Gå til innhold

Hva syns dere om dette navnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg venter en sønn om noen mnd og tenker derfor på navn. Hva syns dere om navnet PRESTON? Fint om dere kan gi si meg hva dere assosierer det med og om dere kjenner noen med det navnet

takk :)

Anonymkode: 20ddf...eae

• Liker 1
Skrevet

"

Denne artikkelen handlar om Preston i Lancashire i England. For andre tydingar av ordet, sjå Preston (fleirtyding).

Preston

Horisonten til
Byvåpenet til
Byvåpenet til

Plassering
Preston is located in
8px-Red_pog.svg.png

Styresmakter
Land Flag of the United Kingdom.svg Storbritannia
Konstituerande land Flag of England.svg England
Grevskap Lancashire
Grunnlagd kring 1179
Geografi
Flatevidd
 - By

142,22 km²
Innbyggjarar
 - By (2007)
   - folketettleik

193 215
  1 358,6 /km²
Koordinatar 17px-WMA_button2b.png53°45′32″N 2°41′56″WKoordinatar: 17px-WMA_button2b.png53°45′32″N 2°41′56″W (kart)
Diverse annan informasjon
Postnummer PR1-PR2
Telefon-retningsnummer 01772
Nettstad: www.preston.gov.uk
Commons-logo.svg Commons har multimedia som gjeld: Preston

Preston er ein by og eit distrikt i Lancashire i England. Han ligg ved elva Ribble, 45 km nordvest for Manchester og har kring 190 000 innbyggjarar. Preston er administrasjonsby for grevskapet, og fekk status som city i 2002.

"

Anonymkode: 4db36...09d

Skrevet

Likte det ikke.

Anonymkode: ed791...02b

• Liker 2
Skrevet

"

Preston som førenamn

"

https://nn.wikipedia.org/wiki/Preston_%28fleirtyding%29#Preston_som_f.C3.B8renamn

Skrevet

Er en av barnas engelskspråklig?  Hvis ikke synes jeg ikke noe særlig om det, vil klinge veldig dårlig på f.eks bergensdialekt...

Anonymkode: c3b54...945

• Liker 4
Skrevet

Etter et søk på Gule sider, ser det ut til at det navnet er brukt som etternavn i Norge.

Bor dere i Norge?

Har en av dere dette navnet som fornavn i familien fra tidligere?

Skrevet

White trash om dere er norske.

Anonymkode: cf9f6...7a4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter et søk på Gule sider, ser det ut til at det navnet er brukt som etternavn i Norge.

Bor dere i Norge?

Har en av dere dette navnet som fornavn i familien fra tidligere?

Ps

Jeg fant 2 personer med Preston som fornavn,. men de hadde engelsk/amerikansk mellom- og/ eller etternavn...

Skrevet

Hei. Takk for så mange svar. Vi er begge med utenlandsk opprinnelse, men ikke direkte engelskspråklige. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Takk for så mange svar. Vi er begge med utenlandsk opprinnelse, men ikke direkte engelskspråklige. 

Er navnet vanlig i deres familie/ landet dere kommer fra, så er det ok å bruke det navnet synes jeg.

• Liker 3
Skrevet

Tenker på ungen i Frustrerte Fruer og synes det er et "for" amerikansk navn. Med mindre dere er amerikanske, men det er dere tydligvis ikke.

• Liker 1
Skrevet

Uvant, men ikke stygt. Forbinder det med amerikanske tv-serier for det er der jeg oftest hører det tror jeg.

Anonymkode: 98b64...4da

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er kleint når norske foreldre gir barna engelskklingende navn. Er mor, far eller begge foreldre fra USA f.eks. virker det selvsagt helt naturlig.

Med det sagt ville ikke jeg ha kalt barnet mitt Preston. Synes navnet er litt kjedelig. Men det hadde nok raskt vært en annen sak dersom jeg hadde hatt fine assosiasjoner til navnet eller om det var et navn som hadde gått i arv.

• Liker 1
Skrevet

Dersom begge foreldrer er norske så syns jeg det bare blir rart selvom navnet i seg selv ikke er stygt.

Skrevet

Jeg tenker på prest når jeg hører det..

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
22 minutter siden, Blondinka skrev:

Jeg synes det er kleint når norske foreldre gir barna engelskklingende navn. Er mor, far eller begge foreldre fra USA f.eks. virker det selvsagt helt naturlig.

Med det sagt ville ikke jeg ha kalt barnet mitt Preston. Synes navnet er litt kjedelig. Men det hadde nok raskt vært en annen sak dersom jeg hadde hatt fine assosiasjoner til navnet eller om det var et navn som hadde gått i arv.

Men det er jo masse navn idag som er vanlige, som er engelsklignende, eller fra andre språk: William, Jasmine, Leon, Aurora, Isabel/Isabella - bare de første jeg kan komme på. De er vel ikke "typisk norsk" men heller ikke uvanlig i Norge idag ..? Jeg synes Preston var fint jeg, det fungerer bra både innen- og utenlands. 😊

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

jeg venter en sønn om noen mnd og tenker derfor på navn. Hva syns dere om navnet PRESTON? Fint om dere kan gi si meg hva dere assosierer det med og om dere kjenner noen med det navnet

takk :)

Jeg synes Preston er et fint navn. Men passer for eksempel ikke med "Preston Hansen", må nesten ha et etternavn som klinger til navnet. Min datter har selv et spesielt navn, som ikke er vanlig i norge, bare noen få heter det. Men det er visstnok et navn som er mye brukt i utlandet en plass :) 

Når jeg tenker på navnet Preston, tenker jeg på høytstående mennesker. De som har klart det lille ekstra i livet. God utdannelse, smarte, god jobb osv.. Virker litt "status" over navnet. Om dere føler barnet passer til Preston når den kommer til verden, go for it! Det er noe med det at man kan føle om navnet passer til barnet når det kommer til verden. Og det er også sammenheng med navn og livet barnet får senere. Hvis du skjønner hva jeg mener, hvis ikke kan jeg prøve å forklare det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...