AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 samboeren min har den daglige omsorgen for to jenter på 6 og 8 år, de er hos mor annenhver helg. det er en reise vei på 3 timer tur retur. moren til jentene har enda ett barn med en annen fyr, der er det også slutt. HVER helg som ho skal ha jentene så er det alltid da x`en hennes som møter min samboer på halv veien ved levering.( hun e aldri med på henting eller levering). ho tar det alltid som en selvfølge at ho sin x´en skal levere jentene eller at da min samboer kjører helt opp. hun betaler aldri min samboer for kjøringen, han får heller ikke med enn 1500kr i bidrag for begge jentene, og det dekker ikke alt som de trenger utenom heller... noe som hun ikke betaler selv men nav. Nå har mor laget ett skiftlig avtale med sin x, at han skal betale mindre i bidrag for sin sønn som de har sammen , viss han henter og levere jentene halvveis hjem til oss annen hver søndag. så i dag så sitter hun å sier at det er min samboer så må avtale med ho sin x om når og hvor leveringen skal skje, men verken min samboer eller ho får tak i han (ho sin x ). så da er det vist en selvfølge at samboeren min skal kjøre helt hjem til ho for å hente jentene uten at han får noe betalt for det... begge jentene går på skole som er i morgen, noe de selvfølgelig må på, da da blir det jo til slutt at samboeren min MÅ hente dem uansett.... dette er et problem som er hver helg de skal til mor og hjem igjen... mor han ikke lappen... Vi syntes dette blir helt feil, og vet ikke helt hva vi skal gjøre. så da må jeg spørre dere??? hva kan vi gjøre for noe som blir rett for begge partner, vi vill jo selfølgelig at jentene skal til sin mor, men er jo alltid ett eller annet problem... Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Vi har samme problemet med mor til mine stebarn. Reisevei på 2,5 timer, og far er den som alltid henter og bringer. Han fikk til slutt gjennom via mekling, at mor skal betale for halve kjøringen en vei, og at mor og far møtes på halvveien når barna skal tilbake. Han refererte til reisekostnader ved samvær i barneloven, og fikk "medhold" av mekler. Meeen.. Dette er veldig vanskelig for mor å overholde tydeligvis, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger far har måttet mase på mor om å sette over penger for kjøring, eller at hun ikke har mulighet til å møte på halvveien etc. Han har foreslått at de kjører en vei hver, men det går hun ihvertfall ikke med på, hun har jo ikke tid til slikt! Hba tror du skjer om dere "nekter" å kjøre barna til mor da? Så får hun selv sørge for å få dem hentet? Anonymkode: a7068...9ef 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 En "regel" jeg fikk høre for en del år siden er at den som skal ha barna, henter. Enkelt og greit. Vil hun ikke hente ungene sine, vil hun ikke ha de. Anonymkode: 469b9...3c6 15
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En "regel" jeg fikk høre for en del år siden er at den som skal ha barna, henter. Enkelt og greit. Vil hun ikke hente ungene sine, vil hun ikke ha de. Anonymkode: 469b9...3c6 hei, ja det er det jeg også alltid har hørt men sånne er det ikke i hennes verden. Anonymkode: a537c...a81
Outlander Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 Hvordan er avtalen? Er det skrevet at far skal kjøre? Dette ville jeg har dritti og i tillegg ville jeg har ALDRI i mitt liv leverte mitt barn til andre foreldres sin x'er. Wtf??!! 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 Her må mor og far på familievernkontoret og få satt fast noen regler. Jeg synes også i utgangspunktet at sen som skal ha barna besørger henting - et blir da deling av transporten og alle må kjøre like langt samt har ansvar for at det blir gjennomført. Man slipper også pengekrangel/manglende overføring. Det er selvsagt mors ansvar at avtale med tredjepart om henting overholdes av tredjepart - den avtalen angår ikke dere. Ergo er det ikke dere men mor som må få tak i sjåføren. Jeg finner det rart at en mor som ser barna sine så sjelden ikke er interessert i å maksimere tiden sammen med barna ved f.eks å være med ved henting. Hvis mor ikke kan være brydd med å overholde samværet bør vel dette reduseres ytterligere slik at det havner på et gjennomførbart nivå? Eller hvis det er umulig for mor å få til henting og/eller bringing at dere får betalt av mor for å gjennomføre det?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har samme problemet med mor til mine stebarn. Reisevei på 2,5 timer, og far er den som alltid henter og bringer. Han fikk til slutt gjennom via mekling, at mor skal betale for halve kjøringen en vei, og at mor og far møtes på halvveien når barna skal tilbake. Han refererte til reisekostnader ved samvær i barneloven, og fikk "medhold" av mekler. Meeen.. Dette er veldig vanskelig for mor å overholde tydeligvis, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger far har måttet mase på mor om å sette over penger for kjøring, eller at hun ikke har mulighet til å møte på halvveien etc. Han har foreslått at de kjører en vei hver, men det går hun ihvertfall ikke med på, hun har jo ikke tid til slikt! Hba tror du skjer om dere "nekter" å kjøre barna til mor da? Så får hun selv sørge for å få dem hentet? Anonymkode: a7068...9ef ikke sant, om vi ikke leverer så kommer hun nok til å få sin x til å hente dem, men mekling er smart det får samboeren gjøre Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 3 minutter siden, Outlander skrev: Hvordan er avtalen? Er det skrevet at far skal kjøre? Dette ville jeg har dritti og i tillegg ville jeg har ALDRI i mitt liv leverte mitt barn til andre foreldres sin x'er. Wtf??!! x`en hennes har min samboer en veldig god dialog med. så det er ikke farlig i det hele tatt, missforstå meg rett... Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har samme problemet med mor til mine stebarn. Reisevei på 2,5 timer, og far er den som alltid henter og bringer. Han fikk til slutt gjennom via mekling, at mor skal betale for halve kjøringen en vei, og at mor og far møtes på halvveien når barna skal tilbake. Han refererte til reisekostnader ved samvær i barneloven, og fikk "medhold" av mekler. Meeen.. Dette er veldig vanskelig for mor å overholde tydeligvis, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger far har måttet mase på mor om å sette over penger for kjøring, eller at hun ikke har mulighet til å møte på halvveien etc. Han har foreslått at de kjører en vei hver, men det går hun ihvertfall ikke med på, hun har jo ikke tid til slikt! Hba tror du skjer om dere "nekter" å kjøre barna til mor da? Så får hun selv sørge for å få dem hentet? Anonymkode: a7068...9ef da kommer nok ikke ungene til å bli hentet desverre... :/ Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #10 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: da kommer nok ikke ungene til å bli hentet desverre... :/ Anonymkode: a537c...a81 om ikke hennes x henter dem og levrer dem etter en stooor krangel....:= Anonymkode: a537c...a81 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: da kommer nok ikke ungene til å bli hentet desverre... :/ Anonymkode: a537c...a81 Seriøst? Hvor lenge kommer hun til,å opprettholde dette da? Hvorfor bor dere tre timer unna?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 14 minutter siden, Blondie65 skrev: Her må mor og far på familievernkontoret og få satt fast noen regler. Jeg synes også i utgangspunktet at sen som skal ha barna besørger henting - et blir da deling av transporten og alle må kjøre like langt samt har ansvar for at det blir gjennomført. Man slipper også pengekrangel/manglende overføring. Det er selvsagt mors ansvar at avtale med tredjepart om henting overholdes av tredjepart - den avtalen angår ikke dere. Ergo er det ikke dere men mor som må få tak i sjåføren. Jeg finner det rart at en mor som ser barna sine så sjelden ikke er interessert i å maksimere tiden sammen med barna ved f.eks å være med ved henting. Hvis mor ikke kan være brydd med å overholde samværet bør vel dette reduseres ytterligere slik at det havner på et gjennomførbart nivå? Eller hvis det er umulig for mor å få til henting og/eller bringing at dere får betalt av mor for å gjennomføre det? om man skal redusere samværene så blir det desverre ingenting samvær hos mor, for hun klarer ikke overholde ingenting, da hun er avhengig av alle andre rundt seg... utnytter forlk så det groveste !:O Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Seriøst? Hvor lenge kommer hun til,å opprettholde dette da? Hvorfor bor dere tre timer unna? vi har bodd på samme plassen hele tiden, det er 1,5 time hver vei til dit hun bor, hun har flyttet lengere og lengere bort opp gjennom årene.... Anonymkode: a537c...a81 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: om man skal redusere samværene så blir det desverre ingenting samvær hos mor, for hun klarer ikke overholde ingenting, da hun er avhengig av alle andre rundt seg... utnytter forlk så det groveste !:O Anonymkode: a537c...a81 Men la det nå være mors ansvar å ordne det. Fastsett regler, overhold deres del, ansvarliggjør mor for hennes del. Sørger hun ikke for henting av ungene blir det heller ikke samvær. Dessverre går jo dette ut over ungene, men jeg kan aldri tenke meg at dagens situasjon ikke går utover dem heller.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi har bodd på samme plassen hele tiden, det er 1,5 time hver vei til dit hun bor, hun har flyttet lengere og lengere bort opp gjennom årene.... Anonymkode: a537c...a81 Enda en grunn til å ansvarliggjøre mor slik at hun får et incentiv til å redusere reisetiden.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #16 Skrevet 4. september 2016 det er hel sant ! Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #17 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Enda en grunn til å ansvarliggjøre mor slik at hun får et incentiv til å redusere reisetiden. beklager men kan du si dette på en annen måte da disse fremmeordene er vanskelig form eg å forstå Anonymkode: a537c...a81 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2016 #18 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: beklager men kan du si dette på en annen måte da disse fremmeordene er vanskelig form eg å forstå Anonymkode: a537c...a81 Mors valg om å flytte lenger vekk er enda en grunn for at mor får ansvaret for henting. Siden reiseveien er blitt så lang, vil det at mor må hente for samvær selv kanskje få henne til å forstå at hun må flytte nærmere. Incentiv betyr oppmuntring eller fremskynde. Så lenge mor klarer å utnytte andre til å ta belastningen for avstanden hun skaper ved å flytte, har hun ingen grunn for å flytte nærmere sine barn. Må hun ta ansvar for henting (med konsekvens at ingen henting er lik infen samvær) kan det være at et lys går opp for henne.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 6 minutter siden, Blondie65 skrev: Mors valg om å flytte lenger vekk er enda en grunn for at mor får ansvaret for henting. Siden reiseveien er blitt så lang, vil det at mor må hente for samvær selv kanskje få henne til å forstå at hun må flytte nærmere. Incentiv betyr oppmuntring eller fremskynde. Så lenge mor klarer å utnytte andre til å ta belastningen for avstanden hun skaper ved å flytte, har hun ingen grunn for å flytte nærmere sine barn. Må hun ta ansvar for henting (med konsekvens at ingen henting er lik infen samvær) kan det være at et lys går opp for henne. skjønner.. takk ! Anonymkode: a537c...a81
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 du nevner at mor ikke har førerkort, jeg antar det er grunnen til at hennes nye samboer/x henter og leverer barna. Det blir sagt "dette må hun fikse", hun har vel fikset det da ved å ha en avtale med samboer/x? Flytter hun lenger bort pga jobb eller boligpriser? Det kan høres ut som hun tjener veldig dårlig eller går på trygd da det er NAV som betaler bidrag. Dette er en ordning alle foreldre har rett på om de ikke tjener tilstrekkelig til å betale bidraget selv. Sliter mor psykisk eller med historie med rus? Regner med det er en grunn til at livssituasjonen hennes har blitt som den har blitt nå. Det viktigste for både mor og far burde være at barna får ha kontakt med begge sine foreldre, det er barna sin rett dette. Anonymkode: b3f10...ab1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå