AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Hei. Idag våkna jeg 08:00 fordi nabohunden (rett over oss) stod å bjeffa på terassen og i hundegården (felles hage). Det som jeg irriterte meg mest over var at hunden stod mest i hundegården, altså 5m unna soverommet vårt. Det var så høyt at.. Jeg vurderte å klage til naboen, men de er på jobb så det ville bare blitt en beskjed liksom. Hunden er visst alltid ute når eierne er på jobb, men idag var en av dagene det var planlagt sprening i nabolaget i tillegg. Og det kjennes i bakken og i lydnivå. Og ha hunden ute i slik sammenhenng skjønner jeg skaper bjeffing, og er ganske teit gjort av eierne. bjeffinga ga seg ikke, og hunden bjeffa selv når jeg dro på jobb nå kl 10:15. Samboer derimot ligger og vrir seg i senga etter en lang natt på jobb. Jeg skulle ha våkna 09:00, så det var ikke noe alt for ille, men .. Det var virkelg irriterende. Kan man klage på sånt? Altså, er det noen regler/lov som tilsvarer det? Vi leier av naboen vår (de med hunden) og har ikke bodd der lenge, og dette er første gangen det skjer.. Tviler bare ikke på at det kan skje igjen😩 Anonymkode: 4806c...c2c
Saphyria Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 (endret) Selvfølgelig kan du klage, men det er ikkje sikkert de bryr seg dessverre. Men om dette er første gang det skjer, så ville eg ventet med det. Hunden var sikkert redd pga sprengningsarbeidet. Hadde tidligere en nabo med noen jaktbikkjer som de hadde i en liten slags hundegård, med en voksen hund som var stille, men så skaffet de seg en valp som også ble satt ut i den lille gården uten å ha trent på å være separert fra menneskene sine, så det var eit helvetes leven i mange uker. De brydde seg ikkje om at naboene holdt på å bli gærne av bjeffingen og klynkingen, og de lot hundene stå der ute i mange timer i strekk. Endret 5. september 2016 av NordTroll
Ruccula Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Huff...stakkars hunder!!! Hva med å gå ut og prøve å snakke med hunden? Den er sikkert ensom og redd. Og ihvertfall redd når det sprenges i nabolaget. Folk som har hunder med seperasjonsangst må finne løsninger, ikke bare la det stakksrs dyret stå der å skrike... Jeghadde nevnt det for huseier men da gått frem på den måten at dere synes fryktelig synd på hunden dere og ikke det st det plager dere.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 16 minutter siden, NordTroll skrev: Selvfølgelig kan du klage, men det er ikkje sikkert de bryr seg dessverre. Men om dette er første gang det skjer, så ville eg ventet med det. Hunden var sikkert redd pga sprengningsarbeidet. Hadde tidligere en nabo med noen jaktbikkjer som de hadde i en liten slags hundegård, med en voksen hund som var stille, men så skaffet de seg en valp som også ble satt ut i den lille gården uten å ha trent på å være separert fra menneskene sine, så det var eit helvetes leven i mange uker. De brydde seg ikkje om at naboene holdt på å bli gærne av bjeffingen og klynkingen, og de lot hundene stå der ute i mange timer i strekk. Da ringer man mattilsynet og/eller politiet. Anonymkode: 8b4d6...357 4
Saphyria Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da ringer man mattilsynet og/eller politiet. Anonymkode: 8b4d6...357 Den ble ikkje akkurat mishandlet, så mattilsyn ville neppe gjort noe særlig mtp. min tidligere erfaring med de, og politiet hvor jeg bor gjør sjeldent mer enn de må.
Ruccula Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 Et øyeblikk siden, NordTroll skrev: Den ble ikkje akkurat mishandlet, så mattilsyn ville neppe gjort noe særlig mtp. min tidligere erfaring med de, og politiet hvor jeg bor gjør sjeldent mer enn de må. Jepp jeg vet om en schafer som bor i et 2 kvadrats "hus" laget av paller, med presenning som tak. Der står den året rundt... Dag inn, dag ut... Den har blitt meldt til mattilsynes uttallige ganger og de har vært på besøk.. Men det er vist ok leveforhold for en uskyldig skapning fordi den har jo "tak" over hodet + mat (en gang i blant)
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 2 timer siden, NordTroll skrev: Selvfølgelig kan du klage, men det er ikkje sikkert de bryr seg dessverre. Men om dette er første gang det skjer, så ville eg ventet med det. Hunden var sikkert redd pga sprengningsarbeidet. Hadde tidligere en nabo med noen jaktbikkjer som de hadde i en liten slags hundegård, med en voksen hund som var stille, men så skaffet de seg en valp som også ble satt ut i den lille gården uten å ha trent på å være separert fra menneskene sine, så det var eit helvetes leven i mange uker. De brydde seg ikkje om at naboene holdt på å bli gærne av bjeffingen og klynkingen, og de lot hundene stå der ute i mange timer i strekk. Ja, men da ser jeg det an. Skal være spenging hele uka, så jeg kan jo si ifra om det gjentar seg. Regner jo med,som du sier, at den bjeffa fordi det var ekkelt for den. Og det merka jeg veldig på kroppen idag morges ( irriterende og ubehagelig å høre på). Har jo hund selv, og til og med hu reagerte stakkars. Ikke på speningen fordi hun lå trygt med oss på rommet, men i den grad at hun boffa på hunden. Så grusomt å høre om valpen, uff! Det hadde jeg ikke takla å vitne til. Hadde omså tilbydd meg å passe den når jeg kunne, og om de ikke så alvoret hadde jeg nok anmeldt det 🙄... Håper den hunden har det godt, og ikke er i en dårlig sirkel som voksen med seperasjonsangst.. Ts Anonymkode: 4806c...c2c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 2 timer siden, Snublefella skrev: Huff...stakkars hunder!!! Hva med å gå ut og prøve å snakke med hunden? Den er sikkert ensom og redd. Og ihvertfall redd når det sprenges i nabolaget. Folk som har hunder med seperasjonsangst må finne løsninger, ikke bare la det stakksrs dyret stå der å skrike... Jeghadde nevnt det for huseier men da gått frem på den måten at dere synes fryktelig synd på hunden dere og ikke det st det plager dere.. Vurderte å si hei til hunden, men jeg trengte den søvnen jeg kunne få. Og jeg håpte vel at de var hjemme og gikk ut til hunden sin. Men jeg skjønte jo fort at de ikke var hjemme (eller minst sannsynlig ikke brydde seg?). Den er jo veldig harmonisk, så jeg tror de ville tatt den inn om de var hjemme... Den har ikke separasjons-angst heller, den var nok bare utrygg når spreningen skjedde. Prøvde å se etter hunden på vei ut døra, men den så jeg ikke. Etterhvert som jeg kom litt opp i bakken fra huset så jeg hunden på terrassen. Fikk skikkelig vondt inni meg, for den begynte å klynke da den så meg. Uff. Men ja, en god måte å formulere seg. Håper bare de ikke tar seg hårsår av tilbakemeldinga 😩 noen er jo ekstremt sensitiv på sånt. Anonymkode: 4806c...c2c
waco Skrevet 5. september 2016 #9 Skrevet 5. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da ringer man mattilsynet og/eller politiet. Anonymkode: 8b4d6...357 Det går an å si ifra til naboen og først da. Som en hyggelig og vennlig gest. Men noen bare MÅ ringe politi først. Er du blant dem? Og etterpå når politi står på døra hos den stakkars naboen, ja da vinker du glad og fornøyd i vinduet til naboen ikkesant? Nja, jeg vet ikke helt hva jeg synes om slike mennesker. 1
Ruccula Skrevet 5. september 2016 #10 Skrevet 5. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vurderte å si hei til hunden, men jeg trengte den søvnen jeg kunne få. Og jeg håpte vel at de var hjemme og gikk ut til hunden sin. Men jeg skjønte jo fort at de ikke var hjemme (eller minst sannsynlig ikke brydde seg?). Den er jo veldig harmonisk, så jeg tror de ville tatt den inn om de var hjemme... Den har ikke separasjons-angst heller, den var nok bare utrygg når spreningen skjedde. Prøvde å se etter hunden på vei ut døra, men den så jeg ikke. Etterhvert som jeg kom litt opp i bakken fra huset så jeg hunden på terrassen. Fikk skikkelig vondt inni meg, for den begynte å klynke da den så meg. Uff. Men ja, en god måte å formulere seg. Håper bare de ikke tar seg hårsår av tilbakemeldinga 😩 noen er jo ekstremt sensitiv på sånt. Anonymkode: 4806c...c2c Men det er jo måten du formulerer deg på...Hvis du fokuserer på hundens frykt og oppførsel så blir de nok ikke sure. Du kan være den bekymrede, empatiske, snille naboen som bare ville si ifra Og neste gang ville jeg forsøkt å prate med hunden, kanskje den roer seg? 1
Mynona Skrevet 5. september 2016 #11 Skrevet 5. september 2016 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Mynona, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #12 Skrevet 5. september 2016 3 timer siden, Snublefella skrev: Men det er jo måten du formulerer deg på...Hvis du fokuserer på hundens frykt og oppførsel så blir de nok ikke sure. Du kan være den bekymrede, empatiske, snille naboen som bare ville si ifra Og neste gang ville jeg forsøkt å prate med hunden, kanskje den roer seg? Joda, det er sant det du sier skal prøve å ta kontakt med hunden neste gang, om jeg har " tid" og det skjer 😊 ts Anonymkode: 4806c...c2c
LexSuperior Skrevet 5. september 2016 #13 Skrevet 5. september 2016 Tror jeg ville sagt fra til eierne. Er ikke sikkert at de er klar over at hunden reagerer på sprengningen. Jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis noen sa fra til meg dersom hunden min begynte å bråke når jeg var borte i hvertfall. 1
Ruccula Skrevet 6. september 2016 #14 Skrevet 6. september 2016 Et øyeblikk siden, Mynona skrev: Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Mynona, mod. Endelig! Takk
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #15 Skrevet 6. september 2016 Jeg ville først varslet eier om at hund står og bjeffer når den er alene. Hjelper ikke det, er det på tide å varsle politiet. Gang på gang. Fra Hundeloven: «med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.» Anonymkode: ef16c...f9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå