allesote Skrevet 3. september 2016 #1 Skrevet 3. september 2016 Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne tråden, men jeg prøver her. Det har i noen uker nå vekslet på å lukte surt/oppkastaktig eller råttent egg i leiligheten vår. Den er ganske liten, så hjelper ikke å flykte til et annet rom heller. Lukten er ikke konstant, men kommer litt her og litt der. I dag luktet det først veldig surt i stuen etter at jeg hadde dusjet (badet ligger rett ved stuen om det har noe å si) og nå stinker det råttent i hele leiligheten, unntatt på badet... Blir ganske dårlig av lukten, og er ganske ubehagelig å sitte og lure på hva dette er? Noen som har noen forslag. Er dette eventuelt noe jeg burde plage utleier med (han er litt streng på at vi ikke skal plage han unødig og tar ikke ting så seriøst). Noen fakta som er ok å vite: Leiligheten er ny og av god stand. Vannbåren varme og nyoppusset for 5-6 år siden. Vi tar ut søpla hver dag, søppelrommet er i første etasje og vi bor i 4. Det lukter heller ikke søppel. Har ventilasjonsanlegg med noen sånne runde "vifter" som lufter i leiligheten. Er styrke fra 1 til 3, og den står alltid på 2. Lukten oppstår uansett om den står på 1 eller 3...
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 http://inspectapedia.com/odor_diagnosis/Sulphur_Odor_Sources.php Anonymkode: 9ec91...7d3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 Det er nok rørene så du må ta en bøtte vann og skylle ned i åpne sluk. Bruk en god slunk klorin etterpå. Anonymkode: b11c0...072 1
allesote Skrevet 3. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok rørene så du må ta en bøtte vann og skylle ned i åpne sluk. Bruk en god slunk klorin etterpå. Anonymkode: b11c0...072 Holder det å la vannet stå på i vaskene og helle vann fra bøtte i do og dusj-sluket? Og skal jeg bare heller klorin i uten å skylle det ned? (Er helt blank på dette, beklager!)
Hjertefisk Skrevet 3. september 2016 #5 Skrevet 3. september 2016 Prøv avløpsrens. Kan lukte litt nasty hos meg og innimellom. Var en periode jeg ikke var så flink til å fjerne matrester da jeg vaska opp. Lærte en lekse der. Ellers går det jo ann at et dyr har kommet seg inn en plass og dødd? Onkelen min fikk en fugl ned i pipa en gang.
allesote Skrevet 3. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, Hypnosee skrev: Prøv avløpsrens. Kan lukte litt nasty hos meg og innimellom. Var en periode jeg ikke var så flink til å fjerne matrester da jeg vaska opp. Lærte en lekse der. Ellers går det jo ann at et dyr har kommet seg inn en plass og dødd? Onkelen min fikk en fugl ned i pipa en gang. Hahah hvordan i all verden sjekker man det da? Jeg leier og har generelt liten peiling på utformingen av bygget.. Kan man ha avløpsrens i sånne gulvsluk, som de i dusjen og på vaskerommet også? Har luktet en annen type dritt på vaskerommet en stund, men har bare trodd det kanskje var noe skittentøy som luktet høgg. Mange maskiner senere og det lukter fortsatt rart...
allesote Skrevet 3. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://inspectapedia.com/odor_diagnosis/Sulphur_Odor_Sources.php Anonymkode: 9ec91...7d3 Ble litt bekymret av tanken på skumle gasser... Men da hadde vel lukten vært konstant? Det er veldig på og av her....
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 Ikke søla såpe noe sted som har størkna inn? Det stinker skikkelig møkk! I alle sluk: la vannet renne en stund, hell oppi klorin, la renne litt til... og pass på at du "fukter" alle hver dag, la alle få sin dose med vann daglig, og se om det hjelper... Anonymkode: 305ab...a3d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 6 minutter siden, acetosella skrev: Hahah hvordan i all verden sjekker man det da? Jeg leier og har generelt liten peiling på utformingen av bygget.. Kan man ha avløpsrens i sånne gulvsluk, som de i dusjen og på vaskerommet også? Har luktet en annen type dritt på vaskerommet en stund, men har bare trodd det kanskje var noe skittentøy som luktet høgg. Mange maskiner senere og det lukter fortsatt rart... Har du renset maskinen da? Du må kjøre kokvask av og til, gjerne uten noe tøy i. Anonymkode: b11c0...072
allesote Skrevet 3. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du renset maskinen da? Du må kjøre kokvask av og til, gjerne uten noe tøy i. Anonymkode: b11c0...072 Bruker maskinrens minst en gang i mnd. og tar noen kokvask uten tøy eller vaskemiddel i når jeg føler for det
allesote Skrevet 3. september 2016 Forfatter #11 Skrevet 3. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke søla såpe noe sted som har størkna inn? Det stinker skikkelig møkk! I alle sluk: la vannet renne en stund, hell oppi klorin, la renne litt til... og pass på at du "fukter" alle hver dag, la alle få sin dose med vann daglig, og se om det hjelper... Anonymkode: 305ab...a3d Ikke som jeg vet om.. Skal høre med samboer. Skylte akkurat sluket i dusjen og helte i noe klorin. Holder det da om jeg bare lar dusjen stå på i noen minutter? Hev i Mudin i alle vasker også, og skal ta for meg vaskerommet når jeg får rydda unna all dritten der! Tusen takk for tips alle sammen! 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 2 minutter siden, acetosella skrev: Bruker maskinrens minst en gang i mnd. og tar noen kokvask uten tøy eller vaskemiddel i når jeg føler for det Ok da er det nok ikke maskinen. Rens rørene med avløpsrens eller kloring så blir det sikkert bedre. Om ikke burde du nok kontakte husverten. Anonymkode: b11c0...072
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 Sånn har vi det både inne og ute her i perioder fordi kommunens rør ute i veien reparers etter inskesjon med ett eller annet kikkeinstrument. Da putter de noe kjemisk ned i avløpsrørerene for å tette dem. Kan oppleve å kjenne samme lukten når jeg er ute og kjører på et helt annet sted der det er veiarbeid. Lukten henger i i evigheter. Selvfølgelig kan du og ha et problem inne i dine rør. Da er det å kjøpe mudin avløpsrenser til alle avløp også vaskemaskinen. Alternativt kan du ha lekkasje fra oven eller i yttervegger. Du må rett og slett gå på jakt med mesen, øynene og fingrene. Missfarging og myke områder på vegger, tak og gulv er hva du jakter på. Anonymkode: b7db6...d53 1
allesote Skrevet 3. september 2016 Forfatter #14 Skrevet 3. september 2016 Takk for hjelpen alle sammen! KG-damer (og menn) er gode å ha når du akkurat har flyttet for deg selv, og ikke har så mye livserfaring 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 10 minutter siden, acetosella skrev: Ikke som jeg vet om.. Skal høre med samboer. Skylte akkurat sluket i dusjen og helte i noe klorin. Holder det da om jeg bare lar dusjen stå på i noen minutter? Hev i Mudin i alle vasker også, og skal ta for meg vaskerommet når jeg får rydda unna all dritten der! Tusen takk for tips alle sammen! Ja, la det renne noen minutter først, før du heller oppi klorin, og så renne noen minutter etterpå Både sluk i dusjen, vasker og utslaget til vaskemaskinen (hvis du ikke får en slange dit, så hell oppi noen bøtter med vann) Anonymkode: 305ab...a3d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 48 minutter siden, acetosella skrev: Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne tråden, men jeg prøver her. Det har i noen uker nå vekslet på å lukte surt/oppkastaktig eller råttent egg i leiligheten vår. Den er ganske liten, så hjelper ikke å flykte til et annet rom heller. Lukten er ikke konstant, men kommer litt her og litt der. I dag luktet det først veldig surt i stuen etter at jeg hadde dusjet (badet ligger rett ved stuen om det har noe å si) og nå stinker det råttent i hele leiligheten, unntatt på badet... Blir ganske dårlig av lukten, og er ganske ubehagelig å sitte og lure på hva dette er? Noen som har noen forslag. Er dette eventuelt noe jeg burde plage utleier med (han er litt streng på at vi ikke skal plage han unødig og tar ikke ting så seriøst). Noen fakta som er ok å vite: Leiligheten er ny og av god stand. Vannbåren varme og nyoppusset for 5-6 år siden. Vi tar ut søpla hver dag, søppelrommet er i første etasje og vi bor i 4. Det lukter heller ikke søppel. Har ventilasjonsanlegg med noen sånne runde "vifter" som lufter i leiligheten. Er styrke fra 1 til 3, og den står alltid på 2. Lukten oppstår uansett om den står på 1 eller 3... Er kjøkkenet også rett ved stuen? Prøv å legg merke til om lukten kommer fra oppvaskkummen(e) på kjøkkenet etter at du/ andre har dusjet. Den lukten som du beskriver er typisk ved ødelagt vannlås, og ved uttørket vannlås. Ettersom kjøkkenvasken sikkert er i daglig bruk, er nok ikke vannlåsen på kjøkkenet tørr. Om lukten kommer fra kjøkkenet vil jeg tippe på at det er en ødelagt vannlås på kjøkkenet. Anonymkode: bbe67...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 Ps Ved ødelagt vannlås er det rett og slett kloakklukt som siver inn i leiiligheten, og det er absolutt helseskadelig. Luft godt når lukten kommer. Sørg for å finne ut hvor lukten kommer fra og få det som ikke er i orden utbedret. Anonymkode: bbe67...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 43 minutter siden, acetosella skrev: Hahah hvordan i all verden sjekker man det da? Jeg leier og har generelt liten peiling på utformingen av bygget.. Kan man ha avløpsrens i sånne gulvsluk, som de i dusjen og på vaskerommet også? Har luktet en annen type dritt på vaskerommet en stund, men har bare trodd det kanskje var noe skittentøy som luktet høgg. Mange maskiner senere og det lukter fortsatt rart... Uttørket(e) vannlås(er) og/ eller ødelagte vannlåser kan godt være problemet på vaskerommet også. Prøv å daglig hell en god skvett vann i alle avløp (både i vasken, i sluket og i avløpet til vaskemaskina) på vaskerommet, og se om det bedrer seg. Bedrer det seg, er det sannsynligvis uttørkede vannlåser som er problemet. Når vannlåsene er uttørkede, virker de ikke, og kloakklukt/gass kommer opp fra avløpene. Anonymkode: bbe67...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #19 Skrevet 3. september 2016 Jeg anbefaler å la en rørlegger se på vannlåsene deres, dersom det ikke hjelper å helle vann i alle avløp daglig. Anonymkode: bbe67...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #20 Skrevet 3. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler å la en rørlegger se på vannlåsene deres, dersom det ikke hjelper å helle vann i alle avløp daglig. Anonymkode: bbe67...d7d Ja, så skal hun betale minst kr. 2000 for en rørlegger på besøk dersom problemet kommer fra noe annet enn rørene? Det kan faktisk komme fra lekkasje under flisene. Anonymkode: b7db6...d53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå