Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å forbrenne 1000 kcal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en formel som hjelper å regne det ut? 

Kvinne 165cm 80kg.

Anonymkode: a6743...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du forbrenner for eksempel rundt tusen kalorier ved å jogge ti km.

Anonymkode: c363c...759

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er feit, og jeg klarer 10km på 700-800 kalorier.

Skrevet

Forbrenner jeg forsatt 1000. Ved å gå 10km? Bare det å jogge går raskere? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbrenner jeg forsatt 1000. Ved å gå 10km? Bare det å jogge går raskere? 

Hæ?

Selvsagt går det raskere når du jogger. Du klarer 10km på under en time.

Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hæ?

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hæ?

Siteringstull, poenget mitt var, forbrenner man det samme på en distanse, om man går/jogger ? Bare det å jogge selvsagt går mye raskere. 

Skrevet

Siteringstull, poenget mitt var, forbrenner man det samme på en distanse, om man går/jogger ? Bare det å jogge selvsagt går mye raskere. 

Nei, du forbrenner mindre med å gå samme distanse. Dess fortere du løper dess mer forbrenner du per kilometer og per time.

Skrevet
11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nei, du forbrenner mindre med å gå samme distanse. Dess fortere du løper dess mer forbrenner du per kilometer og per time.

Kilde takk? Jeg har lest mye om dette og oppsummert handler det om at det er selve distansen som viser det. Hvis man feks. ved gange bruker en time på 10 km, vil man ved jogging bruke en halv time på 10 km. Da vil disse to ha forbrent like mye. Noe som er logisk, da den ene brukte en hel time, mens den andre brukte en halv, men med høyere intensitet.

Anonymkode: 5368b...b64

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde takk? Jeg har lest mye om dette og oppsummert handler det om at det er selve distansen som viser det. Hvis man feks. ved gange bruker en time på 10 km, vil man ved jogging bruke en halv time på 10 km. Da vil disse to ha forbrent like mye. Noe som er logisk, da den ene brukte en hel time, mens den andre brukte en halv, men med høyere intensitet.

Anonymkode: 5368b...b64

En kilde på noe som er åpenbart virker litt overflødig.

Hvis du skal kjøre 80 kilometer, bruker bilen like mye bensin om du kjører det på en time som på 30 minutter? Hva med 15?

Luftmotstanden blir utrolig mye høyere når farten går opp. Men hvis du ser på nettokalorier og ikke brutto vil forskjellen bli mindre (siden du teller med kaloriene du forbrenner bare fordi du lever). Med nettokalorier vil du forbrenne mer på 10 kilometer hvis du bruker en uke på distansen (fordi du teller med kaloriene du uansett forbrenner), mens med brutto blir det mer kalorier dess fortere du beveger deg (hovedsaklig på grunn av luftmotstand).

Skrevet

Luftmotstand har neppe mye å si i disse hastighetene her. Den øker kvadratisk med farten, og for biler begynner den ikke å bety særlig mye før man passerer ca. 70km/t.

Jeg har også "alltid" hørt at man forbrenner det samme pr. kilometer ved gåing som ved løping, men i følge min Polar M400 (koblet til H7 pulsbelte) forbrenner jeg ca. 10% mer kalorier pr. kilometer ved å løpe (ligger på ca. 12km/t mot 6km/t ved rask gange). 

Har også hørt at man forbrenner sin egen kroppsvekt i kalorier pr. kilometer. Det stemmer ganske godt for løping for min del, gange ligger da 10% under. 

Så jeg vil tro det er en forskjell, men den er ikke veldig stor. Det viktigste er altså distanse og ikke hastighet når vi ser på kaloriforbrenning. For kondisjonens del er det selvsagt enormt mye mer effektivt å løpe, og jeg tror også du får høyere forbrenning i timene etter løping mens det samme neppe skjer i like stor grad ved gange. 

Forøvrig forbrenner jeg over 1000kcal på en 1,5 times økt med squash, det er både morsomt og effektivt. Anbefales :)

Ellers er en god pulsklokke med pulsbelte en god investering om man vil vite hvor mye man forbrenner på forskjellige aktiviteter. Jeg ga vel 1599,- for min M400 med pulsbelte, billigere varianter fås ned i en tusenlapp. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, -jk- skrev:

Luftmotstand har neppe mye å si i disse hastighetene her. Den øker kvadratisk med farten, og for biler begynner den ikke å bety særlig mye før man passerer ca. 70km/t.

Jeg har også "alltid" hørt at man forbrenner det samme pr. kilometer ved gåing som ved løping, men i følge min Polar M400 (koblet til H7 pulsbelte) forbrenner jeg ca. 10% mer kalorier pr. kilometer ved å løpe (ligger på ca. 12km/t mot 6km/t ved rask gange). 

Har også hørt at man forbrenner sin egen kroppsvekt i kalorier pr. kilometer. Det stemmer ganske godt for løping for min del, gange ligger da 10% under. 

Så jeg vil tro det er en forskjell, men den er ikke veldig stor. Det viktigste er altså distanse og ikke hastighet når vi ser på kaloriforbrenning. For kondisjonens del er det selvsagt enormt mye mer effektivt å løpe, og jeg tror også du får høyere forbrenning i timene etter løping mens det samme neppe skjer i like stor grad ved gange. 

Forøvrig forbrenner jeg over 1000kcal på en 1,5 times økt med squash, det er både morsomt og effektivt. Anbefales :)

Ellers er en god pulsklokke med pulsbelte en god investering om man vil vite hvor mye man forbrenner på forskjellige aktiviteter. Jeg ga vel 1599,- for min M400 med pulsbelte, billigere varianter fås ned i en tusenlapp. 

Takk for utfyllende svar! :) 

• Liker 1
Skrevet

I teorien kreves det i utgangspunktet samme energimengde å bevege seg fra A til B uavhengig av om du går eller løper. Det er kun tidsbruken som vil være forskjellig. 

I praksis vil du bruke noe mer energi på å løpe da du normalt vil bevege armene mer og du vil "hoppe"/bevege kroppen opp og ned (vertikal bevegelse av kroppen) mer enn når du går. 

Anonymkode: 67956...a2d

Skrevet

Hvor effektivt er det å hoppe i tau?

Anonymkode: 5b6c4...abb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor effektivt er det å hoppe i tau?

Anonymkode: 5b6c4...abb

Ganske effektivt per minutt, men siden du sansynligvis ikke orker å holde på så lenge vil det totalt sett være bedre å gå/løpe. 

Anonymkode: 67956...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...