Gå til innhold

Ekstremt dårlig form, men ønsker å begynne å trene. Tips til hvordan komme i gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo :)

Jeg er blitt veldig overvektig, og ønsker å gjøre noe med det. Nå har jeg nemlig flytta til ny by, går på ny skole, omgås nye mennesker, og føler virkelig på motivasjonen for forandring :) problemet er at jeg har helt ekstremt dårlig form. Jeg blir andpusten av å gå opp en middels lang trapp. Hvis jeg jogger så kommer jeg meg kanskje 100 meter i bortoverbakke før det føles ut som at lungene mine skal kreppere. Altså, jeg føler det er på det alvorlige stadiet, og vet at det virkelig er på tide å få gjort noe med dette. Jeg er 20 år gammel jente, hvis det skulle spille noen rolle. 

Men jeg vet jo at jeg ikke kan klare å bare kjøre på med hard trening med en gang, for da gir jeg opp. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at det ikke vil fungere. Jeg trenger å starte varsomt. Men jeg har så lite greie på trening, og vet ikke helt hva varsom trening er.. så jeg trenger litt tips til hva slags treningsøvelser jeg burde starte med. 

Det er jo altså ikke bare overvekten som er grunnen her, men også at jeg vil at livet skal bli generelt mye enklere rent fysisk. Samtidig så tror jeg at det vil ha en viktig effekt psykisk. Så jeg vil VIRKELIG sette stor pris på alle råd og hjelp jeg kan få! Jeg er også litt usikker på om jeg kan ta meg råd til treningssenter, fordi jeg er student. Det koster 1100 kr for et helt semester, men for meg så er det mye penger.. er det egentlig anbefalt? Jeg ville da benyttet SiB sine sentre. Hvis noen har erfaring derfra så gjerne si hvordan du liker tilbudet der :)

Igjen, tusen takk for alle svar :)

Anonymkode: 1b862...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med å gå. Skaff deg en skritteller som motivasjon og prøv å gå litt fort. Øk lengde og hastighet gradvis. Det er gratis og gjør godt for både kroppen og hodet. Etter hvert kan du sette opp tempoet og eksperimentere med litt styrkeøvelser på stuegulvet. Kanskje vil du begynne å løpe, sykle, gå på ski i vinter eller prioritere å bruke penger på treningssenter for å få mer ut av styrketreningen eller trene i gruppe. Det finner du ut av etter hvert. Du må ikke bruke penger på senter for å trene.

Anonymkode: 29e23...b83

• Liker 2
Skrevet

Begynn alltid med kostholdet. Da får du kontroll og oversikt over at du får i deg nok, og riktig energi til å gjennomføre treningsøkter. Dersom du bruker kostholdet til å gå ned noen kilo vil treningen også bli enklere og gi deg mer glede og mestringsfølelse.

Jeg skulle ønske jeg hadde visst hvor stor rolle kosten spiller den dagen jeg begynte å trene.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville startet med å gå. Skaff deg en skritteller som motivasjon og prøv å gå litt fort. Øk lengde og hastighet gradvis. Det er gratis og gjør godt for både kroppen og hodet. Etter hvert kan du sette opp tempoet og eksperimentere med litt styrkeøvelser på stuegulvet. Kanskje vil du begynne å løpe, sykle, gå på ski i vinter eller prioritere å bruke penger på treningssenter for å få mer ut av styrketreningen eller trene i gruppe. Det finner du ut av etter hvert. Du må ikke bruke penger på senter for å trene.

Anonymkode: 29e23...b83

Støtter denne, begynn med å gå, legg deg opp et par tre ruter og kos deg i høstsola på tur. Etterhvert så øker du på litt, kan gå i fjellet, sykle, svømme, det er masse kjekt som ikke koster stort. 

Porsjonsberegning er også viktig, kutt ut usunne matvarer i matlagningen som fløte og smør, og spis mindre porsjoner til måltidene.

Anonymkode: e785a...132

• Liker 2
Skrevet

Okey, da skal jeg starte med å gå turer og regulere maten. Gleder meg til å komme ordentlig i gang. Tenker å starte ordentlig til uka, men vil gå en tur i morgen :) det med maten blir kanskje litt vanskelig i slutten av uka, ettersom jeg har bursdag på torsdag. Men tenker å lage funlight-gelé eller noe sånt :) Tusen takk for rådene deres :)

Anonymkode: 1b862...146

Skrevet

Enig med de andre som sier du bør begynne å gå. Du kan jo prøve andre aktiviteter også og se om du finner noe du syntes er gøy? Sykling eller svømming for eksempel? Fotball eller hesteridning? Mange alternativer. Ofte lettere å komme i gang om det er noe du syntes er morsomt å drive med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...