AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #1 Skrevet 3. september 2016 En natt for et par år siden våknet jeg midt på natta av krampeaktige smerter nederst i magen som bare økte på, ja det kjentes omtrent ut som rier! Jeg slet med å finne en stilling som ikke var vondt og tok et par paracet... vet ikke hvor lenge jeg led, men sovnet etter et par timer og da jeg våknet var smertene borte! Jeg tenkte å oppsøke lege, men da smertene ikke kom igjen gjorde jeg jo ikke det. Så et år senere var jeg til kontroll og de fant cyster på eggstokkene og fjernet den ene. Jeg spurte om de smertene jeg hadde hatt hadde sammenheng med det, men fikk ikke noe klart svar, bare at "det kunne vært"... Noen som har hatt slike smerter og problem med eggstoker osv? Og jeg lurer også på PCO for jeg får ikke klart svar på det fra lege, får man noe behandling for det? Virker som om legen ikke bryr seg, når jeg spør sier hun bare at det kan være at jeg har pco.... For jeg har lenge vært plaget med hårvekst, får en stripe nedover fra navlen, pluss innside av lår øverst, og på haken, plaget med kviser, og går lett opp i vekt... og det er vel symptom på pco? Og de cystene på eggstokker - det er vel det som er pco? Hva mener dere, noen her som har pco ogkjenner igjen symptomene? Får dere noe behandling for det? Syns legen var litt slapp på dette. jeg fjernet som sagt ene eggstokken da, men symptomene med hårvekst, vektøkning og kviser er ikke borte. Anonymkode: be3df...c53
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 Det høres ut som PCOS, altså ikke bare PCO som strengt tatt kun er cyster på eggstokkene, men den fullblomstrende varianten med både vektøkning og hårvekst. Det som skjedde den gangen høres ut som om en eller flere av cystene sprakk, det er avsindig vondt. Anbefaler deg å lese om PCOS på lavkarbo.no, der får du tips til kosthold. Anonymkode: ffdb1...e46
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som PCOS, altså ikke bare PCO som strengt tatt kun er cyster på eggstokkene, men den fullblomstrende varianten med både vektøkning og hårvekst. Det som skjedde den gangen høres ut som om en eller flere av cystene sprakk, det er avsindig vondt. Anbefaler deg å lese om PCOS på lavkarbo.no, der får du tips til kosthold. Anonymkode: ffdb1...e46 Men er der noe medikamentelt som kan gjøres? Jeg har hormonspiral, fikk den noen år tilbake pga jeg hadde litt mensforstyrrelser, blødde så mye. Blødningene ble mindre, nå siste året har de så og si forsvunnet helt. Om jeg fjerner den andre eggstokken, vil symptomene forsvinne helt? Anonymkode: be3df...c53
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #4 Skrevet 3. september 2016 Roten til PCOS (polycystisk ovariesyndrom) er en manglende evne til å reagere på insulin, hormonet som produseres i bukspyttkjertelen og som gjør det mulig for kroppscellene å oppta energi fra maten du spiser. Dette betyr at cellene dine ikke reagerer på den normale mengden av insulin, og dermed pumpes mer insulin ut. Det er dette som kalles insulinresistens, og det skjer når kroppen omdanner karbohydrater til glukose som går ut i blodet. Insulin går til muskelcellene, og beordrer dem til å ta glukose fra blodet og lagre det i leveren. Når insulinnivået i blodet øker, synker blodsukkeret. Når blodsukkeret kommer under et visst nivå, sender hjernen (som trenger glukose for å kunne fungere) ut krav om mer glukose, og du må spise igjen. Hvis hjernen ikke får glukose, blir resultatet sløvhet og matthet. Det er dette som kjennetegner lavt blodsukker. Når nivået synker så lavt, vil leveren ikke klare å gi fra seg den glukosen som den har lagret, fordi inntak av et karbohydratrikt måltid eller sukkerholdige drikker skaper en overdrevet insulin respons som hindrer levering av glukosen. Så insulinet forblir i blodet, gir beskjeder om å lagre mer kroppsfett og forhindrer derved at lagret fett blir forbrent, og glukosen forblir i leveren istedenfor å gå til hjernen. I tillegg stimulerer det høye insulinnivået eggstokkene til å produsere store mengder mannlige hormoner (testosteron), som kan forhindre eggløsning og dermed forårsaker infertilitet. Høyt testosteronnivå hos kvinner kan også forårsake kviser og økt hårvekst. Ikke minst gir insulinproblemet større risiko for diabetes og hjerteproblemer. Hva gjør jeg hvis jeg har PCOS? Hvis du er overvektig er første skritt å gå ned i vekt, fordi mange symptomer på PCOS bedres eller forsvinner helt ved normal vekt. Siden årsaken til alle problemene er insulinresistens, ser løsningen ut til å være å minske karbohydratinnholdet i maten og mosjonere jevnlig, for fysisk aktivitet hjelper også til å regulere insulinnivået. Selv ved normal vekt er det viktig å moderere karbohydratinntaket og å mosjonere. Siden PCOS ikke kan kureres, er det viktig å holde den i sjakk ved å legge om kostholdet permanent. Anonymkode: ffdb1...e46
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #5 Skrevet 3. september 2016 Hvis en cyste sprekker kan det gjør veldig vondt. Så lenge ikke legen har nevnt noe om PCOS så slå deg til ro med det. Hvis du fjerner eggstokkene kommer du rett i overgangsalderen. Det vil de fleste leger forhindre hvis man er ung. I overgangsalderen kommer andre plager. Så hvis smertene er så ille så snakk med legen i stedet for at mange her synser om hva som er galt med deg. Anonymkode: 959d0...487
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #6 Skrevet 3. september 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en cyste sprekker kan det gjør veldig vondt. Så lenge ikke legen har nevnt noe om PCOS så slå deg til ro med det. Hvis du fjerner eggstokkene kommer du rett i overgangsalderen. Det vil de fleste leger forhindre hvis man er ung. I overgangsalderen kommer andre plager. Så hvis smertene er så ille så snakk med legen i stedet for at mange her synser om hva som er galt med deg. Anonymkode: 959d0...487 Det var kun den ene gangen jeg hadde disse smertene. Ellers har jeg ikke engang hatt mensensmerter. Og de smertene nevnte jeg som sagt etter operasjonen og spurte om det hadde sammenheng med de cystene, smertene hadde jeg en natt ett år før operasjonen. Jeg har dessuten to barn, så har ikke hatt problemer med å få barn, men nå vil jeg ikke ha flere barn, så det gjør ikke noe om jeg må fjerne eggstokkene. Bare syntes legen så så slapt på det om det er pco, jeg spurte jo den gangen jeg ble operert om det var pco siden jeg hadde cyster på eggstokkene, da var det bare ja det kan det godt være? Fikk ikke noe ordentlig svar, og da jeg spurte fastlegen sist og ang. kvise/overvekt/hår om det kunne være pco, da var det samme svaret, fikk liksom ikke noe skikkelig svar. Ang. kvisene skrev hun ut en resept, men er vel ikke noe å gjøre med pco da? Anonymkode: be3df...c53
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå