AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #1 Del Skrevet 3. september 2016 Jeg ønsker å hente en katt fra utlandet (EU land) er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan foregår prosessen? Anonymkode: 42fe4...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Del Skrevet 4. september 2016 Den svært helseskadelige dvergbendelormen som sprer seg i Norden (inkl i Norge), har kommet hit grunnet mennesker som har tatt med seg kjæledyr (hunder m.m.) fra utlandet... Anonymkode: 16759...ffb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 4. september 2016 #3 Del Skrevet 4. september 2016 Hvis dette dreier seg om en rasekatt hentet fra en oppdretter er det ingen problem. Sjekk mattilsynet sine sider om innførsel av husdyr. Har hentet hund fra oppdretter i Danmark. ikke noe problem så lenge en gjør det en skal på forhånd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #4 Del Skrevet 4. september 2016 28 minutter siden, ToveM skrev: Hvis dette dreier seg om en rasekatt hentet fra en oppdretter er det ingen problem. Sjekk mattilsynet sine sider om innførsel av husdyr. Har hentet hund fra oppdretter i Danmark. ikke noe problem så lenge en gjør det en skal på forhånd. Håper da inderlig ikke ! dette er snakk om en totalt overflødig oppdretter katt. Anonymkode: 547f8...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 4. september 2016 #5 Del Skrevet 4. september 2016 Gi dere nå da, dette er ikke en diskusjon om blandinger vs renraset. Når det er sagt så advarer både Mattilsynet og Veterinærforeningen mot å hente gatehunder og tilsvarende andre dyr fra utlandet, fordi de bringer med seg parasitter som ikke finnes i Norge. Ved å importere dyrene, så kan man også importere parasittene. Dette er ikke noe man ønsker for noen av dyrene som finnes i Norge, enten det er blandinger eller renraset, og noen av disse parasittene kan også smitte til mennesker. Info her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Import_av_gatehunder/ TS: Du finner all informasjonen du trenger om import av dyr hos Mattilsynet. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/innforsel_av_dyr_til_norge.4204 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Del Skrevet 4. september 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Den svært helseskadelige dvergbendelormen som sprer seg i Norden (inkl i Norge), har kommet hit grunnet mennesker som har tatt med seg kjæledyr (hunder m.m.) fra utlandet... Anonymkode: 16759...ffb Hvis det er revens dvergbendelorm du mener så er katten et heller dårlig vertsdyr for denne. Det er derfor vi ikke behøver markkur på katt lenger. Men hunder derimot, der er det strammet kraftig inn. Du skjønner at det er en grunn til det eller? Anonymkode: 21e39...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Del Skrevet 4. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å hente en katt fra utlandet (EU land) er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan foregår prosessen? Anonymkode: 42fe4...9aa Hvis du skal hente katt hos en oppdretter så er det veldig enkelt. Katten må ha id-chip, pass og rabiesvaksine. Rabiesvaksinen må settes minst 21 dager før import. Når du kommer til Norge må du innom tollen. Koster katten mer enn det som er grensa for å slippe moms (3000/6000) så må du ut med 25% moms på hele kjøpesummen. Er det en katt som skal brukes i avl/oppdrett så må du sende inn kopi av alle relevante sider i passet, pluss bevis på eierskap (f.eks kjøpekontrakt) til NRR hvis det er forbundet du er medlem i. Det enkleste er å hente selv, ellers regnes det som kommersiell import, og da er det andre regler. Navnet ditt må stå i kattens pass. Anonymkode: 21e39...46e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #8 Del Skrevet 4. september 2016 Norske katter er gode nok for all del. Har vært og er fortsatt hjem for dyrebeskyttelsen katter. Det er snakk om import av en rasekatt et familiemedlem i utlandet døde fra. Jeg skal selv dra utenlands for å hente katten da ingen andre kan ta vare på den. Katten har dokumenter og slikt, men lurer på om det er andre regler for dette om enn jeg hadde hentet katten hos en oppdretter? -TS Anonymkode: 42fe4...9aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 4. september 2016 #9 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norske katter er gode nok for all del. Har vært og er fortsatt hjem for dyrebeskyttelsen katter. Det er snakk om import av en rasekatt et familiemedlem i utlandet døde fra. Jeg skal selv dra utenlands for å hente katten da ingen andre kan ta vare på den. Katten har dokumenter og slikt, men lurer på om det er andre regler for dette om enn jeg hadde hentet katten hos en oppdretter? -TS Anonymkode: 42fe4...9aa Den må ha de samme vaksinene uansett, men husk at ditt navn må stå i kattens pass. Endret 4. september 2016 av ArtyFarty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #10 Del Skrevet 4. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å hente en katt fra utlandet (EU land) er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan foregår prosessen? Anonymkode: 42fe4...9aa Dkette ønsket må du nesten begrunne. Norske mydigheter jobber med å forby inport av utenlandske dyr fordi de drar med seg smittsomme sykdommer m.m. som vi ikke vil ha i Norge. Innportører hevder de gir dyrene ormekur m.m. uten å gjøre dette. Det er bare et tidsspørsmål før vi ikke kan spise bær fra skogen på grunn av uvettuge folks import av dyr. Vi har da mer enn nok katter i Norge som trenger gode hjem om ikke du skal dra dyr langveis fra. Anonymkode: 9b640...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #11 Del Skrevet 4. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dkette ønsket må du nesten begrunne. Norske mydigheter jobber med å forby inport av utenlandske dyr fordi de drar med seg smittsomme sykdommer m.m. som vi ikke vil ha i Norge. Innportører hevder de gir dyrene ormekur m.m. uten å gjøre dette. Det er bare et tidsspørsmål før vi ikke kan spise bær fra skogen på grunn av uvettuge folks import av dyr. Vi har da mer enn nok katter i Norge som trenger gode hjem om ikke du skal dra dyr langveis fra. Anonymkode: 9b640...e69 Hun skal hente en katt som eieren døde fra. Da vi hentet ene avlshunden, ble ormekur gitt hos veterinær og ikke privat. Anonymkode: 6ab71...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 4. september 2016 #12 Del Skrevet 4. september 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dkette ønsket må du nesten begrunne. Norske mydigheter jobber med å forby inport av utenlandske dyr fordi de drar med seg smittsomme sykdommer m.m. som vi ikke vil ha i Norge. Innportører hevder de gir dyrene ormekur m.m. uten å gjøre dette. Det er bare et tidsspørsmål før vi ikke kan spise bær fra skogen på grunn av uvettuge folks import av dyr. Vi har da mer enn nok katter i Norge som trenger gode hjem om ikke du skal dra dyr langveis fra. Anonymkode: 9b640...e69 Hvis du hadde giddet å lese tråden så hadde du sett begrunnelsen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #13 Del Skrevet 4. september 2016 Nå roer vi ned diskusjonen her. Ts spurte om erfaringer ved dyretransport ikke ikke hvilke sykdommer som spres Anonymkode: 6ab71...17d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #14 Del Skrevet 4. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norske katter er gode nok for all del. Har vært og er fortsatt hjem for dyrebeskyttelsen katter. Det er snakk om import av en rasekatt et familiemedlem i utlandet døde fra. Jeg skal selv dra utenlands for å hente katten da ingen andre kan ta vare på den. Katten har dokumenter og slikt, men lurer på om det er andre regler for dette om enn jeg hadde hentet katten hos en oppdretter? -TS Anonymkode: 42fe4...9aa Nei, det er de samme reglene. Sjekk mattilsynet.no, og ta kontakt med dem hvis noe er uklart. Du kan også risikere at du må betale mva på katten hvis tollerne tror du har kjøpt den i utlandet. Hvis du har noen dokumentasjon på at du har overtatt den gratis, bør du ta med dette. Anonymkode: a8626...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #15 Del Skrevet 4. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er de samme reglene. Sjekk mattilsynet.no, og ta kontakt med dem hvis noe er uklart. Du kan også risikere at du må betale mva på katten hvis tollerne tror du har kjøpt den i utlandet. Hvis du har noen dokumentasjon på at du har overtatt den gratis, bør du ta med dette. Anonymkode: a8626...0c4 Du må også sørge for at buret du bruker er godkjent for flytransport. Bestill billett i god tid, det er plass til et begrenset antall dyr per flygning. Anonymkode: a8626...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #16 Del Skrevet 4. september 2016 Husk å kastrere katten! Anonymkode: 347dd...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #17 Del Skrevet 4. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk å kastrere katten! Anonymkode: 347dd...244 Hvis dette er en godt voksen rasekatt er den ganske sikkert kastrert for lenge siden. Krav om kastrering er veldig vanlig når det gjelder katter solgt til kos. Anonymkode: 21e39...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 4. september 2016 #18 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Tråden er ryddet for avsporinger. Ann Christin, mod Endret 4. september 2016 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #19 Del Skrevet 4. september 2016 Jeg adopterte en voksen rasekatt (innenlands) for noen måneder siden. SUKK, sier jeg bare, jeg hadde aldri visst at katteholdet mitt skulle forarge så mange mennesker. Dette var en katt som ikke hadde det godt der den var, og likevel får jeg høre at det gir "uheldige signaler" at jeg har den. Bare hæ? Gærninger. Anonymkode: 52dff...f4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #20 Del Skrevet 4. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg adopterte en voksen rasekatt (innenlands) for noen måneder siden. SUKK, sier jeg bare, jeg hadde aldri visst at katteholdet mitt skulle forarge så mange mennesker. Dette var en katt som ikke hadde det godt der den var, og likevel får jeg høre at det gir "uheldige signaler" at jeg har den. Bare hæ? Gærninger. Anonymkode: 52dff...f4b Ikke sant! Noen folk tenker ikke så langt og tror folk skaffer seg rasekatter av egoistiske grunner. Regnet nesten litt med at det ville bli storm i vannglass av å lage denne tråden, men for min del handler det om å ta vare på en katt som ellers ville blitt avlivet eller havnet på et lugubert shelter. Katten er noen år gammel også så ikke den letteste å omplassere heller. Og ja folk har rasekatter av forskjellige grunner, allergier, utstilling som hobby, eller for å ha en katt med et spesielt lynne utseende. Slike folk ville uansett aldri adoptert katter fra frivllige organisasjoner uansett. Hadde folk kasterert kattene sine så hadde vi ikke hatt så mange tragedier heller. -TS Anonymkode: 42fe4...9aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå