Gå til innhold

Kan eggløsningstest være negativ selvom den viser positiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har PCOS og problemer med å få eggløsning. Har gått en syklus på pergo, mens nåværende syklus er pausemåned. Jeg har ikke tatt så mange eggløsningstester denne syklusen pga praktiske årsaker (ferieturer med familien m.m.) og jeg bestemte meg for å ikke stresse så mye med det før neste pergotimekur. Allikevel tok jeg en eggløsningstest i dag. Den viste positiv (smilefjes). Pga ingen sympromer på eggløsning tok jeg en ny test ca 1,5 t senere og den viste negativ. Hva er greia? Kan eggløsningstest være negativ selvom den viser positiv? Jeg er klar over at eggløsningen finner sted ca 12-14 dager før menstruasjon. Jeg troooor det ikke er lenge til jeg får mensen, men med mine ustabile sykluser kan man jo aldri vite... Synes det er kjipt om jeg ikke kan stole på eggløsnigstesten engang. Er i pp9...

Anonymkode: 7bda7...a8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig med falsk positiv eggløsningstest dersom man har PCOS eller problemer med lange/uregelmessige sykluser. Kroppen "forsøker" seg på eggløsning, og man får en LH topp (hormonet testen måler) uten at egget slipper. 

Det kan også være at du har eggløsning. Mange opplever at pergoen også virker påfølgende syklus. Det kan da blant annet være at eggløsning kommer senere enn på pergo. 

Jeg brukte temping for å skille "falsk" eggløsning fra ekte. Men det tar måneder å lære kroppen og kjenne på den måten. 

Skrevet
1 time siden, Athene skrev:

Det er ikke uvanlig med falsk positiv eggløsningstest dersom man har PCOS eller problemer med lange/uregelmessige sykluser. Kroppen "forsøker" seg på eggløsning, og man får en LH topp (hormonet testen måler) uten at egget slipper. 

Det kan også være at du har eggløsning. Mange opplever at pergoen også virker påfølgende syklus. Det kan da blant annet være at eggløsning kommer senere enn på pergo. 

Jeg brukte temping for å skille "falsk" eggløsning fra ekte. Men det tar måneder å lære kroppen og kjenne på den måten. 

Nei, det er bare at jeg skjønner fint lite. Tok en siste eggløsningstest nå, og den viste positiv igjen. 

Har tenkt på temping, men høres så innmari stress ut å tempe hver dag til samme tid da jeg jobber turnus. Selvfølgelig, hvis jeg går inn for det så skal jeg jo få det til. Har bare tenkt at vanlig eggløsningstest er greit nok. Men nå begynner jeg å tvile i og med den først viste positiv, deretter negativ for så å vise positiv igjen. 

Er det noen andre der ute som har erfaringer?

Anonymkode: 7bda7...a8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...