Gå til innhold

Hjelp, hva skal vi gjøre???

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen vår bekymrer meg virkelig. Vanskelig å forklare omfanget, men ta f eks ta idag. Vi hadde invitert med en venn av henne til Egon etter skolen. Burde blitt en hyggelig ettermiddag, med pizza og lek i Egons lekehus. Hun elsker å være der. Likevel var det stadig episoder med henne. Hun blir SUR hvis hun ikke får gå først inn i bilen. SUR hvis hun ikke får sitte der hun vil i bilen. SUR hvis venninna skifter bord for å ikke få sol i fjeset. SUR hvis venninna vil hjem. Kaller venninna en drit når hun ikke vil sjefes over. Vi har prata prata og PRATA om denne adferden, det nytter ikke. Hver gang ting ikke blir som hun vil, blir hun sur og sint, slenger ofte sko veggimellom og hyler av full hals. Orker nesten ikke ta henne med på ting lenger, er så slitsomt med denne adferden. Hva i all verden skal vi gjøre?!

Anonymkode: 21376...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det hørtes slitsomt og vanskelig ut. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Er dette også et problem på skolen? Hva skjer når dere sier nei til henne, eller noe skjer som hun ikke ville. Får hun viljen sin? Hvis hun får det kan det være hun bruker det for å oppnå det hun vil. Da er ofte en god løsning å tørre å stå i gørra til hun skjønner at det tross alt ikke er hun som bestemmer.

Hvis dere allerede gjør dette og jenta ikke får viljen sin på denne måten er jeg litt usikker på hva som er beste strategi. Kanskje belønning av god atferd? Eks: nå ville du helst gå inn i bilen først, men fikk ikke det. Likevel smilte du/oppførte du deg pent. Bra jobba! Kanskje hun kan få klistremerker for god oppførsel og så gjøre noe stas med en av dere? Svømmehallen, kino?

Anonymkode: 3b786...c44

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det hørtes slitsomt og vanskelig ut. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Er dette også et problem på skolen? Hva skjer når dere sier nei til henne, eller noe skjer som hun ikke ville. Får hun viljen sin? Hvis hun får det kan det være hun bruker det for å oppnå det hun vil. Da er ofte en god løsning å tørre å stå i gørra til hun skjønner at det tross alt ikke er hun som bestemmer.

Hvis dere allerede gjør dette og jenta ikke får viljen sin på denne måten er jeg litt usikker på hva som er beste strategi. Kanskje belønning av god atferd? Eks: nå ville du helst gå inn i bilen først, men fikk ikke det. Likevel smilte du/oppførte du deg pent. Bra jobba! Kanskje hun kan få klistremerker for god oppførsel og så gjøre noe stas med en av dere? Svømmehallen, kino?

Problemet er på skolen også. Det er det som gjør meg bekymret! Med meg og pappa kan jeg skjønnevne at hun tøyer grenser, men lærer melder om at hun ikke bryr seg om å bli snakket til. Hun kan finne på å være slik mot folk hun ikke kjenner godt. Vi gir ikke etter når hun trass her hjemme. Idag, da hun lagde ståhei fordi hun ikke fikk gå inn i bilen først, fikk hun gå sist. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er på skolen også. Det er det som gjør meg bekymret! Med meg og pappa kan jeg skjønnevne at hun tøyer grenser, men lærer melder om at hun ikke bryr seg om å bli snakket til. Hun kan finne på å være slik mot folk hun ikke kjenner godt. Vi gir ikke etter når hun trass her hjemme. Idag, da hun lagde ståhei fordi hun ikke fikk gå inn i bilen først, fikk hun gå sist. 

Hva med å få henne utredet for ett eller annet? Hun viser jo ikke hverken normal adferd eller oppførsel. Skolen har ikke bedt om at dere får henne utredet? 

Anonymkode: 6b10f...5ae

• Liker 1
Skrevet

Uff. Jeg skjønner du blir bekymret. Det er bra dere er konsekvente med henne. Med noen barn som har slik atferd kan det være lurt å være i forkant og hele tiden passe på at barnet vet hva som skal skje. Nå skal vi på kino. Da får du velge ti smågodt/ godteri for 20 kroner. Eller: nå skal vi snart gå av bussen. Da går pappa av først. Litt slitsomt kanskje, men da blir hun i det minste ikke overrasket og kanskje da også overveldet av egne følelser i mindre grad.

Vet du hvordan de gjør det på skolen? Har hun en forutsigbar dag? Kan hun ha en laminert lapp på plassen med dagsplanen og noen enkle ting hun må huske på? (Sitt på plassen, rekk opp hånden) 

• Liker 6
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster. Snakk med henne sammen med helsesøster. Snakk på tomannshånd om en eventuell utredning av henne i forhold til eventuelle diagnoser, såfremt dette har pågått over tid.

Hvordan har dere snakket med henne om hvordan hun må oppføre seg i etterkant av slike episoder? I dag tidlig klarte min seks-åring å kaste et tegneserieblad i ansiktet mitt da h*nvar sur, men dette er ikke normal oppførsel fra mitt barns side. Men jeg er veldig på at med en gang slike ting skjer, så sier jeg "Au! NN! Dette gjorde vondt (med tydelig og "sterk" stemme). Kan du si unnskyld?" Så sier h*n det, og vi sørger for at før neste "aktivitet" (komme seg til skolen/pusse tenner etc) skal skje, så skal vi gi hverandre en klem og bli venner igjen.

Gjør dere noe slikt?

Anonymkode: c178d...543

Skrevet

Enig med den over, prøv å ikke la det oppstå situasjoner, vær i forkant hele dagen.

Anonymkode: e247a...c44

Skrevet

Kan det være noe som plager henne? Har dere spurt om det? 

Anonymkode: 038b5...1e0

Skrevet

Har lurt på det. Men jentall har gode venner og har det godt i familien sin. Hun virker bortskjemt, rett og slett. For alt handler om hva hun vil og at hun skal først. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

6-åringen vår bekymrer meg virkelig. Vanskelig å forklare omfanget, men ta f eks ta idag. Vi hadde invitert med en venn av henne til Egon etter skolen. Burde blitt en hyggelig ettermiddag, med pizza og lek i Egons lekehus. Hun elsker å være der. Likevel var det stadig episoder med henne. Hun blir SUR hvis hun ikke får gå først inn i bilen. SUR hvis hun ikke får sitte der hun vil i bilen. SUR hvis venninna skifter bord for å ikke få sol i fjeset. SUR hvis venninna vil hjem. Kaller venninna en drit når hun ikke vil sjefes over. Vi har prata prata og PRATA om denne adferden, det nytter ikke. Hver gang ting ikke blir som hun vil, blir hun sur og sint, slenger ofte sko veggimellom og hyler av full hals. Orker nesten ikke ta henne med på ting lenger, er så slitsomt med denne adferden. Hva i all verden skal vi gjøre?!

Kontakt Barnevernet i kommunen og spør om informasjon over tilbudene de har :) 

Anonymkode: a6a90...578

Skrevet

Er hun sånn alltid? Det første som slår meg er at mine ofte var veldig slitne på fredagsettermiddager, og at da kan enkelte lett bli litt vanskelige.

Flott at dere ikke gir etter. Er hun enebarn? Ser at ene tantungen min er litt som du beskriver. Slev om han får god oppfølging er han vant til å det på sin måte, siden han ofte er eneste hane i kurven. I så fall må dere bare fortsette å trene, så kommer det seg nok etter hvert.

Anonymkode: 447b0...6b4

Gjest Spiderman
Skrevet

Hvordan håndterer dere disse utbruddene?

Å rasjonalisere med et sint barn er nytteløst og å avlede er i mange tilfeller VELDIGT destruktivt. 

Utredning er vel det beste uansett.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med AB. Er det sånn hver dag? Min begynner mandagen med kjempehumør for å så rase ned til fredag i samme atferd som dere har. :P

Anonymkode: ea476...358

Skrevet

Når legger dere henne på kveldstid og hvor lenge tar det henne å sove?  Også, er du 100% sikkert hun har ikke noe mat allergier? 

Skrevet

Alt jeg leser er "vi har pratet med henne". Så hennes dårlige handlinger får aldri konsekvenser? 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Alt jeg leser er "vi har pratet med henne". Så hennes dårlige handlinger får aldri konsekvenser? 

Jo får definitivt konsekvenser... Vi drar ikke ut på flere ting med henne denne helga, blir for mye styr. Vi hadde planlagt badetur, det blir det kun pappa og den eldste som drar på. Styr i bilen, styr i bassenget, styr i kiosken etterpå. Orker det bare ikke. Og hun må skjønne at slik blir det når hun ikke kan oppføre seg ute blant folk... 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Outlander skrev:

Når legger dere henne på kveldstid og hvor lenge tar det henne å sove?  Også, er du 100% sikkert hun har ikke noe mat allergier? 

Hun er i seng rundt åtte. Allergier har jeg ikke tenkt på. Kan det være noe?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun er i seng rundt åtte. Allergier har jeg ikke tenkt på. Kan det være noe?

Hun sovner forresten i løpet av kort tid. Ca halv åtte er vi i senga og prater/leser en halvtime ca. Sovner på kort tid etterpå.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Spiderman skrev:

Hvordan håndterer dere disse utbruddene?

Å rasjonalisere med et sint barn er nytteløst og å avlede er i mange tilfeller VELDIGT destruktivt. 

Utredning er vel det beste uansett.

Vi er stort sett rolige. Skjer det i butikken, får hun advarsel. Hjelper ikke det, tas hun med i bilen og kjøres hjem. Verre når hele fam er ute på ting, da går det ut over de andre ungene om vi reiser hjem. 

• Liker 3
Skrevet

Når hun er sånn på alle arenaer, ville jeg vurdert å melde henne opp til PPT. De kan gjøre noen relativt enkle undersøkelser for å vurdere om det ligger noe mer bak enn bare en litt 'vanskelig' personlighet. De kan også veilede både dere foreldre og skolen i hvordan dere best kan hjelpe henne å håndtere følelsene og mestre hverdagen. 

For meg høres det ut som hun har sterke følelser og lett blir 'overdrevent' skuffet over småting som de fleste tar på strak arm. Viser hun overdrevent sterke følelser i andre deler av registeret? 

Uansett er skuffelse noe hun må lære å håndtere på en bedre måte enn hun gjør pr nå. Har dere gitt henne handlingsalternativer? 'Jeg ser og forstår at du er misfornøyd med at du ikke fikk [sett inn hva hun er skuffet over]. Det er greit å være misfornøyd. Det er ikke greit å [uakseptabel atferd] selv om man er misfornøyd. I stedet for å [uakseptabel atferd] kan du [sett inn akseptabel atferd].' 

Husk at hun er i sin fulle rett til å føle det hun føler. Det er hennes opplevelse, hennes følelsesmessige reaksjon. 

Anonymkode: b2440...161

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...