Kaori Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Vi er en familie på to voksne og to barn. Jeg har alltid brukt lettere meieriprodukter i kostholdet. Lettrømme i stedet for seterrømme, tine ekstra lett melk i stedet for lettmelk. Generelt syns jeg helsedirektoratets kostholdsanbefalinger er veldig greie. Samboer har alltid vært motsatt, bruker lettmelk og helprodukter. Så dermed har vi alltid hatt dobbelt sett av alt i kjøleskapet. Lettrømme/seterrømme, lettmelk/ekstra lett, lettere margarin/ekte smør. Greit nok. Jeg har et ønske om at vi ikke skal ha så mye mettet fett i kostholdet, og at vi ikke skal spise lyst brød i hverdagen, generelt spise litt sunnere, mens han er helt motsatt. Når jeg skal bake og ber han om å kjøpe ei kulturmelk til meg på butikken, og han lurer på om jeg har tenkt å lage "ordentlige" (altså lyse) rundstykker, hvorpå jeg forklarer at jeg skal lage svigermors grove rundstykker, så "glemmer" han å kjøpe melka. Han kjøper ofte dessert på flere av ukedagene, til ungenes store glede, selv om jeg prøver å be han om å gjøre forskjell på helg og ukedager. Og hadde han vært alene hadde nok salat vært et fremmedord. Her forleden dag hadde jeg laget taco. Jeg hadde blandet i litt linser sammen med kjøttdeigen og tacokrydderet, ungene syntes det var kjempegodt. Men samboer nektet å smake, og sa høyt og tydelig, foran ungene, at DETTE ER IKKE GREIT! Han satt ved hele måltidet og surmulet og demonstrerte. Hva skal jeg gjøre?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Samboeren din er fryktelig barnslig. Sabotasje, virkelig? Han hadde fått streng beskjed fra meg, og blir det ikke bedre hadde jeg ikke giddet.. Anonymkode: ba950...ad9 12
Ruccula Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 Jiiiiiiz Det du beskriver som et sunt kosthold er jo et helt normalt kosthold...hans kosthold er unormalt 8
Gjest lizard queen Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Er ikke noe galt i fett. Anyway. Jeg hadde blitt mektig irritert hvis jeg skulle oppdra unger og pappan hadde foret dem med sukker og kaker hele tiden. Og den der tacogreia er jo bare absurd... hvor gammel er fyren?
Marthe75 Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 Du må rett og slett akseptere at dere er forskjellige. Eller er det sånn at du synes at du har rett, han feil, og at han må gjøre alt likt deg? Det høres ikke ut som at dere er en familie som spiser mye dritt, så hvorfor gjøre dette til et problem? (Om dere alle er overvektige og trenger en vektnedgang, så stiller det seg annerledes, men jeg får ikke inntrykk av det). 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 2 minutter siden, Marthe75 skrev: Du må rett og slett akseptere at dere er forskjellige. Eller er det sånn at du synes at du har rett, han feil, og at han må gjøre alt likt deg? Det høres ikke ut som at dere er en familie som spiser mye dritt, så hvorfor gjøre dette til et problem? (Om dere alle er overvektige og trenger en vektnedgang, så stiller det seg annerledes, men jeg får ikke inntrykk av det). Man kan fremdeles være usunn på innsiden selv om man er slank. Etter min oppfatning så er lyst brød og rundstykker, mye fete meieriprodukter (noe er bra, men dersom man drikker mye melk burde man heller gå ned til ekstra lett) ikke spesielt sunt, og det faktum at han blir sur dersom det er blandet inn linser i tacokjøttdeigen sier vel sitt. Anonymkode: 026cb...5a7 10
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 Haha, samboeren din er mer barnslig enn barna dine. Bare syns det var litt morsomt... Anonymkode: e91fd...5fb 13
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 Det er lov å tenke på helsa selv om man ikke er overvektig, også. Anonymkode: f0d69...cb0 10
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 Synes dere kan dele litt.. Hans kosthold etter skole fredag, lørdag og søndag. Sunt og godt i hverdagen. Anonymkode: 8b139...7c9
NuckingFutz Skrevet 4. september 2016 #10 Skrevet 4. september 2016 Kanskje slutte å lage mat til han, la han lage sin egen taco, så lager du til deg og barna? Han trenger ikke være en del av måltidene deres engang. Han melder seg ut av fellesskapet uansett, ved å sabotere, sutre og være et dårlig eksempel ovenfor barna. Lag rundstykker til deg og barna, så kan han bake sine egne "ekte" rundstykker hvis han vil. Jeg hadde tørka inn i underlivet av å leve med en slik mann. 7
Gjest Solsmil Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 Det et da vitterlig ikke usunt med lettmelk, ekte smør og seterrømme. Her tror jeg at du burde lese deg litt mer på kosthold, og ikke nødvendigvis ta alt helsedirektoratet sier for god fisk. Bortsett fra det synes jeg samboeren din er en barnslig drittunge.
Pinto2013 Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 Men har dere blitt enige om å legge om kostholdet? Og ikke minst: hva et sunnere kosthold skal innebære? Eller har du tatt beslutningen, og i tillegg definert hva som skal gjøre fredagstacoen sunn? Hvis dere faktisk har blitt enige, diskutert dere frem til hva som er sunt og ikke, og han bevisst saboterer dette, så skjønner jeg frustrasjonen din! Hvis du derimot har trumfet gjennom helsedirektoratets kostholdsråd (slik du har forstått dem, og ut i fra hva du liker), så skjønner jeg i like stor grad din samboers frustrasjon. Uansett: dere gjør nok lurt i å ikke ta denne kampen foran barna. 10
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 3 minutter siden, Solsmil skrev: Det et da vitterlig ikke usunt med lettmelk, ekte smør og seterrømme. Her tror jeg at du burde lese deg litt mer på kosthold, og ikke nødvendigvis ta alt helsedirektoratet sier for god fisk. Bortsett fra det synes jeg samboeren din er en barnslig drittunge. Meieriprodukter som ikke er av lett-utgaven er sunnere fordi de inneholder flere næringsstoffer, men dersom man har et stort inntak av disse produktene daglig vil det ikke skade å heller skifte til lett-utgaven for å forhindre eventuell overvekt eller for høyt kolesterol Anonymkode: 026cb...5a7 1
Marthe75 Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan fremdeles være usunn på innsiden selv om man er slank. Etter min oppfatning så er lyst brød og rundstykker, mye fete meieriprodukter (noe er bra, men dersom man drikker mye melk burde man heller gå ned til ekstra lett) ikke spesielt sunt, og det faktum at han blir sur dersom det er blandet inn linser i tacokjøttdeigen sier vel sitt. Anonymkode: 026cb...5a7 Du har helt rett. Men TS skriver absolutt ingenting om mengder. Om det var snakk om store mengder, kunne det over tid ha resultert i overvekt, og da er problemet selvsagt større. Voksne folk må selv få bestemme hva de ønsker å spise, selv om jeg blir irritert når min mann ikke spiser alt jeg serverer, så er han i sin fulle rett til å bestemme det selv. Likt som at jeg ikke liker alt han lager Om vi her snakker om en voksen mann, uten noen som helst helseproblemer, ønsket å selv bestemme hva han spiser, så ser jeg ikke problemet. Å surmule ved bordet er utidig, så det er helt unødvendig av han. TS skrev at barna får dessert flere ganger i uken, men ikke at det var kaker og snop. Det kan være en dobbellight vannis for alt vi vet. Dessert hver dag blir av noen til og med anbefalt, bare det er rett type dessert. De er forskjellge og det må de begge akseptere og respektere (Jeg hadde blitt forbannet om mannen min foret ungene våre feite på rømme og helmelk, men den problemstillingen virker ikke til å være hos TS). 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 1 time siden, Kaori skrev: Vi er en familie på to voksne og to barn. Jeg har alltid brukt lettere meieriprodukter i kostholdet. Lettrømme i stedet for seterrømme, tine ekstra lett melk i stedet for lettmelk. Generelt syns jeg helsedirektoratets kostholdsanbefalinger er veldig greie. Samboer har alltid vært motsatt, bruker lettmelk og helprodukter. Så dermed har vi alltid hatt dobbelt sett av alt i kjøleskapet. Lettrømme/seterrømme, lettmelk/ekstra lett, lettere margarin/ekte smør. Greit nok. Jeg har et ønske om at vi ikke skal ha så mye mettet fett i kostholdet, og at vi ikke skal spise lyst brød i hverdagen, generelt spise litt sunnere, mens han er helt motsatt. Når jeg skal bake og ber han om å kjøpe ei kulturmelk til meg på butikken, og han lurer på om jeg har tenkt å lage "ordentlige" (altså lyse) rundstykker, hvorpå jeg forklarer at jeg skal lage svigermors grove rundstykker, så "glemmer" han å kjøpe melka. Han kjøper ofte dessert på flere av ukedagene, til ungenes store glede, selv om jeg prøver å be han om å gjøre forskjell på helg og ukedager. Og hadde han vært alene hadde nok salat vært et fremmedord. Her forleden dag hadde jeg laget taco. Jeg hadde blandet i litt linser sammen med kjøttdeigen og tacokrydderet, ungene syntes det var kjempegodt. Men samboer nektet å smake, og sa høyt og tydelig, foran ungene, at DETTE ER IKKE GREIT! Han satt ved hele måltidet og surmulet og demonstrerte. Hva skal jeg gjøre? La han spise det han vil. Har også full forståelse for at han ikke vil ha linser i tacoen. Grøss! Kanskje han blir blidere igjen når du slutter å mase om hva han bør spise. Det er nemlig ikke så ille! Anonymkode: cbae8...23e 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #16 Skrevet 4. september 2016 5 timer siden, Solsmil skrev: Det et da vitterlig ikke usunt med lettmelk, ekte smør og seterrømme. Her tror jeg at du burde lese deg litt mer på kosthold, og ikke nødvendigvis ta alt helsedirektoratet sier for god fisk. Bortsett fra det synes jeg samboeren din er en barnslig drittunge. Man bør faktisk heller spise mykt smør enn hardt og ekte smør. Det er fordi hardt smør gir kroppen mye mer av det usunne kolesterolet. Du sier man ikke skal høre på alle anbefalningene til helsedirektoratet, men du har ikke kunnskapen til å kunne hevde det. Selvsagt er det mye bedre å spise mykt lettsmør for helsa sin del. Det vet alle som har litt mer enn null peiling på kolesterol. Det er ikke rart hjerte-karsykdom er den sykdommen flest dør av i vesten når de ikke vet forskjell på sunt og usunt fett. Anonymkode: f4032...b40
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #17 Skrevet 4. september 2016 Jeg synes det virker som om du og din samboer bør ta en skikkelig prat sammen. At han sitter og furter og demonstrativt klager foran barna er absolutt IKKE ok. Dere bør være noenlunde enige om kostholdet. Hvis desserten han kjøper i ukedagene er noenlunde sunn, ser jeg ikke på det som noe stort problem, er det derimot kaker og snop, så bør han skjerpe seg. En voksen mann har lov til å selv bestemme over kostholdet sitt. Men slik du beskriver han høres det ut som han har oppførselen til en trassig 2 åring. Man oppfører seg ikke slik foran barna, hvordan skal familielivet på sikt bli da. Er mannen din veldig usunn i kostholdet? Eller er det slik at du bare forsøker å gi mat han ikke liker? Det å "glemme" melken du trenger til rundstykkene fordi du skal lage en sunn variant av dem er noe av det mest barnslige jeg har hørt. Anonymkode: 3b3f6...8f9 3
Strawberrygirl Skrevet 5. september 2016 #18 Skrevet 5. september 2016 Jeg skjønner godt at han ikke ville ha linser i tacoen 😛 men han kunne jo bare plukket dem ut i stillhet og tatt det opp med deg i etterkant? Barnslig oppførsel. Jeg har også innført sunnere kosthold i min familie, i og med at jeg holder på å gå ned i vekt. Samboer spiser noe av det, men her lager vi faktisk litt forskjellig mat og noen ganger to varianter. Eks. Skal vi ha ris til middag lager jeg både jasminris (som samboer absolutt MÅ ha) og byggris til meg, som er en sunnere variant. Har vi Taco hat samboer vanlig lyse lefser, mens jeg har de grove stand'n stuff greiene. De er sunnere og få kalorier i, sammenlignet med lyse lefser. Lager vi pizza, lager jeg ofte en pizza til han og barna. Samt en annen til meg (med grov tacolefse). Jeg laget hjemmelaget brød og han vil ha kjøpe brød. Barna spiser begge deler. Har vi laks, vil han ha poteter osv. Jeg vil ha laks og eks mangosalat eller bare brokkoli og blomkål. Koker poteter til han, og jeg spiser det andre som tilbehør. Jeg har valgt at det er jeg som lager alle maten, ellers blir maten dynket ned av olje/smør i stekepanna 😂 Hvis han ikke vil Vær en del av ditt kosthold trur jeg det enkleste er å innføre en mellomting, eller hver for dere... Håper du finner ut av det
Athene Skrevet 5. september 2016 #19 Skrevet 5. september 2016 Vedrørende kosthold er det ikke slik at du eller han har mer eller mindre rett. Her i huset er vi veldig sunne - for oss inkluderer det å unngå lett-produkter, da disse (generelt) inneholder flere tilsetningsstoffer og annet vi ikke vil ha i oss. Vi fokuserer heller på rene råvarer og mengde, og rikelig med fysisk aktivitet. Oppførselen hans derimot er et problem. Spesielt ovenfor barna er det viktig at dere fremstår samlet. Når du tar diskusjonen med han må dette være utgangspunktet, ikke hva som er "rett" og "galt" kostholdsmessig. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #20 Skrevet 5. september 2016 Margarin er ikke sunnere enn smør, da dette er et veldig bearbeidet produkt! Moderate menger smør eller Bremykt er et bedre valg da det er et naturlig produkt:) Anonymkode: df37e...b52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå