Gjest Christina146 Skrevet 5. september 2016 #1 Del Skrevet 5. september 2016 Noen som har gått dette studiet i Oslo og har erfaringer? Noen som har gått like retninger og kan fortelle litt om hva de jobber med nå? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg går/har gått på fysikk, astronomi og meteorologi(fam). Det du må være forberedt på er at du -bør- ta en master. Du kommer ikke langt med kun en bachelor i fysikk. Dette sier studieadministrasjonen allerede første skoledag. Linjen er hard, men gøy og spennende. I det første året handler det mest om programmering og matematikk, slik at du har verktøyene klare til begi deg ut på fysikkrelaterte fag fra år nummer to. UiO er unik i Norge( og var først ute i verden) ved at du begynner med databeregninger allerede i første semester, som gjør at du allerede etter ett år kan få internships/sommerjobb hos post.docs og professorer ved fysisk institutt. Det er den desidert beste fysikklinjen i Norge, og du har mange karrieremuligheter avhengig av hvilken master du tar. Typiske jobber er innen forskning, finans( ja, faktisk! Jobbet i team sammen med en student fra indøk og en fra NHH i min første finanssommerjobb), IT, teknologi/ingeniørbedrifter som Telenor, Kongsberg aerospace, sintef, rec, Forsvaret +++, jobb som medisinsk fysiker ved sykehus, eller lærer/lektor. Det er masse av jobbmuligheter, men det avhenger som sagt av hvilken mastergrad du velger. Felles for alle er at du lærer mye matematikk og programmering(spesielt python og databeregninger) slik at du er ettertraktet i så og si alle teknologibedrifter uansett om du har valgt computational physics, teoretisk fysikk eller astronomi. Miljøet er også kjempebra på FAM. Førsteklassingene henger med masterstudentene, og alle professorene er åpne for en prat om alt mulig innen fysikk om du stikker innom kontorene dems (som forøvrig ligger i samme bygg som du har forelesninger i). Det er også veldig høyt faglig nivå hos professorene på fysisk institutt. Et eksempel er Alex Read, som blant annet var leder for teamet som oppdaget Higgs Boson i CERN. Anbefaler virkelig studiet om du er interessert i fysikk/realfag! Posten her ble kanskje litt rotete pga skriving på mobil, så beklager det. Anonymkode: f302f...e23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christina146 Skrevet 6. september 2016 #3 Del Skrevet 6. september 2016 Åh tusen takk for svar!! Nå gleder jeg meg bare enda mer! 🎉💃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4 Del Skrevet 7. september 2016 Hei! Jeg går ikke på UiO(fysikk) selv, men samboeren min gjør det, så kan fortelle litt om hva jeg har fått inntrykk av: Det virker som det er latterlig mye rart man kan ta mastergrad innenfor(dette er en god ting). Du har også veldig mange utvekslingsmuligheter og såkalte "workshops". Samboeren min har blant annet vært i Canada i to uker for å bygge en satellitt(rakett) som måler noe med nordlys(tror jeg), og flere av studentene i klassen hans har vært på workshops i CERN ved LHC, I Tokyo mtp databeregninger, NASA, ESA(Europeiske versjonen av NASA) etc. Det virker som de har mulighet til å være med på veldig mye kult. Han nevnte også at et studentteam på romfysikkgruppa ved UiO, lagde et måleinstrument som masteroppgave(jeg husker ikke detaljene helt her, så beklager det), men NASA kjøpte faktisk opp teknologien og brukte den i en av satellittene sine! Tror det står litt om det her: http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2012/mica.html Vil også nevne at sambo er veldig fornøyd med mange av foreleserne/professorene ved UiO. http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/09/Kaarer-landets-ti-beste-forelesere Det er akkurat gjort en "kåring" av landets ti beste forelesere ved hjelp av nesten 40 000 stemmer og en jury, og Are Raklev(prof. teoretisk fysikk) er en av de som trekkes frem som "best av de beste". Sambo hadde han som foreleser i kvantefysikk forige semester, og han var kjempefornøyd med han! Anonymkode: 1d419...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå