Jens Skrevet 15. november 2004 #1 Skrevet 15. november 2004 Og i den forbindelse lurer jeg på om det er noe jeg skal passe på. Vuggen er visst brukt i to måneder bare. Burde jeg kjøpe ny madrass?Er det noe annet man skal være forsiktig med?Hva med dyner og sengetøy?kan man kjøpe det brukt?
Polly Ester Skrevet 15. november 2004 #2 Skrevet 15. november 2004 Jeg ville ikke brukt brukt madrass og dyner og puter... de kan sikkert renses, men jeg syns det hørtes ekkelt ut med brukt i senga, jeg...
Nala Skrevet 15. november 2004 #3 Skrevet 15. november 2004 Mange advarer mot å bruke brukt madrass til de små. Les blant annet følgende sak på P4: Brukt madrass gir krybbedød (P4) I denne saken står det blant annet En studie fra Skottland viser nemlig at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie Mulig dette er overdrevet, men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen.
Jens Skrevet 15. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2004 men om jeg kjøper ny madrass dyne og dynetrekk, er det farlig att babyen sover i en brukt vugge??
Polly Ester Skrevet 15. november 2004 #5 Skrevet 15. november 2004 Vuggen er helt grei å bruke selv om den er brukt. :-)
*Emma* Skrevet 15. november 2004 #6 Skrevet 15. november 2004 Jeg har også kjøpt brukt vugge. Har pusset den ned og skal male den...gleder meg - den blir så fin!!
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #7 Skrevet 15. november 2004 Vi fikk vugge. Kjøpte ny madrass (Hansen og Dysvik skjærer til i både 5 cm og 8 cm tykk skumgummi). Så kjøpte vi også sånn kantbeskytter. Dessverre likte ikke gullet vugga og etter en drøy måned (eller noe sånt) så kasta vi ut vugga og satte inn barnesenga...
Gjest Qlio Skrevet 15. november 2004 #8 Skrevet 15. november 2004 Merkelig at det i det hele tatt vokste opp unger før hvor man arvet alt? Vi har kjøpt brukt, fordi vi ikke vasser i penger og synes det er ganske så unødvendig og kjøpe alt nytt. Sengen til Ida er fra bestemor og bestefar sitt hjem, og madrassen var ikke mye brukt. Dessuten var det med vaskbar overmadrass. Trekkene er vasket, og overmadrassen på 60 grader. Ferdig med den saken. Nestemann får sprinkelseng fra www.finn.no sine GIS BORT sider. Er brukt til en gutt i 2 år. Her er også trekket vasket, og madrassen kommer til å stå ute når det er mange minusgrader over en tid. Da er det ikke mange bassilusker igjen. Jeg kommer til å kjøpe en overmadrass, da det er veldig greit når det er lekkasjer og sykdom.
Elle Melle Skrevet 15. november 2004 #9 Skrevet 15. november 2004 Qulio: Det VAR ikke alle som vokste opp før da man drev og arvet madrasser... Antallet barn som har dødd i krybbedød har sunket drastisk de siste årene, og oppmerksomheten rundt brukte madrasser er en av årsakene til det. Hvorfor spare 500kr på noe som man VET er med på å øke risikoen for krybbedød? Det er da virkelig mange andre ting som er mindre viktig å skaffe seg som man kan kutte ut i stedet. Uansett hvor lite penger jeg har, så skal i alle fall babyen få ny madrass, noe annet tar jeg rett og slett ikke sjansen på. ...og det er ikke basillene i skumgummien som er problemet, det er en spesiell type sopp, er det ikke? Soppsporer tror jeg ikke du blir kvitt ved å fryse dem.
BayliZ Skrevet 16. november 2004 #10 Skrevet 16. november 2004 Må nok si meg enig i Elle Melle, det er MYE annet jeg heller kan spare penger på en en madrass til det viktigste i livet mitt. Og det er sikkert greit at det meste av basilusker er borte, men aldri i verden om jeg kommer til å satse på d liksom.
Susanna Skrevet 16. november 2004 #11 Skrevet 16. november 2004 Det er helt klart en dokumentert samenheng mellom krybbedød og brukte madrasser! Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. En studie fra Skottland viser nemlig at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Det er opp til hver enkelt foreldre å vurdere hva en ser som risikofaktorer, men jeg tar ingen risikoer for noe av det som kommer til å bli det mest dyrbare jeg har. Landsforeningen for krybbedød har forresten en egen internettside: www.sids.no
Trill Skrevet 16. november 2004 #12 Skrevet 16. november 2004 Vi hadde brukt vugge, ny skumgummimadrass og dyne med sengesett som eg brukta då eg va lita.. Berre so synd at han ikkje likte vugga- so han sov aldri i den..
Gjest Qlio- ikke innlogget Skrevet 16. november 2004 #13 Skrevet 16. november 2004 Men kjære dere, bruk hodet! Om en madrass er brukt i 1 mnd, tror jeg ikke at det er så farlig.... og bruk øya! Ser det ut som om den har badet i oppkast og bæsj så kast den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå