Gå til innhold

Konstant bekymret -dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er mor til ei flott jente på 4 år. Nå er det starten på div sykdommer (omgangssyke, vannkopper,forkjølelse m/feber,+hodelus). Jeg vet at ikke noe av dette er farlig, og barn må igjennom noen runder,men jeg går likevel rundt med en klump i magen av bekymring for at hun skal bli syk. Føler meg som en dårlig mor. Grunnet inn og reise avstand har datter lange dager i bhg (ca 8.5-9 timer). Redusert stilling eller skifte av jobb er ikke aktuelt både grunnet økonomi og jobbmuligheter.  Hun er veldig sliten og da svekkes jo immunforsvaret. ...vi roer helt ned i helgene og har aldri planer utenom hjemmet for å å gi henne mest mulig energi påfyll.  Hun legges også 1830 etter eget ønske da hun er trøtt og sliten. Sover til rundt kl 0600. 

Anonymkode: ce68b...9ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun virker unormalt sliten, har mørke ringer under øynene og er blek så ta en tur til legen for en sjekk. Kan være hun mangler noe vitaminer. Ikke kast bort energi på dårlig samvittighet. Da jeg var liten var det vanlig å sovne etter barnetv. De dagene det ikke var barnehage var det opp om morgenen, frokost, løpe ut i gata og leike, hjemom til middag og så ut igjen, hjem til barnetv og iseng. Hadde det vært en skikkelig spennende dag med marihøner og maurtuer så sovna jeg under barnetv. 

Skrevet

Størsteparten av barna i bhg er der i 8,5-9 t. Det er ihvertfall ingenting å ha dårlig samvittighet for :) hilsen er som har jobba 10 år i bhg.

Anonymkode: fb5d2...e4f

Skrevet

Er dere inne hele helgen? Jeg vet ikke om det er så bra heller da? Greier du det uten å miste roen? Har selv en fireåring som er i bhg fra 8 til 16:30 og det er jo like lenge det. Han er ikke så sliten av seg, men ja litt sliten er han jo.

tar hun tran? Vitaminer?

barn blir syke, tror du heller bare skal slappe av og tenke at skjer det så skjer det. 

Anonymkode: 6fb7b...bbb

Skrevet

Du er ikke  en dårlig mor, men du virker ikke sikker på deg selv i morsrollen på at du er god nok. Det er slikt som tar tid, selv om man egentlig burde fått den følelsen på plass før barnet er fire år.

Sykdommene som du nevner er helt normal. Hodelus bekjemper man enkelt med lusekam og luseshampoo. Er man usikker på om det er lus oppi håret til ditt barn, så finnes det mange bra bildeeksempler på Google. YouTube har sikkert også noe av det. Hvis det kan redusere stress fra deg, så kan det være en idé å alltid ha lusekam og luseshampoo hjemme. Så vet du at du har det i tilfelle.

Forkjølelse med feber er så vanlig i barnehagetida at det er ikke noe å tenke på. Her i huset gir vi barnet febernedsettende kun ved 39 grader i feber. Ikke før det. Har snakket med vår lege om det, og det er helt ok. Kanskje dere også skulle ha en slik regel på det hos dere? Ingen vits å gi febernedsettende når barnet akkurat såvidt har fått feber. I mellomtiden, og også mens det har fått febernedsettende, gjelder det å fukte en klut som barnet har oppå pannen sin. Bruke minst mulig klær på barnet ved feber. Frisk luft gjennom vindu er alltid bra. Mye vann er svært viktig.

Vannkopper er det bare bra at man får når man er barn, og det er relativt fort overstått.

Da barnet mitt gikk i barnehagen var det en dag der jeg ikke ble oppringt på grunn av sykdom, og rundt fem års alder hadde barnet hatt fem operasjoner med narkose. Jeg har blitt opplevd å bli kastet opp på, mens vi var i barnehagen, og vi har ikke bil slik at jeg bokstavlig talt måtte gå hjem med oppkast-lukt og gris på meg. Er jo ikke alt som nytter å vaske bort med en klut. Det du nevner av sykdommer er helt vanlige barnesykdommer. Men hvis det kan være betryggende for deg, så kan det være smart å ha en egen bok for barnet der du skrier opp hvilke sykdommer hun har hatt når, hvilke medisiner som fungerer som ønsket på henne og så videre. Kan gjerne skrive opp hvilken temperatur hun hadde til hvilke klokkeslett også der.

Sånn ellers må du 'shake it loose, a little'. Du stresser unødvendig mye virker det som. Prøv å gjøre det du kan for å finne svar på det du lurer på slik at du blir tryggere i morsrollen, og la ungen få komme seg ut av huset i helgene. Det er viktig. Det er en forskjell på å ha fullt program i helga, og likevel få komme seg ut i frisk og god luft med mamma og pappa.

Anonymkode: 3fd66...3a9

Skrevet

Vi er masse ute i helgene,skrev det nok litt utydelig. Men vi drar ikke på besøk,på fornøyelsesparker eller  helgeturer.  Er ute i hagen,eller på skogsturer. Ute sparker vi ball ,hopper trampoline, drar på skattejakt,har picnic,sykler etc. Hun får vit og tar tran hver dag. 

Anonymkode: ce68b...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...