Gå til innhold

Umulig å leve helt sukkerfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bare vært gøy å prøve. Men når jeg tenker meg om, virker det så og si umulig. Det er jo litt sukker i det meste man kjøper.. Hva er helt uten sukker?

Anonymkode: aa2b6...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på raffinert sukker da, eller all type sukker?
Fruktsukker, melkesukker og lignende er nok vanskeligere å komme unna enn tilsatt sukker. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, HappyTear skrev:

Tenker du på raffinert sukker da, eller all type sukker?
Fruktsukker, melkesukker og lignende er nok vanskeligere å komme unna enn tilsatt sukker. 

Det usunne sukkeret da. Yoghurt naturell f.eks? Hvor mye sukker, egentlig? 

Skrevet

Jeg bruker ikke noe raffinert sukker. Kjøper aldri ferdigprodukter med tilsetningsstoffer og lager det meste fra bunnen. Det går an.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner hvor du vil. 
Men det er vell og egentlig en definisjon sak. Noen vil si at alt som endrer blodsukkeret ditt er usunt, mens andre tenker på raffinert sukker. 
Og jeg mener ikke å kverulere, men det er ganske avgjørende for svar på spørsmålet ditt =)

Angående yoghurt naturell (den fra Tine) så har den null tilsatt sukker, men fortsatt 5,6 gram sukkerarter per 100, altså da melkesukker. 

Dette hentet jeg fra Tine angående sukker
"En sukkerbit veier ca 2 gram, så hvis en matvare inneholder 8 gram sukker, kan man gjøre det om til 4 sukkerbiter. Alle sukkerarter er litt ulike typer karbohydrater, men det er litt forskjell på hvordan de "behandles" i kroppen og de påvirker blodsukkeret litt ulikt. I yoghurt finnes det for eksempel sukkerarter fra frukt og bær (fruktsukker), melkesukker (laktose) og tilsatt sukker (sukrose). Myndighetene ønsker at vi reduserer mengden tilsatt sukker. Vi mener at det er det tilsatte sukkeret som bør gjøres om til sukkerbiter, og ikke for eksempel melkesukkeret. Det er likevel vanskelig for deg som forbruker å vite hvor mye av den totale mengden sukkerarter som kommer fra tilsatt sukker. Hvis du for eksempel ser på en frokostblanding med rosiner, så inneholder den ganske mange sukkerarter, men kanskje ikke tilsatt sukker i det hele tatt. Det er opp til produsenten om de ønsker å spesifisere hvor mye tilsatt sukker det er i produktet, men "hvorav sukkerarter" er alle pliktige å oppgi."

Men over til det du faktisk spurte om, det er ikke vanskelig å spise uten sukker. Det meste av rene råvarer er uten tilsatt sukker, så lenge man lager mat selv og fra bunnen av er det ikke så vanskelig. Men ofte er ting som dressinger, posesauser og fruktyoghurt tilsatt sukker, og her må man lage alternativer selv om er uten. 

Også er det jo et helt annet spørsmål hva man ønsker å erstatte sukkeret med.
Honning, sukrin, osv. osv. 

Men, hvit sukker veldig søtt hvis man har vært uten en stund, så etterhvert trenger man ikke at alt er så søtt =)

Uansett er det et gøy prosjekt, så synes du skal prøve! Jeg lever fint uten store mengder sukker, og kroppen trives veldig bra med det. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selvfølgelig er det helt umulig (med mindre man er helt fanatisk)  - men det må jo ikke være enten eller? Selv å kutte sukker moderat gjør faktisk stor forskjell, og det er langt større sjanse for at en vil klare å holde det på lang sikt :jepp: 

Endret av Rumle
Skrevet

Takk for svar. Jeg spiser ikke sååå mye sukker fra før. Det har gått i honning, men dette har jeg sluttet å ha i skapet da jeg spiser det opp med en gang. Bruker fibersyrup nå, og det metter veldig i tillegg så du orker ikke så mye av det. Splendaa også. Kokosblomstsukker er helleer ikke noe jeg tør ha i skapet, da det kan gå med veldig fort. Kan kjøpe iskrem av og til, men det er så dyrt blitt. Men da er sukkersuget i gang med en gang. :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg spiser ikke sååå mye sukker fra før. Det har gått i honning, men dette har jeg sluttet å ha i skapet da jeg spiser det opp med en gang. Bruker fibersyrup nå, og det metter veldig i tillegg så du orker ikke så mye av det. Splendaa også. Kokosblomstsukker er helleer ikke noe jeg tør ha i skapet, da det kan gå med veldig fort. Kan kjøpe iskrem av og til, men det er så dyrt blitt. Men da er sukkersuget i gang med en gang. :)

For meg høres det ut som om at du enten spiser for lite vanlig mat eller at du har en mangelsykdom du ikke vet om, eller begge deler. Grunnen til at du får søtsug er at kroppen vil ha energi fort, og det kan faktisk være pga at du mangler vitaminer eller mineraler når du har et så sterkt søtsug. 

Min løsning på søtsug er å spise en brødskive. Det er både fordi det faktisk metter, men også fordi det faktisk har skikkelig næring i seg. Jeg har dog heller problem med å spise for lite enn å spise for mye. Har honning i skapet som jeg bruker ca en ts fra hver gang jeg har det i teen et par ganger i uka fordi det gir meg litt ekstra kalorier. 

Hadde jeg vært deg ville jeg faktisk tatt en blodprøve hos legen og evt øke matinntaket. 

Anonymkode: 3e378...6a0

• Liker 2
Skrevet

Det er sukker i det meste(tilsatt eller ikke), men ingen har tatt skade av noen gram sukker om dagen. Det er det overflødige inntaket som ikke er bra. En bolle her, en sjokolade der - osv.

Skrevet

Kjempebra at du tenker deg om! Altfor mange har hoppet på "kutte ut sukker"-karusellen og falt av og slått seg :sprettoy:

Du kan ikke unngå sukker helt og fremdeles ha et sunt kosthold. Det er naturlig forekommende sukker i ting som frukt, grønnsaker og meieriprodukter. Alt dette er sunt. Det er tilsatt sukker i mange ferdigmatprodukter, og dette kan du unngå ved å lage maten din fra scratch. Men det er liten vits å prøve å unngå tilsatt sukker fullstendig - fordi tilsatt sukker er også "naturlig", det er laget av planter og har samme effekt i kroppen din som naturlig forekommende sukker.

Poenget, som de fleste misser, fordi media tjener masse penger på å lage skandaleoppslag og fordi myndighetene behandler voksne mennesker som uansvarlige, dumme drittunger, er at hele kostholdet under ett er det som er viktig. Det er nødvendig å få i seg alt man trenger av næringsstoffer hver dag, og samtidig ikke for mye av noe. Mat laget på frukt, grønnsaker, (hele) korn, melk, nøtter og frø, fett og oljer - samt kjøtt, fisk, egg hvis du spiser dette - vil være næringsrikt, og en god blanding av dette vil gi deg det du trenger, du blir mett, samtidig som det smaker godt så du sannsynligvis blir fornøyd og ikke fortsetter å spise etter at du har fått nok kalorier. Ferdigmat og godterier inneholder ikke så mye næring, fordi det er kun laget med disse målene for øye: smak, holdbarhet og profitt. Dette betyr ikke at du aldri bør spise ferdigmat eller godterier. Men du bør ikke basere inntaket ditt på det heller. Og når du spiser hovedsakelig god mat laget fra råvarer, vil "behovet" for godterier bli mindre, og hele problemstillingen falle bort.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke sunt sukker. Alt sukker er usunt. Det er mengdene man må passe på og om det andre som finnes i produktet veier opp for mengden sukker. Man bør spise så lite sukker som mulig. Husk at alle karbohydrater er egentlig sukker. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler.

Velg naturlige råvarer. Ikke halv- eller hel-fabrikata. Og alltid spis fett til. De fleste vitaminene er fettløselige og tas ikke opp uten fett. Gulrot for eksempel. Du tar ikke opp A-vitamin uten at du spiser gulroten med noe fett til.

Anonymkode: f010d...c97

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke sunt sukker. Alt sukker er usunt. Det er mengdene man må passe på og om det andre som finnes i produktet veier opp for mengden sukker. Man bør spise så lite sukker som mulig. Husk at alle karbohydrater er egentlig sukker. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler.

Velg naturlige råvarer. Ikke halv- eller hel-fabrikata. Og alltid spis fett til. De fleste vitaminene er fettløselige og tas ikke opp uten fett. Gulrot for eksempel. Du tar ikke opp A-vitamin uten at du spiser gulroten med noe fett til.

Anonymkode: f010d...c97

Sukker er ikke usunt. Å tenke på mat som usunt, er usunt. Å spise for mye, er usunt. 

Å få i seg nok fett, er derimot veldig viktig, både for hormoner, metthet, velvære, næringsopptak. Grønnsakene sklir dessuten mye lettere ned med rikelig fett til. Men igjen, ikke overdriv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...