg irritert når ting ikke går på skinner. Når jeg derimot besøker land hvor standarden kanskje er litt lav, er terskelen også mye høyere. Jeg tåler mer, og forventer mindre. Ble litt rotete, men du skjønner hva jeg mener? 

Skrevet
11 minutter siden, kissi skrev:

Jeg tenker at det har med forventninger til landet og standarden. Her hjemme vet jeg at ting stort sett er på stell, og at det meste fungerer. Derfor blir jeg irritert når ting ikke går på skinner. Når jeg derimot besøker land hvor standarden kanskje er litt lav, er terskelen også mye høyere. Jeg tåler mer, og forventer mindre. Ble litt rotete, men du skjønner hva jeg mener? 

Skjønner det veldig godt:) det virker veldig logisk, har sikkert gjort det samme her :) tusen takk for svar !

Gjest NotNaomi
Skrevet

Kjente meg godt igjen i Hi ! Selv tror jeg at det kanskje har med mennesketyper å gjøre,at noen omstiller seg mye lettere enn andre. Jeg har venner som legger stor vekt på komfort blant annet,og selv bryr jeg meg svært lite om det fordi jeg legger mye mer vekt på å oppleve det som er nytt og annerledes. Dessuten får en satt ting i perspektiv,noe jeg syns er gode erfaringer! Til slutt vil jeg også si at jeg på en måte blir mer avslappet og føler mer frihet når "alt ikke er på plass". Det enkle får meg til å senke skuldrene mer.

Skrevet

Helt enig med @NotNaomi. Veldig avslappende og befriende når alt er enkelt og standarden lavere!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen:) veit ikke hvor dette passer inn så skriver her istede. 

Jeg lurer på det med ferie eller utenlandsopphold over lengre tid (flere måneder og kanskje lenger). Hvor viktig er det at det lignet mest mulig Norge? 

Jeg har erfart to land over lengre tid med enn helt annen standard. Vi snakker kun varmtvann på morningen, ingen isolasjon og kakerlakkbesøk i det ene landet, og froskebesøk i dusjen, geiter på tur alene i gatene og åpen rennende kloakk i det andre. Dette blant tusen andre ting som du aldri finner i Norge. Men greia er at jeg ikke bryr meg, selv etter et par måneder tenker jeg ikke noe særlig over det. Når det kommer til "lavere standard" har jeg aldri hatt problemer med å tilpasse meg. At vi ikke har strøm 18 timer i døgnet har jeg ikke egentlig merket veldig til. Men så tenker jeg at jeg har hatt det kjempefint og den mentale helsen min ble mye bedre. Jeg gikk bare og observerte, uten å bli irritert/overasket over noe som helst. Har det noe med maslows behovstrekant å gjøre? Alt dette er jo bare materielle ting, og jeg merker her hjemme i Norge vil jeg ha og ha og ha og blir dritsur nå som vaskemaskinen ikke sentrifugerer automatisk (må bytte den ut). Hvorfor tenker jeg ikke på det i andre land? Er det flere som er sånn? 

Det enkle liv tiltrekker meg :)
Jeg er i en prosess i livet der jeg prøver å finne ut hva jeg vil og ønsker med livet mitt. Det enkle livet tiltrekker meg, og jeg har i over ett år hatt et prosjekt på gang. Sakte men sikkert kuttet jeg ut tv kanaler. Ser ikke på tv, den durer bare i bakgrunnen for å ha lyd. Har tv, men blir brukt til film, spill osv (har barn), ellers i hverdagen blir den ikke brukt. Vurderer å kutte ut TV helt, eventuelt sette den inn på rommet til barnet så barnet kan spille og styre på :) Har ikke internett heller, kobler meg på gjestenettet til stedet jeg bor på. For å begrense tidstyven (nettet) :)

De siste ukene hadde jeg siste innspurt i stor oppryddingen i leiligheten, som har vart ca 1 års tid. Jeg hadde ting som jeg ikke var sikker på jeg ville beholde, så det beholdt jeg noen måneder for så å ta det frem igjen. Nå har jeg endelig fått ryddet opp skikkelig og effektene er enorme. 

Jo mindre ting jeg har, jo lykkeligere er jeg og friere. Hodet er ryddigere, humøret er på topp og stabilt. De tingene jeg har, er av betydning for meg. Jeg har blitt rikere (ikke på penger).

Jeg planlegger nå et par prosjekter, som skal til live om noen år. Hva disse prosjektene er, handler om det enkle livet.

Men merker og har merket presset fra samfunnet og mennesker rundt at sånn og sånn er det i 2016, og alt det der. :) Har bltit flinkere til å gi litt mer F*** :) 

Vet ikke hva det kan komme av, men jeg mener folk er lykkeligere jo mindre de har og jo enklere de lever. Man behøver ikke alt det materielle tullet. Hva med at du prøver, gjør en innsats for å leve et enklere liv hjemme og? 

Jeg kunne skrevet et bedre utfyllende innlegg om dette og skrevet milevis med tekst ang dette, men etter en dag på jobb og alt som kommer med, frister det ikke nå. Følger med på tråden her jeg, i tilfelle noen andre svarer også :):)

Skrevet

Har nok med forventninger å gjøre, ja, og hvordan man eventuelt takler frustrasjoner og problemer

Anonymkode: 20282...c6f

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen TS. Vi er kanskje verdens rikeste land, men fattige på det menneskelige.

Anonymkode: 37e2c...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...