Gå til innhold

Hvor mange faddere i dåp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier, hvor mange faddere kan man ha i dåp? Vi har begge flere søsken med partnere som tilsammen blir 8 stk, og vi vil ikke ha bare noen som faddere. Enten blir det alle eller ingen.

Anonymkode: 90641...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har vel ikke noen øvre grense? Vi hadde tre. Mange søsken her og, men valgte å spare noen til fremtidige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!

Fikk svar på det meste der, men det står at det er maks 6 personer. Er det 6 inkludert gudmor og gudfar eller utenom? Vi vil mest sannsynlig ikke ha mer enn et barn og da blir det dumt å spare noen av søsknene. Kjedelig å være de som blir spart også, mannen min og jeg er ikke faddere til broren hans og konen sine barn fordi de ville bare ha et søskenpar per barn. Men så bestemte de seg for å ikke få flere enn to, så da ble vi aldri faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Fikk svar på det meste der, men det står at det er maks 6 personer. Er det 6 inkludert gudmor og gudfar eller utenom? Vi vil mest sannsynlig ikke ha mer enn et barn og da blir det dumt å spare noen av søsknene. Kjedelig å være de som blir spart også, mannen min og jeg er ikke faddere til broren hans og konen sine barn fordi de ville bare ha et søskenpar per barn. Men så bestemte de seg for å ikke få flere enn to, så da ble vi aldri faddere.

Gudmor/far er ikke et begrep den norske kirke bruker, så dere kan ha seks faddere totalt. :Nikke:

Lykke til med forberedelsene.

Endret av Ulven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Den Norske Kirken skiller på gudmor/far og faddere. Tror alle blir oppført som faddere i kirkeboka. Så hvis det er seks, så er det vel inkludert gudmor eller gudfar. 

Anonymkode: 927b0...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar😊

Kjedelig at det er restriksjoner på antallet egentlig, da må vi droppe noen og det er dumt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier søsken MED partnere blir 8 stk. Da er det jo enkelt. Velg kun søsken og dropp partnere.

Jeg ville hatt langt større forståelse for å bli droppet som fadder fordi man kun velger søsken, enn om et søsken droppet meg som fadder til fordel for samboer til et annet søsken...

Anonymkode: a1628...1ee

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du sier søsken MED partnere blir 8 stk. Da er det jo enkelt. Velg kun søsken og dropp partnere.

Jeg ville hatt langt større forståelse for å bli droppet som fadder fordi man kun velger søsken, enn om et søsken droppet meg som fadder til fordel for samboer til et annet søsken...

Anonymkode: a1628...1ee

Enig!

Anonymkode: 2af92...d00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier, hvor mange faddere kan man ha i dåp? Vi har begge flere søsken med partnere som tilsammen blir 8 stk, og vi vil ikke ha bare noen som faddere. Enten blir det alle eller ingen.

Jeg har vært i flere dåper.
Det har vært fra 2 til 6 faddere... For meg personlig er 2 det som er "normalt". I det værste tilfellet jeg var i med 6 faddere valgte de nettopp alle søsken på begge sider.. Dette blir for dumt for meg...
Men opp til hvert enkelt foreldrepar hva de ønsker.....

Om jeg hadde blitt spurt om å være fadder sammen med 5 andre hadde jeg sagt nei ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti at man velger par som faddere. Vi valgte 2 fra familien og 3 nære venner til begge barna (de to samme fra familien, men "nye" venner). Jeg syntes nesten det er bedre å ha venner som faddere. Den nærmeste familien kommer til å være der uansett (forhåpentligvis), men med venner føler jeg at vi har utvidet nettverket til barna. De ble alle veldig glade for å bli spurt og viser stor interesse for barna våre (og ikke bare den de er fadder for). 

Anonymkode: 4b862...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Gud så svarer han deg sikkert. For jeg regner med at du er religiøs siden du velger å døpe ungen din?

Anonymkode: 78f70...59e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør Gud så svarer han deg sikkert. For jeg regner med at du er religiøs siden du velger å døpe ungen din?

Anonymkode: 78f70...59e

Nei, det er vi ikke. Vi gjør dette for besteforeldrene våre som er religiøse og som ble helt rørt til tårer når vi sa vi skulle døpe deres første oldebarn. Vi kommer nok ikke til å døpe de neste barna våre, for da lever ikke oldeforeldrene lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 4 er et bra antall faddere. Da har barnet flere i fall noen faller fra eller dere mister kontakten med dem, men det blir ikke fullt Det er lurt å tenke litt på sammensetningen, f.eks hvis du velger noen gamle må du også velge noen yngre, hvis du velger venner bør du også velge familie, og du bør velge familie fra begge sider. I våre dager er det kanskje ikke så lurt å velge partnere til søsken, siden det kan bli kleint om de slutter å være partnere.

Anonymkode: 83f22...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta søsken?

Å døpe ett barn men ikke resten virker bare rart. Ene ungen sitter med masse pynte dilldall og ikke de andre. Man skal ikke døpe ett barn for å glede andre, man skal gjøre det pga man tror på noe.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes 4 er et bra antall faddere. Da har barnet flere i fall noen faller fra eller dere mister kontakten med dem, men det blir ikke fullt Det er lurt å tenke litt på sammensetningen, f.eks hvis du velger noen gamle må du også velge noen yngre, hvis du velger venner bør du også velge familie, og du bør velge familie fra begge sider. I våre dager er det kanskje ikke så lurt å velge partnere til søsken, siden det kan bli kleint om de slutter å være partnere.

Anonymkode: 83f22...39f

Dette er snakk om partnere som har vært gift/samboere i hhv 15, 10 og 7 år så jeg er ikke bekymret for den delen. Om de skulle skilles så vil de fortsatt alltid være i livene våre :)

2 minutter siden, Fluffe skrev:

Bare ta søsken?

Å døpe ett barn men ikke resten virker bare rart. Ene ungen sitter med masse pynte dilldall og ikke de andre. Man skal ikke døpe ett barn for å glede andre, man skal gjøre det pga man tror på noe.

Blir selvfølgelig navnfest for de andre(om vi i det hele tatt vil ha flere), så de vil få "dilldall" de også.. Om vi vil gjøre det for å glede to gamle personer som ikke har mange år igjen, så ser ikke jeg problemet i det. Om barnet ikke vil være i statskirken når h*n blir eldre så skal vi selvfølgelig melde h*n ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...