Gå til innhold

AAP fra NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Da må du rett og slett gå til huseier og forklare situasjonen. Han er interessert i å få leiepenger og du har ikke råd til å betale leien lenger. Du kan enkelt og greit ikke trylle, og ingen huseier er interessert i å miste leieinntekter

Det er sant...jeg få snakke med han og håpe på at han forstår situasjonen. Takk for rådet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med juni mnd da?

Noen sa at det er skattefritt? Når jeg har aap vil jeg jobbe 60 prosent.

Det vil si 60 prosent lønn fra jobben og 40 prosent fra NAV. Blir disse 40 prosene skattefritt da? Selv om jeg får feriepenger fra jobben den mnd også?

Skrevet (endret)
21 minutter siden, littlemissglasses skrev:

Det vil si 60 prosent lønn fra jobben og 40 prosent fra NAV. Blir disse 40 prosene skattefritt da? Selv om jeg får feriepenger fra jobben den mnd også?

Det vet jeg ingenting om, men husk at du får trekk i aap når du jobber i tillegg og at hvis du jobber over en viss prosent, så mister du aap-en. Trenger du aap når du kan bestemme deg for at du skal jobbe 60%? :klo:

Pluss at om du har tenkt å jobbe så blir jo regnestykket et helt annet... Du vil jo ha mye mer å rutte med enn det som blir sagt her. 60% jobb er vel så godt som 100% med minstesats aap.

Endret av altflyter
Skrevet

Såvidt jeg vet har man lov til å terminere leieforhold dersom man blir syk.

• Liker 1
Skrevet

For å kvalifisere til AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50%. Så du kan ikke jobbe 60% og få 40% i AAP.

Anonymkode: e8e3f...19e

• Liker 2
Skrevet

Minstesatsen på aap ca i mnd netto er ca 12000 kr. Det er det samboeren min har. I desember mnd er det en 14 dagers periode er det uten skatt. Det vil si at du si får brutto utbetalt. I juni er det 2 skattefrie utbetalinger. Det mange ikke vet er at om ikke du har nok igjen til regninger etter husleien er betalt så kan du søke supplerende sosial stønad. Du skal i utgangspunktet ha ca rundt 5600 kr som enslig til livsopphold som skal dekke andre regninger som mobil forsikring internett strøm og evt, mat, lege, medisin, klær, fritidsaktiviteter og transport.  Har du høye medisin utgifter og høye utgifter til behandling og dette utgjør mye av livsopphold ditt kan du også søke nav om dette. Med bostøtte og aap vil du ha ca 14000 i mnd.. så i bestefall kan du få innvilget 1500 kr i mnd av sosialkontor. Men de kan kreve at du flytter til en billigere leilighet og du kan ikke ha noen form for verdier for å få hjelp..

Skrevet
1 time siden, littlemissglasses skrev:

Her kom det ny info, da har jo du jobbinntekt! Så da snakker vi ikke om så liten måntlig innekt som tidligere i tråden. Men som jeg ser en annen også skrev, arbeidsevnen må være nedsatt med minst 50% for å kvalifisere til AAP, så det 40/60 scenarioet ditt går ikke. 

Anonymkode: ff847...83c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, BritneyBitch skrev:

Såvidt jeg vet har man lov til å terminere leieforhold dersom man blir syk.

Det har jeg aldri hørt om, hvor har du det fra?

Anonymkode: a706a...4b4

Skrevet

Man kan jobbe inntil 60% i arbeid under AAP (100% i en omstillingsfase/prøveperiode). Man får trekk i AAP fra NAV iforhold til lønningen fra arbeidsgiver. Tjener du 10000kr i 50% stilling, så får du ikke noe mer enn du allerede gjorde uten å arbeide. 

Anonymkode: 044a3...fd8

Skrevet
1 time siden, altflyter skrev:

Det vet jeg ingenting om, men husk at du får trekk i aap når du jobber i tillegg og at hvis du jobber over en viss prosent, så mister du aap-en. Trenger du aap når du kan bestemme deg for at du skal jobbe 60%? :klo:

Pluss at om du har tenkt å jobbe så blir jo regnestykket et helt annet... Du vil jo ha mye mer å rutte med enn det som blir sagt her. 60% jobb er vel så godt som 100% med minstesats aap.

Det står på siden:

Du kan arbeide opp til 60 prosent av full stilling og motta reduserte AAP. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til AAP for den aktuelle 14-dagersperioden.

Du skjønner jeg søker om aap nå fordi jeg har vært sykemeldt av og på i nesten ett år.Snart er sykeperioden over og må over til aap. Jeg har vært 100 prosent sykemeldt og gradertsykemeldt. Så jeg vil gjerne jobbe,men klarer ikke 100 prosent.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kom det ny info, da har jo du jobbinntekt! Så da snakker vi ikke om så liten måntlig innekt som tidligere i tråden. Men som jeg ser en annen også skrev, arbeidsevnen må være nedsatt med minst 50% for å kvalifisere til AAP, så det 40/60 scenarioet ditt går ikke. 

Ja for å kvalifisere men når man har fått aap,så kan man jobbe max 60 prosent:) Står på nettsiden deres.

Grunnen til at jeg spurte om aap uten jobbinntekt er forsi i juli jobber man ikke som lærer og heller ikke mye i august mnd.Da lurte jeg på hvor mye jeg får fra nav :) Men jeg få spare en 1000 lapp her og der når jeg jobber og får aap :)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om, hvor har du det fra?

Jeg mente jeg hadde lest det et sted, men jeg finner det ikke igjen. Ikke at jeg lette så veldig godt, men. Det jeg derimot fant er dette:

Sitat

§ 7-4. Framleie av bolig ved midlertidig fravær

Leier av bolig kan framleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Det betyr jo at TS kan kreve fremleie av boligen, og i praksis vil jo det nesten si at leieforholdet opphører. For egen del bør ikke utleier være så vanskelig på akkurat det.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, BritneyBitch skrev:

Jeg mente jeg hadde lest det et sted, men jeg finner det ikke igjen. Ikke at jeg lette så veldig godt, men. Det jeg derimot fant er dette:

Det betyr jo at TS kan kreve fremleie av boligen, og i praksis vil jo det nesten si at leieforholdet opphører. For egen del bør ikke utleier være så vanskelig på akkurat det.

Nettopp, dette betyr at utleier kan velge mellom å la TS flytte og finne en ny leietaker selv, eller godta at TS finner en annen leietaker, som han ikke får velge, og leier ut leiligheten til den kan sies opp. Denne loven betyr også at TS kan leie ut deler av leiligheten, dersom det er flere soverom der, for å få redusert sin egen husleie. 

Anonymkode: 94919...f97

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, littlemissglasses skrev:

Ja for å kvalifisere men når man har fått aap,så kan man jobbe max 60 prosent:) Står på nettsiden deres.

Grunnen til at jeg spurte om aap uten jobbinntekt er forsi i juli jobber man ikke som lærer og heller ikke mye i august mnd.Da lurte jeg på hvor mye jeg får fra nav :) Men jeg få spare en 1000 lapp her og der når jeg jobber og får aap :)

Men ,man får vel lønn for juli og august? Alle lærere sparer ikke opp de andre 10 mnd i året, for spe på til å leve av juli og august? 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ,man får vel lønn for juli og august? Alle lærere sparer ikke opp de andre 10 mnd i året, for spe på til å leve av juli og august? 

Jo men siden jeg vil være på aap og må skrive ned antall timer jeg vil jobbe i juli og august,vil dette være 0-, Derfor vil jeg få 100 prosent aap penger, altså kun minste sats i juli og august.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, dette betyr at utleier kan velge mellom å la TS flytte og finne en ny leietaker selv, eller godta at TS finner en annen leietaker, som han ikke får velge, og leier ut leiligheten til den kan sies opp. Denne loven betyr også at TS kan leie ut deler av leiligheten, dersom det er flere soverom der, for å få redusert sin egen husleie. 

Anonymkode: 94919...f97

Oi!Interessant..dette var god info!Takk!

Men vil det si at jeg fortsatt må ha oppsigelses tid på 3 mnd?

Skrevet

Jeg hadde akkurat gått opp i lønn da jeg ble syk. Sykepengene og senere AAP ble regnet fra den nye lønna. Hadde fast jobb. 

Anonymkode: 8ee43...8c1

Skrevet

Jeg får minstesats på AAP og har 180k i året før skatt, ca 5700 utbetalt hver 14 dag. Tror ikke man kan få noe mindre enn det (med mindre du har svært høyt skattetrekk selvsagt). Og ja, med en slik inntekt kan du ikke ha husleie på 10k, bostøtte eller ei.

Anonymkode: a7681...504

Skrevet
6 timer siden, littlemissglasses skrev:

Oi!Interessant..dette var god info!Takk!

Men vil det si at jeg fortsatt må ha oppsigelses tid på 3 mnd?

Dersom du ikke får lov til å fremleie, så gjelder oppsigelsestiden. ja.

Dersom du får lov til å fremleie, er det du som må finne leieboer, og det er fortsatt du som står ansvarlig for boligen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...