Gå til innhold

Dumt spørsmål.. meldingsbok førsteklassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg skikkelig dum som spør om dette, men here goes :fnise:

Vår førsteklassing skal til legen i morgen, det er bare pga noe eksem, så han må ikke være hjemme fra skolen, men han blir jo borte fra skolen i litt over en time eller noe. Jeg har aldri hatt barn på skolen før og husker ikke hvordan det var da jeg gikk på skolen, men: Skal jeg bare skrive i meldeboka at han skal til legen og blir hentet kl 11 for eks? Og regner med at han er tilbake 12.30? Sjekker læreren meldeboka på morgenen hver dag (eneste jeg har fått beskjed om er at den skal ligge oppslått dersom det er beskjeder)? 

Må jeg hente han i friminutt og levere i friminutt? Eller? 

Haha.. føler meg så dum som ikke vet dette :fnise:

Anonymkode: 7d215...089

• Liker 1
Skrevet

Du skriver "Hei. XX skal til legen imorgen, så jeg henter han kl 11. Kommer tilbake på skolen etter legetimen. Mvh ..."

Barnet må ikke hentes/leveres i friminuttet :) 

Vil ikke tro at læreren sjekker meldingsboka hver dag. Da jeg gikk på skolen måtte vi selv huske på å levere meldingsbok, om du allikevel skal hente barnet og du forstår at læreren ikke har fått meldingsboka (barnet kan jo fort glemme) forklarer du og gir boka selv. :) 

Lykke til hos legen!

Anonymkode: 0873a...13c

• Liker 2
Skrevet

Vi skriver på Mail, evt sms. (Kommer an på hva lærer har sagt på foreldremøte. Men det har dere kanskje ikke hatt enda?) Lærer sjekker alltid Mail før skolen begynner på morgenen. Eller du kan skrive i meldingsboka og barnet ditt gir den til lærer når det ringer inn/legger på pulten. Tror hver skole/klasse har ulik praksis på dette. Du kan hente midt i timen, bank på og vink sønnen din til deg (avtal dette på forhånd, så blir d minst mulig forstyrrelse)

Anonymkode: 84299...d85

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver "Hei. XX skal til legen imorgen, så jeg henter han kl 11. Kommer tilbake på skolen etter legetimen. Mvh ..."

Barnet må ikke hentes/leveres i friminuttet :) 

Vil ikke tro at læreren sjekker meldingsboka hver dag. Da jeg gikk på skolen måtte vi selv huske på å levere meldingsbok, om du allikevel skal hente barnet og du forstår at læreren ikke har fått meldingsboka (barnet kan jo fort glemme) forklarer du og gir boka selv. :) 

Lykke til hos legen!

Anonymkode: 0873a...13c

I første klasse samler som oftest læreren inn meldingsmappa(med meldingbok) på starten av dagen og ser over meldingsbøkene.

Når det er sagt, så har jeg brukt å sende en sms til læreren om barnet blir borte jeg da, enten det er en time eller hele dagen.

Anonymkode: 215dc...0c5

Skrevet

Takk for svar. 

Jeg tenkte jo også å sende sms/mail, men kan ikke se vi har fått noe tlfnummer eller mail ennå.. Bare en setning i et skriv om at hvis det var beskjeder i meldeboka så måtte meldeboka ligge oppslått inne i mappa. 

Skrevet

Meldingsbok er da så 1980!

Man bruker vel SMS/E-post i 2016 eller?!

Anonymkode: 88632...858

• Liker 1
Skrevet

Synes dere burde sagt i fra om dette på fredag. Da er man sikker på at læreren får det med seg i tide. Er ikke sikkert at læreren rekker å sjekke e-post før lunch på mandag heller.

Anonymkode: c8842...8e1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg tenkte jo også å sende sms/mail, men kan ikke se vi har fått noe tlfnummer eller mail ennå.. Bare en setning i et skriv om at hvis det var beskjeder i meldeboka så måtte meldeboka ligge oppslått inne i mappa. 

Høres rart ut. Da bør du spørre om å få slik kontaktinformasjon med det samme du skriver denne beskjeden i meldemappa også. Hos oss er all slik info til lærerne oppgitt på alle ukeplaner gjennom hele året.

Anonymkode: c8842...8e1

Skrevet

Siden du ikke har kontaktinfo til læreren, kan du ikke følge barnet ditt til skolen og gi beskjeden muntlig (og skriftlig)?

Barneskolelærerne er ofte der veldig tidlig.

Meldingsboka blir sjekket daglig her, men usikker når på dagen den blir det.

Anonymkode: b331d...87e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skriver på Mail, evt sms. (Kommer an på hva lærer har sagt på foreldremøte. Men det har dere kanskje ikke hatt enda?) Lærer sjekker alltid Mail før skolen begynner på morgenen. Eller du kan skrive i meldingsboka og barnet ditt gir den til lærer når det ringer inn/legger på pulten. Tror hver skole/klasse har ulik praksis på dette. Du kan hente midt i timen, bank på og vink sønnen din til deg (avtal dette på forhånd, så blir d minst mulig forstyrrelse)

Anonymkode: 84299...d85

Angående dette med mail... Vi har fått beskjed fra skolen om at vi skal sende mail til lærer ved fravær pga de ikke vil bli oppringt i hytt og pine, men på sfo skal vi ringe om morgenen og si fra... Så da lurer jeg, sier ikke de i SFO fra til læreren? De skriver jo opp i boken sin. Mener det var sånn i 1. klasse til eldstejenta når hun begynte, vi ringte SFO, og læreren fikk se fraværslisten før timen.... Har ikke hørt noe mer ang. dette, bare at de skriver bak på det ukeplanarket: AT fravær skal meldes til lærer via mail.

Føler det litt dobbelt opp - om vi både må ringe SFO og sende mail... De på sfo sjekker jo ikke mail... og de begynner tidlig om morgenen og vil jo gjerne vite om noen ikke kommer og... hmmmmmmmm

i tillegg skriver vi i den meldingsboken da :)

Anonymkode: 3d29c...805

Skrevet

Jeg er førsteklasselærer, og jeg har gitt beskjed om at jeg ønsker sms med slike beskjeder, nummeret mitt står på hver ukeplan. Jeg ønsker IKKE telefoner, for det er ikke alltid det passer å svare, menge møter etc før skolen starter om morgenen. Det går også å skrive i meldingsboka, men da er det lurt å minne barnet på å vise fram denne når han kommer på skolen. De er som oftest veldig ivrige på å vise fram hvis de har melding der. :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår førsteklassing skal til legen i morgen, det er bare pga noe eksem, så han må ikke være hjemme fra skolen, men han blir jo borte fra skolen i litt over en time eller noe. Jeg har aldri hatt barn på skolen før og husker ikke hvordan det var da jeg gikk på skolen, men: Skal jeg bare skrive i meldeboka at han skal til legen og blir hentet kl 11 for eks? Og regner med at han er tilbake 12.30? Sjekker læreren meldeboka på morgenen hver dag (eneste jeg har fått beskjed om er at den skal ligge oppslått dersom det er beskjeder)? 

Hos oss har vi mobilskole. Vi må sende navn,klasse og beskjed om fravær på sms hvis barnet ikke kommer til første time.

Skrevet

Hvis jeg hadde en elev som skulle bort i morgen, hadde jeg fått lapp/melding i morgen tidlig. I 1. klasse sjekket vi mappa hver dag, nå i 3. gir de lappen/meldeboka selv om foreldre ikke sender SMS. Vi har Mobilskole så de kan sende SMS der, de har også nummeret mitt så de kan sende der.

Anonymkode: a1a87...5c4

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Be barnet levere meldeboka til læreren. Du trenger ikke skrive hvor dere skal, bare at barnet vil bli hentet av mamma/pappa klokke xx og sannsynligvis vil være tilbake ca. Klokken yy. 

Anonymkode: 4125b...0e6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Angående dette med mail... Vi har fått beskjed fra skolen om at vi skal sende mail til lærer ved fravær pga de ikke vil bli oppringt i hytt og pine, men på sfo skal vi ringe om morgenen og si fra... Så da lurer jeg, sier ikke de i SFO fra til læreren? De skriver jo opp i boken sin. Mener det var sånn i 1. klasse til eldstejenta når hun begynte, vi ringte SFO, og læreren fikk se fraværslisten før timen.... Har ikke hørt noe mer ang. dette, bare at de skriver bak på det ukeplanarket: AT fravær skal meldes til lærer via mail.

Føler det litt dobbelt opp - om vi både må ringe SFO og sende mail... De på sfo sjekker jo ikke mail... og de begynner tidlig om morgenen og vil jo gjerne vite om noen ikke kommer og... hmmmmmmmm

i tillegg skriver vi i den meldingsboken da :)

Selvfølgeligger sier ikke sfo i fra. Hvorfor skulle de det?

Anonymkode: e2015...0dd

Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk beskje at vi skulle legge meldingsboka åpen inn i mappen med lekseplan (hvis dere har en sånn) , da er det lettere for læreren og se om det er melding. I stedenfor og måtte åpne hver bok og sjekke hver dag😊

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgeligger sier ikke sfo i fra. Hvorfor skulle de det?

Anonymkode: e2015...0dd

Fordi på denne skolen så er SFO på samme klasserommet som de har undervisning, og de overlapper før lærerne kommer. 10 min. før det ringer inn samles barna utenfor klasserommet og stiller seg opp, de fra SFO venter sammen med de til læreren kommer. Noen av de på SFO jobber også som assistenter og støttelærere for enkelte i de ulike klassene. 

Jeg mener i alle fall at i 1. hadde de et system med at de sa fra til læreren om fravær...

Skrevet

Jeg er også ny førsteklasse-mor og lurer på de samme tingene. Vi har fått veldig lite info om hvordan ting fungerer, men fått beskjed om at vi ikke kan gi beskjeder til læreren, for det blir for mye for henne å huske på morgenen. I tillegg står det at man skal enten sende mail eller skrive i meldingsboka hvis barnet er syk. Men den beskjeden skjønner jeg ikke helt, kan vel ikke skrive det i meldingsboka, som ikke blir levert! Hvis han ikke kommer en dag, og jeg ikke sender mail, håper jeg de etterlyser han! Han kan jo rote seg bort i skolegården/gå utenfor grensene, lille 5 åringen... Stor overgang fra den trygge barnehagen dette her! 

Anonymkode: 736c9...5ff

Skrevet

Hos oss er det som ts beskriver: melding i meldingsboka, som skal ligge oppslått. Lærer sjekker beskjedmappa der meldingsboka ligger hver dag. 

Vi har et eget nummer til en personuavhengig mobiltlf der vi skal sende sms om fravær om morgenen. Men det får dere sikkert eventuell beskjed om på foreldremøte. Inntil videre gjelder meldingsboka :)

Anonymkode: 35db2...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...