AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #1 Skrevet 3. september 2016 Jeg er ikke en person som har for vane å be andre mennesker om hjelp. Jeg ringer ikke en kompis for å finne på noe når jeg har behov for å prate, for jeg tenker at jeg ikke skal bry ham med det jeg sliter med. Sånn har jeg alltid vært, egentlig, og det har fungert greit nok. Nå holder jeg på å miste dama mi til en jævlig sykdom, legene tror ikke hun vil være i livet til jubileet vårt i oktober. Jeg er helt knust, jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, jeg trenger vennene mine. Så jeg sender en sms, foreslår en øl, en kaffe, whatever, fordi de alle har sagt "si fra om det er noe jeg kan gjøre. Om du trenger å prate eller hjelp til praktiske ting. Bare gi lyd fra deg, så stiller jeg opp." Men ingen svarer. At folk har viktigere ting å ta seg til en lørdags kveld, det er greit nok, men dette gjelder ikke bare i kveld. Hele uka har det vært taust. På mobilen, i hvert fall. De er aktive i sosiale medier. Hvorfor sier folk dette når de tydeligvis ikke mener det? For å stille seg selv i bra lys? For å fremstå som en som stiller opp? Vær så snill å hold kjeft om du ikke har planer om å stå inne for ordene når det begynner å storme! Jeg forstår dette er tøft for vennene våre også, at de kanskje ikke helt vet hva de skal si eller gjøre. Men så si DET da! Jeg forventer ikke "Dalai Lama-sitater" og andre floskler, jeg trenger bare å lufte meg litt og kjenne på vennskapet. Jeg (og dama) har stilt opp for dem gjennom samlivsbrudd, oppsigelser, spontanaborter, uvennskap og gudene vet hva annet. Jeg har ignorert én tlfsamtale en gang jeg visste at en av dem trengte meg, og det var da vi satt på sykehuset i samtale med leger og fikk vite at dama mi var (bokstavlig talt) dødssyk. Jeg mener det er en gyldig grunn. Spent på hva slags faenskap våre ni nærmeste venner må slite seg gjennom denne uka, det er tydeligvis verre enn døden. Jeg har tilgang til psykolog på ukedagene, men han var syk i uken som gikk. Skal dit i slutten av neste uke. Men det er ikke fagfolk jeg føler for å omgi meg med nå, det er venner. Det er vondt å kjenne på at de som sier de bryr seg, ikke gjør det. Anonymkode: 60f8b...791 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 Jeg er iallfall sånn at hvis jeg skal ta en øl eller kaffe med noen så liker jeg å avtale det dagen før eller tidligere Jeg har en kompis som alltid spør samme dag om å møtes og det bare stresser meg og jeg sier nei. Samme med kjæresten min, liker det virkelig ikke når han plutselig skal komme på besøk. Så kanskje det er bedre å spørre noen dager før? Anonymkode: 13262...6f7
Minlillesky Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 Har du prøvd å ringe dem istedet for å sende sms?
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2016 #4 Skrevet 3. september 2016 Så utrolig trist! Både med dama di og vennene dine. For en utrolig dårlig ting å gjøre når de vet hva du og dere går igjennom! Jeg tror faktisk ikke folk flest er sånn,men hva vet jeg... Ble nitrist av å lese dette ihvertfall. Jeg bruker å si det selv,at folk må si fra om det er noe,og det sier jeg fordi det er så vanskelig å finne rette ord å si i veldig vanskelige situsjoner,og d er det ok å si at jeg iallefall kan gjøre noe om de ber om det. Men da stiller en jo opp også! Skjønner utrolig godt at du blir,mildt sagt skuffet.
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2016 #5 Skrevet 3. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er iallfall sånn at hvis jeg skal ta en øl eller kaffe med noen så liker jeg å avtale det dagen før eller tidligere Jeg har en kompis som alltid spør samme dag om å møtes og det bare stresser meg og jeg sier nei. Samme med kjæresten min, liker det virkelig ikke når han plutselig skal komme på besøk. Så kanskje det er bedre å spørre noen dager før? Anonymkode: 13262...6f7 Eh. Leste du situasjonen Ts er i? Da har man behov for å prate og være med noen når de verste tankene setter i,og det da for pokker ikke noe en vet dager i forveien! Nei,vet du hva,om du ikke kan stille opp spontant i en sånn situasjon,så skjønner jeg ingenting!
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #6 Skrevet 3. september 2016 Et øyeblikk siden, NotNaomi skrev: Eh. Leste du situasjonen Ts er i? Da har man behov for å prate og være med noen når de verste tankene setter i,og det da for pokker ikke noe en vet dager i forveien! Nei,vet du hva,om du ikke kan stille opp spontant i en sånn situasjon,så skjønner jeg ingenting! Jeg sier bare hvordan JEG er. Jeg synes folk som forventer at man skal slippe alt man har i hendene der og da er en anelse egoistiske. Anonymkode: 13262...6f7
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2016 #7 Skrevet 3. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier bare hvordan JEG er. Jeg synes folk som forventer at man skal slippe alt man har i hendene der og da er en anelse egoistiske. Anonymkode: 13262...6f7 Under normale forhold,ja. Men her sitter det en som mister kjæresten sin. Da slipper en det man har i hendene. Mener nå jeg,og jeg regner da med at de fleste tenker sånn.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 Hva har du skrevet i tekstmeldingene? Har du tatt initiativ til å snakke/treffes på den aktuelle dagen eller spurt om når det kan passe for dem i løpet av uken? Folk liker gjerne å planlegge litt. Ellers høres det fryktelig trist ut at du ikke føler du får den støtten du trenger. Jeg vil tro at de fleste strekker seg ganske langt i en slik situasjon, så at hele ni venner av deg tilsynelatende ikke gjør det høres veldig snodig ut. Enten har du et spesielt utvalg av venner, eller så er det noe med kommunikasjonen som har feilet. Kanskje de ikke har skjønt behovet ditt? Gjerne forklar litt ytterligere slik at vi forstår situasjonen mer. Kjempeflott at du får hjelp av psykolog. Jeg kan ikke tenke meg hvor tøft det er å være i dine sko. Det er kjempeviktig at du også ivaretar deg selv oppe i det hele. Anonymkode: 52aa7...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier bare hvordan JEG er. Jeg synes folk som forventer at man skal slippe alt man har i hendene der og da er en anelse egoistiske. Anonymkode: 13262...6f7 Ja, ok greit nok om personen bare er litt nedfor å forventer at du skal dukke opp på sekundet, men mener du virkelig at om en av dine beste venners kjæreste var døende, så ville du ikke støtte henne når hun trengte noen, bare fordi du ikke er sånn? Det er egoistisk det, å ikke kunne sette andre foran seg selv når det trengs... Alle mennesker er egoistiske, du også, men gode mennesker vet når de skal la andre gå foran seg selv, så du er tydeligvis ikke et godt menneske. Anonymkode: ac564...3e2 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ok greit nok om personen bare er litt nedfor å forventer at du skal dukke opp på sekundet, men mener du virkelig at om en av dine beste venners kjæreste var døende, så ville du ikke støtte henne når hun trengte noen, bare fordi du ikke er sånn? Det er egoistisk det, å ikke kunne sette andre foran seg selv når det trengs... Alle mennesker er egoistiske, du også, men gode mennesker vet når de skal la andre gå foran seg selv, så du er tydeligvis ikke et godt menneske. Anonymkode: ac564...3e2 Nå er ikke jeg den du svarer, men dersom TS har gjort slik som forklart i hovedinnlegget og spurt om å ta en øl eller en kaffe er det ikke sikkert at de har forstått alvoret. Det stiller jo seg selvsagt annerledes dersom TS har forklart at han trenger noen å prate med i kveld, men jeg tror ikke det gavner noen part å anta det verste med en gang. Anonymkode: 52aa7...d8b 1
Gjest Sly Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 Jeg tror kompisene dine blir usikre og ikke vet hvordan de skal takle en venn i krise. Menn har ofte ikke dype samtaler om følelser med vennene sine, jeg vet ikke hvordan det er med deg og dine, selvsagt, men jeg tror de kan føle seg veldig usikre på hvordan de skal takle situasjonen, lure på om kommer til å gråte, hvordan de skal trøste, hva de skal si osv. Ikke vær så sikker på at de er egoistiske og ikke tar seg tid til å snakke med deg. Ring en av dem og snakk litt og la ham høre at du ikke er helt på sammenbruddets rand (hvis du ikke er det), det er sikkert lettere å gjøre en avtale på den måten, det er lettere å overse en sms enn en oppringning. Ikke avskriv dem som dårlige venner, det er ikke sikkert at de er det. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 15 minutter siden, NotNaomi skrev: Under normale forhold,ja. Men her sitter det en som mister kjæresten sin. Da slipper en det man har i hendene. Mener nå jeg,og jeg regner da med at de fleste tenker sånn. Men har TS sagt dette på denne måten? Vet vennene at han er nedfor og trenger noen å snakke med, eller har han bare spurt om å ta en øl eller kaffe? 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ok greit nok om personen bare er litt nedfor å forventer at du skal dukke opp på sekundet, men mener du virkelig at om en av dine beste venners kjæreste var døende, så ville du ikke støtte henne når hun trengte noen, bare fordi du ikke er sånn? Det er egoistisk det, å ikke kunne sette andre foran seg selv når det trengs... Alle mennesker er egoistiske, du også, men gode mennesker vet når de skal la andre gå foran seg selv, så du er tydeligvis ikke et godt menneske. Anonymkode: ac564...3e2 Ja, hvis jeg visste om saken, sykdommen og forsto at vennen trengte noen å snakke med. Hvis jeg bare tolket det som en spontan øl om noen timer hadde jeg antageligvis takket nei. Anonymkode: 13262...6f7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har TS sagt dette på denne måten? Vet vennene at han er nedfor og trenger noen å snakke med, eller har han bare spurt om å ta en øl eller kaffe? Ja, hvis jeg visste om saken, sykdommen og forsto at vennen trengte noen å snakke med. Hvis jeg bare tolket det som en spontan øl om noen timer hadde jeg antageligvis takket nei. Anonymkode: 13262...6f7 Så klart vet vennene hva som foregår, det står jo i startinnlegget. Om en venninne av meg med en døendekjæreste hadde spurt om jeg ville møte henne for et glass vin, hadde jeg jo klart å lese mellom linjene at hun trengte støtte og trøst, ikke bare en koselig vinkveld med en eller annen som kunne. Anonymkode: ac564...3e2 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så klart vet vennene hva som foregår, det står jo i startinnlegget. Om en venninne av meg med en døendekjæreste hadde spurt om jeg ville møte henne for et glass vin, hadde jeg jo klart å lese mellom linjene at hun trengte støtte og trøst, ikke bare en koselig vinkveld med en eller annen som kunne. Anonymkode: ac564...3e2 Det er jo ikke gitt at det er tilfelle. Det finnes jo mange personer som har sykdom i nær relasjon som ønsker å sosialisere uten at det er noen dyptgående grunn til det. Anonymkode: 52aa7...d8b 1
Frøken Smilla Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke gitt at det er tilfelle. Det finnes jo mange personer som har sykdom i nær relasjon som ønsker å sosialisere uten at det er noen dyptgående grunn til det. Anonymkode: 52aa7...d8b Joda, men sannsynligheten for at en med en kjæreste som kun har uker igjen å leve bare "ønsker å sosialisere uten at det er noen dyptgående grunn til det", er vel rimelig liten, tror du ikke? Det skremmer meg at vi har blitt sånn at selv i en livskrise må vi forhåndsbooke tid med våre næreste venner, da impulsitivitet har blitt for skummelt for så mange. 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke en person som har for vane å be andre mennesker om hjelp. Jeg ringer ikke en kompis for å finne på noe når jeg har behov for å prate, for jeg tenker at jeg ikke skal bry ham med det jeg sliter med. Sånn har jeg alltid vært, egentlig, og det har fungert greit nok. Nå holder jeg på å miste dama mi til en jævlig sykdom, legene tror ikke hun vil være i livet til jubileet vårt i oktober. Jeg er helt knust, jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, jeg trenger vennene mine. Så jeg sender en sms, foreslår en øl, en kaffe, whatever, fordi de alle har sagt "si fra om det er noe jeg kan gjøre. Om du trenger å prate eller hjelp til praktiske ting. Bare gi lyd fra deg, så stiller jeg opp." Men ingen svarer. At folk har viktigere ting å ta seg til en lørdags kveld, det er greit nok, men dette gjelder ikke bare i kveld. Hele uka har det vært taust. På mobilen, i hvert fall. De er aktive i sosiale medier. Hvorfor sier folk dette når de tydeligvis ikke mener det? For å stille seg selv i bra lys? For å fremstå som en som stiller opp? Vær så snill å hold kjeft om du ikke har planer om å stå inne for ordene når det begynner å storme! Jeg forstår dette er tøft for vennene våre også, at de kanskje ikke helt vet hva de skal si eller gjøre. Men så si DET da! Jeg forventer ikke "Dalai Lama-sitater" og andre floskler, jeg trenger bare å lufte meg litt og kjenne på vennskapet. Jeg (og dama) har stilt opp for dem gjennom samlivsbrudd, oppsigelser, spontanaborter, uvennskap og gudene vet hva annet. Jeg har ignorert én tlfsamtale en gang jeg visste at en av dem trengte meg, og det var da vi satt på sykehuset i samtale med leger og fikk vite at dama mi var (bokstavlig talt) dødssyk. Jeg mener det er en gyldig grunn. Spent på hva slags faenskap våre ni nærmeste venner må slite seg gjennom denne uka, det er tydeligvis verre enn døden. Jeg har tilgang til psykolog på ukedagene, men han var syk i uken som gikk. Skal dit i slutten av neste uke. Men det er ikke fagfolk jeg føler for å omgi meg med nå, det er venner. Det er vondt å kjenne på at de som sier de bryr seg, ikke gjør det. Anonymkode: 60f8b...791 For en forferdelig situasjon du/dere er i. Sender tanker deres vei. Håper vennene dine innser at du ikke spør om en tur på byen, men at det er et stille rop om en samtale. Har du prøvd å si det rett ut? At du trenger ørene i noen minutter akkurat nå? Noen ganger hjelper det jo bare å være med noen Anonymkode: 7db1d...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 4 minutter siden, Frøken Smilla skrev: Joda, men sannsynligheten for at en med en kjæreste som kun har uker igjen å leve bare "ønsker å sosialisere uten at det er noen dyptgående grunn til det", er vel rimelig liten, tror du ikke? Det skremmer meg at vi har blitt sånn at selv i en livskrise må vi forhåndsbooke tid med våre næreste venner, da impulsitivitet har blitt for skummelt for så mange. Men vet vennene hans at kjæresten er syk? Jeg synes ikke dette kommer frem i innleggene i det hele tatt. Anonymkode: 13262...6f7
Frøken Smilla Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men vet vennene hans at kjæresten er syk? Jeg synes ikke dette kommer frem i innleggene i det hele tatt. Anonymkode: 13262...6f7 Jeg får bestemt inntrykk av det når han skriver "Jeg forstår dette er tøft for vennene våre også, at de kanskje ikke helt vet hva de skal si eller gjøre.". 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #19 Skrevet 3. september 2016 2 minutter siden, Frøken Smilla skrev: Jeg får bestemt inntrykk av det når han skriver "Jeg forstår dette er tøft for vennene våre også, at de kanskje ikke helt vet hva de skal si eller gjøre.". Ja, du har rett. Her er det jeg som har oversett noe vesentlig. Bor du i Oslo, TS? Anonymkode: 13262...6f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå