Gå til innhold

Hva høyest mulig teoretisk inntekt for aleneforsørger som studerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som student med barn kan du også få bostøtte. Gidder ikke lete opp satsene, men sikkert rundt 5.000 kr pr mnd.

Anonymkode: 2d346...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som student med barn kan du også få bostøtte. Gidder ikke lete opp satsene, men sikkert rundt 5.000 kr pr mnd.

Bostøtten er på maks 3500, alt etter hvor store boutgifter man har og inntekten man har.

Anonymkode: 49e5f...0e1

• Liker 1
Skrevet

11.000 i foreldrestønad fra Lånekassen? Hor i alle dager kommer den summen fra?

Anonymkode: 49e5f...0e1

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontantstøtte er hvis barnet ikke er i bhg, fra 13 mnd til 2 år. Skolemateriell kommer ikke før 6 år etter barnet er født. Så disse kan ikke regnes med. 

Anonymkode: e4547...de3

Tror ikke TS hadde planer om å ha barnet i bhg. Så kontantsøtten kan hun trygt budsjettere med.

Penger til skolematriell går til forsørgeren som studerer, ikke barnets skolegang, og utbetales som 7.500 i året. Jeg tok 500 som ca beløp pr mnd.

TS: Med alle ytelsene og engangstønadene, har du fort penger til et ok boliglån også. Kom deg inn i boligmarkedet og vær med på prisoppgangen. Innen du er ferdig med studiene har sikkert tjent en million om du bor i Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Ok takk for svar til dere som bidrar med summer.

Jeg har tittet litt på de beløpene som er nevnt, og ingen av de er usannsynlige.

For å oppsummere:

Overgangsstønad 16500, lånekassen 11500, kontantstøtte 6000, bostøtte 3500, utvidet barnetrygd 2000, bidragsforskudd 1500, hjelpestønad 1200, skolematriell 500.

Totalt 42700 i måneden. Pluss fødselsstøtte 45000.

Til dere andre:

Jeg har ikke tenkt å lure noen. Jeg skal få barn med noen så skal jeg selvsagt være ærlig, og ønsker han ikke å være "sæddonor" så finner jeg noen andre, ikke noe problem, verden er stor.

Det å få barn er krevende også ved siden av jobb. Ser ikke noen forskjell i arbeidsmengde å velge å få barn mens jeg studerer.

Hvis jeg skulle få barn med handikapp så får jeg bare takle det, har som sagt stor og nær familie, så det ville blitt det samme om jeg fikk barnet nå eller om ti år.

Takk for tips om boligkjøp. Jeg har planer om å ta master og har fire år igjen, men ikke umulig.

Anonymkode: ad386...b58

• Liker 1
Skrevet

Kontantstøtte får du kun hvis du ikke benytter barnehage og er hjemme med barnet. 

Fikk ikke så mye selv i perioden da jeg fikk OS. Fikk maks ca 27 000 inn på det aller meste inklusive studielån men det var kun i en veldig kort periode. Du får ikke alle stønader dette samtidig. Bostøtte får du heller ikke hvis du har såpass høy inntekt med OS og alt annet i tillegg. Jeg fikk kanskje 700 kr i bostøtte tror jeg. 

Men uansett, du bestemmer jo selv! Lykke til med hva det enn blir og oppdatere gjerne hvordan det går:) 

Anonymkode: 91ac9...c55

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontantstøtte får du kun hvis du ikke benytter barnehage og er hjemme med barnet. 

Fikk ikke så mye selv i perioden da jeg fikk OS. Fikk maks ca 27 000 inn på det aller meste inklusive studielån men det var kun i en veldig kort periode. Du får ikke alle stønader dette samtidig. Bostøtte får du heller ikke hvis du har såpass høy inntekt med OS og alt annet i tillegg. Jeg fikk kanskje 700 kr i bostøtte tror jeg. 

Men uansett, du bestemmer jo selv! Lykke til med hva det enn blir og oppdatere gjerne hvordan det går:) 

Hvordan er det egentlig mulig å bare få inn 27 000?

Bare OS og stipend fra lånekassen utgjør mer enn 27 000.

Overgangsstønad er fra 2016 faktisk 17 300.

Og stipend fra lånekassen er 11 600, altså stipend, ikke lån.

Og en alenemor som studerer får ingen avkortning på grunn av inntekt, siden hun ikke har noen inntekt.

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor ikke flere gjør dette, og hvis de gjør det så har full forståelse for det.

Har blant annet hørt om par som flytter fra hverandre for en periode nettopp for å få full sats på alle stønadene mens de studerer ferdig.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Er du sikker på at beløpene stemmer? Eller at det er andre ytelser du ikke har tatt med?

Jeg har hørt om flere med barn som studerer full tid og har både tid og råd til å bo bra, reise på ferier og generelt ha en mye høyere levestandard enn meg.

Til dere andre:

Jeg har faktisk alltid hatt lyst på barn, det er bare tidspunktet som ikke er bestemt. At man velger tidspunkt etter økonomien er da ikke så uvanlig.

Dessuten har jeg hele storfamilien i nærheten, og en mamma som er hjemmeværende og villig til å passe ungen så mye jeg bare ønsker. Og ungen ville vookst opp med en skokk fettere og kusiner, tanter, onkler og besteforeldre. Tror ikke en far blir savnet.

Neida, det er ikke uvanlig å velge tidspunkt utifra økonomi, men da er det vanlig å være i jobb, ikke forvente at staten skal forsørge en og barnet.

Kan jeg spørre hvilket studium du tar? Har vondt for å tro at en smart og oppegående person tenker som du. 

Anonymkode: 5c254...525

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke TS hadde planer om å ha barnet i bhg. Så kontantsøtten kan hun trygt budsjettere med.

Penger til skolematriell går til forsørgeren som studerer, ikke barnets skolegang, og utbetales som 7.500 i året. Jeg tok 500 som ca beløp pr mnd.

TS: Med alle ytelsene og engangstønadene, har du fort penger til et ok boliglån også. Kom deg inn i boligmarkedet og vær med på prisoppgangen. Innen du er ferdig med studiene har sikkert tjent en million om du bor i Oslo.

Hun skal bare bli gravid, føde barnet, hanke inn alle de pengene hun kan og putte ungen i en skuff og ta den fram om noen år når hun har lyst til det. 

Anonymkode: 5c254...525

• Liker 2
Skrevet

Beklager, regnet nok litt feil siden OS er høyere nå. På min tid for noen år siden var den på rundt 12 000 og så studielånet hvor jeg fikk inn rundt 8000 i måneden. Mulig jeg regnet litt feil men det var hvert fall ikke mer en 30 000 i måneden. Men så jobbet jeg også en del og fikk derfor mindre OS, hadde nok 9-10 000 i OS. Jeg hadde egentlig ikke hatt behov for å jobbe de årene jeg fikk OS men gjorde det likevel for å ikke gå glipp av arbeidserfaring osv. 

Skrevet

Og det med stipend fra Lånekassen, det gjelder i et år når du nettopp fått barn (istedenfor for foreldrepenger som man får når man jobbet før man får barn). Det er ikke sånn at man får 11 000 i stipend i hele studietiden, men utgår fra at de fleste skjønner det. Etter det første året får man vanlig lån som alle andre, og det samme gjelder hvis man begynner å studere når man allerede har barn og ikke føder barn i studietiden. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for svar til dere som bidrar med summer.

Jeg har tittet litt på de beløpene som er nevnt, og ingen av de er usannsynlige.

For å oppsummere:

Overgangsstønad 16500, lånekassen 11500, kontantstøtte 6000, bostøtte 3500, utvidet barnetrygd 2000, bidragsforskudd 1500, hjelpestønad 1200, skolematriell 500.

Totalt 42700 i måneden. Pluss fødselsstøtte 45000.

Til dere andre:

Jeg har ikke tenkt å lure noen. Jeg skal få barn med noen så skal jeg selvsagt være ærlig, og ønsker han ikke å være "sæddonor" så finner jeg noen andre, ikke noe problem, verden er stor.

Det å få barn er krevende også ved siden av jobb. Ser ikke noen forskjell i arbeidsmengde å velge å få barn mens jeg studerer.

Hvis jeg skulle få barn med handikapp så får jeg bare takle det, har som sagt stor og nær familie, så det ville blitt det samme om jeg fikk barnet nå eller om ti år.

Takk for tips om boligkjøp. Jeg har planer om å ta master og har fire år igjen, men ikke umulig.

Tror du bør studere litt mere... 😅

Se over en gang til og les deg opp på reglement.

Jeg fikk ca 50000 kr før skatt i foreldrepenger

Anonymkode: d2e1b...06a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør studere litt mere... 😅

Se over en gang til og les deg opp på reglement.

Jeg fikk ca 50000 kr før skatt i foreldrepenger

Anonymkode: d2e1b...06a

Jeg har lest reglementet. Og er overbevist om at min forståelse er riktig.

Hvis du er uenig, kan du jo påpeke hva som er feil og underbygget det med noe. Hvis du ikke vil det, kan du like godt la være å svare i tråden.

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Er du sikker på at beløpene stemmer? Eller at det er andre ytelser du ikke har tatt med?

Dessuten har jeg hele storfamilien i nærheten, og en mamma som er hjemmeværende og villig til å passe ungen så mye jeg bare ønsker. Og ungen ville vookst opp med en skokk fettere og kusiner, tanter, onkler og besteforeldre. Tror ikke en far blir savnet.

Jeg både tror og håper for all del dette er en trolletråd men om du er seriøs...

Fy faen så egoistisk du er. Narre en mann til å å få barn også deretter ikke la ham få ha kontakt med sitt barn! Og ikke minst er det synd på den stakkars ungen som må vokse opp uten en far fordi mora er et egoisitsk, kynisk og ondskapsfult menneske som ikke unner ungen sin en far i livet. Jeg har ikke mye til overs for kvinner som deg, kjenner jeg. 

Endret av Mearrasámi
  • Liker 2
Gjest SuperSonic
Skrevet

Jeez TS. Anbefaler at di sjekker ut universitetets helseprogram og får deg time til psykolog. Dette er ingen normal tankegang

Skrevet
45 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Jeg både tror og håper for all del dette er en trolletråd men om du er seriøs...

Fy faen så egoistisk du er. Narre en mann til å å få barn også deretter ikke la ham få ha kontakt med sitt barn! Og ikke minst er det synd på den stakkars ungen som må vokse opp uten en far fordi mora er et egoisitsk, kynisk og ondskapsfult menneske som ikke unner ungen sin en far i livet. Jeg har ikke mye til overs for kvinner som deg, kjenner jeg. 

ENIG!

Anonymkode: f74b1...8aa

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Mearrasámi skrev:

Så alle single kvinner som reiser til Danmark er egoistiske, kyniske og ondskapsfulle mennesker som ikke unner ungen en far i livet?

Hva med å fokusere på det tråden handler om i stedet for å henge dere opp i et sidetema som ikke var meningen at skulle diskuteres.

Skrevet
Den 4.9.2016 at 21.34, AnonymBruker skrev:

Foreldrestipend fra lånekassen: 11.000 pr mnd

Kontanstøtte: 6.000 pr mnd

Overgangsstønad: 16.500 pr mnd

Bidragsforskudd: 1.500 pr mnd.

Hjelpestønad: 1.200 pr mnd.

Barnetrygd: 1.000 pr mnd

Tilskudd til skolematriell: 500 pr mnd

Totalt utbetalt pr mnd: 37.700 kr pr mnd.

Det var de jeh kom på i farta. Det kan være at du kvalifiserer til flere stønader eller høyere satser. Men ingen av disse ytelsene utelukker hverandre, så teoretisk kan du få alle disse samtidig.

Hva?

Nesten 40 000 i mnd, og folk er opprørt over trygdede som i tillegg er syke. Her får en enslig mor mer enn 3 trygdede på minste ytelse, og alt finansiert av staten. Det er søren i meg ikke rettferdig

Anonymkode: dee10...b2e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...