Gå til innhold

Oppfordning til mannehat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man klikker seg gjennom sosiale medier, kommentar-felt og debatt-forum på Internett, så ser man nøyaktig det samme overalt. Innlegg etter innlegg etter innlegg som handler om voldtekt og / eller trakassering. Alle gutter / menn er fryktelig slemme, og burde skamme seg. Noen må lære alle gutter (og menn) at det er helt feil å voldta noen. De må liksom lære seg grenser, og de må lære seg å oppføre seg ordentlig

Folk som heile tiden spyr ut slike ting på Internett, bedriver faktisk en helt ekstrem generalisering. I tillegg får de holde på som de gjør, uten noe særlig motstand. Det har blitt en gigantisk  heksejakt mot samtlige gutter og menn. Overalt på Internett blir alle menn presentert som en livsfarlig trussel. Det er liksom ingen som veit hva samtykke betyr, og alle gutter / menn innbiller seg sikkert at voldtekt er helt greit. Men det er riktignok bare hvite menn som er slemme og ondskapsfulle da.

Dette er faktisk helt hinsides diskriminerende. Dersom noen hadde forsøkt seg på noe lignende mot en annen gruppe mennesker, så ville man sannsynligvis blitt anklaget for å oppføre seg veldig diskriminerende. Skjønner dere virkelig ikke hvor motbydelig det faktisk er å sette alle og enhver i nøyaktig samme bås? Er dere klar over hvor mange menn som ikke voldtar, og som aldri noensinne har tenkt tanken en gang? Det høres faktisk ut som ALLE menn er voldtektsmenn, og media er selvfølgelig med på å hause opp dette. Det høres ut som om dette er noe som ALLE menn burde skamme seg over.

Anonymkode: c42e9...e42

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voldtekt skjer i begge retninger, men det er da menn som utgjør den største andelen. For en mann så er det mer sannsynlig å bli voldtatt av en annen mann, enn en kvinne. 

Allikevel så må jeg si meg enig i at denne voldtekstundervisningen som har spredd seg i vestlige land har gått for langt. Fokuset blir rettet alt for mye på at menn ikke må voldta, fremfor å fortelle kvinner/jenter at de har et visst ansvar også.

Om begge er fulle og jenta angrer neste dag, neste uke, eller til og med neste måned, så er det mange som vil si at det var voldtekt. Kvinner må selv være i stand til å kunne si ifra om de vil eller ikke, de må selv vite at verden ikke er perfekt og at de må passe seg for diverse farer rundt dem, de må også vite at de ikke kan gjøre hva de vil med mannen fordi de tror at bare menn kan antaste/voldta.

Ute på byen må man nærmest forvente som en mann å bli tatt på rumpa, brystet, eller andre steder. Kan man gjøre en sak ut av det? Nei, for kvinner har mistet alt ansvar og de tenker ikke noe på at det de gjør hadde vært meget alvorlig om mannen hadde gjort det samme til henne.

Begge kjønn har et ansvar, det er det man burde bli lært. Om alt ansvaret ligger på mannen så kan det bare være han som voldtar, og da kan det bare være et offer, kvinner.

Anonymkode: acb4b...29a

• Liker 1
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Kan du komme med et eksempel på denne generaliseringen?

Skrevet

Generalisereingen går nok mye begge veier :) Menn er slemme som voldtar og trakasserer. Kvinner er slemme som lurer på menn barn og er kun ute etter pengene. Og sånn går no daga`n ;)

Anonymkode: 914d1...9c9

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Mannehat? Killallmen, male tears, manns ego er så tynn alle fra twitter. Mange akademiske feminister liker ikke menn akkurat, der mange av teoriene baserer seg på patriarkatet, samtlige menn er voldtekts men, kvinner er alltid offer og alle de andre hobbyprosjektene. 

Om feminisme faktisk bryde seg om menn i Norge, så hadde de tatt fatt i selvmords epidemien bland gutter til unge voksene menn. De hadde også opprettet voldsenter for menn som blir mishandlet av samboer, samt med eventuelle barn som blir tatt inn.             

Gjest Bossa Nova
Skrevet
1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Mannehat? Killallmen, male tears, manns ego er så tynn alle fra twitter. Mange akademiske feminister liker ikke menn akkurat, der mange av teoriene baserer seg på patriarkatet, samtlige menn er voldtekts men, kvinner er alltid offer og alle de andre hobbyprosjektene. 

Om feminisme faktisk bryde seg om menn i Norge, så hadde de tatt fatt i selvmords epidemien bland gutter til unge voksene menn. De hadde også opprettet voldsenter for menn som blir mishandlet av samboer, samt med eventuelle barn som blir tatt inn.             

Skulle det liksom være svar på spørsmålet mitt?

Skrevet
Et øyeblikk siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Det finnes allerede: Det heter krisesenter og er for alle som opplever vold i nære relasjoner

• Liker 8
Skrevet
Et øyeblikk siden, Bossa Nova skrev:

Hvilken generalisering snakker du om da?  

Anonymkode: 56d80...fc2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes allerede: Det heter krisesenter og er for alle som opplever vold i nære relasjoner

Tar de inn menn? Det gjør de ikke i Tromsø, Bymissonen måtte steppe inn.   

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Hvilken generalisering snakker du om da?  

Anonymkode: 56d80...fc2

Jeg spør etter en eller flere konkrete setninger ut fra denne påstanden ti TS:

"Alle gutter / menn er fryktelig slemme, og burde skamme seg. Noen må lære alle gutter (og menn) at det er helt feil å voldta noen. De må liksom lære seg grenser, og de må lære seg å oppføre seg ordentlig

Folk som heile tiden spyr ut slike ting på Internett, bedriver faktisk en helt ekstrem generalisering."

Jeg skjønner at det er generalisering å kalle alle gutter slemme, men står det faktisk noe sted på sosiale medier. Eller er det bare TS som tolker det dit hen?

Skrevet
17 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Feminister hevder patriarkatet er grunnen til at kvinner tjener mindre enn menn. At kvinner blir lurt og er et offer i arbeidslivet.

Samtidig hører man fra SSB at kvinner generelt sett jobber mindre (deltidsstillinger består for det meste av kvinner), de skifter jobber i mindre grad, de er mindre villige til å flytte på seg, og de går i større grad inn i offentlige yrker (private yrker gir mer i lønn enn offentlige). Kvinner er også de som tar mest utdanning, som fører at de tilbringer mindre tid i arbeid enn menn.

Skrevet
2 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Tar de inn menn? Det gjør de ikke i Tromsø, Bymissonen måtte steppe inn.   

Selvsagt tar de inn menn. Krisesentrene tar ikke inn basert på kjønn. De tar inn basert på plass på tidspunktet vedkommende tar kontakt.

Vet om flere menn som har vært på krisesenter.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Bossa Nova skrev:

Jeg spør etter en eller flere konkrete setninger ut fra denne påstanden ti TS:

"Alle gutter / menn er fryktelig slemme, og burde skamme seg. Noen må lære alle gutter (og menn) at det er helt feil å voldta noen. De må liksom lære seg grenser, og de må lære seg å oppføre seg ordentlig

Folk som heile tiden spyr ut slike ting på Internett, bedriver faktisk en helt ekstrem generalisering."

Jeg skjønner at det er generalisering å kalle alle gutter slemme, men står det faktisk noe sted på sosiale medier. Eller er det bare TS som tolker det dit hen?

Jeg syns at samfunnet bør ta vare på gutter og menn, og få dem til å føle seg velkommen. Det er kansje vanskelig for oss kvinner å sette oss i samme posisjon som menn har det idag.  

Skrevet

Selvsagt tar de inn menn. Krisesentrene tar ikke inn basert på kjønn. De tar inn basert på plass på tidspunktet vedkommende tar kontakt.

Når avdeling ringte dem, så kunne de ikke ta inn menn i 2014.   

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbudet for menn er mye verre enn den for kvinner, det sier noe om hvem vi prioriterer i samfunnet:

https://www.nrk.no/hordaland/menn-er-minst-trygge-ved-krisesentre-1.12230580

Skrevet

Jeg tror de færreste går rundt å tenker at alle menn er voldtektsmenn. Og jeg har heller ikke inntrykk av at media fremstiller alle menn som forgripere (mulig vi leser ulike aviser 😋).

Anonymkode: e28b8...687

• Liker 3
Gjest Bossa Nova
Skrevet
11 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Jeg syns at samfunnet bør ta vare på gutter og menn, og få dem til å føle seg velkommen. Det er kansje vanskelig for oss kvinner å sette oss i samme posisjon som menn har det idag.  

Så fint at du syns det:) Men det var heller ikke svar på spørsmålet mitt, som jeg forøvrig stilte til TS.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de færreste går rundt å tenker at alle menn er voldtektsmenn. Og jeg har heller ikke inntrykk av at media fremstiller alle menn som forgripere (mulig vi leser ulike aviser 😋).

Anonymkode: e28b8...687

5 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Så fint at du syns det:) Men det var heller ikke svar på spørsmålet mitt, som jeg forøvrig stilte til TS.

Ja, jeg leser heller ikke samme aviser som T.S, åpenlyst. Ikke er jeg bekjent med sosiale media som sier at alle menn og gutter er voldtektsforbrytere heller, har faktisk aldri lest noe slikt noen sinne. Kan du gi link til eksempel TS?

Skrevet
2 timer siden, Bossa Nova skrev:

Om du ikke forstår svarene du får er det sikkert lurere å utdype hva du ikke forstår. Da er det lettere å ha en givende diskusjon for alle parter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mann og kjenner mange menn. Ingen av de har voldtatt noen. Det handler om at kvinner generelt er noen pingler.

Anonymkode: a1658...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...