Sh999 Skrevet 3. september 2016 #61 Skrevet 3. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her synes jeg du er unormalt opptatt av fasade.. De har krav på en biloppstillingsplass, de bruker den til en avskiltet bil.. Hvorfor har da ikke du noe med? Så lenge de ikke begynner å fylle opp med bil nr 2 har du mer å slå i bordet med.. Og herreminhatt, du må da la de sitte ute å røyke.. Som flere har sagt her, kjøp et billig Cafésett og en plante å gjør det litt trivelig for dem istedenfor at det første du gjør er å begynne å krangle med folk over små, for dette er virkelig små, bagateller.. Gud jeg er glad jeg ikke leier hos deg.. Forresten hilsen huseier som selv har leieboer, men ikke så firkanta. Anonymkode: 8b01f...898 Godt og høre at det finnes slike som deg😊 jeg blir litt oppgitt over at noen er så prippen! Så lenge leieboer betaler og ikke bråker osv må det da vel være greit. Jeg leier og det kunne faktisk skjedd meg at bilen min ble avskilltet, gikk lang tid før jeg kunne betale årsavgiften. Gikk heldigvis greit, men jeg vet at mine husverdter aldri ville hengt seg oppi hvis bilen sto på min parkering uten skilt. For det har de heller strengt tatt ikke noe med. Bilen står ikke i veien. 10
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #62 Skrevet 3. september 2016 26 minutter siden, Huseier skrev: Hva har eierskifte med saken å gjøre? Vi er jo 100% enig med forrige eier om både leiekontrakten, og hvordan vi skal forholde oss til leietaker, så for leietaker blir det ikke endringer selv om vi har overtatt. Hadde forrige eier fortsatt bodd eid huset hadde de tatt grep selv. Det er bare en merksnodig sak å gjøre når man er fullstendig klar over at huset man har leid ut en del av vil ha en ny eier noen få uker etter at leietager har flyttet inn. Normalen er at det er ny eier som finner leietager, gjennomgår leiekontrakten med leietager og administrerer kontrakten, spesielt når det bare er snakk om noen få uker før overdragelsen av eiendommen finner sted. Er det da slik at kontrakten er inngått og signert mellom forrige eier av boenheten og nåværende leietager? Anonymkode: 7204f...e15
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #63 Skrevet 3. september 2016 6 minutter siden, Sh999 skrev: Godt og høre at det finnes slike som deg😊 jeg blir litt oppgitt over at noen er så prippen! Så lenge leieboer betaler og ikke bråker osv må det da vel være greit. Jeg leier og det kunne faktisk skjedd meg at bilen min ble avskilltet, gikk lang tid før jeg kunne betale årsavgiften. Gikk heldigvis greit, men jeg vet at mine husverdter aldri ville hengt seg oppi hvis bilen sto på min parkering uten skilt. For det har de heller strengt tatt ikke noe med. Bilen står ikke i veien. Tenker at huseier tar til fornuften jeg, når hun må i gang med nye leieboere flere ganger i året på grunn av flisespikkeri. Det er MYE jobb. Anonymkode: e6ea4...c69 5
Dr. A. Kula Skrevet 3. september 2016 #64 Skrevet 3. september 2016 2 timer siden, Blondie65 skrev: Kan ikke du prøve ut den der på nærmeste offentlige eller private parkeringsplass? Sett en avskiltet bil som du eier og se om f.eks EuroPark eller QPark lar den stå? Der står ingen slike spesifikke regler i vårt sameie heller, likevel er det ikke lov - selv om vi selvsagt hadde akseptert at en bil fikk stå der midlertidig dersom vi ble informert om det. Merkelig nok har min arbeidsgiver helt samme regler når det gjelder parkering det, uten at det står skrevet noe sted. Det er faktisk ikke så enkelt som du synes å tro å fjerne vrak fra parkeringsplasser. Private P-delskap, og tildels offentlige eliminerer dette ved å ta betalt for parkeringen. Ingen lar bilen stå parkert over flere uker mot betaling. Om betalingen uteblir har parkeringseier rett til å nyere vraking for å innkreve utestående (siden eier ikke kan kontaktes) Offentlige og private gratisplasser er vanligvis regulert med en tidsbegrensning. Om denne overskrides, kan parkeringdeier sette inn tiltak. Dato-parkering er ett eksempel. Hos oss var det et tilfelle med vrakbil på arbeidsplassen, og da gikk det melding/forespørsel til alle på bygget med frist i god tid før bilen ble sendt til vraking. Dette er tiltak som må gjøres, for å ha rettslig støtte. Dersom en bil står lovlig parkert på fellesparkeringen, og borettslaget/sameiet ikke har regler for dette, kan det komme i erstatningsposisjon om dere bare fjerner etter eget forgodtbefinnende. Det minste man må gjøre er å sende et varsel til alle beboere. 2
Gjest Huseier Skrevet 3. september 2016 #65 Skrevet 3. september 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare en merksnodig sak å gjøre når man er fullstendig klar over at huset man har leid ut en del av vil ha en ny eier noen få uker etter at leietager har flyttet inn. Normalen er at det er ny eier som finner leietager, gjennomgår leiekontrakten med leietager og administrerer kontrakten, spesielt når det bare er snakk om noen få uker før overdragelsen av eiendommen finner sted. Er det da slik at kontrakten er inngått og signert mellom forrige eier av boenheten og nåværende leietager? Anonymkode: 7204f...e15 Ser ingen problemer med dette all den tid forrige eier, leieboer og vi som ny eier er fullt inneforstått med dette. Vi kommer til å skrive ny kontrakt med leieboer med nøyaktig samme vilkår som forrige eier, så leieboer vil ikke påvirkes av dette. Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #66 Skrevet 3. september 2016 1 time siden, Dr. A. Kula skrev: Dersom en bil står lovlig parkert på fellesparkeringen, og borettslaget/sameiet ikke har regler for dette, kan det komme i erstatningsposisjon om dere bare fjerner etter eget forgodtbefinnende. Det minste man må gjøre er å sende et varsel til alle beboere. Man har lov å begrense parkering og forklare hva som skjer med ulovlig parkert bil ved skilting. Det har vi gjort. Det er opp til eier av bil å sørge for at vi kan identifisere bilen som tilhørende sameiet - mangler slik identifikasjon eller den viser at du ikke tilhører sameiet blir du tauet uten videre varsel. Alt som skulle til var skilting - i følge Falken. Hvis du parkerer din uskiltede bil på langtidsparkeringen på en flyplass, tror du den står der når du kommer tilbake?
Dr. A. Kula Skrevet 3. september 2016 #67 Skrevet 3. september 2016 6 minutter siden, Blondie65 skrev: Man har lov å begrense parkering og forklare hva som skjer med ulovlig parkert bil ved skilting. Det har vi gjort. Det er opp til eier av bil å sørge for at vi kan identifisere bilen som tilhørende sameiet - mangler slik identifikasjon eller den viser at du ikke tilhører sameiet blir du tauet uten videre varsel. Alt som skulle til var skilting - i følge Falken. Hvis du parkerer din uskiltede bil på langtidsparkeringen på en flyplass, tror du den står der når du kommer tilbake? Men hvis det er skiltet, så ligger det regler implisitt. Det er jo det samme som i eksempelet med dato-parkering, man vet jo bare dette dersom det finnes skilt, ikke sant. Så lenge jeg har betalt for parkeringen, blir den nok stående. Jeg kjenner ikke til gratisplasser ved flyplasser, men det kan jo tenkes at de finnes. Jeg ser bare ikke logikken din i at noen skal bringe en uskiltet bil (evt ta av skiltene etter parkering) på en betalt parkeringsplass. Eksemplet ditt har ikke rot i virkeligheten 4
Fjompen Skrevet 3. september 2016 #68 Skrevet 3. september 2016 12 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvis du parkerer din uskiltede bil på langtidsparkeringen på en flyplass, tror du den står der når du kommer tilbake? Dette er jo ærlig talt helt søkt utenfor saken! Det er jo for det første ikke så enkelt som du skal ha det til at manglende skilt=skroting, da kunne jeg jo bare dradd opp til OSL og flekket skiltene av alle de dyre bilene som en vits. For det andre, så er det helt klart regler for f.eks gateparkering og manglende kjennetegn, men det har like lite med saken å gjøre som din langtidsparkering på flyplassen. Her er det snakk om en kontraktfestet rett til parkering av kjøretøy på privat grunn. Uansett om en bil har skiltplate eller ikke så er den stadig et kjøretøy. 11
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #69 Skrevet 3. september 2016 11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Men hvis det er skiltet, så ligger det regler implisitt. Det er jo det samme som i eksempelet med dato-parkering, man vet jo bare dette dersom det finnes skilt, ikke sant. Så lenge jeg har betalt for parkeringen, blir den nok stående. Jeg kjenner ikke til gratisplasser ved flyplasser, men det kan jo tenkes at de finnes. Jeg ser bare ikke logikken din i at noen skal bringe en uskiltet bil (evt ta av skiltene etter parkering) på en betalt parkeringsplass. Eksemplet ditt har ikke rot i virkeligheten Det står da ingebting på parkeringen vår om at bilen må ha skilt! Det står at det er privat parkering for beboere på adressen og at ulovlig parkerte biler taues for eiers regning og risiko. Det blir da eiers regning og risiko å plassere en uskiftet bil der uten noen form for identifikasjon. Sammenligningen med langtidsparkeringen på flyplass skjønner jeg ble søkt dersom du må identifisere deg ved ankomst. Men poenge mitt er faktisk at en avskiltet bil er en bil som ikke kan påberope seg rett til parkering på en privat plass fordi den ikke kan identifiseres. Dermed må en som eiet en slik bil innhente tillatelse for at den får stå der. Slik tillatelse har ikke leietaker i denne saken innhenter og ergo står ikke bilen - etter mitt skjønn - lovlig. Man kan diskutere til man blir gul og blå om det er lurt av en husvert å være så rigid. Min erfaring er at jeg som leietaker kan ha fryktelig mange rettigheter etter husleieloven, men hvis jeg begynner å oppføre meg i strid med (stol på gårdsplass) eller i gråsonen av (avskiltet bil på parkeringsplass) husleiekontrakten så setter jeg meg unødig i et dårlig forhold til husvert. Hvorfor ikke informere om hva som er planen med bilen og Tallinn stolen etter røyken?
Gjest solavskjerming Skrevet 3. september 2016 #70 Skrevet 3. september 2016 Tror du har glemt en vesentlig ting TS, leieboeren er faktisk din kunde. Hvorfor ikke heller være litt fleksibel slik at du slipper å leite etter nye leieboere flere gang i året?
Fjompen Skrevet 3. september 2016 #71 Skrevet 3. september 2016 30 minutter siden, Blondie65 skrev: . Dermed må en som eiet en slik bil innhente tillatelse for at den får stå der. Slik tillatelse har ikke leietaker i denne saken innhenter og ergo står ikke bilen - etter mitt skjønn - lovlig. Jeg forutsetter her at bilen som er parkert uten kjennetegn på leiers plass er eid av leier. I så fall har eier av bilen tillatelse til å parkere/hensette bilen der, av leietager, som er disponent av plassen. Jeg kunne forstått det om det var en helt tydelig vrakbil, og både campingvogn og båt på henger er å strekke strikken, men så lenge huseier mot kompensasjon leier ut en plass til parkering av bil, så frasier også huseier seg retten til å mene så mye om hva som skal parkeres der. 4
Dr. A. Kula Skrevet 3. september 2016 #72 Skrevet 3. september 2016 21 minutter siden, Blondie65 skrev: Det står da ingebting på parkeringen vår om at bilen må ha skilt! Det står at det er privat parkering for beboere på adressen og at ulovlig parkerte biler taues for eiers regning og risiko. Det blir da eiers regning og risiko å plassere en uskiftet bil der uten noen form for identifikasjon. Sammenligningen med langtidsparkeringen på flyplass skjønner jeg ble søkt dersom du må identifisere deg ved ankomst. Men poenge mitt er faktisk at en avskiltet bil er en bil som ikke kan påberope seg rett til parkering på en privat plass fordi den ikke kan identifiseres. Dermed må en som eiet en slik bil innhente tillatelse for at den får stå der. Slik tillatelse har ikke leietaker i denne saken innhenter og ergo står ikke bilen - etter mitt skjønn - lovlig. Man kan diskutere til man blir gul og blå om det er lurt av en husvert å være så rigid. Min erfaring er at jeg som leietaker kan ha fryktelig mange rettigheter etter husleieloven, men hvis jeg begynner å oppføre meg i strid med (stol på gårdsplass) eller i gråsonen av (avskiltet bil på parkeringsplass) husleiekontrakten så setter jeg meg unødig i et dårlig forhold til husvert. Hvorfor ikke informere om hva som er planen med bilen og Tallinn stolen etter røyken? Med den ordlyden på skiltet er jeg usikker på om dere sikrer dere nok. Det er en enkel sak for borettslaget / sameiet å sjekke om bilen uten skilter tilhører beboerne ved å spørre disse først. Om det er gjort, og ingen eier bilen, kan dere fortsette. Det er jo det samme som skjedde på min arbeidsplass, der huseier (det var huseier, ikke arbeidsgiver som jeg skrev) sjekket med alle som jobbet i bygningen først. Jeg tenkte først og fremst på tidsbegrenset parkering. Men når parkeringen er begrenset til en gruppe mennesker, sjekker man med gruppen først. Som i borettslaget og huseier på jobb. Som huseier kan gjøre med leieboer. Dersom bilen da tilhører gruppen, kan det være begrensete lovlige sanksjonsmuligheter. Det er først når man har tatt rimelige skritt i å forsikre seg om at bilen er ulovlig parkert at man kan benytte sanksjoner for feilparkering. Ellers kan vel både huseier og leietaker i dette tilfellet vise litt smidighet (som å tildekket bilen om den skal stå) 1
MissPierce Skrevet 3. september 2016 #73 Skrevet 3. september 2016 Går fort rykter om både utleiere og leietakere som ikke er særlige å leie hos, eller å leie ut til. Så bor man på ett mindre sted så lønner det seg for alle å oppføre seg. 1
Dr. A. Kula Skrevet 3. september 2016 #74 Skrevet 3. september 2016 Til @Blondie65 og @Huseier Link til problem med vrak på privat grunn Jeg gjør oppmerksom på at det her i tillegg trolig dreier seg om ukjente eiere, noe som ikke er tilfelle hos huseier, og som borettslaget til Blondie65 ikke synes er verdt å finne ut av. Altså det er her etablert at bilene står ulovlig.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #75 Skrevet 3. september 2016 6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Til @Blondie65 og @Huseier Link til problem med vrak på privat grunn Jeg gjør oppmerksom på at det her i tillegg trolig dreier seg om ukjente eiere, noe som ikke er tilfelle hos huseier, og som borettslaget til Blondie65 ikke synes er verdt å finne ut av. Altså det er her etablert at bilene står ulovlig. Vi måtte altså ikke betale. Verken da vi fikk fjernet to skiltløse biler fra sameiet og på jobben flere fra privat vei med nyoppsatt parkering forbudt skilt i privat vei. Det var forøvrig kommunen som tok jobben i forbindelse med bilene på jobben.
Dr. A. Kula Skrevet 3. september 2016 #76 Skrevet 3. september 2016 36 minutter siden, Blondie65 skrev: Vi måtte altså ikke betale. Verken da vi fikk fjernet to skiltløse biler fra sameiet og på jobben flere fra privat vei med nyoppsatt parkering forbudt skilt i privat vei. Det var forøvrig kommunen som tok jobben i forbindelse med bilene på jobben. På offentlig vei og privat vei med offentlige skilt, gjelder egne regler (§17 i veitrafikkloven). Problemet til sameiet i linken var at vrakene var utenlandske og dermed ikke berettiget vrakpant. Da blir det bare utgift til bilbergingsselskapet, som ikke får dekket utgiftene via vrakpanten. Ser det var et dårlig eksempel, beklager. Nå er det sannsynlig at vrakene var satt der av utenforstående, og da har dere dekning. Men om en beboer parkerer bilen sin og leverer inn skiltene (i påvente av å få utbedret mangler), og denne fjernes, kan dere få problemer med lovligheten av hva dere gjør. Slik som @Fjompen også påpeker overfor huseier i tråden
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #77 Skrevet 3. september 2016 38 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: På offentlig vei og privat vei med offentlige skilt, gjelder egne regler (§17 i veitrafikkloven). Problemet til sameiet i linken var at vrakene var utenlandske og dermed ikke berettiget vrakpant. Da blir det bare utgift til bilbergingsselskapet, som ikke får dekket utgiftene via vrakpanten. Ser det var et dårlig eksempel, beklager. Nå er det sannsynlig at vrakene var satt der av utenforstående, og da har dere dekning. Men om en beboer parkerer bilen sin og leverer inn skiltene (i påvente av å få utbedret mangler), og denne fjernes, kan dere få problemer med lovligheten av hva dere gjør. Slik som @Fjompen også påpeker overfor huseier i tråden Ingen av oss vet hvem som hadde satt bilene der. Tidligere leieboer - mest sannsynlig. Vi har nylig innskjerpet reglene og styret har delt ut advarsler til ulovlig parkerte biler etter at dette nok en gang har sklidd ut. Alle beboere er informert om innskjerpingen så ingen boenheter kan komme å påstå at de ikke skjønte at deres avskiltede bil uten informasjon om eier ville bli tauet. Det er utstedt parkeringsbevis som skal ligge i bilen forså unngå tauing. Bilvrak må man fjerne etter kort tid og det er også gjort klart at det er begrenset antall plasser og dermed forbud mot flere biler pr boenhet. Så jeg tror sameiet her har sitt på det tørre.
Gjest made4u Skrevet 3. september 2016 #78 Skrevet 3. september 2016 Finner huseier som mer urimelig og vanskelig enn huseier i denne sak, er slike huseiere som sees som utleiere fra Helvete, at en kjøkkenstol ute skal bli ett så stort problem sier mer om huseier enn leietaker. Hva gjelder bilen så har de nok planer med den, om ikke hadde de nok skrapet den. Når de har oppstillingsplass for bil inkludert i leien så er det samme om bilen som står der har skilter eller ei egentlig.
Gjest Huseier Skrevet 3. september 2016 #79 Skrevet 3. september 2016 Trekker meg ut av tråden nå. Konkluderer med at vi tar en prat med leieboer angående bilen og hører hva tanken deres med den er. Takk til de av dere som har svart seriøst. 1
Gjest Rose11 Skrevet 3. september 2016 #80 Skrevet 3. september 2016 Håper uansett du lar stolen få stå eller at de i alle fall får ha en vanlig hagestol stående ute. Jeg skjønner det med bilen, men å nekte de å ha en stol stå ute er bare strengt og veldig pirkete. Jeg hadde heller ingen uteplass der jeg bodde før, men det var da null problem at jeg hadde en hagestol utafor inngangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå