Gå til innhold

Kryssallergi mot epler - destrueres allergenene når eplene blir varmebehandlet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bjørk, hassel, or, Salix (vier, selje, pil) kan gi kryssreaksjon mot: Eple (rå), pære (rå). Matvarene i tabellen over tåles ofte når de er kokt, skrelt, hermetisert eller syltet.

Fra naaf: Ved kryssreaksjon på en matvare, reagerer man ikke nødvendigvis på de øvrige matvarene på kryssallergilisten. Som oftest tåles matvaren kokt, skrelt, hermetisert eller syltet. 

Men mitt spørsmål er: Destrueres allergenene i eplene når eplet er kokt eller stekt? For jeg har lest det nemlig, husker ikke hvor, og jeg har bakt eplekake, men tør ikke å smake på den før jeg vet sikrere :( Har vært allergisk mot rå epler siden jeg var 10 år (dvs i 15 år) og jeg har alltid tålt eplene når de har vært varmebehandlet, men har ikke kunnet spise rå epler. Men jeg har utviklet mer alvorlig allergi, så derfor er jeg skeptisk og vet ikke.. noen som vet?

Anonymkode: 31103...35a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke spise rå epler eller drikke ferskpresset eplejuice som ikke er varmebehandlet. Tørkede epler går kun dersom det har vært høy nok temperatur i tørketiden. Jeg spise/drikke det dersom det varmebehandlet.

Under varmebehandlingen brytes proteinrekkene som du i utgangspunktet reagerer på. Du vil derfor ikke reagere på stekte og kokte epler. Dersom du et kjemperedd for å prøve, kan du ta en liten bit først og la det gå en stund før du spiser mer. Reaksjonen bør komme i løpet av en fem minutter dersom du får reaksjon (noe du ikke kommer til å få). Lykke til!

Anonymkode: 52fe2...6b7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke spise rå epler eller drikke ferskpresset eplejuice som ikke er varmebehandlet. Tørkede epler går kun dersom det har vært høy nok temperatur i tørketiden. Jeg spise/drikke det dersom det varmebehandlet.

Under varmebehandlingen brytes proteinrekkene som du i utgangspunktet reagerer på. Du vil derfor ikke reagere på stekte og kokte epler. Dersom du et kjemperedd for å prøve, kan du ta en liten bit først og la det gå en stund før du spiser mer. Reaksjonen bør komme i løpet av en fem minutter dersom du får reaksjon (noe du ikke kommer til å få). Lykke til!

Anonymkode: 52fe2...6b7

Ja, jeg er ganske redd siden jeg ofte får allergiske reaksjoner hvis jeg "tøffer meg" og spiser noe jeg ikke tåler. Jeg begynte å klø i øynene bla.a da jeg skar opp de rå eplene, men det er vel normalt. 

Nå er det jo stekt. Jeg spiste en liten bit av deigen og hadde en stekt eplebit i munnen (spyttet den ut :fnise: ) uten å få en reaksjon. Jeg må bare tørre, da.... 

Skrevet

Noen tåler de når de er varmebahnadlet, snare ikke. de destruerers definitivt ikke, men kan være at noen allergeneer reagerer med andre stoffer og reaskjonen vil bli mindre/forsvinne. Du må bare prøve for å vite for din del

Anonymkode: 0c0a8...920

Skrevet

Sjefen min tåler eple når det er varmebehandlet, men ikke rå.

Anonymkode: c85c7...e7c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tåler de når de er varmebahnadlet, snare ikke. de destruerers definitivt ikke, men kan være at noen allergeneer reagerer med andre stoffer og reaskjonen vil bli mindre/forsvinne. Du må bare prøve for å vite for din del

Anonymkode: 0c0a8...920

Noen ganger har jeg spist litt av noe, og det har gått greit, men så har jeg spist mer og blitt syk. Er litt det jeg er redd for. Hvis jeg spiser 1/3 teskje varmebehandlet eple og ikke får reaksjon innen 5-10 min så bør det være ok? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen min tåler eple når det er varmebehandlet, men ikke rå.

Anonymkode: c85c7...e7c

Det er sånn jeg har hatt det, men har ikke spist eplekake siden i fjor (vi har epler selv, skjønner du, som vi føler vi må bruke opp og ikke bare hive...), og i fjor var jeg ikke like allergisk som jeg er i år. Aner ikke hva som har hendt, men jeg har blitt veldig allergisk... Fått litt skrekken. Men får kvinne meg opp og bare tørre å prøve, da.... Og satse på at varmebehandlingen har gjort susen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...