Gå til innhold

Sleppe katten ut - gi den bort - avlive ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avlive var å sette det veldig på spissen. Det skjer ikke med lille pus. Det er babyen min, men han gir litt problemer nå. Han er 10 år gsmmel. Rasekatt. Aldri vært alene ute rett og slett fordi jeg tror han er for dum og ikke har instinktene. Derimot står han i bånd. 

Nå har vi fått barn. Han er bare snill men får nok litt lite oppmerksomhet. I allefall prøver vi, men han mjauer mye. Spesielt om kvelden og natten når det er stille i huset. Og da våkner så klart ungen. Utrolig iriterende. I helgene vekker han oss 5 ol morran med mjauing. 

Jeg vil i grunn ikke gi han bort men tenker at jeg må gjøre noe. Er det bedre å gi han bort eller la han gå ute? Kan kjøpe slik katte GPS til han. For jeg er redd for å miste han ute. Trafikken. Andre dyr. Men vil ikke gi slipp på han heller. Bedre å gi han til ukjente eller la han ta den risikoen med å være ute? Han elsker å være ute i bånd i allefall 

Anonymkode: 68757...470

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Han er ikke babyen din. 2: En av dere kan sove med katten i stua, så ikke katten blir ensom og mjauer. 3: alternativt kan dere få en ekstra katt til ham (men det vil bli krangling og fresing den første måneden!). 4: Du skal ikke slippe ut en katt som ikke egner seg som utekatt, enkelte raser og enkelte individer klarer ikke å være utendørs. De er for dumme, eller for naive. Utelivet er ikke for alle katter. 5: Det kan høres ut som om det å gi ham bort er en god løsning, f.eks til noen uten barn som ikke har noen som kan vekkes. Kanskje noen som har en katt fra før av. 

Når det kommer til å slippe ut katten, er det et valg du må ta selv, og en vurdering du må ta selv. Du kjenner katten. Har du vært ute med ham og sett hvordan han er ift naturen, biler, dyr, mennesker? 

Anonymkode: 02588...388

• Liker 6
Skrevet

Glemte punkt 7: Du kan bygge en kattegård der han kan gå ut og inn som han vil via en katteluke i veggen. 

Anonymkode: 02588...388

• Liker 6
Skrevet

Jeg  ville verken omplassert eller avlivet en 10 år gammel katt. For gammel til å omplasseres (om annet er mulig) og avliving bør ikke engang vurderes om katten ikke er alvorlig syk. 

Kan en av dere bruke litt mer tid på katten? Gå tur ute med den i sele f.eks? Slit ham ut, prøv å lek med ham om kvelden. Bruk tid på pus når det er stille i huset, så mjauer han kanskje ikke?

Det er bare en liten periode babyen deres er så krevende. Etterhvert blir barnet eldre, da vil dere ha mer tid til pus, og kanskje vil barnet og pus bli venner.

• Liker 13
Skrevet

Det finnes laserleker som kan settes på bordet eller gulvet som underholder pus uten at du må gjøre noe særlig. Innekatter har lett for å kjede seg om de ikke får mye oppmerksomhet og lek. Synes også kattegård var en god ide.

Anonymkode: 47cda...ce7

• Liker 1
Skrevet

Kattegård er en god ide, ellers vil jeg tro at det faktisk er fullt mulig at den kan klare seg fint og trives som frittgående katt. Det er veldig få katteraser som ikke har instinkter, for å være helt ærlig. Katter har til alle tider vært helt avhengig av sine instinkter for å overleve, det å avle målrettet på katter er et moderne fenomen (i motsetning til hunder som har vært avlet målrettet i tusener av år). Det tar betydelig mange generasjoner avl å avle bort vettet. At det finnes dumme enkeltindivider tror jeg på, kjenner til flere, men de har som fellesnevner at de er enkeltindvider og ikke representative for sin rase...

Uansett, bruk litt tid på katten og gi den litt oppmerksomhet, men ikke belønn mjauing på natten med kattegodis etc for å roe den ned. ;) Jeg har også en katt som liker å mjaue litt rundt i huset på kveldstid, heldigvis våkner ikke ungene lengre av lyden. Om det er en trøst, så blir barn vant til lyder om natten etterhvert. 

Anonymkode: edaed...929

• Liker 1
Skrevet

Prøv å gå tur med pus. La han styre hvor han vil selv.

Jeg har en 5 år gammel perser som startet som innekatt, da vi bodde i byen, og gradvist ble en utekatt, etter at jeg flyttet litt på utkanten for ca. 1 år siden.

Begynte egentlig med at han stakk av en dag, men så kom han tilbake. Dette gjorde han noen ganger, og vi fant ut at han hadde lært seg å åpne ytterdøra. Så fikk han lov på søndager, da det ikke finnes trafikk her. Og så fikk han gradvist lov mer og mer. Han kan ikke klatre i trær. Har så og si null jaktinnstinkt. (Han prøver seg på duene så klart, men får ikke helt til). Han er som en liten bamse. Litt klønete og god, men han klarer seg :). Først for 3 måneder siden fant han ut at han kunne bæsje ute. Han er mye roligere om natten, selv om jeg bare har han ute til i 6-7 tiden, og som regel er det to tre turer ut hvor han er borte i 1-3 timer. Han har halsbånd med refleks, og selvutløser, navn og telefonnummer, chip i nakken og så er han kastrert. Og så har jeg kjøpt en slik PetCam til han så nå vet jeg ca hvor han pleier å vandre XD.

Hvis du vil gjøre han om til utekatt, så vil jeg foreslå at du går gradvist frem. Ta han på tur i sele slik at du ser hvordan han reagerer på lyder og hvor han vil gå.

Hvis du egentlig vil beholde han som innekatt, eller ser at han ikke registrerer lyder fra biler, så kan jeg anbefale at du leker skikkelig med han ca. 1,5 timer før leggetid og gir han mat/våtfor ca en halvtime før, og så passer på at han har mat, vann og rent do før du legger deg.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har du fått det for deg at han er for dum? Har dere noen dårlige erfaringer med han?

Anonymkode: 2ad73...c81

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke vent ham til å bli utekatt nå rett før vinteren når han ikke er vant til å være ute. 

Anonymkode: dfaa2...22d

• Liker 2
Skrevet

unnskyld meg, men dette blir for dumt... Jeg får rett og slett vondt inni meg på hvordan du tenker om katten din. Betyr han så lite for deg når han har vært der i 10 år i ditt liv? Å det med at du i det hele tatt nevner spørsmålet om å bare slippe han ut...  for det første er katter smartere enn DU tror. Han har ikke gått noen steder hvis du hadde sluppet han ut. Og etter hvert som dere ikke åpner dørene for han lenger, må han lide av sviket og avisningen av sin egen flokk... Ja flokk. Du vet det at flokken er som familien hans. Og plutselig helt ut av det blå, skal dere stenge han ute... UTEN MAT, HAN HAR ALDRI LÆRT SEG Å JAKTE PGA AT HAN ALDRI HAR VÆRT UTE (noe som er helt absurd). katter lærer seg å jakte ved lek også, men jeg kan tenke meg dere ikke har gjort det heller med tanke på det du sier om katten din.... 

Skaff deg kattedør. Tenk på andre individ enn bare mennesket... Det er rett og slett egoistisk og vondt. 

Bare bit tenna sammen. tilrettelegg for katten din. Ikke skyv han unna. du har han nok opptil 2-4 år til. Hvis du plutselig ikke takler det bare fordi du har fått en unge, skulle du tenkt deg om. Enten for 10 år siden, eller for et par måneder siden. 

å avlive kommer ingen veterinærer til å gå med på uten god grunn. 

ja jeg er hard i det jeg sier, men noen må si i fra. 

Hilsen veterinær student.

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, andreaaax skrev:

Bare bit tenna sammen. tilrettelegg for katten din. Ikke skyv han unna. du har han nok opptil 2-4 år til.

12-14 år er høy alder for en frittgående ute/innekatt, men innekatter kan fint leve enda lengre enn det. For alt TS vet kan katten leve til den blir både 18 og 20 år.

TS, du bør aktivisere katten hver kveld ei stund før leggetid så den får oppmerksomhet og blir trøtt. Se til at den har alt den trenger (mat, vann, ren dokasse og kanskje et par leker), og prøv å overhøre mjauinga. Hver minste reaksjon ffra dere er en oppfordring til katten om å fortsette. Vær tålmodig. Etterhvert bli babyen bli mer vant og kanskje også riktig så god venn med katten.

Blir det riktig ille, er omplassering det riktige. Ikke hiv katten mer ut for deres skyld eller avlive den. Dere har valgt å ta vare på katten, den har ikke valgt å bo hos dere. Så gjør det som er best for katten.

Anonymkode: d78c7...964

• Liker 3
Skrevet

Er det gutt eller jente? Kunne det å ha fått kattunger fått henne opptatt med noe annet? Så beholder dere én som selskap for pusemor?

Eller kan dere teste katten med en annen (kanskje fra Dyrebeskyttelsen)? Om det går bra, så slipper pusen å føle seg alene.

Har du ellers noen i familien eller noen naboer som kunne tenkt seg å adoptere? For da har du katten likevel nær deg siden du er så glad i den. Og den er nær deg. Det vil sikkert bli litt trist for en katt som har bodd 10 år et sted å plutselig få en ny familie.

Håper dere finner en løsning :)

21 minutter siden, andreaaax skrev:

unnskyld meg, men dette blir for dumt... Jeg får rett og slett vondt inni meg på hvordan du tenker om katten din. Betyr han så lite for deg når han har vært der i 10 år i ditt liv? Å det med at du i det hele tatt nevner spørsmålet om å bare slippe han ut...  for det første er katter smartere enn DU tror. Han har ikke gått noen steder hvis du hadde sluppet han ut. Og etter hvert som dere ikke åpner dørene for han lenger, må han lide av sviket og avisningen av sin egen flokk... Ja flokk. Du vet det at flokken er som familien hans. Og plutselig helt ut av det blå, skal dere stenge han ute... UTEN MAT, HAN HAR ALDRI LÆRT SEG Å JAKTE PGA AT HAN ALDRI HAR VÆRT UTE (noe som er helt absurd). katter lærer seg å jakte ved lek også, men jeg kan tenke meg dere ikke har gjort det heller med tanke på det du sier om katten din.... 

Skaff deg kattedør. Tenk på andre individ enn bare mennesket... Det er rett og slett egoistisk og vondt. 

Bare bit tenna sammen. tilrettelegg for katten din. Ikke skyv han unna. du har han nok opptil 2-4 år til. Hvis du plutselig ikke takler det bare fordi du har fått en unge, skulle du tenkt deg om. Enten for 10 år siden, eller for et par måneder siden. 

Har du lest noe annet enn tittelen? :klo: I så fall hadde du ikke fått "vondt i deg" av hvordan hun tenker om katten sin. Hun kaller den jo for babyen sin og bryr seg tydeligvis veldig mye. Og avlivning er ganske tydelig ikke et alternativ.

TS spør klart og tydelig etter tips og råd for at det kan bli en happy ending for både mennesker og dyr i denne husholdningen.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, andreaaax skrev:

Å så tøff da! Siden du er veterinærstudent så gir det deg rett til å snakke til folk på den måten? 

Har TS sagt at hun skal slippe ut katten å ikke slippe den inn igjen??  Jeez... 

Anonymkode: d6138...54a

Skrevet
10 timer siden, Tibbie skrev:

Er det gutt eller jente? Kunne det å ha fått kattunger fått henne opptatt med noe annet? Så beholder dere én som selskap for pusemor?

Eller kan dere teste katten med en annen (kanskje fra Dyrebeskyttelsen)? Om det går bra, så slipper pusen å føle seg alene.

Har du ellers noen i familien eller noen naboer som kunne tenkt seg å adoptere? For da har du katten likevel nær deg siden du er så glad i den. Og den er nær deg. Det vil sikkert bli litt trist for en katt som har bodd 10 år et sted å plutselig få en ny familie.

Håper dere finner en løsning :)

Har du lest noe annet enn tittelen? :klo: I så fall hadde du ikke fått "vondt i deg" av hvordan hun tenker om katten sin. Hun kaller den jo for babyen sin og bryr seg tydeligvis veldig mye. Og avlivning er ganske tydelig ikke et alternativ.

TS spør klart og tydelig etter tips og råd for at det kan bli en happy ending for både mennesker og dyr i denne husholdningen.

Anbefaler du virkelig noen som har en 10år gammel katt å få kattunger, fordi de har for lite tid til katten?

Punkt 1: Det er uetisk å få kattunger når det finnes tusenvis av kattunger som trenger nye hjem, og blir drept/avlivet/sulter i hel.
Punkt 2: Å få kattunger er en stor påkjenning for en så gammel katt, det kan være farlig for katten.
Punkt 3: Kattunger krever mye tid og oppmerksomhet om de skal bli skikkelig sosialisert. Hva om noe ikke går som det skal, f eks at kattemor avviser en eller alle kattungene, og de må mates med sprøyte annenhver time? Hva om kattemor ikke får dem husrene, og de må passes på og menneskene må lære dem det?

Jeg regner egentlig med at katten til TS ble kastrert for lenge siden (da hun virker som en ansvarlig katteeier), men om den ikke er det, er det verd å få gjort, kanskje det hjelper 

• Liker 10
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å så tøff da! Siden du er veterinærstudent så gir det deg rett til å snakke til folk på den måten? 

Har TS sagt at hun skal slippe ut katten å ikke slippe den inn igjen??  Jeez... 

det er dyreplageri!! 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, andreaaax skrev:

det er dyreplageri!! 

HVA er det som er dyreplageri?? 

Skrevet
4 timer siden, andreaaax skrev:

det er dyreplageri!! 

Er det dyreplageri å la en katt gå litt ute?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det dyreplageri å la en katt gå litt ute?

å slippe den ut for alltid å bare la den leve uten å få komme hjem igjen. Ja

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, andreaaax skrev:

å slippe den ut for alltid å bare la den leve uten å få komme hjem igjen. Ja

Kan du si hvor TS har sagt at det er det de skal gjøre? Eller er du her bare for å trasse??

• Liker 1
Skrevet

Hei TS 

Hva med å gå litt ute med ham, rundt huset, uten bånd? 

Og skaffe kattedør. Husk chip og gjerne reflekshalsbånd hvis han er ute alene etterhvert. Han blir antageligvis en lykkelig katt av å få lov til å være ute. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...