Gå til innhold

Har ødelagt alt - snuset før operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine store bryster har gitt meg langvarig migrene og rygg- og nakkeproblemer, så jeg har tatt opp lån for brystreduksjon i morgen. Pengene er overført og jeg kan ikke få tilbakebetalt fra klinikken nå.

Jeg røyker ikke, og har ikke en gang tenkt på faren med snus. Har lest i skrivet at man ikke skal snuse, men under de fleste slike skriv har det stått røyk som kontraindikasjon grunnet karbondioksid så jeg har tenkt at snus går bra siden jeg har snust i 15 år og aldri har hatt noe problem med sår og arr etter operasjon. 

I går kom jeg altså over en artikkel om hvordan nikotin før en brystreduksjon kan føre til nekrose og tapt hud, og inntar man nikotin innenfor noen dager før operasjon er det stor sjanse for å miste brystvortene og masse annet skummelt. Jeg har derfor ikke rørt snus siden i går kveld, men det vil kun være ca 48 timer uten nikotin før operasjon, og det står at man må være MINST uten i 2 uker, ellers vil det sannsynligvis skje noe feil. 

Er SÅ ute av meg nå. 60.000 i lån og sykemelding er allerede ordnet og jeg får som sagt ikke pengene tilbake, og jeg har ikke råd til å spare opp dobbelt beløp for å betale ned og betale ny operasjon. Er så enormt plaget av disse brystene også og orker ikke vente lenger heller. 

Har noen snust og mistet brystvorter og fått åpne sår? Vet noen litt mer spesifikt om dette? Finner ikke noe om hvor stor sjansen er for dette heller, står bare at det er farlig og at komplikasjoner VIL forekomme selv om man har vært nikotinfri i 24-48 timer. Vet ikke hva jeg skal gjøre, er så forbannet på meg selv for den snusen :( 

Anonymkode: dd0eb...253

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvsagt ringe klinikken og spørre med det samme, kanskje de kan utsette operasjonen din? 

Anonymkode: 613da...288

• Liker 6
Skrevet

Huff, så dumt.

Du må ringe legen/pasientkoordinator der du skal opereres og spørre. De er de eneste som sitter på kompetanse til å svare på slikt. 

Skrevet

Ring lege!

Anonymkode: 1fc9f...067

Skrevet

Herlighet. Ring kirurgen din og spør i stedet for å lese tvilsomme artikler på Internett.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Eplemos skrev:

Herlighet. Ring kirurgen din og spør i stedet for å lese tvilsomme artikler på Internett.

Er desverre ikke tvilsomme artikler, har lest dette på realself.com og CNN. Om jeg ringer kirurgen vil han kanskje nekte å operere, og det eneste som gjør at man får pengene tilbake er gyldig sykdom. Så da sitter jeg igjen uten både penger og operasjon. At jeg har trosset kontraindikasjoner og snust er ikke en gyldig grunn. 

Skrevet

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er desverre ikke tvilsomme artikler, har lest dette på realself.com og CNN. Om jeg ringer kirurgen vil han kanskje nekte å operere, og det eneste som gjør at man får pengene tilbake er gyldig sykdom. Så da sitter jeg igjen uten både penger og operasjon. At jeg har trosset kontraindikasjoner og snust er ikke en gyldig grunn. 

Har han informert deg om hvordan du skal forbedre deg til operasjonen? Er vanlig å få et infoskriv, type "ikke drikk alkohol 48 timer før" osv. Om du ikke har fått det skal du da anta det ikke er et problem med snusingen. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis legen nekter å operere så er det jo en grunn til det! Jises.  Vil du ha ødelagte brystvorter da?? 

Skrevet

De var dyr snus, det! Ring legen og hør med dem. 

Anonymkode: 5edf8...f7c

Skrevet

Takk for erfaringene deres! :) har også lest at nikotin er ute av kroppen etter 24 timer, og at det er nikotin som gjør at snus før operasjon er farlig, så skjønner ikie hvorfor man må være uten i flere uker. 

Skrevet

Husk å ikke spise grønne tomater, blomkål eller potet før og etter operasjonen da :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for erfaringene deres! :) har også lest at nikotin er ute av kroppen etter 24 timer, og at det er nikotin som gjør at snus før operasjon er farlig, så skjønner ikie hvorfor man må være uten i flere uker. 

Det er tull. Tar mye lenger tid enn 24 timer før nikotinen er ute. Det de mener med det, er vel at etter 24 timer etter røykeslutt, begynner abstinensene. At det er ute på den måten kanskje.

Anonymkode: 5c3e7...75d

Skrevet

Dette ante jeg ikke? Miste brystvortene av å snuse??? Hvordan går det an? Hvordan vil puppene se ut liksom?  Og at man må la vær å røre så lenge i forkant da......

Anonymkode: 79ebe...116

Skrevet

Her står det litt om nikotinnivået i kroppen.

https://www.ung.no/oss/tobakk/130538.html

Sitat

Det tar 2-3 døgn fra du snuser til det ikke er noen målbar mengde med nikotin igjen i blodet. Nikotin har en halveringstid på 2 timer. Det vil si at 2 timer etter siste snus er nivået av nikotin halvparten, etter 4 timer er nivået en fjerdedel, etter 6 timer er det en åttendedel osv. Mengden nikotin (mengden snus) man har i kroppen når man slutter har også betydning for å kunne si nøyaktig hvor lang tid det tar før all nikotin er borte.

I leveren blir 70-80 % av nikotinen omdannet til kotinin. Kotinin har mye lengre halveringstid (14-20 timer) enn nikotin. Legen kan måle nivået av kotinin, for eksempel i urin, nettopp fordi dette stoffet blir værende lenger i kroppen. Nikotininntak pga røyking/snusing kan altså påvises i mange dager etterpå.

Anonymkode: 5e080...84e

Skrevet

"Det gjorde jeg, og det gikk fint med meg". Ikke alle opplever det, selv om det mest sannsynlig går bra denne gangen også. 

Anonymkode: f2d6e...a90

• Liker 2
Skrevet

Jeg snuser og skulle inn til annen type operasjon, tok på nikotinplaster i stedet, det var uproblematisk. Faste handler om hva man har i magesekken og tarmen, ikke om hva man har i blodet.

Snus inneholder forøvrig langt mer nikotin enn hva sigaretter gjør, så ikke hør med røykerne.

Ring og hør med klinikken.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det gjorde jeg, og det gikk fint med meg". Ikke alle opplever det, selv om det mest sannsynlig går bra denne gangen også. 

Anonymkode: f2d6e...a90

Enig, men den artikkelen om at man mister brystvortene høres også tvilsom ut.

Anonymkode: e01bd...7b6

Skrevet

Jeg har tatt silikon og røyka frem til operasjonen. Røyka også etterpå. Gikk helt fint. Ei venninne har tatt brystreduksjon og gjorde det samme. Er du bekymret så tar du en telefon til legen og sier at du ikke var klar over at du ikke skulle snuse.

Anonymkode: ac490...3ac

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette ante jeg ikke? Miste brystvortene av å snuse??? Hvordan går det an? Hvordan vil puppene se ut liksom?  Og at man må la vær å røre så lenge i forkant da......

Anonymkode: 79ebe...116

Du kan aldri miste de av å snuse, men å snuse i kombinasjon med enkelte operasjoner er visstnok skummelt. Dette fordi nikotin hemmer oksygen i blodet og når man f.eks har brystreduksjon med skjæring rundt areola, så kan det være for dårlig oksygenopptak og blodgjennomstrømning slik at vevet blir svart og dermed faller av - nekrose. 

Ellers, jeg tror ikke jeg tør å ringe når det står så mye penger på spill, fattig som jeg er. Det vil som sagt ha gått 48 timer uten nikotin så jeg får bare håpe at jeg er like heldig som de som har svart her. 

Skrevet

Hvis du absolutt ikke vil ringe kirurgen så må du nesten dra til legen og få en sykemelding, sånn at du kan få utsatt det. Bare si at du kaster opp og har vondt i magen eller et eller annet, det skal ikke mye til i det hele tatt. 

Anonymkode: 749ff...14c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du absolutt ikke vil ringe kirurgen så må du nesten dra til legen og få en sykemelding, sånn at du kan få utsatt det. Bare si at du kaster opp og har vondt i magen eller et eller annet, det skal ikke mye til i det hele tatt. 

Anonymkode: 749ff...14c

Enig! 

Anonymkode: c2d63...687

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...