Gå til innhold

Synes du mennesker kan gjøre hva de vil.......

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

....Så lenge det de gjør ikke skader andre ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så lenge de ikke plager andre, og forøvrig er gode og snille. 

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, Aamu skrev:

Nei

Hvorfor ikke ?

Skrevet

Både ja og nei.
Som regel så ønsker man ikke å skade andre, men som oftest har man heller ikke nok kunnskap til å dømme om konsekvensene av handlingen er i stand til å påvirke andre negativt.
"Andre" kan også defineres svært ulikt fra person til person, for noen vil ordet gi uttrykk for mennesker som de har en relasjon til, for andre vil dette være alle menneskene i landet de bor i, for noen vil det være alle verdens mennesker, mens også et par mener at begrepet innebærer dyr på lik linje med mennesker. 
Man kan gjerne leve kardemomme by-loven, men den er ganske mye mer omfattende enn hva folk tror og kan tolkes svært forskjellig fra person til person. 

Anonymkode: 71d08...029

Skrevet

Tja, innenfor rimelighetens grenser så ja. Problemet er vel at hva som er "rimelighetens grenser" er rimelig relativt så jeg tror nok at jeg må svare nei.

Skrevet
17 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Hvorfor ikke ?

Fordi jeg mener at rett og galt er objektivt, og at mennesker bør følge lover og regler samt moral. Integritet, vet du. 

Skrevet

Tullete problemstilling. Alle egoistiske folk skader andre. Så med mindre de lever helt isolert og ikke har noe med noen å gjøre vil de skade andre med å gjøre som de selv vil hele tiden.

Anonymkode: d8a68...4d1

Skrevet

Ja, så lenge de er myndige og mentalt friske. Det er mye vi gjør som skader andre, f.eks. bidrar vi til slaveri hver gang vi kjøper kakao eller mobiltelefon, men om det ikke direkte går ut over andre bør det være lov. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja så lenge det ikke plager eller går utover andre.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Ja, hvis man er huleboer eller bor på en øde øy. Nei, hvis man bor blant andre mennesker. Rett og slett fordi jeg ikke tror det går an å gjøre 100% som man vil uten at det går utover andre.

Skrevet

Ja inkludert når de skader andre. Alt kan de gjøre. Men det har sine konskvenser dersom det er ulovlig.

Men jeg skal ikke gjøre politiet sin jobb. Jeg jobber ikke gratis.

Anonymkode: 4c4c1...b2f

Skrevet

Ja i et liberalt samfunn skal mennesker gjøre som dem vil. Så lenge de ikke skader og plager andre, samt krever at noen må ta spesielt hensyn til dem.

Skrevet

Ja, så lenge man er enige om at blant annet det å forurense skader andre. 

Og det er vel rundt denne enigheten problemet ligger. Folk er ikke enige om hva som skader, og derfor har vi demokrati for å finne ut hva folk flest mener, og skrevne lover for å fortelle hva fellesskapet har blitt enige om. Likevel er ikke problemet løst. Mange vet ikke nok til å vite hva som er best, selv for en selv, og derfor kan noen stemme mot det beste og vi får et samfunn som ikke er til det beste for alle. Et diktatur med en (umenneskelig) klok diktator kunne nok funket, men med en menneskelig diktator har historien vist gang på gang at dette funker dårlig over tid. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
Den 3. september 2016 at 19.55, Aragorn II Elessar skrev:

....Så lenge det de gjør ikke skader andre ?

Blir veldig naivt og forenklet syn på virkeligheten

Den 3. september 2016 at 20.56, AnonymBruker skrev:

Tullete problemstilling. Alle egoistiske folk skader andre. Så med mindre de lever helt isolert og ikke har noe med noen å gjøre vil de skade andre med å gjøre som de selv vil hele tiden.

Anonymkode: d8a68...4d1

.. 

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
12 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Blir veldig naivt og forenklet syn på virkeligheten

.. 

Dette har ingenting å gjøre med mitt spørsmål. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
3 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Dette har ingenting å gjøre med mitt spørsmål. 

Jo, det har absolutt det. For det første gjør folk stort sett ganske mye som de vil, men det er nettopp når man begår handlinger med negativ konsekvens for andre at en grense settes (av staten) så de fleste gjør allerede "stort sett som de vil så lenge de ikke skader andre". Men så har du grenser hvor det begynner å bli ullent; om jeg kjører i fylla men ikke skadet noen, er det greit fordi ingen kom til skade? Om jeg doper meg mye, røyker som en skorstein og legger på meg 200kg, vil jeg bli en belastning for samfunnet iferd av utgift, når jeg trenger pleie og behandling. I Danmark var det en nettside for pedofile som viste tegnede små barn som ble lemlestet og voldtatt. Er dette greit, så lenge ingen tar direkte skade? En prostituert som er narkoman kan være villig til å selge kroppen sin for en billig penge fordi hun trenger dopet sitt. Hun skader ingen, men er dette egentlig hennes frie vilje? - så jo; problemstillingen din er naiv, fordi verden er langt mer kompleks, så idealistisk sett kunne man si at "såklart skal man få gjøre som man vil så lenge man ikke skader noen", men det gjør vi jo allerede idag, eller hva? Det er jo nettopp når du skader noen eller øker risiko for å skade noen; at regler og lover trer i kraft.

Skrevet
1 time siden, Raven.WritingDesk skrev:

så jo; problemstillingen din er naiv, fordi verden er langt mer kompleks, så idealistisk sett kunne man si at "såklart skal man få gjøre som man vil så lenge man ikke skader noen", men det gjør vi jo allerede idag, eller hva? Det er jo nettopp når du skader noen eller øker risiko for å skade noen; at regler og lover trer i kraft.

Det er kanskje et prinsipp hos mange, og bak mange lover, men det er ikke slik i praksis at det er evt. skade på andre som bestemmer om noe er ulovlig. For å ta noen ytterpunkter: du kan være verdens største drittsekk og ødelegge livet til folk uten å kunne bli straffet for det, eller ødelegge miljøet med forurensing uten å bryte loven. Du står fritt til å eksperimentere med kvelningssex til du dør, men du kan ikke ta kokain. Så både lovverk og samfunnets holdninger er ganske skjeve, men vi har kommet et godt stykke fra da det var forudt å ha homofil sex osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...