Gå til innhold

Forventes det gave fra fadder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man er fadder, men ikke i slekt med barnet, forventes det da å sende julegaver og bursdagsgaver?
Jeg er fadder til et barn til en venninne som bor langt vekke og som jeg ser sjeldent, så jeg må i så fall sende pakkene i posten, noe som gjør at gaven blir litt dyrere til sammen om man legger til portoen og... Hvor dyr syns dere en slik gave i å så fall bør være, i tillegg til portoen? Er 2000 bra nok?

Hvis dere hadde en fadder til barnet som bodde langt borte, hadde dere forventet gave hver bursdag og julaften?

Eller kanskje bare hver bursdag?

Hilsen Elin

Anonymkode: 4e09a...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2000?! Så dyre gaver har jeg aldri fått av mine faddere i hvert fall.

Anonymkode: eee8d...9ad

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv bursdags- og julegave av fadder som ikke var i slekt tilogmed året jeg fylte 18. Det var snakk om gaver rundt 200-300 kr, 500 kr til 18 års dagen. 

2000? Nei, ikke normalt 

Anonymkode: 70926...522

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg tenkte nok mer på dåp og konfirmasjon... for det er vel sånn det forventes dyre gaver fra faddere både til dåp og konfirmasjon? Og etter konfirmasjonen forventes det ikke lenger bursdagsgaver og sånn?

Hvor mye forventes det i konfirmasjonsgave? Er 2000 bra nok da, eller bør jeg gå lenger opp siden jeg er fadder?
Og hva bør minimumsprisen på gave til bursdag og jul ligge på?

Hilsen Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, jeg tenkte nok mer på dåp og konfirmasjon... for det er vel sånn det forventes dyre gaver fra faddere både til dåp og konfirmasjon? Og etter konfirmasjonen forventes det ikke lenger bursdagsgaver og sånn?

Hvor mye forventes det i konfirmasjonsgave? Er 2000 bra nok da, eller bør jeg gå lenger opp siden jeg er fadder?

Hilsen Elin

Jeg fikk et smykke til 500 kr til konfirmasjon og en eller annen sølvskje til dåpen. Det trenger ikke å være så fryktelig dyrt.. men dersom du ønsker å bruke en betydelig sum på barnet så kan du vel heller spare opp pengene i et fond som hun/han kan få til 18 eller 21 årsdagen (istedenfor å få masse cash som 14 åring..) 

Anonymkode: 70926...522

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir mellom 300-500 i jul/bursdagsgaver til fadderbarna mine. Og det samme gjør jeg med dåp/konf. Gave også. Eller, hvordan konfirmasjonen om 10 år blir, vet jeg ingenting om, kan hende ting er forandret. Men jeg kommer aldri til å gå over 500 kr i gave, det er dyrt og unødvendig. 

Anonymkode: d48a6...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal man gi gave til fadderbarn selv om man ikke er i slekt. 

Anonymkode: 41746...7d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bursdager og jul og?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bursdager og jul og?

Ja? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen Elin

Jeg fikk gave til rundt 500 til dåp og 1000-1500 i konfirmasjon av mine faddere. Fikk bursdags- og julegaver også, men det ville jeg fått uansett, da mine faddere er i slekt med meg. 2000 synes jeg er mer enn nok, spesielt siden det er snakk om barnet til en venninne.

Ville gitt julegaver som kostet 150-500, alt etter egen økonomi. Er selv fadder til en av mine tantebarn, men denne får like dyre gaver som resten av dem, da jeg synes noe annet ville vært dumt.

Anonymkode: eee8d...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre fadderbarn har fått 200-400 kr til jul og bursdag. 1000-1500 kr til konf og 500-600 kr til 18 års dagen. Fikk mellom 1000-2000kr til bryllup også.

Anonymkode: ee064...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fadder på barn til fetter og veninne. begge bor langt unna. Prøver å planlegge i god tid før jul/bursdag så jeg enten får levert gaven selv, eller sendt den med noen som skal i den retningen. Ga dåpsgaver til ca 800kr, jule- og bursdagsgaver til rundt 200. Hadde de vært konfirmant i dag (heldigvis lenge til) så hadde de fått gave til ca 1000 kr.

For meg er det naturlig å gi gave selvom vi bor langt unna og ikke er i nær slekt. Jeg ser på faddere som en form for ekstra tante/onkel som foreldrene har valgt selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Kjenner at jeg ikke forventer det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt beskjed til min venninne som er fadder at hun ikke trenger. Treffer henne som regel på kveldstid så ser sjeldent guttungen. Nå har vi også sklidd litt mer fra hverandre da vi har vårt så da min sønn var 4 sa jeg hun ikke trengte mere, I tillegg har hun sånn 15 tantebarn så blir dyrt.

Anonymkode: 8b4c9...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Med unntak til konfirmasjonen når den tid kommer.

Uansett...2000 kroner... nei, vet du hva!

Anonymkode: f4913...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gir fadderbarna sine gaver til bursdag og jul frem til de er voksne. Og selvsagt til konfirmasjon og bryllup. Sånn er det hvertfall i mitt hode. Hvor dyre gavene er kommer litt an på hvordan økonomien er, og hvor mye en gir i gaver generelt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som fadder ville jeg gitt gave til dåp og konfirmasjon. Bursdag og jul ville jeg kun gitt om det ellers var naturlig. Jeg gir til jul og bursdag til mitt fadderbarn pga at det er nevøen min, og jeg gir tilsvarende gaver til mine andre nevøer og nieser. Du kan heller passe på å gratulere barnet årlig på dåpsdagen med kort eller en koselig telefonsamtale.

Anonymkode: ab656...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt fikk 0, 700 og 1000 kr fra fadderne sine til konfirmasjonen.

Anonymkode: ab656...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er fadder, men ikke i slekt med barnet, forventes det da å sende julegaver og bursdagsgaver?
Jeg er fadder til et barn til en venninne som bor langt vekke og som jeg ser sjeldent, så jeg må i så fall sende pakkene i posten, noe som gjør at gaven blir litt dyrere til sammen om man legger til portoen og... Hvor dyr syns dere en slik gave i å så fall bør være, i tillegg til portoen? Er 2000 bra nok?

Hvis dere hadde en fadder til barnet som bodde langt borte, hadde dere forventet gave hver bursdag og julaften?

Eller kanskje bare hver bursdag?

Hilsen Elin

2000????? Tuller du? Jeg tenker at en gave er på sin plass, ja, og at det er litt stas om den kommer på dagen (og ikke 6 mnd senere, liksom), men hadde ALDRI forventet gaver i den prisklassen. Da hadde jeg faktisk blitt litt beklemt. Her i gården ligger vi på 3-400kr for gave til barn vi er faddere på. Litt mer hvis det er nevøer/nieser (men fortsatt max 500), men da er det fordi de er i slekt, ikke fordi vi er faddere (skiller ikke mellom fadderbarn/ikke fadderbarn) når vi er tante/onkel.

Anonymkode: d3aa7...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialistisk gave er helt unødvendig. En fadders oppgave er vel å bidra med åndelig veiledning. 

Anonymkode: 6c348...b9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...