Gå til innhold

Erfaringer med hvit måned (kutte alkohol en hel måned)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk det for meg å prøve en hvit måned da jeg kom hjem fra sommerferie. Jeg er i dag 35 av den hvite måned så jeg er egentlig ferdig med den, men det blir antakelig ikke noe alkohol denne helgen heller. 

Jeg lurte på om det er flere som har prøvd en hvit måned, hvordan var det og hvorfor gjennomførte du den?

Grunnen til at jeg ville prøve er at jeg i hele mitt voksne liv har hatt et liberalt forhold til alkohol. Jeg har ikke drukket noe skrekkelig mye, men det har sjelden gått så mange dager mellom hver gang. Derfor ville jeg teste om det ville oppleves greit å være uten alkohol eller om jeg ville måtte "kjempe med meg selv". 

Hovedkonklusjonen er at det har gått greit. Jeg tenkte ikke særlig mange ganger på alkohol gjennom måneden. Den tredje uka var det fint sommervær, og da syntes jeg at det var en dårlig plassert til på året å gjennomføre prosjektet. For en uke siden gledet jeg meg litt til den dagen skulle komme at jeg skulle få meg en øl, men nå som jeg egentlig er i mål er det helt greit at det antakelig ikke blir noe før neste helg. 

Jeg har nok blitt litt mindre sosial denne måneden. Har ikke direkte sagt nei til å være med på noe, men har ikke tatt noe initiativ til sosiale situasjoner hvor jeg normalt drikker, eller forhørt meg i vennekretsen om det er noen som har tenkt seg ut. 

Jeg har trent mye i august, men det tror jeg ikke har med den hvite måneden å gjøre. Bare at jeg har kjøpte medlemskap på et nytt senter i sommer.

Syntes ikke at jeg kjenner meg sunnere eller noe slikt. Opplever at jeg er svært varm for tiden, men om det er på grunn av hvit måned eller av heltandre grunner aner jeg ikke. Ellers er det ingen endringer på søvn, apetitt, humør eller noe jeg har lagt merke til. 

Så. Er det noen andre som har prøvd?

Anonymkode: 56a08...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hvite måneder innimellom og så drikker jeg som en svamp ellers. Jeg er alkoholiker, da.

Anonymkode: efd7e...2d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske sist jeg drakk alkohol, sluttet med det blant annet siden jeg får så vondt i magen (svie, sure oppstøt). Hvor ofte er det vanlig å drikke alkohol, da? Jeg har et slikt forhold til det at jeg kun savner det en sjelden gang, og det er slett ikke sikkert at jeg kommer til å drikke alkohol - noensinne - i fremtiden. Jeg synes det høres litt skummelt ut at du har drukket nesten hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hvit måned som ble til 7 uker. Grunnen var at jeg hadde drukket mye etter en lengre ferie, og følte meg usunn. Dessuten hadde jeg en ny og krevende jobb og ville være uthvilt. Jeg trente mye, spiste sunnere og følte meg svært bra. Var litt kjedelig å gå ut da, ikke pga av rusen, men mer pga at jeg ikke visste hva jeg skulle drikke. Men har tenkt å gjenta dette, men etter at sommeren er over. Om sommeren liker jeg å ta noen glass hvitvin. Skulle ønske alkoholfri vin smakte like godt som vanlig. Alkoholfri øl er jo godt, men jeg legger så mye på meg av øl.

Anonymkode: 88057...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt en del hvite måneder i ny og ne, uten og egentlig gått inn for det. Jeg drikker rett og slett generelt ganske lite. Men nå som det akkurat har vært sommer blir det fort mer alkohol, og gjerne et glass til maten hver dag. For å være ærlig har jeg ikke merket noen forskjell. Hverken på humøret, søvnen eller treningsformen. Jeg tenker at så lenge det kun er snakk om moderate mengder har det neppe veldig mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker mellom 50 og 60 drikker stadig mer mens ungdom drikker mindre. En positiv utvikling, alkohol er et giftstoff uansett hvordan man vrir og vender på det, og selv om noen glass vin i mnd ikke er skadelig, er det mange som drikker flerfoldige glass med vin hver eneste uke. Vin-dunkene var bare smart for vinmonopolet, de tjener mer penger, men ikke for den enkelte vindrikker, man drikker gjerne mer enn man tror, så det beste er å kjøpe flasker med vin, da har man kontroll på hvor mye man drikker :-) .

Anonymkode: 04c53...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke drukket alkohol på over ett år. Grunnen var egentlig at jeg ble gravid (så passer vel ikke helt her, men skriver likevel). Jeg har ikke savnet det i det, og kommer til å fortsette med avhold. Jeg kunne tatt meg ett glass eller to hvis jeg ønsket det, men har absolutt ingen lyst. Det er ikke av helsemessige grunner jeg holder meg unna, det er rett og slett fordi jeg har for mange negative erfaringer med alkohol. I tillegg får jeg en helt grusom hangover. Før pleide jeg å kose meg med en øl i sommerværet, mens nå koser jeg meg med et glass jus, eller en virgin drink. Synes det er fantastisk å ikke drikke :)         Føler meg forresten heller ikke sunnere. 

Endret av Guarana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Aamu skrev:

Jeg kan ikke huske sist jeg drakk alkohol, sluttet med det blant annet siden jeg får så vondt i magen (svie, sure oppstøt). Hvor ofte er det vanlig å drikke alkohol, da? Jeg har et slikt forhold til det at jeg kun savner det en sjelden gang, og det er slett ikke sikkert at jeg kommer til å drikke alkohol - noensinne - i fremtiden. Jeg synes det høres litt skummelt ut at du har drukket nesten hver dag?

Ts her. Du har missforstått meg om du oppfatter det som at jeg har drukket nesten hver dag. På en normal arbeidsuke drikker jeg alkohol på fredag og ca annenhver lørdag. ved ferier og fridager blir det oftere, men gjennom året drikker jeg ikke oftere enn i snitt 1-2 ganger i uka. Det er derimot sjelden at det er opphold mer enn en uke mellom hver gang. Det kan hende at det blir en helg uten alkohol innimellom, men det er ikke så mange ganger i året.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, amativeReflection skrev:

En måned er ikke nok, prøv tre.

Hvorfor er ikke en måned nok og hva oppnår man med tre måneder som man ikke merker etter en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt utallige "hvite måneder" i mitt liv. Alkohol har ingen fremtredende plass i livet mitt, og de fleste helger drikker jeg ikke. Men så går jeg ikke særlig mye ut heller lenger da, så da havner jeg ikke så ofte i situasjoner der det gjerne drikkes alkohol.

Da sønnen min var liten, drakk jeg ikke på flere år. Jeg ville ikke risikere at det oppsto en situasjon der man måtte ha et klart og upåvirket hode/sinn, f.eks. hvis barnet brått måtte på legevakten e.l. Jeg overlot derfor til mannen å ta seg noen øl, og så holdt jeg meg edru - noe som strakte seg ut over flere år. Husker ikke helt når jeg begynte å si jatakk til alkohol igjen, men første gangen var et par strawberry daiquiris på en sommerfest. Men så kunne det gå måneder til neste gang igjen osv.

I går drakk jeg knappe to glass boblende rosevin. Det var første gang på... ja, noen måneder. Husker ikke helt når jeg drakk alkohol forrige gang. Det går såpass lenge mellom hver gang at jeg ikke husker eksakt.

Jeg synes det er litt.... rart når folk "må ta seg sammen" og anstrenge seg for å klare og la være å drikke i en stakkars måned. Er man ikke da litt vel avhengig, når man ser på det som en større prestasjon å klare?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er så lite fremtredende i livet mitt at "hvite måneder" ikke kunne ha falt meg inn. Det er ikke uvanlig at det går mange måneder mellom alkoholinntak, men det kan også hende at det er en måned der jeg er ute oftere enn vanlig. Jeg stiller meg litt skeptisk til hva slags forhold mennesker som tar initiativ til hvite måneder har til alkohol. 

Anonymkode: 2b8a6...56c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller meg litt skeptisk til hva slags forhold mennesker som tar initiativ til hvite måneder har til alkohol. 

Jeg stiller meg mye mer skeptisk til de som burde tatt en sjekk av hvordan de påvirkes av alkoholforbruket sitt enn de som tar en avsjekk.

Faktum er at jeg og store deler av befolkningen nyter alkohol regelmessig og ikke har flere måneder mellom hver gang alkohol nytes. De færreste har telt etter hvordan eget forbruk er i forhold til anbefalte grenser fra helsemyndighetene eller sjekket etter om man er på vei til å komme inn i et avhengighetsforhold. Derfor er åpenhet om temaet og det å naturliggjøre det å sjekke hvor man står viktig. Dersom man bestemmer seg for å avstå fra alkohol en måned så får man en bevisthet rundt sitt eget forhold til alkohol. Dersom man oppdager at man tenker mye på alkohol fordi man ikke inntar det, eller må kjempe med seg selv så har man fått en svært viktig informasjon om sitt eget forhold til alkohol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Aamu skrev:

Hvis du drikker nok kan du drikke hver dag uten å huske det.

Drikk drinker med melk og kaffe, det fikser magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker mellom 50 og 60 drikker stadig mer mens ungdom drikker mindre. En positiv utvikling, alkohol er et giftstoff uansett hvordan man vrir og vender på det, og selv om noen glass vin i mnd ikke er skadelig, er det mange som drikker flerfoldige glass med vin hver eneste uke. Vin-dunkene var bare smart for vinmonopolet, de tjener mer penger, men ikke for den enkelte vindrikker, man drikker gjerne mer enn man tror, så det beste er å kjøpe flasker med vin, da har man kontroll på hvor mye man drikker :-) .

Anonymkode: 04c53...c85

En flaske vin er ikke nok. Jeg trenger de dunkene på to-tre liter for å bli ordentlig full. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol er så lite fremtredende i livet mitt at "hvite måneder" ikke kunne ha falt meg inn. Det er ikke uvanlig at det går mange måneder mellom alkoholinntak, men det kan også hende at det er en måned der jeg er ute oftere enn vanlig. Jeg stiller meg litt skeptisk til hva slags forhold mennesker som tar initiativ til hvite måneder har til alkohol. 

Et mer liberalt forhold enn deg?

Det er ikke så uvanlig for mange å ta seg et glass vin eller to hver kveld, kanskje noen glass mer i helgene. Det trenger ikke nødvendigvis bety at man har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis du drikker nok kan du drikke hver dag uten å huske det.

Drikk drinker med melk og kaffe, det fikser magen.

Ja, det kan man. Hvis man blir full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...