Gå til innhold

Hvor mye støy fra naboene takler du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye "støy" tenker du at naboene bør takle? Og hvor mye støy fra naboene takler du? 

Lurer fordi jeg er nyinnflyttet i en høyblokk hvor jeg tror det er ganske lytt. Hører lett når naboene støvsuger, har besøk (rolige besøk på formiddagen feks). For meg er ikke det noe problem, men jeg er jo redd for at de ikke takler støy like bra. Jeg har en del besøk sv familie og venner. De føeste besøkende er rolige, slik som middag. Men jeg vil jo ha noen fester innimellom også. Tar det rolig, vil ikke ha så høy musikk, men det blir jo en del prating. Er jo redd naboene vil klage. 

Anonymkode: 1f351...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er stille mellom 23 og 07 har de ikke så mye de skulle sagt, men upopulær kan du jo bli selvsagt. Men folk som ikke takler at naboen har normalt besøk og en fest i ny og ne bør ikke bo i blokk:P Fornuftig hensyn og toleranse må folk ha når de bor tett.

Anonymkode: af5ca...9c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan tåle det meste av bråk hvis jeg har fått beskjed på forhånd!
Nabovarsel er en fantastisk måte å si i fra på, og gjerne gi kontaktinformasjon slik at de kan sende en melding hvis det blir for høylytt. 
Vi har og brukt nabovarsel til å invitere naboene med på festen, og da ble vi plutselig bedre kjent med de og. 

Sånn ellers er hverdagsstøy helt greit, men etter 23 mener jeg det burde være passe stille. Hadde noen naboer som hadde høylytt krangling og kasting av glass ute i hagen her, da var jeg rask å låse døren. 

• Liker 5
Skrevet

Dessverre svært lite, ifølge samboer. Forstår ikke hvorfor naboene etter tur og orden (!) skal pusse opp, sage trær, legge stein, etc. Jeg blir gal! Holder på fra tidlig morgen til sent på kveld, hver dag hele uken. På skift, høres det ut som. Jeg MÅ bli rik, flytte ut i ødemarken og være i fred, noe annet alternativ er tydeligvis uutholdelig. Jepp, jeg vet jeg er sprø 

Anonymkode: 8a59b...1b8

• Liker 8
Gjest The damned
Skrevet

Tåler endel. Tenker da på normalt lyder som folk lager når de er hjemme. Fest tåler jeg også så lenge jeg får beskjed om det, men det spørs litt på hyppigheten. Fest hver helg hadde jeg ikke likt.

Jeg kan bli ganske sliten av unger som hyler og bråker dagen lang, og folk som har bråkete hobbyer eller bare generelt er bråkete av seg. Men man må jo nesten bare leve med det. Spesielt hvis man bor i blokk :)

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Så lenge det er stilt mellom 23 og 7 er jeg fornøyd. Prating, støvsuging og musikk er helt greit. Man bor da ikke i blokk om man ikke tåler å høre naboene

Skrevet

Jeg har bodd i blokk i 10 år, greit med støy da det var eldre som bodde rundt oss og normalt hverdagsstøy er helt OK, og noe man bare må finne seg i. Problemet startet da vi ble leieboere i en enebolig med utleiedel, og han som bodde over oss leide den største delen. (Hele huset ble leid ut) det startet helt OK, da han var kompis med min samboer. Men etterhvert begynte vi å våkne midt på nettene hver fredag og lørdag av at han hadde nachspiel. Digre høyttalere på gulvet rett over soverommet vårt, og vi fikk altså ikke sove. Vi jobber også lørdager, han annenhver og jeg 2 av 3. Vi sendte han en melding hvor vi pent ba de om å dempe seg, fordi vi skulle på jobb. Men neida. Dette fortsatte i 6 mnd før han til slutt ble kastet ut etter naboklager til huseier fra både oss pg fler i nabolaget, + en episode hvor politiet måtte komme å avslutte festen. Det begynte når byen stengte i helgene (rundt 2-3 på natten) og fortsatte helt til alt fra 7 til 10 på morningen. Festløva og samboeren min er ikke venner lengre på grunn av dette her, og han er en 27 år gammel voksen mann. Tenk på naboene deres dersom dere skal ha fest, og sørg for at det er stille til kl 23

Anonymkode: 22f0d...c77

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre svært lite, ifølge samboer. Forstår ikke hvorfor naboene etter tur og orden (!) skal pusse opp, sage trær, legge stein, etc. Jeg blir gal! Holder på fra tidlig morgen til sent på kveld, hver dag hele uken. På skift, høres det ut som. Jeg MÅ bli rik, flytte ut i ødemarken og være i fred, noe annet alternativ er tydeligvis uutholdelig. Jepp, jeg vet jeg er sprø 

Anonymkode: 8a59b...1b8

Ser er vi ganske like! Legger til at naboene her fikser båt og motorsykler fra vår til høst... Lyden av motorene er uutholdelige! 

Trodde vi hadde flyttet til et rolig område, litt utenfor sentrum. Bortsett fra naboens snekringer, fiksing etc, så var det det. Men PLUTSELIG skal de rive ned halve skogen og bygge sykkelsti rett nedi her. Nå starter motorsaga og borr klokka syv om morgenen og i helgene skifter nærmeste nabo kledning på veggen der soverommet vårt er. TIL SENT PÅ KVELD! Vi hatt små som skal sove fra 8, som kanskje sovner klokka ti på lørdager (om vi er heldige).

Naboene har ikke respekt, og roper og banner på utsiden når de holder på :( 

Anonymkode: 321dd...2da

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor i blokk, og direkte over hodet mitt bor en familie. Et tyrkisk par med en liten unge. Eller har de to? En bitteliten og en større? Jeg har sett den ene, en gutt, i gangen, og han er vel i to års alderen. Han står og går selv, så jeg.

Denne ungen deler soverom med foreldrene, altså rett over mitt hode når jeg ligger i sengen min i etasjen under, og han legges aldri på normale tider for småunger. Neida. Han holdes oppe til sent på kveld, og legger seg ikke før foreldrene legger seg, noe som normalt er mellom halv elleve og elleve på kvelden. Lenge før det har jeg hørt ungen bælje og bælje fra stua. Han er åpenbart gørrtrøtt, overtrøtt og nærmest ber om å få gå og legge seg. Men foreldrene er helt døve for dette, og holder han i stua helt til de selv skal legge seg. At de ikke hører at han er overtrøtt og moden for senga er jo helt galskap.

Så følger det en stund med skriking inne på soverommet, rett over hodet mitt, og jeg kan bare gi opp tanken på å få sove. Må pent vente til ungen sovner av total utmattelse. Flere netter har jeg blitt bråvekket f.eks. klokka fire, av at ungen brått begynner å HYLSKRIKE igjen etter noen timers søvn. Skulle tro noen prøvde å drepe han der oppe, men han har vel bare hatt en dårlig drøm og skriker. Dette kan ikke foreldrene noe for, unger våkner jo i blant på natten, men dette på kveldstid driver meg snart til vanvidd...! LEGG DEN UNGEN KLOKKA ÅTTE istedet, for svingende!

Siden jeg er hjemme på dagtid, hører jeg godt hva ungen driver med sammen med moren sin på dagtid. Favorittsysselen er å slepe en eller annen vogn eller noe tungt over gulvet, frem og tilbake, gjentatte ganger. Noen ganger bankes det og hamres på lekene. Dunk-dunk-dunk-dunk! Jeg har begynt å slå på tv'en min og skru opp lyden på dagtid. Bedre å høre på f.eks. nyhetskanalen enn den dunkingen til ungen.

Jeg har for lengst begynt å glede meg til den ungen blir stor....sukk! :P (får håpe de ikke skaffer en ny, så samme runden begynner på nytt!)

Jeg visste at jeg ville bli nødt til å akseptere lyder fra naboene når jeg flyttet i blokk, har bodd i blokk før også, men det er over 20 år siden så jeg hadde glemt hvor lytt det faktisk kan være.

Endret av Million
Skrevet

Jeg vil si vi er ganske tolerante, og det tror jeg naboene er også. Vi bråker ikke spesielt, har vi fest skriver vi nabovarsel og respekterer at vi må være stille til en satt tid. Hvis naboene har besøk og sitter på balkongen til 00:30 er ikke det noe vi lager noe mas over. 

Støvsuging, oppussing, vaskemaskiner og slikt, det hører vi såpass lite til (faktisk nesten aldri), at det gjør ingenting hvis det lages litt lyd. Nå bor vi også ganske høyt i etasjene, så vi sliter ikke spesielt med støy ovenfra (som er den som er verst, synes jeg).

Der vi bodde tidligere hadde vi naboer over som ALLTID bråkte om natten. De satt som regel i gang rundt kl. 01, ofte senere. Det var støvsuging, musikk, film, matlaging (og noen ganger påfølgende seriekoblet brannalarm), sex. Da blir jeg fort naboen som lager et prosjekt ut av å finne ut hvor lyden kommer fra, før jeg ringer på for å gi beskjed om at vi faktisk hører alt.

Skrevet

Rimelig lite her ja. 

Som et resultat av en totalt hjernedød nabo som ikke eier sosiale antenner, aldri gir beskjed om fest, tar seg til rette og aldri tar hensyn eller ansvar for fellesområdene. Så da har jeg blitt naboen fra helvete- eneste måten han ser ut til å skjønne noe som helst. 

Hjernedøde folk uten ansvarsfølelse burde ikke bodd i 2-mannsbolig iallfall! 

Anonymkode: 61200...035

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke så glad i å bli pådytta lyd fra naboer. Derfor jeg har enebolig. Men nærmeste nabo bor nært nok til at jeg plages av støy fra høyttrykkspyleren hans. Som han er så glad i. Tror han koser seg mer med høyttrykkspyleren enn han koser med kona eller seg selv, for å si det sånn. Alt som kan spyles, må spyles. Opptil flere ganger i døgnet. Da sovner han nok lykkelig til kvelds. Og så er det noen drittunger nedi gata som oppfører seg som en profesjonell bråkebande. De nærmest patruljerer nabolaget etter skoletid og i helgene som for å forsikre seg om at alle som bor her har fått med seg deres eksistens. Hyl og skrik fra barn kan virkelig gå igjennom marg og bein og få meg til å tenke at Norge burde innføre ettbarns-politikk, for å redusere denne skadedyrbestanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...