AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Jeg lurer på hva miljøarbeid er. Helst ikke slike ordbokforklaringer. Jeg trodde miljøarbeid var aktiviteter som å gå tur og slik men når jeg googlet leste jeg ingenting om det. Det kom bare opp en mer åpen forklaring uten noe konkrete eksempler, så jeg ble ikke helt klok. Lurer på om jeg har misforstått hva miljøarbeid er. Kan noen komme med eksempler på miljøarbeid? Anonymkode: 7172d...af2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Slik jeg har forstått det kan miljøarbeid i prinsippet være hva som helst. Miljøarbeid er vil si å endre miljøet rundt en person slik at denne personen fungerer best mulig. Et konkret eksempel jeg har fått høre omhandlet en person med dårlig språk som hadde diverse tilstander som blant annet gjorde synet veldig dårlig. Ikke bare som i at det er ute av fokus, men personen klarte ikke å se konturer, farger, avstand osv. så veldig godt. Denne personen så imidlertid fargen blått veldig godt, Så de hadde blå puter på kjøkkenstolen så personen ikke skulle bomme, blå håndtak på kniv og gaffel, blå tape på skuffer og skap osv. slik at personen fikk mulighet til å være mer selvstandig noe som var viktig for denne personen. Men miljø består jo mer enn bare av fysiske tingene rundt personen, så personer i nærheten kan også gjøre miljøarbeid med å oppføre seg på bestemte måter, for eksempel personale på omsorgsbolig. Det er i alle fall det jeg har hørt men er ingen ekspert:P Anonymkode: 97e40...90f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Jobber i et psykiatrisk bofellesskap hvor vi legger stor vekt på miljøarbeid/miljøterapi. Dette er fordi pasientene hos oss er utskrevet fra psyk. sykehus, altså de er stabilt medisinert og jevne i humør/tilstand. Hos oss går miljøarbeid ut på å la brukerne leve et så normalt liv som mulig for den enkelte bruker. Altså tilrettelegge for at brukeren klarer mest mulig selv. Vi har samarbeid med en gård hvor en del av brukerne jobber med tilrettelagt arbeid (som å vanne blomster, rake gress, male, bake osv). Dette gjør at de må stå opp hver morgen og gå på jobb - akkurat som andre folk. Men arbeidet er tilrettelagt hver og enkelts problemer og hindringer. Ellers går vi tur om søndagene, vi lager mat sammen med brukerne (viktig - vi lager mat sammen, det er ikke personal som lager mat til dem). Altså, personal skal inn å veilede brukerne på å leve et så normalt liv som mulig. I tillegg spiller vi yatzi eller poker (ikke med penger så klart) alle sammen i fellesstua noen kvelder, osv. Ellers er ''småting'' som ab #....90f også viktig. Tilrettelegge boforhold for optimal boevne hos brukerne. Som brukt i eksempelet over, eller som å fjerne blomster som ''snakker til'' schizofrene, eller fjerne dørstokker for brukere som sliter med balansen, og bare være tilstede dersom de trenger en prat. Tror jeg har oppsummert det greit her, men det er som du sikkert forstår vanskelig å forklare tilstrekkelig. Vi skal på en måte leve ved siden av brukerne for å veilede dem gjennom daglige gjøremål, i stede for å gå inn å gjøre alt for dem. Vi personalet er også en del av deres hjem. Vi bruker f.eks. ikke uniform, og vi gjør det meste brukerne gjør, for å leve som en slags ''one big happy family''. Anonymkode: eb091...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå