AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Hei. jeg venter en sønn om noen mnd og tenker derfor på navn. Hva syns dere om navnet PRESTON? Fint om dere kan gi si meg hva dere assosierer det med og om dere kjenner noen med det navnet takk Anonymkode: 20ddf...eae 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 " Denne artikkelen handlar om Preston i Lancashire i England. For andre tydingar av ordet, sjå Preston (fleirtyding). Preston Byvåpenet til Plassering Styresmakter Land Storbritannia Konstituerande land England Grevskap Lancashire Grunnlagd kring 1179 Geografi Flatevidd - By 142,22 km² Innbyggjarar - By (2007) - folketettleik 193 215 1 358,6 /km² Koordinatar 53°45′32″N 2°41′56″WKoordinatar: 53°45′32″N 2°41′56″W (kart) Diverse annan informasjon Postnummer PR1-PR2 Telefon-retningsnummer 01772 Nettstad: www.preston.gov.uk Commons har multimedia som gjeld: Preston Preston er ein by og eit distrikt i Lancashire i England. Han ligg ved elva Ribble, 45 km nordvest for Manchester og har kring 190 000 innbyggjarar. Preston er administrasjonsby for grevskapet, og fekk status som city i 2002. " Anonymkode: 4db36...09d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 https://nn.wikipedia.org/wiki/Preston_%28fleirtyding%29 Preston er eit engelsk person- og stadnamn. Det er avleidd av gammalengelsk prēost, 'prest' og tūn, 'gard'. Anonymkode: 4db36...09d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Likte det ikke. Anonymkode: ed791...02b 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 " Preston som førenamn Preston King (1806-1865), amerikansk politikar Preston Sturges (1898-1959), amerikansk manusforfattar og filmregissør Preston Smith (1912-2003), amerikansk politikar og guvernør i Texas Preston Tucker (1903-1956), amerikansk bildesignar " https://nn.wikipedia.org/wiki/Preston_%28fleirtyding%29#Preston_som_f.C3.B8renamn Anonymkode: 4db36...09d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 Er en av barnas engelskspråklig? Hvis ikke synes jeg ikke noe særlig om det, vil klinge veldig dårlig på f.eks bergensdialekt... Anonymkode: c3b54...945 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 Etter et søk på Gule sider, ser det ut til at det navnet er brukt som etternavn i Norge. Bor dere i Norge? Har en av dere dette navnet som fornavn i familien fra tidligere? Anonymkode: 4db36...09d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 White trash om dere er norske. Anonymkode: cf9f6...7a4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Etter et søk på Gule sider, ser det ut til at det navnet er brukt som etternavn i Norge. Bor dere i Norge? Har en av dere dette navnet som fornavn i familien fra tidligere? Anonymkode: 4db36...09d Ps Jeg fant 2 personer med Preston som fornavn,. men de hadde engelsk/amerikansk mellom- og/ eller etternavn... Anonymkode: 4db36...09d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #10 Skrevet 4. september 2016 Hei. Takk for så mange svar. Vi er begge med utenlandsk opprinnelse, men ikke direkte engelskspråklige. Anonymkode: 20ddf...eae 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Takk for så mange svar. Vi er begge med utenlandsk opprinnelse, men ikke direkte engelskspråklige. Anonymkode: 20ddf...eae Er navnet vanlig i deres familie/ landet dere kommer fra, så er det ok å bruke det navnet synes jeg. Anonymkode: 4db36...09d 3
funginger Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 Tenker på ungen i Frustrerte Fruer og synes det er et "for" amerikansk navn. Med mindre dere er amerikanske, men det er dere tydligvis ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 Uvant, men ikke stygt. Forbinder det med amerikanske tv-serier for det er der jeg oftest hører det tror jeg. Anonymkode: 98b64...4da 2
Blondinka Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 Jeg synes det er kleint når norske foreldre gir barna engelskklingende navn. Er mor, far eller begge foreldre fra USA f.eks. virker det selvsagt helt naturlig. Med det sagt ville ikke jeg ha kalt barnet mitt Preston. Synes navnet er litt kjedelig. Men det hadde nok raskt vært en annen sak dersom jeg hadde hatt fine assosiasjoner til navnet eller om det var et navn som hadde gått i arv. 1
Stum481 Skrevet 4. september 2016 #16 Skrevet 4. september 2016 Dersom begge foreldrer er norske så syns jeg det bare blir rart selvom navnet i seg selv ikke er stygt.
Gjest Sly Skrevet 4. september 2016 #17 Skrevet 4. september 2016 Hvordan skal det uttales? Prestån? Prestn?
seips Skrevet 4. september 2016 #18 Skrevet 4. september 2016 Jeg tenker på prest når jeg hører det..
Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 22 minutter siden, Blondinka skrev: Jeg synes det er kleint når norske foreldre gir barna engelskklingende navn. Er mor, far eller begge foreldre fra USA f.eks. virker det selvsagt helt naturlig. Med det sagt ville ikke jeg ha kalt barnet mitt Preston. Synes navnet er litt kjedelig. Men det hadde nok raskt vært en annen sak dersom jeg hadde hatt fine assosiasjoner til navnet eller om det var et navn som hadde gått i arv. Men det er jo masse navn idag som er vanlige, som er engelsklignende, eller fra andre språk: William, Jasmine, Leon, Aurora, Isabel/Isabella - bare de første jeg kan komme på. De er vel ikke "typisk norsk" men heller ikke uvanlig i Norge idag ..? Jeg synes Preston var fint jeg, det fungerer bra både innen- og utenlands. 😊
Minlillesky Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. jeg venter en sønn om noen mnd og tenker derfor på navn. Hva syns dere om navnet PRESTON? Fint om dere kan gi si meg hva dere assosierer det med og om dere kjenner noen med det navnet takk Anonymkode: 20ddf...eae Jeg synes Preston er et fint navn. Men passer for eksempel ikke med "Preston Hansen", må nesten ha et etternavn som klinger til navnet. Min datter har selv et spesielt navn, som ikke er vanlig i norge, bare noen få heter det. Men det er visstnok et navn som er mye brukt i utlandet en plass Når jeg tenker på navnet Preston, tenker jeg på høytstående mennesker. De som har klart det lille ekstra i livet. God utdannelse, smarte, god jobb osv.. Virker litt "status" over navnet. Om dere føler barnet passer til Preston når den kommer til verden, go for it! Det er noe med det at man kan føle om navnet passer til barnet når det kommer til verden. Og det er også sammenheng med navn og livet barnet får senere. Hvis du skjønner hva jeg mener, hvis ikke kan jeg prøve å forklare det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå