AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Jeg er 32 år og overvektig, bmi 29. Kiloene har sneket seg på over noen år, burde sikkert vært 20 kg mindre sånn ideelt sett. Har ei jente på 1,5 år, hadde et fint svangerskap, men med en mild grad av svangerskapsdiabetes. Begynner egentlig å bli klar for nr. 2, jeg og mannen har sett for oss to barn ganske tett. Vil i grunn begynne å prøve ganske fort, men så er det denne vekta som plager meg en del. Jeg veide 80 kg da jeg ble gravid sist og, fikk en del kommentarer for det av helsepersonell på sykehuset og jordmora. Sånn type du kan ikke ligge på sofaen hele dagen, selv om det absolutt ikke var tilfelle. Jeg prøver å være ganske sunn, men jeg spiser ofte for mye. Var veldig flink i forrige svangerskap med kosthold og aktivitet om jeg kan si det selv Kan noen gi meg noen råd om jeg bør slanke meg før jeg blir gravid? Eller er det trygt å bare begynne å prøve? Anonymkode: 5ef88...d6e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 Du kan jo endre livsstil på normal måte(altså ikke slanking, men slutte å "ofte spise litt for mye") og bevege deg mer selv om du prøver? Det går helt fint å melde seg på eksempelvis Grete Roede kurs eller bare følge apper som belager seg på en 2000 kcal daglig samt begynne å trene normalt(all moderat trening en blir svett av). Problemet med overvekt er jo nettopp at mange lever et jojoliv - enten på slankekur, eller så spiser man "litt ekstra litt for ofte" og kiloene raser opp og ned som igjen ødelegger forbrenning. Dropp vektmål, og bare endre livsstilen. Prøving eller ikke prøving har ingenting å si. Du får iallfall ikke mindre risiko for komplikasjoner og mye ekstra vekt etter fødsel om du ikke begynner nå. 29 i BMI er jo for mye, og det tar lang tid å endre vaner og miste vekt. Slanking er jo ikke svaret uansett, de færreste som slanker seg klarer holde vekta. Det er nettopp pga sort-hvitt tankegangen mange dessverre sliter med. Det er jo ikke enten tynn eller stor, man kan lande på noe midt imellom. Men det vil jo kreve vektnedgang også for deg - kanskje målet ditt kan være øvre del av normal BMI? Blir du gravid følger du jo bare planen din sammen med legen. Anonymkode: ac08b...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Høres ut som du har litt samme utgangspunkt som meg, og jeg hørte aldri noe negativt om vekten min underveis i svangerskapet. Nå veide jeg litt mer enn deg da jeg ble gravid (86) men dagen før fødsel var jeg "bare" 93 kilo. Så de hadde vært fornøyde med både min vektøkning og med SF-målet underveis i svangerskapet. Jeg er igjen på 84-85 kilo, men i BMI er jeg 29 som deg. Er gravid med nr 2, og har vært i kontakt med helsepersonell og ikke hørt noe om vektet. Kun generell kostholdsinformasjon. Anonymkode: 55bc7...31f
Frostrose Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 Jeg ville gjort begge deler. Start å leve sunt mens dere prøver. Du trenger ikke noen voldsomme kurer, men spis fornuftig og beveg deg.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 Skader ikke å ta tak i livstilen samtidig som dere prøver:) Anonymkode: 3e69a...078
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 Enig med de over. Endre livsstil, spis sunt, tren og prøv å gå ned. Blir du gravid før "matchvekt" er nådd, hold på de gode vanene gjennom svangerskapet og ikke gå opp mer enn du trenger for at både du og barnet har det bra. Anonymkode: 93c9d...e92
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 1. øk protein inntaket, egg til frokost, kylling og fisk er topp :-) 2. kutt ned på sukker og hvetemel (bra for hormonene også :-) Kan være grusomt første tiden, men fantastisk når du har kommet over kneika. Det er dessuten lettere å kutte sukker når du først har fylt på med proteiner. 3. gå tur (ikke stress med at det skal være trening) nyt natur og frisk luft, få opp pulsen litt Jeg holder på med akkurat samme greia. Disse tre punktene har gitt meg resultater så langt og er enkle og overkommelige å følge. Begynte med punkt 1, så etter en uke punkt 2, så etter enda en uke punkt 3. Og hopp i vei! :-) Sex er også trim :-) Tror også det gir godfølelse slik at punkt 1, 2 og 3 blir lettere :-) Anonymkode: c15a2...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå