1337 Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Vi begynte prøvingen i april i år, og begynte samtidig på folsyre/folat. Dette er kosttilskudd som øker cellevekst/celledeling og er derfor veldig positivt for et litt foster. Derimot påvirker folat cellevekst av alle celler i kroppen, og vil derfor også bidra til bedre vekst av kreftceller. Det er vel ikke anbefalt å ta tilskudd av folat nettopp på grunn av kreftfare, men samtidig anbefalt å begynne på folat en måned før graviditet. Hvordan kan man følge disse rådene om det tar lang til å bli gravid? Hva gjør dere? Gå på folat i hele prøvetiden?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 7 timer siden, 1337 skrev: Vi begynte prøvingen i april i år, og begynte samtidig på folsyre/folat. Dette er kosttilskudd som øker cellevekst/celledeling og er derfor veldig positivt for et litt foster. Derimot påvirker folat cellevekst av alle celler i kroppen, og vil derfor også bidra til bedre vekst av kreftceller. Det er vel ikke anbefalt å ta tilskudd av folat nettopp på grunn av kreftfare, men samtidig anbefalt å begynne på folat en måned før graviditet. Hvordan kan man følge disse rådene om det tar lang til å bli gravid? Hva gjør dere? Gå på folat i hele prøvetiden? Det lurer jeg også på. Jeg har gått på folat et års tid. Kanskje høre med legen? Ble litt bekymret nå. Anonymkode: d3e5f...267
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Har du link til det med kreftfaren? Har jeg aldri hørt om - jeg gikk på folat i ca 1 år. Anonymkode: dae1c...541 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 7 timer siden, 1337 skrev: Vi begynte prøvingen i april i år, og begynte samtidig på folsyre/folat. Dette er kosttilskudd som øker cellevekst/celledeling og er derfor veldig positivt for et litt foster. Derimot påvirker folat cellevekst av alle celler i kroppen, og vil derfor også bidra til bedre vekst av kreftceller. Det er vel ikke anbefalt å ta tilskudd av folat nettopp på grunn av kreftfare, men samtidig anbefalt å begynne på folat en måned før graviditet. Hvordan kan man følge disse rådene om det tar lang til å bli gravid? Hva gjør dere? Gå på folat i hele prøvetiden? Det er anbefalt tre måneder før man blir gravid, og såvidt meg bekjent også anbefalt ut hele prvetiden og deler av graviditeten. Anonymkode: 79fa2...44d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 Spør som andre, har du link til dette? Flere større land tilsetter folat i andre matvarer, som feks i mel, fordi folk får i seg for lite fra naturens side. I USA blir flere matvarer forsterket med folsyre, og dette er ikke bare matvarer rettet mot gravide. Anonymkode: f8b9f...f1c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 Det er bare å google folat kreftfremkallende, så får man opp en rekke info om dette. Men det er da snakk om en del større dose og over lengre tid enn i forbindelse med graviditet, så risikoen er nok ikke så veldig stor. Anonymkode: c7631...609
Athene Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 Man snakker her veldig store doser over lang tid, mye mer enn det noen klarer å ta i form av kosttilskudd. Normaldoser (som når man planlegger graviditet) kan man gå på i årevis uten at det øker kreftrisikoen i det hele tatt. Man får i seg Folat naturlig gjennom maten hver dag, og for de fleste utgjør tilskudd ifm prøving og graviditet ingen forskjell i forhold til naturlig inntak. Det er vannløselig, og skilles ut i urinen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 Mange tar jo ikke folsyre før de vet de har blitt gravide, i og med at de ikke prøver. Aldri hørt at det er blitt noe problem med dette. Jeg gikk en stund på dette i begynnelsen av prøveperioden men sluttet etterhvert siden det tok så lang tid. Begynte ikke igjen før jeg fikk satt inn egg i IVF da legen anbefalte det. Anonymkode: a3ad8...6e2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #9 Skrevet 8. september 2016 Den 9/4/2016 at 0.39, 1337 skrev: Vi begynte prøvingen i april i år, og begynte samtidig på folsyre/folat. Dette er kosttilskudd som øker cellevekst/celledeling og er derfor veldig positivt for et litt foster. Derimot påvirker folat cellevekst av alle celler i kroppen, og vil derfor også bidra til bedre vekst av kreftceller. Det er vel ikke anbefalt å ta tilskudd av folat nettopp på grunn av kreftfare, men samtidig anbefalt å begynne på folat en måned før graviditet. Hvordan kan man følge disse rådene om det tar lang til å bli gravid? Hva gjør dere? Gå på folat i hele prøvetiden? Hvis du er redd for det hopper du over folat å starter å ta det når du vet du er gravid. (Du trenger det egentlig ikke om du spiser ca sunt. De fleste har mer enn nok folat til å sørge for at fostereret ikke får ryggmarksbrokk med normalt sunt kosthold) Enn så lenge kan du spise litt av leverpostei, grovt brød, bønner, grønne grønnsaker osv mens du prøver for å sikre folatet ditt. Anonymkode: 76103...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå