Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Det er jo et bibliotek her inne med tråder av ulykkelige sjeler som (mest sannsynlig) er i forhold med denne gruppa. Så jeg begynte å lure, og kanskje er det et dumt spørsmål; men kan psykopater og narsissister i det hele tatt bli betatt, forelska - eller elske; noen andre enn segselv?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Nei. Tilstanden er biologisk betinget. At de ikke er i stand til å elske noen andre enn seg selv er en vesentlig del av begrepet. Og de ikke mer i stand til endre sin tilstand enn autister er i stand til å endre sin. Anonymkode: 42cf5...d51 3
Gjest antbug Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 Hm. Interessant spørsmål. Disse er jo grunnleggende opptatt av seg selv og sine behov, så det kan i alle fall ikke være snakk om oppriktig forelskelse i mennesket i seg selv. Uselvisk kjærlighet er vel utelukket for dem, vil jeg tro? Det er kanskje mer snakk om å forelske seg i det objektet kan bidra med for å løfte narsissisten og psykopaten, og hvordan de kan få tilfredsstillelse, økt status eller fordeler gjennom vedkommende? Da er de vel egentlig fortsatt forelska i seg selv og det de aner at de kan bli sammen med denne. Nå er det jo ikke bare folk med så skumle personligheter som "forelsker" seg på slikt grunnlag og ikke egentlig i personen, men jeg håper og tror at de fleste av dem likevel er villige til å investere følelsesmessig i forholdet og etter beste evne prøver å dekke partnerens behov. Betatt kan jeg derimot se for meg at de blir. Det er en mer overfladisk ting som ikke krever særlig følelsesmessig engasjement.
ajarRun Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Narssister elsker vel at noen elsker dem?
Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 23 minutter siden, antbug skrev: Hm. Interessant spørsmål. Disse er jo grunnleggende opptatt av seg selv og sine behov, så det kan i alle fall ikke være snakk om oppriktig forelskelse i mennesket i seg selv. Uselvisk kjærlighet er vel utelukket for dem, vil jeg tro? Det er kanskje mer snakk om å forelske seg i det objektet kan bidra med for å løfte narsissisten og psykopaten, og hvordan de kan få tilfredsstillelse, økt status eller fordeler gjennom vedkommende? Da er de vel egentlig fortsatt forelska i seg selv og det de aner at de kan bli sammen med denne. Nå er det jo ikke bare folk med så skumle personligheter som "forelsker" seg på slikt grunnlag og ikke egentlig i personen, men jeg håper og tror at de fleste av dem likevel er villige til å investere følelsesmessig i forholdet og etter beste evne prøver å dekke partnerens behov. Betatt kan jeg derimot se for meg at de blir. Det er en mer overfladisk ting som ikke krever særlig følelsesmessig engasjement. 21 minutter siden, amativeReflection skrev: Narssister elsker vel at noen elsker dem? Men det er vel ikke å "elske" noen, er det vel? Da er du jo bare fornøyd med noe, som at en ny fin bil er flott fordi den gjør at du føler deg trygg, kan transportere deg fra A til B, og kanskje gi deg litt status, om det er viktig for deg. Så det betyr jo egentlig at det å få følelser for noen slik en "normal" (...ja, hvem er vel egentlg det..) - person gjør, er noe en narsissist eller psykopat ikke kjenner til. Det er som å være fargeblind å høre om en farge du ikke klarer å se?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 11 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Det er som å være fargeblind å høre om en farge du ikke klarer å se? Du har rett. Jeg vet ikke om jeg kvalifiseres som psykopat lenger, men jeg har i hvert fall like biologiske forutsetninger som slike. AB1 tar feil når h*n hevder at ingen psykopater kan endre seg. Jeg var godt på vei inn på det sporet før og var så og si en psykopat i ord og handling (dette har jeg masse papirer på, inkl. hjernescanninger), men jeg endret meg til det bede etterhvert som jeg - tro det eller ei - fikk bedre selvinnsikt og ble kjent med en person som, i motsetning til det jeg tidligere kjente til, var veldig snill og kjærlig. Ikke at jeg er perfekt nå heller, og jeg vil ikke anbefale noen å forsøke å endre en psykopat; endring må komme innenfra personen selv, noe som ikke er så vanlig. Men det er faktisk mulig. Skulle ønske jeg kunne si at jeg er i stand til å elske/knytte meg til noen, men jeg kan dessverre ikke si det uten at det er en løgn. Jeg forstår konseptet ''kjærlighet'' på et rent intellektuelt plan, men følelsesmessig har jeg kun kjærlighet til meg selv. De gangene jeg føler sympati, føler jeg det bare fordi jeg konsentrerer meg intenst om å sette meg inn situasjonen som om det skjedde med meg selv. Så resonnerer jeg meg rent intellektuelt frem til at det må føles ca sånn som det føltes for meg, bare sterkere kanskje, for andre i samme situasjon. Anonymkode: a8b55...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 Narsisster kommer i flere utgaver, jeg ville tro det er mulig for noen av dem å forelske seg og da forsvinne helt opp i forelskelsen og bli besatt. Men motivasjonen deres for forhold er kanskje oftere drevet av status. At man "skal" ha kjæreste for å være en "ordentlig" person. Det er slik de raskt kan tenke. Så de velger en sjenert, stille jente som er lett å kontrollere. Gjerne ei som er pen, sminker seg mye og trener. Perfekt å vise frem. Psykopater kan like andre mennesker, kanskje bli glad i dem på sin egen måte. Elske? Det vet jeg ikke. Det eksisterer noen (et mindretall, kanskje) høytfungerende psykopater og narsissiter som har selvinnsikt nok til å forstå egne mangler og som har sjans på å få gode forhold (kanskje med kvinner som ikke er helt A4). Vet ikke om den type forhold ville vært basert på elsking, så mye som et ønske om å ha noen å dele livet med og støtte, kanskje ta vare på og dele livet med. Noe som er en helt ok motivasjon for forhold, syns jeg Smarte psykopater kan oppføre seg "ordentlig" fordi de forstår konsekvensene av destruktive handlinger. Dumme psykopater er som regel de som oppfører seg rent enkelt basert på behov for en type stimuli og impulser. Det er disse man som regel hører om og som har en tendens til å havne i fengsel. På samme måte kan psykopater senere i livet bli "mildere" fordi de forstår mer Anonymkode: 6b648...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 Uff, jeg er litt trett, så ble litt rotete innlegg over, ser jeg Anonymkode: 6b648...a2c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 Det tror jeg faktisk. Narssisister absolutt. Psykopater i mindre grad. Sosiopater kan ikke. Men det er ikke gitt at alle narssisister kan det. Narcissus likte bare seg selv. Hobbyen hans var å se seg i speilet. Men husk det er ikke alle som har den psykisk lidelse som er onskapsfulle. Noen kan bare ikke for at de er sånn. Anonymkode: 0feba...050
Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #10 Skrevet 4. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett. Jeg vet ikke om jeg kvalifiseres som psykopat lenger, men jeg har i hvert fall like biologiske forutsetninger som slike. AB1 tar feil når h*n hevder at ingen psykopater kan endre seg. Jeg var godt på vei inn på det sporet før og var så og si en psykopat i ord og handling (dette har jeg masse papirer på, inkl. hjernescanninger), men jeg endret meg til det bede etterhvert som jeg - tro det eller ei - fikk bedre selvinnsikt og ble kjent med en person som, i motsetning til det jeg tidligere kjente til, var veldig snill og kjærlig. Ikke at jeg er perfekt nå heller, og jeg vil ikke anbefale noen å forsøke å endre en psykopat; endring må komme innenfra personen selv, noe som ikke er så vanlig. Men det er faktisk mulig. Skulle ønske jeg kunne si at jeg er i stand til å elske/knytte meg til noen, men jeg kan dessverre ikke si det uten at det er en løgn. Jeg forstår konseptet ''kjærlighet'' på et rent intellektuelt plan, men følelsesmessig har jeg kun kjærlighet til meg selv. De gangene jeg føler sympati, føler jeg det bare fordi jeg konsentrerer meg intenst om å sette meg inn situasjonen som om det skjedde med meg selv. Så resonnerer jeg meg rent intellektuelt frem til at det må føles ca sånn som det føltes for meg, bare sterkere kanskje, for andre i samme situasjon. Anonymkode: a8b55...6d2 På hvilken måte endret du deg?
waco Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle ønske jeg kunne si at jeg er i stand til å elske/knytte meg til noen, men jeg kan dessverre ikke si det uten at det er en løgn. Jeg forstår konseptet ''kjærlighet'' på et rent intellektuelt plan, men følelsesmessig har jeg kun kjærlighet til meg selv. De gangene jeg føler sympati, føler jeg det bare fordi jeg konsentrerer meg intenst om å sette meg inn situasjonen som om det skjedde med meg selv. Så resonnerer jeg meg rent intellektuelt frem til at det må føles ca sånn som det føltes for meg, bare sterkere kanskje, for andre i samme situasjon. Anonymkode: a8b55...6d2 Betyr det at du ikke er i stand til å elske/knytte deg til noen at du heller aldri klarer å være sjalu eller misunnelig? - Eller redd for å miste noen? 1
ajarRun Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 54 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Men det er vel ikke å "elske" noen, er det vel? Da er du jo bare fornøyd med noe, som at en ny fin bil er flott fordi den gjør at du føler deg trygg, kan transportere deg fra A til B, og kanskje gi deg litt status, om det er viktig for deg. Så det betyr jo egentlig at det å få følelser for noen slik en "normal" (...ja, hvem er vel egentlg det..) - person gjør, er noe en narsissist eller psykopat ikke kjenner til. Det er som å være fargeblind å høre om en farge du ikke klarer å se? Jeg vil påstå at jeg har dypere følelser for Meredesen min enn for eksen min. Jeg regner egentlig med at hun ga meg mer status enn å eie en bil. At du avfeier følelsene ovenfor ting er vel heller at du projiserer din egen virkelighetsforståelse over på andre. For deg er en bil noe som får deg til å føle deg tryggg, som får deg fra a til b, og som kanskje gir deg litt status. En person kan være noen som får deg til å føle deg trygg, som får deg fra a til b, og som kanskje gir deg litt status. Du ser jo utallige tråder her om personer som er i forhold bare fordi det føles trygt, og for "hva ville naboene sagt". Hva er kjærlighet? Jeg mener helt klart at kjærlighet til en ting, en følelse, eller et kjemikalie kan være minst like ekte som følelser for en annen person. Hva folk knytter seg til er forskjellig. Når Irvine Welsh prøvde å rive vesken fra moren sine hender for å kjøpe heroin, var ikke det fordi han elsket heroin? Men hele problemet med debatten er vel semantisk, hva er å elske noen? Anthony DeMello vil mene at ekte kjærlighet ikke har grenser, regler eller avhengighet. Andre vil si ekte kjærlighet er avhengig av loyalitet og monogami. Å diskutere dette blir litt som to unger som diskuterer hvem som liker ostekake best, det finnes ikke ord for å beskrive hva vi føler for ostekake nøyaktig, så det lir sånn: "jeg liker det kjempemye" og "jeg liker det masse kjempemye" uten at noen av utsagnene forteller oss noe. 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 8 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg vil påstå at jeg har dypere følelser for Meredesen min enn for eksen min. Jeg regner egentlig med at hun ga meg mer status enn å eie en bil. At du avfeier følelsene ovenfor ting er vel heller at du projiserer din egen virkelighetsforståelse over på andre. For deg er en bil noe som får deg til å føle deg tryggg, som får deg fra a til b, og som kanskje gir deg litt status. En person kan være noen som får deg til å føle deg trygg, som får deg fra a til b, og som kanskje gir deg litt status. Du ser jo utallige tråder her om personer som er i forhold bare fordi det føles trygt, og for "hva ville naboene sagt". Hva er kjærlighet? Jeg mener helt klart at kjærlighet til en ting, en følelse, eller et kjemikalie kan være minst like ekte som følelser for en annen person. Hva folk knytter seg til er forskjellig. Når Irvine Welsh prøvde å rive vesken fra moren sine hender for å kjøpe heroin, var ikke det fordi han elsket heroin? Men hele problemet med debatten er vel semantisk, hva er å elske noen? Anthony DeMello vil mene at ekte kjærlighet ikke har grenser, regler eller avhengighet. Andre vil si ekte kjærlighet er avhengig av loyalitet og monogami. Å diskutere dette blir litt som to unger som diskuterer hvem som liker ostekake best, det finnes ikke ord for å beskrive hva vi føler for ostekake nøyaktig, så det lir sånn: "jeg liker det kjempemye" og "jeg liker det masse kjempemye" uten at noen av utsagnene forteller oss noe. Ææeh... Så du mener at å elske en ting kan sidestilles med å elske mennesker ?
ajarRun Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 Et øyeblikk siden, Raven.WritingDesk skrev: Ææeh... Så du mener at å elske en ting kan sidestilles med å elske mennesker ? Selvsagt, iallefall for noen mennesker.
WubWub Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 Det finnes graderinger av alvorlighetsgrad når det kommer til Cluster B PF's men selv tenker jeg at en med dyssosial personlighetsforstyrrelse ikke har muligheten til å forelske seg. I hodet til en psykopat/sosiopat så er mennesker ingenting annet enn brikker i et sjakkspill eller verktøy han eller hun kan bruke for å nå sine mål og ambisjoner. For narsissister så er historien litt annerledes. De er kapable til å føle kjærlighet for sin kjære men ikke på en måte som ligner på vanlig kjærlighet. Den er også veldig betinget og de varer sjeldent over lengre tid. De fleste narsissister går fra forhold til forhold og enhver relasjon starter alltid med masse gnist , krutt og fyrverkeri med idealisering, love-bombing og intens følelsesmessig utveksling. Du kan lese mer om det her : http://thenarcissisticlife.com/the-narcissist-in-love/ https://luckyottershaven.com/2015/08/24/do-narcissists-fall-in-love/
Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #16 Skrevet 4. september 2016 6 minutter siden, WubWub skrev: Det finnes graderinger av alvorlighetsgrad når det kommer til Cluster B PF's men selv tenker jeg at en med dyssosial personlighetsforstyrrelse ikke har muligheten til å forelske seg. I hodet til en psykopat/sosiopat så er mennesker ingenting annet enn brikker i et sjakkspill eller verktøy han eller hun kan bruke for å nå sine mål og ambisjoner. For narsissister så er historien litt annerledes. De er kapable til å føle kjærlighet for sin kjære men ikke på en måte som ligner på vanlig kjærlighet. Den er også veldig betinget og de varer sjeldent over lengre tid. De fleste narsissister går fra forhold til forhold og enhver relasjon starter alltid med masse gnist , krutt og fyrverkeri med idealisering, love-bombing og intens følelsesmessig utveksling. Du kan lese mer om det her : http://thenarcissisticlife.com/the-narcissist-in-love/ https://luckyottershaven.com/2015/08/24/do-narcissists-fall-in-love/ Det høres ut som om at man da kanskje er forrelsket i forelskelsen, ikke nødvendigvis personen?
piaisabella Skrevet 4. september 2016 #18 Skrevet 4. september 2016 En psykopat har kun følelser for seg selv. De føler en dyp overfladisk tiltrekning derimot. Jeg tror psykopatbegrepet blir litt for ofte brukt. Mange lovforbrytere osv, viser seg å ikke være psykopater, men kun romme ganske mye følelser.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 I starten kan de innbille seg selv det, så lenge offeret har noe å tilby DEM, det handler alltid om han/hun og egne behov. 1. Love bombing / granskning av deg 2. Degradering / små stikk, mindre kontakt- får deg til å stille ?- plutselig jobber du på "høygir" for kontakt 3. Forkasting / foregår veldi stygt, null closure- du skjønner nada av hva som skjedde Nettopp vært igjenom det. Aldri mer- har mye kunnskap nå Anbefaler bloggen: psykopati og kjærlighet- for tilstrekkelig informasjon og støtte. Formålet er å forlate deg på mest jævlig måte, du er nemlig valgt for egenskaper p ønsker at han/hun hadde. De vet bare ikke hvordan ennå ( tidlig i fasen ) Anonymkode: 02f11...cc9
Safiye Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 Tråden er ryddet for brukerdebatt - Pavilion, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå