Gå til innhold

Hvordan få oversikt over gjelden min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Long story short - mannen har vært ansvarlig for det økonomiske (vi har hatt  felles økonomi og jeg trodde han visste mer om det enn jeg gjorde), dreit på draget så jævlig mye uten at jeg visste om det, har skaffet kredittkort både eget navn og mitt navn uten samtykke, kjøpt ting i mitt navn via forskjellige nettbutikker med betal senere ordning, har ikke betalt regningene i tide, osv.

Nå har jeg fått intet mindre enn tre varsler om utleggsforretning fra politiet på hhv 31 000, 12 000 og 24 000 kr. Fra før betaler jeg 5000 kr i mnd på en annen utleggsforretning som endte med trekk i trygden min (ferdig nedbetalt i november).

Jeg har et billån på ca 46 000 kr som jeg vet om. Trygd er på ca 16 000 i mnd (før trekket på 5000 kr).

Nå må jeg ta over det økonomiske for å rydde opp i rotet før det blir enda verre. Men hvordan går jeg fram for å finne ut hvor mye gjeld jeg har, og ikke minst, hvor jeg skylder penger? Og har noen tips til hva som kan gjøres for å få ordnet opp i dette? Dette kommer til å ta årevis å få nedbetalt med nåværende trygd og gjeld.

Han har også gjeld, garantert større enn min, men siden vi er gift, kan jeg holdes ansvarlig for å hjelpe han med sin gjeld? Vi har ingen ekteskapskontrakt eller noe slikt.

Anonymkode: 35c32...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skill deg. Og anmeld han til politiet. Det er straffbart å ta opp gjeld i andres navn. 

Anonymkode: 112c2...264

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skill deg. Og anmeld han til politiet. Det er straffbart å ta opp gjeld i andres navn. 

Anonymkode: 112c2...264

Det er for øyeblikket uaktuelt, og svarer heller ikke på hva jeg spurte om.

TS

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Long story short - mannen har vært ansvarlig for det økonomiske (vi har hatt  felles økonomi og jeg trodde han visste mer om det enn jeg gjorde), dreit på draget så jævlig mye uten at jeg visste om det, har skaffet kredittkort både eget navn og mitt navn uten samtykke, kjøpt ting i mitt navn via forskjellige nettbutikker med betal senere ordning, har ikke betalt regningene i tide, osv.

Nå har jeg fått intet mindre enn tre varsler om utleggsforretning fra politiet på hhv 31 000, 12 000 og 24 000 kr. Fra før betaler jeg 5000 kr i mnd på en annen utleggsforretning som endte med trekk i trygden min (ferdig nedbetalt i november).

Jeg har et billån på ca 46 000 kr som jeg vet om. Trygd er på ca 16 000 i mnd (før trekket på 5000 kr).

Nå må jeg ta over det økonomiske for å rydde opp i rotet før det blir enda verre. Men hvordan går jeg fram for å finne ut hvor mye gjeld jeg har, og ikke minst, hvor jeg skylder penger? Og har noen tips til hva som kan gjøres for å få ordnet opp i dette? Dette kommer til å ta årevis å få nedbetalt med nåværende trygd og gjeld.

Han har også gjeld, garantert større enn min, men siden vi er gift, kan jeg holdes ansvarlig for å hjelpe han med sin gjeld? Vi har ingen ekteskapskontrakt eller noe slikt.

Hvis du tenker å fortsette å være gift med denne mannen som fortsetter å ta opp dyre lån i ditt navn så gidder ikke jeg bruke tiden min på å komme med råd heller...det er bortkastet

• Liker 7
Gjest Pistasjnøtt
Skrevet

Du får vel regningene dine i ditt navn? Ta en ringerunde til de forskjellige kreditorene, og spør hva du skylder.

Skrevet

5 minutter siden, Snublefella skrev:

Hvis du tenker å fortsette å være gift med denne mannen som fortsetter å ta opp dyre lån i ditt navn så gidder ikke jeg bruke tiden min på å komme med råd heller...det er bortkastet

Enig. Hvor hodeløs er det mulig å bli? Inkasso.no er stedet for deg ts. 

Anonymkode: 0162c...f73

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff...stakkars deg....Gaa til nav og faa gjeldsraadgivning, ta med deg mannen.

Skrevet

Regningene kommer jo regelmessig i posten. Sørg for å få sperre mot å ta opp nye lån, og å avslutte all kreditt mannen din har tilgang på.

Skrevet
1 time siden, Snublefella skrev:

Da kan du vel heller holde kjeft og ligge unna tråden, du kaster bort tiden min nemlig. Alt er ikke bare så enkelt og rett fram, jeg har ting å tenke på mtp livssituasjon, og det er ikke bare til å skille seg på flekken. Gjelden vil uansett ikke forsvinne av seg selv bare fordi jeg har skilt meg. Jeg har overtatt all kontroll av økonomi, inkludert e-posten hans, paypal konto, bankkort og bank kalkulator.

1 time siden, Rampepus skrev:

Du får vel regningene dine i ditt navn? Ta en ringerunde til de forskjellige kreditorene, og spør hva du skylder.

Det stemmer, men den tufsen har kastet en del av det og derfor har jeg bare noen av brevene som er kommet den siste tiden. Fins det en nettsiden hvor jeg kan få oversikt over de forskjellige kreditorene? Jeg vil ta tak i det som evt. har blitt sendt til inkasso nylig, før det blir en enda større sum å måtte betale.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hvor hodeløs er det mulig å bli? Inkasso.no er stedet for deg ts. 

Anonymkode: 0162c...f73

:kari:Takk for linken.

1 minutt siden, Linnea27 skrev:

Huff...stakkars deg....Gaa til nav og faa gjeldsraadgivning, ta med deg mannen.

Takk. Det er planen. Jeg prøver å få litt oversikt over mnd utgifter, og kutter bort det som ikke er nødvendig, og prøver å sette opp et budsjett etter hvert. Skal også selge mange eiendeler i håp om å få litt penger tilbake som kan hjelpe med nedbetaling av noe gjeld.

TS

• Liker 1
Skrevet

Sett dere ned sammen og ta grep. Dere må ta alle brev som har kommet og kontakte kreditorene. Han har helt sikkert gjemt unna både purringer og annet.  Dere har sikkert fått gjenpart av kredittvurdering, der står alle ubetalte regninger  som har gitt betalingsanmerkning.  Lag en liste. Ring dem og forklar at du har havnet i et uføre og må få oversikt. Hør hva som er utestående og be om en uke eller to der de fryser alt. Så må dere se på hva dere har av verdier. Går det an å låne mer på huset /leiligheten for å få bort dyre smålån? I såfall ringer du din kontaktperson i banken og legger kortene på bordet. Hvis dere ikke eier egen bolig, så vil jeg tro at dere kan få gjeldsordning. Da betaler man alt man kan i fem år, og så slettes resten sammen med betalingsanmerkningene. Men man har det ikke fett i disse årene. Når det har gått så langt som til namsmannen så ligger det mange og vanvittig dyra salær inne i dette også, så gjeldsordning kan kanskje være det beste alternativet.

Det er helt forferdelig å ta disse telefonene, og man føler seg veldig liten. Men så lenge det er betalingsvilje så finner man ofte en løsning. Og de som sitter på kundesenterne er hyggelige mennesker som er vant til å takle slikt. Er du misfornøyd med saksbehandleren, så be om en ny. Dette er et uføre som du aldri har bedt om å havne i og du skal behandles med respekt. Om du eier bolig og banken din sier nei til mer lån, så kan du også prøve å kontakte bluestep. Det er en bank som spesialiserer seg på refinansiering. Dyrere rente, men mye mer fleksible. Andre banker vil avvise deg tvert pga kredittvurderingen .

Mannen din har garantert ikke sovet godt på en stund, og det vil nok bli en lettelse for dere begge at det har gått hull på byllen. Men du har all rett til å være sint, og om han ikke legger seg flat, så ville jeg ha revurdert hele forholdet. Men så er det også noe med å rase i fra seg, og så gå videre.

• Liker 2
Skrevet

- Gå gjennom selvangivelsen din og ring alle kreditorer som er ført opp der.

- Ring namsmannen i kommunen din. De kan gi deg info om all gjeld som har gått til utlegg.

- Ring selskapene hvor du har forsikring, mobil, tv, internett+++ og sjekk om du er ajour med regningene.

Det vil i hvert fall gi deg en bedre oversikt. Hvis du eier boligen ville jeg tatt kontakt med bluestep eller bank 2 og se om de kan tilby dere refinansiering. det er veldig sjelden at de tradisjonelle bankene er villige til å gi lån hvis man har betalingsanmerkninger.

Lykke til!

Anonymkode: 1bc89...0be

Gjest Pistasjnøtt
Skrevet

Og du burde virkelig ta en prat med de forskjellige kreditorene, som lar andre mennesker ta opp lån i ditt navn!!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...