AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #1 Skrevet 3. september 2016 Jeg vet ikke helt om dette er under riktig tema, men velger å poste den her likevel da jeg trenger hjelp. Jeg har nettopp fått godkjent arbeidsavklaringspenger fordi jeg i lang tid har slitt med kronisk smerte i hode, nakke og rygg og har utviklet depresjon og angst pga dette. I enighet med lege og Nav skal jeg gå til psykolog og få medsinsk behandling for å komme meg tilbake til arbeidslivet. Jeg får den laveste grunnsatsen av Nav som er på 5600kr x 2 i månden som utgjør ca 10000kr etter skatt. Dette er selvfølgelig utrolig lite å leve på hvis jeg skal betale husleie og ha penger til mat og psykologtimer som er på 360kr pr time + x antall ulike medisiner hver måned. Jeg har til nå i 2 måneder bodd hos venner fordi jeg ikke finner et eget sted å bo pga jeg har for lite penger og det er utrolig dyrt å leie i oslo og ingen vil leie ut til de med Nav garanti. Har tideligere bodd i studentbolig, men måtte gi den fra meg da jeg ikke lenger er student. Jeg har en søster i Danmark som har egen leilighet og hun har tilbudt meg å bo der gratis så lenge jeg ønsker. Nav har en regel om at APP penger kan ekporteres til EØS land i 12 måneder ( vedtaket mitt er på 12 mnd) så lenge man kan følge samme behandling og tiltak i det landet man flytter til. Jeg har sjekket at det finnes en DPS klinikk og god legetilbud i Danmark der søsteren min bor og det ville hjulpet meg bedre å bo der. Jeg ringte Nav internasjonl og sa jeg ønsket ekport til DK og at det ville vært bedre for min situasjon. De svarte med at jeg godt kunne søke, men at jeg uten tvil ville få avslag. Og at det var bedre for meg å bli i Norge og gjøre ferdig min behandling også flytte. Og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre? Har noen erfaring med dette? kan de gi meg avslag enda det står i deres egne lover at man kan ta det med til annet eøs land. Det står også eneste kriteriene for å få avslag på eksport av app-penger er hvis man ikke kan følge samme behandling og tiltak i det landet man flytter til. Så hvorfor sier de at jeg vil få avslag før jeg i det hele tatt har søkt? Beklager rotete innlegg, og håper noen kan gi meg noen tips og råd til hva jeg kan gjøre? Har naturligvis ikke råd til advokat osv. Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager rotete innlegg, og håper noen kan gi meg noen tips og råd til hva jeg kan gjøre? Har naturligvis ikke råd til advokat osv. Anonymkode: c3d06...0e2 Det er flere som tilbyr gratis advokat, innenforbi visse kriterier, jeg har hørt flere som har god erfaring med Juss Buss Her er en avisartikkel om emnet og tips om flere tilbydere: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/tilbyr-gratis-advokathjelp-til-alle/3422817820.html Synes det var rart av NAV personen å fullstendig avvise, så jeg ville undersøkt hos f.eks Juss Buss om lovligheten av dette. På en annen side, så er arbeidsavklaringspenger, nettopp det, man skal avklares, og da er det ikke helt urimelig at NAV da mener de ikke kan avklare deg, om du bor i utlandet. Anonymkode: 77102...c70 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere som tilbyr gratis advokat, innenforbi visse kriterier, jeg har hørt flere som har god erfaring med Juss Buss Her er en avisartikkel om emnet og tips om flere tilbydere: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/tilbyr-gratis-advokathjelp-til-alle/3422817820.html Synes det var rart av NAV personen å fullstendig avvise, så jeg ville undersøkt hos f.eks Juss Buss om lovligheten av dette. På en annen side, så er arbeidsavklaringspenger, nettopp det, man skal avklares, og da er det ikke helt urimelig at NAV da mener de ikke kan avklare deg, om du bor i utlandet. Anonymkode: 77102...c70 ts her. Takk for ditt svar. Jeg er enig i at jeg skal avklareres, men synes det er rart at de har den regelen om eøs flytting hvis de allerede vet på forhånd at de vil gi avslag. For det var akkurat det de sa i tlf, at du kan godt søke, men her må vi bare gi beskjed om at du vil få avslag med engang. Synes det er ganske likt i Norge og Danmark og skjønner ikke helt hvorfor de absolutt vil jeg skal få hjelpen i Norge når det vet om min situasjon og at det vil hjelpe meg fortere på beina. Jeg har ingen familie i Norge, og eneste jeg har er min søster som bor i Dk Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #4 Skrevet 3. september 2016 Du vet vel at du kan oppnå frikort 2 når du går til psykolog? Anonymkode: 78680...e29 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #5 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vet vel at du kan oppnå frikort 2 når du går til psykolog? Anonymkode: 78680...e29 Hva er frikort 2? nei det visste jeg ikke. Vet kun om frikort 1. Har kun gått til psykolog 1 gang nå, så alt er rimelig ferskt for meg. ts. Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #6 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er frikort 2? nei det visste jeg ikke. Vet kun om frikort 1. Har kun gått til psykolog 1 gang nå, så alt er rimelig ferskt for meg. ts. Anonymkode: c3d06...0e2 https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-2 Anonymkode: 77102...c70
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #7 Skrevet 3. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-2 Anonymkode: 77102...c70 Takk skal du ha. Denne visste jeg faktisk ikke om, og greit å vite om når jeg skal ha så mange timer framover hos psykolog. ts. Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk skal du ha. Denne visste jeg faktisk ikke om, og greit å vite om når jeg skal ha så mange timer framover hos psykolog. ts. Anonymkode: c3d06...0e2 Beklager, men leste meg nå opp på det jeg sendte, og ser nå at psykolog ligger under egenandelstak 1. Man kan ikke ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Anonymkode: 77102...c70
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men leste meg nå opp på det jeg sendte, og ser nå at psykolog ligger under egenandelstak 1. Man kan ikke ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Anonymkode: 77102...c70 Oja, det går fint. Men takk for at du prøvde å hjelpe i hvertfall. Setter pris på det Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet vel at du kan oppnå frikort 2 når du går til psykolog? Anonymkode: 78680...e29 Frikort 2 har ingenting med psykologbehandling å gjøre. Men frikort 1 tjener hun opp til både med psykologbehandling, legemidler og legeegenandeler. Ellers er eksport av aap noe hun bør diskutere med egen lege ikke NAV eller kg. Når hun får egen lege i tale så vil hun og kunne få hjelp av legen og eventuelt psykologen til å argumentere overfor NAV. Imidlertid synes hennes hovedargument for eksport av aap og flytting til Danmark å være at hun mangler bolig samt økonomi til å betjene egen bolig. Når ts nå sover hos venner og bekjente er hun pr. Definisjon uten fast bolig -UFB. Dette igjen, med hennes situasjon på aap, kvalifiserer for fremrykk i køen for kommunal bolig. Har hun en historikk uten kredittproblemer er det og mulig å søke Oslo kommune om tilskudd og lån til kjøp av bolig, særlig dersom hun kan vise til at hun står lang bak i køren for kommunal bolig samt får en lege- /psykologerklæring på at egen bolig er viktig i forhold til hennes utsikter for bedrng av helse ved at hun slipper å være UFB. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men leste meg nå opp på det jeg sendte, og ser nå at psykolog ligger under egenandelstak 1. Man kan ikke ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Anonymkode: 77102...c70 Nå må du slutte å rote med feilinformasjon og sette deg inn i ting før du poster. Man kan utmerket godt ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Disse kortene dekker ulike ekstrautgifter man har som syk. Anonymkode: e1c4f...bd4 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå må du slutte å rote med feilinformasjon og sette deg inn i ting før du poster. Man kan utmerket godt ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Disse kortene dekker ulike ekstrautgifter man har som syk. Anonymkode: e1c4f...bd4 " Det finnes to frikortordninger, én for egenandelstak1 og én for egenandelstak 2. De gjelder for ulike helsetjenester. Har innbygger fått frikort i den ene ordningen, kan det ikke benyttes i den andre ordningen" Kilde: https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-2 Anonymkode: 77102...c70
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frikort 2 har ingenting med psykologbehandling å gjøre. Men frikort 1 tjener hun opp til både med psykologbehandling, legemidler og legeegenandeler. Ellers er eksport av aap noe hun bør diskutere med egen lege ikke NAV eller kg. Når hun får egen lege i tale så vil hun og kunne få hjelp av legen og eventuelt psykologen til å argumentere overfor NAV. Imidlertid synes hennes hovedargument for eksport av aap og flytting til Danmark å være at hun mangler bolig samt økonomi til å betjene egen bolig. Når ts nå sover hos venner og bekjente er hun pr. Definisjon uten fast bolig -UFB. Dette igjen, med hennes situasjon på aap, kvalifiserer for fremrykk i køen for kommunal bolig. Har hun en historikk uten kredittproblemer er det og mulig å søke Oslo kommune om tilskudd og lån til kjøp av bolig, særlig dersom hun kan vise til at hun står lang bak i køren for kommunal bolig samt får en lege- /psykologerklæring på at egen bolig er viktig i forhold til hennes utsikter for bedrng av helse ved at hun slipper å være UFB. Nå må du slutte å rote med feilinformasjon og sette deg inn i ting før du poster. Man kan utmerket godt ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Disse kortene dekker ulike ekstrautgifter man har som syk. Anonymkode: e1c4f...bd4 ts her. Takk for ditt bidrag. Hva betyr UFB? beklager, skjønner ikke forkortelsen. Det er riktig som du sier at jeg ikke har eget fast sted og det er utrolig vanskelig å finne et eget sted på kun 10000kr i mnd. Jeg er klar over at jeg kan søke kommunal bolig, men aner ikke hvor lang tid det ta, og synes jeg har ventet så lenge på få bare få psykolog time. Ventetiden har vært ufattelig lang for meg. Jeg hadde min første time i starten av juli og neste time er i starten av oktober, dette tiltross for at de vet jeg har den høyeste graden ( score) av depresjon og sliter ganske mye psykisk. Derfor tenkte jeg det ville hjulpet meg å heller være hos min søster enn å vente i nesten 4 mnd på å gå til psykolog. Jeg er godt klar over at alt krever sin tid, men føler at jeg brytes mer ned av Nav når de ikke forstår helheten i min situasjon. Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: " Det finnes to frikortordninger, én for egenandelstak1 og én for egenandelstak 2. De gjelder for ulike helsetjenester. Har innbygger fått frikort i den ene ordningen, kan det ikke benyttes i den andre ordningen" Kilde: https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-2 Anonymkode: 77102...c70 Nettopp. Har du frikort 2, som du får for enkelte typer tannbehandling og fysioterapi, så kan du ikke bruke frikort 2 og tro at du slipper å betale egenandeler på apotek, hos lege eller psykolog fordi der brukes frikort 1 og omvendt. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: ts her. Takk for ditt bidrag. Hva betyr UFB? beklager, skjønner ikke forkortelsen. Det er riktig som du sier at jeg ikke har eget fast sted og det er utrolig vanskelig å finne et eget sted på kun 10000kr i mnd. Jeg er klar over at jeg kan søke kommunal bolig, men aner ikke hvor lang tid det ta, og synes jeg har ventet så lenge på få bare få psykolog time. Ventetiden har vært ufattelig lang for meg. Jeg hadde min første time i starten av juli og neste time er i starten av oktober, dette tiltross for at de vet jeg har den høyeste graden ( score) av depresjon og sliter ganske mye psykisk. Derfor tenkte jeg det ville hjulpet meg å heller være hos min søster enn å vente i nesten 4 mnd på å gå til psykolog. Jeg er godt klar over at alt krever sin tid, men føler at jeg brytes mer ned av Nav når de ikke forstår helheten i min situasjon. Anonymkode: c3d06...0e2 UFB = UTEN FAST BOLIG. Som jeg har skrevet før forkortelsen. Husk på at det ikke er noen som kommer og tilbyr deg hjelp når du er syk, du må selv stå på og kreve å få. Derfor bør du heller konsentrere deg om å få den hjelpen du har krav på i Norge som er eget sted å bo, fremfor å bruke tid og krefter på å komme deg til Danmark og risikere at du står uten inntekt/aap der nede. Anonymkode: e1c4f...bd4 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk skal du ha. Denne visste jeg faktisk ikke om, og greit å vite om når jeg skal ha så mange timer framover hos psykolog. ts. Anonymkode: c3d06...0e2 Det går under egenaldelstak 1. Anonymkode: f57c1...aac
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: " Det finnes to frikortordninger, én for egenandelstak1 og én for egenandelstak 2. De gjelder for ulike helsetjenester. Har innbygger fått frikort i den ene ordningen, kan det ikke benyttes i den andre ordningen" Kilde: https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-2 Anonymkode: 77102...c70 Ja, og psykologhjelp går under tak 1, samme som legehjelp og legemidler på blå resept. Du må slutte å feilinformere sånn i denne tråden. Anonymkode: f57c1...aac 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Har du frikort 2, som du får for enkelte typer tannbehandling og fysioterapi, så kan du ikke bruke frikort 2 og tro at du slipper å betale egenandeler på apotek, hos lege eller psykolog fordi der brukes frikort 1 og omvendt. UFB = UTEN FAST BOLIG. Som jeg har skrevet før forkortelsen. Husk på at det ikke er noen som kommer og tilbyr deg hjelp når du er syk, du må selv stå på og kreve å få. Derfor bør du heller konsentrere deg om å få den hjelpen du har krav på i Norge som er eget sted å bo, fremfor å bruke tid og krefter på å komme deg til Danmark og risikere at du står uten inntekt/aap der nede. Anonymkode: e1c4f...bd4 Det går helt fint, ikke noe å beklage for. Tusentakk, ja det er riktig som du sier at man virkelig må stå på når en er syk. Jeg tror jeg ønsker å komme meg fortere på beina enn det som annbefales (1år) og synes bare det er slitsomt å gå på Nav. Legen min har annbefalt meg det i flere år og jeg har alltid sagt nei. Og nå først når jeg skal få hjelp så føles det som alt skal ta en evighet og ikke så lett når alt er så dyrt , både et sted å bo, mat og diverse andre ting. Anonymkode: c3d06...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men leste meg nå opp på det jeg sendte, og ser nå at psykolog ligger under egenandelstak 1. Man kan ikke ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Anonymkode: 77102...c70 Det kan man, om man for eks går til fysioterapi samtidig, som går under egenandelstak 2. Man kan ha begge kortene (alt er elektronisk nå), men de dekker ulike tjenester. Anonymkode: f57c1...aac 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: ts her. Takk for ditt svar. Jeg er enig i at jeg skal avklareres, men synes det er rart at de har den regelen om eøs flytting hvis de allerede vet på forhånd at de vil gi avslag. For det var akkurat det de sa i tlf, at du kan godt søke, men her må vi bare gi beskjed om at du vil få avslag med engang. Synes det er ganske likt i Norge og Danmark og skjønner ikke helt hvorfor de absolutt vil jeg skal få hjelpen i Norge når det vet om min situasjon og at det vil hjelpe meg fortere på beina. Jeg har ingen familie i Norge, og eneste jeg har er min søster som bor i Dk Anonymkode: c3d06...0e2 De vil nok at du skal få hjelpen i Norge, fordi de vil lage en aktivitetsplan for deg under AAP, og du må møte saksbehandler med jevne mellomrom. Det er vanskelig om du bor i Danmark. De ser heller ikke med blide øyne på at folk flytter utenlands når de mottar trygd. Man skal gjerne forsøke behandling og arbeidsavklaring her hjemme. råd om bolig ser jeg du allerede har fått. Anonymkode: f57c1...aac
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #19 Skrevet 3. september 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at jeg kan søke kommunal bolig, men aner ikke hvor lang tid det ta Det er ikke bare-bare det heller. Boliger er til markedsleie og ventetiden kan være over ett år her i Oslo. Jeg bor selv i kommunal bolig her i Oslo. Anonymkode: 9320f...dbd
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #20 Skrevet 3. september 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men leste meg nå opp på det jeg sendte, og ser nå at psykolog ligger under egenandelstak 1. Man kan ikke ha både egenandelskort 1 og 2 samtidig. Anonymkode: 77102...c70 ts, det går fint. Da vet jeg det. Anonymkode: c3d06...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå