Gå til innhold

Når går risiko for infeksjon bort etter operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, når er man trygg? Har 3 sår som er ca 2 cm lange. Et par sting i hvert kutt.  

Anonymkode: c36f2...edc

Skrevet

Man er trygg omtrent når sårene har grodd, etter ca 14 dager. Mikrober må ha en inngangsport, for eks et sår eller sprekk i huden. Det første døgnet er det mest risiko, fordi det tar 24 timer for såret å lukke seg litt. 

Anonymkode: acb33...95e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er trygg omtrent når sårene har grodd, etter ca 14 dager. Mikrober må ha en inngangsport, for eks et sår eller sprekk i huden. Det første døgnet er det mest risiko, fordi det tar 24 timer for såret å lukke seg litt. 

Takk for svar. Når man skal ta stingene da åpner man vell litt av huden opp igjen der tråden har gått? 

Skrevet

Tredje tråden, eller kanskje det er enda flere uten at jeg har sett det. Kan du ikke holde deg til en tråd?

Anonymkode: 97aa5...67d

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når er man trygg? Har 3 sår som er ca 2 cm lange. Et par sting i hvert kutt.  

Kikkhullsoperasjon? Infeksjon utenfra når sårene er grodd. Deretter en ny runde på noen dager etter at stingene er fjernet. Men innenfra kan en infeksjon bruke lang tid på å utvikle seg helt avhengig av hvor du er operert og hvor det evntuelt har kommet bakterier inn i kroppen din. Finnes ingen fasittsvar på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 56511...459

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Når man skal ta stingene da åpner man vell litt av huden opp igjen der tråden har gått? 

Ja, men om de tas riskit,meå er ikke det noen stior fare, det lukker seg raskt.

En innvendig infeksjon vil vanligvis ha vist symptomer innen 14 dager, tror jeg. Man får feber og nedsatt allmenntilstand. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men om de tas riskit,meå er ikke det noen stior fare, det lukker seg raskt.

En innvendig infeksjon vil vanligvis ha vist symptomer innen 14 dager, tror jeg. Man får feber og nedsatt allmenntilstand. 

Der eksisterer  ingen 14 dagers norm, og heller ikke noen eksakt svar på det ts spør om for infeksjon der bakterier har kommet inn med instrumenter ol. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der eksisterer  ingen 14 dagers norm, og heller ikke noen eksakt svar på det ts spør om for infeksjon der bakterier har kommet inn med instrumenter ol. 

Det var det jeg fikk beskjed om på sykehuset da jeg ble operert. Stingene tas etter 10-14 dager, fordi sårene normalt har grodd. Men blir det infeksjon, eller pasienten røyker eller har diabetes, selvsagt den naturlige groprosessen forsinkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...