AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Flyttet inn i en leilighet (leier) i en gammel bygård for noen måneder siden. Siden da har jeg merket tendenser til et veldig fuktig inneklima her, som kondens på innsiden av vinduer når det regner ute, og en generell "våt" følelse (sofaen føles fuktig når jeg sitter der selv om den er helt ny, parketten føles fuktig når jeg går over gulvet) etc. Jeg har jo luftet mye siden det har vært sommer, men hva kan jeg gjøre fremover? Som fattig student har jeg ikke råd til å kjøre opp varmen og lufte og dermed fyre for kråkene heller. Har ikke vært borti slikt før, og er redd for at dette kan være helsefarlig? Har ikke mulighet til å flytte med det første heller. Det er ikke snakk om en kjellerleilighet heller, men en første etasje uten kjeller. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: ade9b...726
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 Vi bor på vestlandet i helt ny leilighet. Her er det i dag 78% luftfuktighet, så det er veldig klamt for tiden tydligvis flere plasser (aner ikke hvor du bor) Anonymkode: bc287...28f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor på vestlandet i helt ny leilighet. Her er det i dag 78% luftfuktighet, så det er veldig klamt for tiden tydligvis flere plasser (aner ikke hvor du bor) Anonymkode: bc287...28f Skrev feil. 68%. Anonymkode: bc287...28f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flyttet inn i en leilighet (leier) i en gammel bygård for noen måneder siden. Siden da har jeg merket tendenser til et veldig fuktig inneklima her, som kondens på innsiden av vinduer når det regner ute, og en generell "våt" følelse (sofaen føles fuktig når jeg sitter der selv om den er helt ny, parketten føles fuktig når jeg går over gulvet) etc. Jeg har jo luftet mye siden det har vært sommer, men hva kan jeg gjøre fremover? Som fattig student har jeg ikke råd til å kjøre opp varmen og lufte og dermed fyre for kråkene heller. Har ikke vært borti slikt før, og er redd for at dette kan være helsefarlig? Har ikke mulighet til å flytte med det første heller. Det er ikke snakk om en kjellerleilighet heller, men en første etasje uten kjeller. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: ade9b...726 Så fuktig skal det ikke være innedørs. Hvor mange grader har du i inneluften? Finnes apper du kan laste ned for å måle temperatur, sikkert noe for luftfuktighet og. Undersøk og kom tilbake i tråden med info. Anonymkode: 415c9...021
Cathj Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Fukt i leiligheten og dårlig inneklima kan være helsefarlig, ja. Dette er litt avhengig av hvor du bor, men på Østlandet har det vært veldig fuktig i sommer. Jeg merker at spesielt kjeller i bygården hos oss har tyngre og fuktigere luft enn vanlig. Selv om fuktigheten har vært høy, så høres det du beskriver ekstremt ut. Hvis du ikke kan flytte, så kan du investere i en avfukter. De har dem i mange forskjellige prisklasser, litt avhenging av kvadratmeterne de skal avfukte. Det vil bety høyere strømregning, men de fungerer veldig bra. Pass også på at du åpner eventuelle luftventiler (øverst på vinduer eller lukene høyt på veggen). Den fuktige luften må ut. Jeg vet dette sikkert ikke er det du vil høre, men det er mulig den aller beste løsningen for deg er å begynne å se etter et annet sted å bo. Er det såpass fuktig kan det ødelegge både tingene dine og helsen din.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #7 Skrevet 3. september 2016 Ikke tørke klær i stuen. Sett på vifta på badet og evt kjøkkenventilatoren om den har utluft og ikke bare kullfilter. Sett åpent ett vindu så du får frisk luft inn samtidig. Kjøp luftavfukter. Anonymkode: 989e6...bcd
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 Og trekk sengen din og sofaen litt ut fra veggen så de ikke mugner. Anonymkode: 989e6...bcd 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 Fukt her jeg bor. I begynnelsen kjente jeg sengetøyet var klamt og klær tørket nesten aldri. Luften er sjekket hos profesjonelle så ingen fare (tok prøve og sende videre). Men jeg kjøpte, sol ble trukket av husleien, en avfukter. Den funker utmerket!! Har den på mye om sommer og høst når det er fuktig ute. Om vinteren er det tørt. Idag, på 11 timer søt den opp 1,3l vann. Har måler og den er innenfor normal. Kjøp en avfukter og bruk den når du tørke klær og er på jobb/skole:) Anonymkode: f4697...59b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå