Gjest Huseier Skrevet 3. september 2016 #1 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Vi leier ut en leilighet og leieboeren har rett til en biloppstllingsplass, samtidig som de i følge kontrakten ikke har lov til å sitte gjenstander ute. Nå er altså bilen deres avskltet, så det første man legger merke til er en avskiltet bil, og i tillegg har de satt en "røykestol" utenfor døra. Dette gir et lite hyggelig førsteinntrykk så vi kommer til å be de fjerne røykestolen da de ikke har lov til å sette ting utenfor huset? Kan vi også kreve at de fjerner bilen? De har jo krav på parkeingsplass, men denne plassen er ikke ment for hensatte avskiltede biler. Endret 3. september 2016 av Huseier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maewest Skrevet 3. september 2016 #2 Del Skrevet 3. september 2016 Ja, de har krav på parkeringsplass, men hva skal de med det når de ikke har et fungerende kjøretøy? Slik jeg ser det bruker de parkeringsplassen som oppbevaringsplass. Be dem om å sette bort bilen dersom de ikke kommer til å bruke den. Men å fjerne røykestolen? Kan du ikke heller be de sette enda en stol og kanskje et bord ut slik at det ser litt mer hyggelig ut og de samtidig kan få lov til å røyke ute. Med mindre det er greit at de røyker inne da såklart, men det er vel ikke lov hos de fleste utleiere 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 3. september 2016 #3 Del Skrevet 3. september 2016 Ja det der gjorde våre tidligere leietakere også. Jeg ba dem fjerne bil vraket. Enkelte folk er noen bomser og klarer bare ikke å ha det hyggelig og velsteltrundt seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huseier Skrevet 3. september 2016 #4 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Takk for svar. Røykestolen deres er altså en vanlig spisestol slik som man vanligvis har ved middagsbordet, så det ser veldig shabby ut når det er første man ser, men det er spesifisert i kontrakten at de ikke har lov til å sette møbler ute i det hele tatt, derfor kommer vi til å be dem fjerne den. Godt å høre at jeg ikke er alene om å irritere meg over avskiltede biler. Vi kommer nok til å ta en prat med dem og hvis de ikke hører får vi ta det derfra. Endret 3. september 2016 av Huseier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #5 Del Skrevet 3. september 2016 Du er veldig opptatt av fasade, de er ikke det. De betaler for husleie og den bilen skader ingen. Sannsynligvis kommer de til å fjerne den etterhvert, men de har bare ikke hatt tid/ ork eller kanskje de venter på en bekjent som skal hente den og bruke den som delebil. Syns også den stolen kan få stå. De røyker ute, i det minste. Jeg har selv en stygg stol utendørs som jeg bruker når det er sol (jeg røyker ikke). Ingen som kan se at det er en solstol eller røykestol. Har man lite penger, så vil man helst ikke bruke penger på pene utemøbler, som også er drass når man skal flytte igjen. Du kan eventuelt kjøpe noen fine utestoler som kan stå der om det er veldig viktig for deg. Anonymkode: c6c31...6e4 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #6 Del Skrevet 3. september 2016 Stolen er i strid med leiekontrakten - så den forstår jeg ikke at du spør om en gang. Gjør det også klart for dem at sneiper - spesielt med filter - ikke skal på bakken slik at dyr kan finne dem og drepe seg. Når det gjelder bilen er det vel også penbart at en parkeringsplass er ment for en bil i drift. Dersom man av forskjellige grunner må sette en bil som ikke er i drift på en slik plass må en gi beskjed og også om hvor lenge dette varer. Her hos oss blir avskiltede biler tauet for eiers regning - Falken tar dem med en gang vi ringer. Feilparkerte biler får en advarsel, det gjør ikke avskiltede biler da vi anser det som skrot. Jeg synes at en huseier er i sin fulle rett til å kreve at regler i leiekontrakten - forutsatt at denne ikke strider mot husleieloven - blir overholdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #7 Del Skrevet 3. september 2016 Det med bilen synes jeg spørs litt på hvorfor den er avskiltet, og om de har planer om å få skilter på den igjen. Har de ikke det, burde de helt klart fjerne den. Hvis de f.eks. ikke har betalt årsavgift/omregistrering, burde de kunne ha bilen stående uten skilter til de har hentet dem ut igjen (forutsatt at dette skal skje innen rimelig tid). Jeg synes det er merkelig at de ikke kan ha en stol stående utenfor, en spisestuestol er litt sært, men en vanlig ute-stol burde gå fint. Hvis du absolutt ikke vil ha stolen der, kan du selvfølgelig be dem om å fjerne den, så får de heller bære den inn og ut. Anonymkode: 6f574...44d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3. september 2016 #8 Del Skrevet 3. september 2016 Ta en prat med dem TS og spør pent hvorfor bilen er avskiltet. Er den avskiltet fordi det er et vrak som skal hugges så er det jo bare å få det vekk asap. Er den derimot avskiltet fordi den trenger en reperasjon de ikke har råd til før om f.eks 2mnd og dermed har levert inn skiltene i mellomtiden for å spare forsikringspengene så syntes jeg du skal la det gå. Da er det jo en plan bak det. Angående stolen så syntes jeg du bør be dem fjerne dem. Hvorfor får de ikke lov til å ha møbler ute? Skjønner godt at du ikke ønsker en gammel kjøkkenstol, men et pent sett med små hagemøbler kan vel neppe skade? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Del Skrevet 3. september 2016 5 minutter siden, Blondie65 skrev: Her hos oss blir avskiltede biler tauet for eiers regning - Feilparkerte biler får en advarsel, det gjør ikke avskiltede biler da vi anser det som skrot. Hva mener du med "her oss oss". Er du husvert eller snakker du om felles parkeringsplass der du bor? Dersom du er husvert syns jeg det er ganske kaldt å ikke si fra til den som leier en gang. Litt kan man strekke seg, syns jeg. Mennesker som leier har oftere dårligere økonomi (om de er studenter eller hva), så de tusenlappene kan være veldig mye penger. Da er man kjip mot et annet menneske der man veldig lett kunne latt være. Og til hvilken hensikt? At man føler parkeringsplassen er mer ryddig? Er det virkelig viktigere enn mennesker? Tauing burde bare skje om bilen er i veien og den blir nektet flyttet eller av andre grunner må flyttes Anonymkode: c6c31...6e4 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Del Skrevet 3. september 2016 36 minutter siden, Huseier skrev: Vi leier ut en leilighet og leieboeren har rett til en biloppstllingsplass, samtidig som de i følge kontrakten ikke har lov til å sitte gjenstander ute. Nå er altså bilen deres avskltet, så det første man legger merke til er en avskiltet bil, og i tillegg har de satt en "røykestol" utenfor døra. Dette gir et lite hyggelig førsteinntrykk så vi kommer til å be de fjerne røykestolen da de ikke har lov til å sette ting utenfor huset? Kan vi også kreve at de fjerner bilen? De har jo krav på parkeingsplass, men denne plassen er ikke ment for hensatte avskiltede biler. Frøs litt på ryggen av dette, jeg. For en snerpete holdning. De har biloppstillingsplass, og på den plassen står det etter hva jeg forstår en bil. Og stol ute? Jøsses....er det mer de må gå på nåler for? Anonymkode: 1c7e9...006 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #11 Del Skrevet 3. september 2016 Når man leier, må man forholde seg til kontrakten. Huseier kan bestemme hvordan ting skal være og her står da også spesifisert at de ikke får ha møbler ute eller ting stående på gårdsplass. Hvorfor er det så mange som - uten å ha sett gårdsplassen - stiller spørsmål ved dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huseier Skrevet 3. september 2016 #12 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Vi har nettopp overtatt huset og også overtatt en leiekontrakt om at leieboerne ikke har tilgang til uteområdet og derav ikke kan sette ting ute. Denne kontrakten har de godtatt. Vi har vurdert å lage et uteområde for leieboerne, men da vil det bli på andre siden av huset, og ikke foran fasaden, men da vil vi lage et spesifikt og avgrenset uteområde leieboerne har tilgang til. Denne kontrakten er utarbeidet i samarbeid med advokat, så her har vi i hvertfall retten på vår side. Skal ta en ordentlig prat med leieboeren og høre hvor lenge bilen kommer til å være avskiltet. Hvis det er for en kortere periode blir det selvsagt noe annet, men den har stått ganske lenge allerede. Men takk for alle svar. Høres ikke ut som jeg er urimelig som krever at parkeringen kun skal disponeres av en bil med skilter. Endret 3. september 2016 av Huseier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #13 Del Skrevet 3. september 2016 Jo, jeg synes du virker urimelig trådstarter. Anonymkode: e6ea4...c69 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #14 Del Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Når man leier, må man forholde seg til kontrakten. Huseier kan bestemme hvordan ting skal være og her står da også spesifisert at de ikke får ha møbler ute eller ting stående på gårdsplass. Hvorfor er det så mange som - uten å ha sett gårdsplassen - stiller spørsmål ved dette? Det står ingenting i kontrakten om at det ikke kan stå avskiltet bil på parkeringen. Anonymkode: c6c31...6e4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 3. september 2016 #15 Del Skrevet 3. september 2016 19 minutter siden, Blondie65 skrev: Stolen er i strid med leiekontrakten - så den forstår jeg ikke at du spør om en gang. Gjør det også klart for dem at sneiper - spesielt med filter - ikke skal på bakken slik at dyr kan finne dem og drepe seg. Når det gjelder bilen er det vel også penbart at en parkeringsplass er ment for en bil i drift. Dersom man av forskjellige grunner må sette en bil som ikke er i drift på en slik plass må en gi beskjed og også om hvor lenge dette varer. Her hos oss blir avskiltede biler tauet for eiers regning - Falken tar dem med en gang vi ringer. Feilparkerte biler får en advarsel, det gjør ikke avskiltede biler da vi anser det som skrot. Jeg synes at en huseier er i sin fulle rett til å kreve at regler i leiekontrakten - forutsatt at denne ikke strider mot husleieloven - blir overholdt. Faktisk så bruker fuler sneiper til å drepe parasitter slik at små fulunger overlever. Så sneiper redder livet til fuler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #16 Del Skrevet 3. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med "her oss oss". Er du husvert eller snakker du om felles parkeringsplass der du bor? Dersom du er husvert syns jeg det er ganske kaldt å ikke si fra til den som leier en gang. Litt kan man strekke seg, syns jeg. Mennesker som leier har oftere dårligere økonomi (om de er studenter eller hva), så de tusenlappene kan være veldig mye penger. Da er man kjip mot et annet menneske der man veldig lett kunne latt være. Og til hvilken hensikt? At man føler parkeringsplassen er mer ryddig? Er det virkelig viktigere enn mennesker? Tauing burde bare skje om bilen er i veien og den blir nektet flyttet eller av andre grunner må flyttes Anonymkode: c6c31...6e4 Felles parkeringsplass der jeg bor. Vi kan ikke vite hvem som eier den avskiltede bilen. Feilparkerte biler med skilt får vi tak ivia eierregisteret. Når det gjelder "kald" og "kynisk" synes jeg det passer like godt på en leietaker som tar seg til rette uten å kommunisere med husverten. Hvis jeg leide ut min bolig her og min leietaker begynte å sette fra seg ting der det ikke er lov - inkludert en avskiltet bil - så er det meg dette går på dersom det kan knyttes til min leieboer. Det er mye hyggeligere å forholde seg til hverandre som leietaker og husvert dersom en spør om lov før en tar seg til rette. Da kan man si fra at bilen er midlertidig avskiltet eller at Klaus Mekaniker henter den på torsdag da han har kjøpt den som delebil. En avskiltet bil uten videre beskjed er å anse som skrot så det er eieren av skrotet som må gjøre det klart at det har en verdi eller at det slutter å være skrot snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NuckingFutz Skrevet 3. september 2016 #17 Del Skrevet 3. september 2016 Har ikke leietakerne dine lov til å sitte utenfor leiligheten de leier og få seg litt frisk luft, sol eller røyke? Er de nødt til å stå og røyke? Hvis stolen er sjenerende for deg kan du f.eks kjøpe et cafè-sett med to stoler og bord for å gjøre det litt mer representabelt utenfor leiligheten dems. Det er jo nærliggende at leietakere ønsker å ha et sted å sitte utenfor stedet de leier, om de ikke har en liten hageflekk eller platting så iallefall et lite cafè-sett de kan bruke, om det så må plasseres på grus eller asfalt utenfor leilighetsveggene. Såpass synes jeg utleier må kunne tillate. Synes du burde spørre leietakere om bilen, at du ser den står avskiltet og hvor lenge den skal stå slik, om den skal selges eller hva. Vær blid og hyggelig, det kommer leieforholdet til gode. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2016 #18 Del Skrevet 3. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står ingenting i kontrakten om at det ikke kan stå avskiltet bil på parkeringen. Anonymkode: c6c31...6e4 Kan ikke du prøve ut den der på nærmeste offentlige eller private parkeringsplass? Sett en avskiltet bil som du eier og se om f.eks EuroPark eller QPark lar den stå? Der står ingen slike spesifikke regler i vårt sameie heller, likevel er det ikke lov - selv om vi selvsagt hadde akseptert at en bil fikk stå der midlertidig dersom vi ble informert om det. Merkelig nok har min arbeidsgiver helt samme regler når det gjelder parkering det, uten at det står skrevet noe sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3. september 2016 #19 Del Skrevet 3. september 2016 Ta som sagt en prat med dem og hør hva som er greia med bilen. Det kan være en million gode (eller dårlige) grunner til at den er avskiltet. Mange leverer inn skiltene dersom de av en eller annen grunn ikke kan bruke bilen for en periode og dette syntes jeg ikke man som utleier skal legge seg opp i dersom grunnen er god. Er det en vrakbil derimot som leieboerne ikke har fått ut fingeren til å få unna så er det jo bare å kreve den fjernet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #20 Del Skrevet 3. september 2016 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Felles parkeringsplass der jeg bor. Vi kan ikke vite hvem som eier den avskiltede bilen. Feilparkerte biler med skilt får vi tak ivia eierregisteret. Når det gjelder "kald" og "kynisk" synes jeg det passer like godt på en leietaker som tar seg til rette uten å kommunisere med husverten. Hvis jeg leide ut min bolig her og min leietaker begynte å sette fra seg ting der det ikke er lov - inkludert en avskiltet bil - så er det meg dette går på dersom det kan knyttes til min leieboer. Det er mye hyggeligere å forholde seg til hverandre som leietaker og husvert dersom en spør om lov før en tar seg til rette. Det blir jo noe annet når det er felles, noe jeg også skrev i innlegget mitt. Hadde jeg vært leier og hadde en avskiltet bil på min parkeringsplass, så hadde jeg ikke tenkt over at det skulle være noe problem. Husvert skal jo ikke bruke den. Ser ingen grunn til å anta at de som leier har med vilje tatt seg "til rette". Det er jo fortsatt deres parkeringsplass. Jeg hadde selv antatt at det var greit for meg å ha en avskiltet bil der. Vet heller ikke hvor mye hyggelig oppførsel TS kan forvente i fremtiden om han skal være så nazi på ting. 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Kan ikke du prøve ut den der på nærmeste offentlige eller private parkeringsplass? Sett en avskiltet bil som du eier og se om f.eks EuroPark eller QPark lar den stå? Der står ingen slike spesifikke regler i vårt sameie heller, likevel er det ikke lov - selv om vi selvsagt hadde akseptert at en bil fikk stå der midlertidig dersom vi ble informert om det. Merkelig nok har min arbeidsgiver helt samme regler når det gjelder parkering det, uten at det står skrevet noe sted. Hvorfor blander du inn offentlige og felles parkeringsplasser? Det er irrelevant for denne situasjonen Anonymkode: c6c31...6e4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå