Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt med trening og merker at formen er utrolig dårlig, likevel er jeg standhaftig på at jeg skal klare å like løping. 
Jogging utendørs liker jeg ikke med tanke på at jeg bor i en regnfull by og kun har mulighet til å trene om morgenen (vil ikke løpe i mørket), derfor har jeg skaffet meg medlemskap på et treningsstudio.
Her er problemet; tredemøllen og jeg samarbeider ikke. Jeg løper på 4 (hastighet) og sliter med å følge med, men jeg kan helt fint gå på 7. Når jeg løper på 4 mistenker jeg at dette også er utrolig treigt i virkeligheten siden det tok meg 15 minutter for å oppnå 800 meter. 
Hva vil være en god hastighet for nybegynnere helt uten kondis, men med et ønske om å løpe rundt 30 minutter hver treningsøkt (i alle fall i starten). Har også planer om å bruke hill-funksjonen, men denne får jeg ikke til å bruke :angry:

Anonymkode: 775a0...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du klarer ikke løpe på 4 fordi det er vanskelig å skulle løpe i så sakte fart! Begynn med intervaller, gå ett minutt (5-6) og løp ett minutt (8-9). Etterhvert øker du både hastighet og hvor lenge du løper. 

Anonymkode: 74cee...5c9

• Liker 3
Skrevet

4 er helt utrooolig tregt. En vanskelig fart, da det blir sånn mellomting... Prøv å kom deg opp på 6-7 og småjogg. Til slutt klarer du å jogge lenge på 10 :) og intervaller på 12 og oppover. Du må bare tørre å jogge hardere enn du gjør nå, tørre å komme forbi den 4ern

Skrevet

Jeg går til 6 km/t på 5-6% incline, så vil vel anbefale små jogging på 6.5 med 1% incline for nybegynner. (1% incline er litt mer vennlig for knær samt at det er litt nærmere virkeligheten mtp på motstand).

Skrevet (endret)

Du kan da ikke greie å løpe på 4? Eller er det noe annet enn kilometer i timen vi snakker om? Ellers anbefaler jeg veldig intervaller for å kickstarte formen :) 

Endret av Puny
Skrevet

Da jeg starta på tredemølla, gikk jeg raskt på 6 og løp på 7.

Fulgte programmet til http://c25k.com/c25k_treadmill.html

Begyn gjerne der, og jobb deg oppover :)

Anonymkode: 34284...951

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg starta på tredemølla, gikk jeg raskt på 6 og løp på 7.

Fulgte programmet til http://c25k.com/c25k_treadmill.html

Begyn gjerne der, og jobb deg oppover :)

Anonymkode: 34284...951

Fantastisk program :laugh: Tusen takk!

Dere andre, tusen takk for svar! Mener å huske at jeg trykket på incline-knappen, men følte ikke at tredemøllen "gikk opp", ble tungt etter hvert å løpe på 4 med incline på 4 (ny på tredemølle lyser langt vei) :P

Ts

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt med trening og merker at formen er utrolig dårlig, likevel er jeg standhaftig på at jeg skal klare å like løping. 
Jogging utendørs liker jeg ikke med tanke på at jeg bor i en regnfull by og kun har mulighet til å trene om morgenen (vil ikke løpe i mørket), derfor har jeg skaffet meg medlemskap på et treningsstudio.
Her er problemet; tredemøllen og jeg samarbeider ikke. Jeg løper på 4 (hastighet) og sliter med å følge med, men jeg kan helt fint gå på 7. Når jeg løper på 4 mistenker jeg at dette også er utrolig treigt i virkeligheten siden det tok meg 15 minutter for å oppnå 800 meter. 
Hva vil være en god hastighet for nybegynnere helt uten kondis, men med et ønske om å løpe rundt 30 minutter hver treningsøkt (i alle fall i starten). Har også planer om å bruke hill-funksjonen, men denne får jeg ikke til å bruke :angry:

Løper du på 4 og går på 7??

Anonymkode: 77440...0bb

• Liker 1
Skrevet

Dropp incline, og ta en god oppvarming på 15 min hvor du går opp til ca 6 - og så tar du typiske løpe/gåintervaller på 7-7,5 en periode.

Ikke mer enn noen minutter. Så øker du minuttene, og farten også. 

Går det for sakte bruker du faktisk ganske mye energi på å løpe for sent - noe som igjen gjør at det føles helt off.

Jeg er kjempedårlig på løping selv, og jobbet meg opp et par uker(2-3 ganger i uken) med korte økter - ikke mer enn 20-30 min inkludert oppvarming. Dette for å unngå vondt i knær.

Så økte jeg på med 5 minutter av gangen, og høynet farten noe. Nå pleier jeg løpe på rundt 8,6-9 og føler det er greit tempo som jeg kan holde en stund. Løper i 30-40 min pluss oppvarming og nedtrapping - så er totalt på mølla 50-60 min.

Både oppvarming og nedtrapping er veldig viktig for min del iallfall.

Løper jeg fortere får jeg litt harde slag mot nakken, så jeg personlig dropper det for å kunne prioritere å trene hyppigere fremfor å ta litt for hardt i og ha småskader en hel uke(som er resultatet for meg).

Anonymkode: 3b905...e97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...