AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #1 Skrevet 3. september 2016 Ja, det er irriterende med de som kommer for sent, men er irriterende når folk kommer for tidlig å. Det synes jeg. Jeg blir automatisk stresset og hater når folk må vente på meg. Men i går skulle jeg ha et lite middagsselskap. Jeg sluttet jobb kl 4 og ba gjestene om å ikke komme før kl 7, siden jeg hadde ting jeg måtte ordne. Allerede 10 på halv 7 ringer det på døra og jeg bare håpet på det ikke var noen av gjestene. Der sto venninnen min da. "Jeg kom litt tidlig pga bussen, kan jeg komme inn? " Joda, hun fikk så klart komme inn. Kunne ikke akkurat si "nei, klokka er ikke 7 enda, så du må vente ute" Hun sitter i sofaen mens jeg støvsuger og stresser rundt. Hadde ikke fått dusjet en gang. Men bare jeg som synes at hun kunne ha gitt beskjed om at hun ble 40 min for tidlig? Jeg kan ikke noe for det, men blir så stresset av det Anonymkode: 6e046...588 15
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 40 min for tidlig er for tidlig, mener nå jeg. Særlig når du hadde sagt fra at de ikke skulle komme før 7. Jeg hadde nok også blitt stressa, men prøvd å ikke vise noen negativ reaksjon til venninnen. Jeg er enig i at hun godt kunne gitt beskjed om at hun kom tidlig. Anonymkode: 609e8...4bc 5
Marie90 Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 Å komme for tidlig gjør man ikke. Det er mer ubehøvlet enn å komme for sent (selvsagt innen grenser, men 10 for tidlig er verre enn 10 min forsinket). Kanskje om man er en veldig nær venn av typen man ikke har noe imot å ha traskende rundt, men selv da sier man i fra / spør. Man møter ikke bare opp. 10
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #4 Skrevet 3. september 2016 Å komme for tidlig er ufint. Det er bedre å komme en halvtime forsent enn en halvtime for tidlig etter min mening. Når det er sagt bør man alltid gi beskjed om man ikke kommer til avtalt tidspunkt. Anonymkode: 8fd0a...7b3 13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #5 Skrevet 3. september 2016 Bra at dere er enig og det ikke er bare jeg som er sær. Hun er en venninne som jeg har kjent i mange år, men ingen nær venninne. Men det gikk nå greit, men synes folk kan gi beskjed jeg. Ts Anonymkode: 6e046...588
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #6 Skrevet 3. september 2016 Hun feilberegnet. Hun tenkte sikkert du kom til å være klar lenge før. Mulig hun lærte av det og ikke gjør det samme neste gang. Evt hun spør neste gang. Kanskje hun i den situasjonen hadde vært klar, så hun tenkte ikke over at det kom til å bli stressende for deg. Hadde det bare skjedd en gang så hadde jeg bare latt det gå. Dersom noen alltid kom 40 minutt så hadde jeg tatt det opp. Å komme 10min før ser jeg på som ok. Det kan være vanskelig å beregne tid om det er trafikk eller busser. Anonymkode: 3de57...3ee 3
Gjest antbug Skrevet 3. september 2016 #7 Skrevet 3. september 2016 Oooh, irriterende ja. Hvis man kommer så mye for tidlig bør man skjønne at man forstyrrer siden vertskapet har tusen ting å gjøre like før alle skal komme. Det beste er selvfølgelig å ikke komme så tidlig, men hvis noen likevel gjør det kan de i alle fall ikke forvente at man skal underholde og ta seg av dem. De får enten sette seg ned og vente eller tilby seg å hjelpe til med noe.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun feilberegnet. Hun tenkte sikkert du kom til å være klar lenge før. Mulig hun lærte av det og ikke gjør det samme neste gang. Anonymkode: 3de57...3ee Hørtes ikke slik ut, slik TS beskriver det. Og selv om jeg hadde feilberegnet, så hadde jeg gått og gjort noe annet, om det så var en tur rundt i området. Om jeg så hadde måttet komme tidligere, hadde jeg ringt og sagt "beklager så mye, men jeg er altfor tidlig!". Anonymkode: 222cb...35d 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 Har lært at noen folk bruker å komme i alle fall rundt 30min før tiden, dermed innstiller man seg på det. Anonymkode: dced4...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørtes ikke slik ut, slik TS beskriver det. Og selv om jeg hadde feilberegnet, så hadde jeg gått og gjort noe annet, om det så var en tur rundt i området. Om jeg så hadde måttet komme tidligere, hadde jeg ringt og sagt "beklager så mye, men jeg er altfor tidlig!". Anonymkode: 222cb...35d Ja, du hadde gjort det fordi du kanskje er lik TS. En annen person som kanskje er mer sosial og liker å ha folk rundt seg selv om de vasker og gjør klart vil heller tenke at TS er som dem. De fleste antar at andre mennesker tenker som dem selv og handler deretter. Du hadde ikke likt at folk kom så tidlig, derfor gjorde ikke du det. Venninnene hadde kanskje ikke hatt noe problem om noen kom til henne for tidlig, så hun tenkte ikke noe over det. Eventuelt kanskje hun bare er litt naiv og tenkte det ville bare være hyggelig å holde TS med selskap selv om hun ikke var helt klar. Anonymkode: 3de57...3ee 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 Verste jeg vet også. Liker å alt klart når gjestene kommer, liker heller ikke å få "hjelp" på kjøkkenet, mulig jeg er sær Anonymkode: d8615...4a1 10
-Missi- Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 Dette har jeg aldri hørt om før, jeg syns det er mye mer uhøflig å komme for sent. 40 min var kansje litt tidlig, men det er da venner og jeg hadde bare blitt glad om noen kom tidlig og kunne hjelpe litt til kontra noen som kommer for sent. Så hadde man kunnet få snakket litt sammen før resten kom. 40 min før hadde alt vært ganske klart hos meg, og jeg vært klar og, men det er sånn jeg er da. Men nå er jeg selv en sånn som alltid kommer før tiden, både hos venner og på jobb. Jeg blir derimot svært stresset om jeg har dårlig tid, jeg er sånn som gjør meg klar til å ta toget 13:45 og er ute av døren 14 selv om toget ikke går før 14:19 og det tar 5 min å gå. Man har vell bare forskjellige personligheter da og med kollektivt er det heller ikke alltid så enkelt å komme nøyaktig, kansje det er et sted man trenger litt tid på å finne frem til også. 6
Dr. A. Kula Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 Det er en ganske grei måte å redusere problemet på. Man inviterer slik. Dere kan komme fra (tidligst) 19:00 men vi begynner ikke å spise før ca 19:30 (20:00 om du vil gi god margin og mingletid) Det fjerner ikke problemet helt, men bør uansett forvente at gjester kommer fra ca 15 min før innbydelsestidspunkt. Du skulle spurt om hun kunne hjulpet med støvsuging, slik at du fikk dusjet og stelt deg. Da skjønner hun (forhåpentligvis) bommert. 5
Marie90 Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du hadde gjort det fordi du kanskje er lik TS. En annen person som kanskje er mer sosial og liker å ha folk rundt seg selv om de vasker og gjør klart vil heller tenke at TS er som dem. De fleste antar at andre mennesker tenker som dem selv og handler deretter. Du hadde ikke likt at folk kom så tidlig, derfor gjorde ikke du det. Venninnene hadde kanskje ikke hatt noe problem om noen kom til henne for tidlig, så hun tenkte ikke noe over det. Eventuelt kanskje hun bare er litt naiv og tenkte det ville bare være hyggelig å holde TS med selskap selv om hun ikke var helt klar. Anonymkode: 3de57...3ee Det handler ikke om å være sosial, eller like å ha folk rundt seg. TS liker å se vennene sine - derfor har hun invitert dem hjem til seg. Hun har invitert folk til et gitt tidspunkt, og det er fra da hun er klar til å ta imot dem. Selvsagt tenker folk at andre er som dem, og det er jo ikke vond vilje - det er tankeløshet. Men om man ikke er riktig oppdratt, må man iblant korrigeres på det. Jeg har venninner som kan komme en time for sent, og jeg vet det er en kulturell sak. De tenker rett og slett annerledes. Det er likevel noe de har fått tilbakemelding på. Et par ganger ga jeg en venninne et annet tidspunkt til middag, vel vitende om at hun alltid er vanvittig sen. Da forstod hun tegninga, og ble flinkere. 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 Jeg kommer alltid for tidlig, som regel bare etter et minutt eller så, og jeg synes det er utrolig irriterende. Kondom hjelper litt da. Anonymkode: a0eff...9ae 14
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, Marie90 skrev: Det handler ikke om å være sosial, eller like å ha folk rundt seg. TS liker å se vennene sine - derfor har hun invitert dem hjem til seg. Hun har invitert folk til et gitt tidspunkt, og det er fra da hun er klar til å ta imot dem. Selvsagt tenker folk at andre er som dem, og det er jo ikke vond vilje - det er tankeløshet. Men om man ikke er riktig oppdratt, må man iblant korrigeres på det. Det var mer ment som et eksempel enn et universal faktum ala "all sosiale mennesker kommer alltid 40min for tidlig uansett". Det blir feil å henge seg opp i det. Jeg har heller aldri sagt at man ikke skal si fra. Jeg sa i første innlegg at jeg selv ville latt det gå om det skjedde en gang, men sagt fra om det skjedde flere ganger Anonymkode: 3de57...3ee
Guarana Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 Synes ikke det er så irriterende. Personen er jo sikkert klar over at h*n må sitte å vente mens jeg gjør det klart. Så kan h*n underholde mens jeg gjør siste innspurten, eller hjelpe til med det som trengs. 1
Marie90 Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det var mer ment som et eksempel enn et universal faktum ala "all sosiale mennesker kommer alltid 40min for tidlig uansett". Det blir feil å henge seg opp i det. Jeg har heller aldri sagt at man ikke skal si fra. Jeg sa i første innlegg at jeg selv ville latt det gå om det skjedde en gang, men sagt fra om det skjedde flere ganger Anonymkode: 3de57...3ee Jeg forstår hva du mener, måten du formulerte deg på var bare litt rar. "En mer sosial person hadde tenkt det var greit...". Fellesnevneren for de som gjør som TS' venninne er oftest at de kommer fra hjem der det ikke har vært fokus på etikette i sosiale settinger - som å ta med en liten ting til verten, ikke komme for tidlig eller altfor sent osv. 3
SlemUlv Skrevet 3. september 2016 #19 Skrevet 3. september 2016 Jeg bryr me ikke om gode venner kommer for tidlig, de har sett meg både stressa og ustelt før. Så lenge de klarer å underholde seg selv, frem til jeg er dusjet/påkledd/klar, så er det helt ok.. Skjer både titt og ofte her :D Noen er også flinke til å tilby å hjelpe når de først er tidlige. Og det er jo hyggelig. 2
Gjest ti10 Skrevet 3. september 2016 #20 Skrevet 3. september 2016 Kommer an på hvem det er. Hvis det er en nær venninne som jeg kan be om å hjelpe til, eller som har sett meg ustelt før, er det bare koselig med selskap. Hvis det er en som sitter og ser på at jeg stresser rundt og virker sjokkert over å se meg uten sminke, ja da er det ikke greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå