Gå til innhold

Farmen 2016

Hvem vil du skal vinne Farmen?  

298 stemmer

1. 1. Hvem vil du skal vinne Farmen?

• Sunniva Godal
      2
    • Lasse Bergseter
      15
    • Sophie Therese Lindberg
      4
    • Oddvar Jenssen
      129
    • Stine Hartmann
      25
    • Lars Magne Ullvang
      2
    • Anita Kallestad
      1
    • Marius Hofsøy
      3
    • Åsta Hølmo
      18
    • Simen Amandus Haug Henriksen
      4
    • Laila Lockert
      69
    • Ali Ahmad
      26

Anbefalte innlegg

Skrevet
49 minutter siden, Arabella skrev:

Ro, ro til fiskeskjær. Det er tilberedningen av maten, det totale resultatet som telller.

Og smaken selvfølgelig :D

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha:) Sa jeg ville Ali, Sofie eller Laila skulle vinne, og nå er de i semi finalen. Den som vinner er garantert den beste. Synes alle tre fortjener det.

Åsta skuffet i hvertfall ikke:P Elendig på alt, lissom :hakeslepp:

Anonymkode: f4750...4a3

• Liker 3
Gjest Jacklost
Skrevet
1 time siden, Aurelia skrev:

Ser for meg hvor utrolig dårlig jeg hadde gjort det i de konkurransene der. Fy fader. Hadde sikkert brukt ti minutter i den hinderløypa

Jeg hadde blitt dødssliten :P 😬

Skrevet
11 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Og smaken selvfølgelig :D

Selvfølgelig, det skulle jeg tatt med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns at matlaging er litt dårlig konkurranse for å kåre en så viktig vinner. De burde heller hatt flere ulike husholdningsoppgaver der de skulle få unngjort mest mulig innen tiden var gått ut (separere melk og fløte, steke knekkebrød, sylte rødbeter, lage garn, osv..) så kunne en dommer gå over å godkjenne eller underkjenne tingene og gi dem en poengsum etterpå. På den måten kunne de fått brukt mer av kunnskapene de har hatt mulighet til å tilegne seg gjennom tiden på farmen og de måtte disponere tiden sin på best mulig måte. Syns det hadde vært mer rettferdig enn at de skal lage et så fantastisk flott måltid med ingredienser de ikke en gang har hatt særlig tilgang på gjennom oppholdet sitt. 

• Liker 6
Skrevet

Hva konkurranser som kommer nå neste gang?

Pleier det ikke være å sale opp en hest, slepe tømmerstokk?

Smi nøkkel, øksekast og melkespann?

Noen som kan forklare forløpet på de neste øvelsene? Er det bare en øvelse som sender en til finalen, eller er det flere der de får poeng i alle?

• Liker 1
Skrevet

Ble utrolig glad da Laila gikk videre. Gikk et aldri så lite positivt støt gjennom meg da jeg fikk høre at hun vant. I tillegg så var det bra at Åsta og Marius måtte forlate gården. Har vært for mye tull med dem til at jeg unner dem seieren. Nå er det bare å krysse fingrene og håpe på nordnorsk seier på søndag!

Skrevet
1 minutt siden, Faith- skrev:

Jeg syns at matlaging er litt dårlig konkurranse for å kåre en så viktig vinner. De burde heller hatt flere ulike husholdningsoppgaver der de skulle få unngjort mest mulig innen tiden var gått ut (separere melk og fløte, steke knekkebrød, sylte rødbeter, lage garn, osv..) så kunne en dommer gå over å godkjenne eller underkjenne tingene og gi dem en poengsum etterpå. På den måten kunne de fått brukt mer av kunnskapene de har hatt mulighet til å tilegne seg gjennom tiden på farmen og de måtte disponere tiden sin på best mulig måte. Syns det hadde vært mer rettferdig enn at de skal lage et så fantastisk flott måltid med ingredienser de ikke en gang har hatt særlig tilgang på gjennom oppholdet sitt. 

Matlaging er jo greit sånn sett. Har større problem med å se hva en hinderløype har med farmen å gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Må le av bedrevitere her som mener at dommeren i matlagingskonkurrensen var urettferdig. 

Vet folk i det heletatt hvem Kjartan Skjelde er? Han er blant Norges høyest profilerte kokker, så tror han vet hva han snakker om når han utnevnte Laila som vinner av konkurransen. Det at man har fløte hjelper lite hvis resten smaker dårlig. Tror nok Skjelde med sin meritt har mer peil enn bitre bedreviterne som mener at Marius var best kun fordi han hadde fløte. 

Hadde det vært så lett at maten ble eksepsjonell bare man tilsetter litt fløte så hadde det vært mange mesterkokker i denne verden. Nei, er en helhetsvurdering, og da blir det for dumt når gjennomsnittsfolk skal klage over at dommeren forskjellsbehandler og ikke vet hva han snakker om. 

Laila hadde et bedre sluttprodukt, punktum.

Anonymkode: b4640...7d8

• Liker 10
Skrevet
18 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Hva konkurranser som kommer nå neste gang?

Pleier det ikke være å sale opp en hest, slepe tømmerstokk?

Smi nøkkel, øksekast og melkespann?

Noen som kan forklare forløpet på de neste øvelsene? Er det bare en øvelse som sender en til finalen, eller er det flere der de får poeng i alle?

Hva konkurranser? Eller som i en annen tråd; Hvem KG (et eller annet)...?!!? Har dere ikke begynt på ungdomsskolen enda her inne? Beklager - resten av spørsmålet ditt druknet totalt for meg her. Hvor vanskelig kan det være?

Anonymkode: 06f28...885

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva konkurranser? Eller som i en annen tråd; Hvem KG (et eller annet)...?!!? Har dere ikke begynt på ungdomsskolen enda her inne? Beklager - resten av spørsmålet ditt druknet totalt for meg her. Hvor vanskelig kan det være?

Anonymkode: 06f28...885

Jeg skulle egentlig skrive noe annet, men endret på det. Glemte da å endre Hva til Hvilke. Beklager så mye at det ødela kvelden, uken og 2016 for deg.

• Liker 6
Skrevet

YES!! Laila kom videre! Take that Marius! Kan være så eplekjekk man bare vil, vinner nødvendigvis ikke fordeom :danse:

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må le av bedrevitere her som mener at dommeren i matlagingskonkurrensen var urettferdig. 

Vet folk i det heletatt hvem Kjartan Skjelde er? Han er blant Norges høyest profilerte kokker, så tror han vet hva han snakker om når han utnevnte Laila som vinner av konkurransen. Det at man har fløte hjelper lite hvis resten smaker dårlig. Tror nok Skjelde med sin meritt har mer peil enn bitre bedreviterne som mener at Marius var best kun fordi han hadde fløte. 

Hadde det vært så lett at maten ble eksepsjonell bare man tilsetter litt fløte så hadde det vært mange mesterkokker i denne verden. Nei, er en helhetsvurdering, og da blir det for dumt når gjennomsnittsfolk skal klage over at dommeren forskjellsbehandler og ikke vet hva han snakker om. 

Laila hadde et bedre sluttprodukt, punktum.

Anonymkode: b4640...7d8

Det virker ikke som om du har lest hvilke innvendinger jeg og andre hadde.

Om du hadde sett etter, ville du sett at de som kom med kritiske bemerkninger til konkurransen ikke mente at Marius burde vunnet. Kokken har sikkert gjort en fornuftig bedømmelse, problemet med konkurransen er at seerne ikke fikk vite noe om kriteriene, verken før eller etter, og det virker heller ikke som om deltakerne fikk det. Marius sier til Dagbladet at han stusser over hvorfor han ikke vant, noe han ikke ville gjort om det hadde kommet klart fram hvorfor. De kunne f.eks. hatt kriteriene klare, separatoren kunne gitt inntil 2 poeng, inntil 3 poeng for matmengde, 3 poeng for utseende og inntil 5 poeng for smak, om det var viktigst. Eller noe sånt. Og så fått en score.

Kokken skulle ellers bedømt rettene uten å vite hvem som hadde laget hva, for å hindre "trynefaktor". At kokken gav tips til Laila og Åsta om å slutte å bry seg om separatoren er heller ikke heldig, hvorfor gav han ikke lignende tips til Marius om å bruke kraften på samme måte som Laila for å få fram smaken?

Nei, den konkurransen er for tilfeldig slik den fremstod.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

Om du hadde sett etter, ville du sett at de som kom med kritiske bemerkninger til konkurransen ikke mente at Marius burde vunnet. Kokken har sikkert gjort en fornuftig bedømmelse, problemet med konkurransen er at seerne ikke fikk vite noe om kriteriene, verken før eller etter, og det virker heller ikke som om deltakerne fikk det. Marius sier til Dagbladet at han stusser over hvorfor han ikke vant, noe han ikke ville gjort om det hadde kommet klart fram hvorfor. De kunne f.eks. hatt kriteriene klare, separatoren kunne gitt inntil 2 poeng, inntil 3 poeng for matmengde, 3 poeng for utseende og inntil 5 poeng for smak, om det var viktigst. Eller noe sånt. Og så fått en score.

Kokken skulle ellers bedømt rettene uten å vite hvem som hadde laget hva, for å hindre "trynefaktor". At kokken gav tips til Laila og Åsta om å slutte å bry seg om separatoren er heller ikke heldig, hvorfor gav han ikke lignende tips til Marius om å bruke kraften på samme måte som Laila for å få fram smaken?

Du tuller nå ikke sant? For dette er jo hele smaken i maten. Og hele grunnen til at Laila vant. 

Anonymkode: 48659...a99

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

Hadde han nevnt disse tingene hadde han avslørt at matmengde var viktig, utseende var viktig, smak etc. Det var viktigere å la dem tenke selv og se hva de kom til å legge frem. Fremfor at alle kom med lik presentasjon. Dette er tross alt et bondegård, ikke en luksus-restaurant. 

• Liker 5
Skrevet

Det hadde uansett vært mer rettferdig om maten ble presentert anonymt, uten at dommeren og Gaute visste hvem som hadde laget de ulike rettene. I mat er det ingen fasit, det handler om smak og utseende. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Chiubi skrev:

Det hadde uansett vært mer rettferdig om maten ble presentert anonymt, uten at dommeren og Gaute visste hvem som hadde laget de ulike rettene. I mat er det ingen fasit, det handler om smak og utseende. 

Han er dommer i Masterchef og dømmer rettferdig der. Hvorfor skulle han plutselig dømme urettferdig her og ting skal være anonymt?

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde han nevnt disse tingene hadde han avslørt at matmengde var viktig, utseende var viktig, smak etc. Det var viktigere å la dem tenke selv og se hva de kom til å legge frem. Fremfor at alle kom med lik presentasjon. Dette er tross alt et bondegård, ikke en luksus-restaurant. 

OK, de måtte gjette selv hva som var viktig, og dersom de trodde noe (fløten) var veldig viktig, så var det greit at kokken gav dem et tips underveis om at det ikke var så viktig likevel. 

• Liker 2
Skrevet

Hun Åste (eller hva hun nå heter) oppnåde vel egentlig fint lite, i løpet av denne finale-uken. :P

Har hun egentlig gjort noe særlig, iløpet av heile oppholdet ?

Anonymkode: c372f...4c8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...