Gå til innhold

Hva gjør man hvis bestisen har blitt litt eh... slem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke mot meg. Eller vet ikke helt. Jeg har en bestevenn som tror han er veldig smart, derfor hvis man diskuterer så gir han seg aldri, og det kan endre med at han slenger ut fornemmelser fordi han blir sint at andre ikke er enig. I tillegg sier han åpent negative ting om folk som stemmer FrP eller Høyre, og selv om jeg stemmer AP så vil jeg ikke såre andre og kalle de idioter bare fordi de lener andre veien. Han har også sagt at folk som jobber i enkelte jobber er kjent for å være "mindre" intelligent. 

Hvis han er trøtt eller føler seg litt i dårlig humør tar han det ut over andre og snakker til de på en veldig negativ måte, som han ikke unnskylder senere. Han blir også lett irritert og blir da sur og frekk. 

I tillegg har jeg merket andre "slemme" holdninger som jeg ikke har merket i han tidligere. Nesten som om han har blitt en annen person siden vi møttes sist. Han har bodd langt vekke en god stund, så han har endret seg en del.

Når det er oss to så går det som regel greit, fordi jeg kan unngå at han blir sint og irritert. Og om han blir sur, så er det ikke lenge...

Men samtidig så liker jeg ikke helt den personen han har blitt og man kan ikke helt ignorere det. Den personen kommer frem når vi er flere. Han har rett og slett blitt en selvgod drittsekk, og jeg tror ikke han ser det selv. 

Saken er... når han er så frekk som han er noen ganger, så lurer jeg på hvorfor han ikke ser det selv. Ingen normale personer tror det er greit å behandle andre slikt, og hvis han skjønner det hvorfor sier han aldri unnskyld? 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette... :sukk:  Han er jo bestevennen min og vi er glad i hverandre. Mange vil nok si "snakk med han", men det er ikke så lett med en person som lett blir sint, aldri tar kritikk, og som ikke ser feil i seg selv. 

Anonymkode: 88685...3cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil faktisk si snakk med ham.
Si at enten forandrer han holdningen sin, ellers forlater du vennskapet og vil ikke se ham igjen.
Slike folk har en giftig personlighet og mange vil ikke forandre seg, før de kanskje står igjen som Viggo venneløs. Rett og slett fordi en dag, så... Har vennene rundt personen fått nok.

• Liker 4
Skrevet

Når det er så ille så kan det jo kanskje tyde på at det er noe annet som plager han, og at han agerer ut på denne måten. Spør han om hvordan han egentlig har det og om det er noe som er skjedd i livet hans.

Anonymkode: b90c9...cc6

• Liker 2
Skrevet

Om han virkelig er bestevennen din så må du si noe. Du gjør han en bjørnetjeneste om du holder stilt. 

Siden han fort blir sinna og ikke ser sine egne feil burde du ta utgangspunkt i konkrete hendelser og konkrete ord han har brukt. Du kan enten hjelpe han å reflektere over oppførselen din. Bruk din opplevelse av hendelsene som basis, altså "jeg synes" fremfor "når du sier" . Hvordan hadde han reagert om noen behandlet han slik han behandler andre?

Eller kanskje refleksjon er bortkastet og han rett og slett må få klar melding ut om at han oppfører seg uakseptabelt og at du ikke vil omgås en som ikke kan oppføre seg. For du vil nok ikke det i lengden, ingen liker en drittsekk.. 

• Liker 4
Skrevet

Tydelig han har opplevd noe selv.

Anonymkode: 2c38b...6bd

Skrevet

Send han en link til dette innlegget ditt og si at det handler om han....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...