AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Jeg er veldig glad i både svigersøster (teknisk sett ikke svigersøster, men lettere å si det), hennes samboer og deres barn, men både jeg og samboer blir veldig fort sliten av dem. Etter hun ble sammen med samboeren sin forandret hun seg. De dømmer utrolig fort, og hvis vi gjør ting annerledes enn dem er det samtaleemnet i flere uker der vi får høre hvor feil det er og hvor flott de har det. At de har det perfekt... Hun jobber ikke og han betaler det meste, han kjøper henne gaver hele tiden, for det er jo det kvinner ønsker.... mener de. Vi har det ikke sånn. Her jobber vi begge to og jeg liker ikke å få gaver hele tiden. Jeg er glad nok for å være sammen med han, og kjøper ting selv dersom jeg ønsker noe. Men det blir sett ned på av dem. For samboeren min skal jo kjøpe meg alt... De mener han er en forferdelig samboer som spiller pc-spill på fritiden og ikke kjøper meg gaver hver måned når han får lønn, og for ikke lenge siden kjeftet hun på han for at han aldri kjøpte meg smykker og at jeg kommer til å forlate han en dag. Jeg ble utrolig sint da han kom hjem og fortalte meg det... Vi prøver å fortelle dem at det ikke er sånn vi liker det. Vi har det flott som det er, vi ønsker ikke forandre på noe. Jeg vil ikke ha gaver, jeg liker ikke kjoler, jeg liker ikke smykker og dilldall, men likevel maser de på han om å kjøpe meg sånt. Det nytter ikke å snakke med dem... Hvis jeg spiser mat på en annen måte enn dem, da blir det ledd av og jeg får rare blikk. Det blir også tatt opp i lang tid etterpå, hvor merkelig jeg holder gaffelen min eller hvordan jeg skjærer kjøtt. Helt merkelige ting... Samboeren hennes er verst. Han klarer aldri sette fra seg jobb, og det er alt han vil snakke om. Han snakker til oss som om vi er barna hans og gir oss "skjennepreken" hvis vi lever på et annet vis enn dem. Vi må jo få oss ny jobb, mener han. De vi har er ikke bra nok... Så må vi gå til nav og få penger... For sånn vi lever er ikke bra nok... Vi må få orden i jobblivet... Han har ingenting med vårt jobbliv å gjøre. Men likevel er det alt han bryr seg om. Han sier han bare vil vårt beste, men vi sier jo at vi liker jobben vår. I tillegg snakker han hele tiden om kvinner og hvor lite logiske de er, hvor dårlige sjåfører de er, at de KUN tenker med følelsene og aldri med hodet, klager over hvor lang tid VI kvinner bruker på badet. Han setter kvinner i dårlig lys før han deretter mener at jeg også er sånn fordi jeg er kvinne, mens han ler. Det gjør besøkene litt mer irriterende. Når jeg nevner at jeg ikke liker smykker og vesker så blir det ikke helt trodd på, fordi jeg er jo kvinne liksom. Vi er fornøyd med det vi har, men de tar det opp konstant. Vi kan ikke gå over på middag uten disse samtalene. Vi kan ikke snakke om andre ting og bare slappe av, ha det gøy... Vi får bare høre hvor dumt forholdet vårt er og at vi må få ny jobb. Eller at jeg spiser for lite. Det er så slitsomt og det nytter ikke hva vi sier. Nå vil vi helst unngå kontakt hele tiden, men det er vanskelig når vi bor så nært. Hvordan skal man forklare det ordentlig til et skikkelig sta par? At vi er fornøyd med livet vårt og at vi helst vil snakke om andre ting enn jobb? Vi har prøvd å forklare, men det går ikke inn... Noe kan vi leve med, men det er mye som irriterer vettet av oss. Vi har ikke lyst til å dra på middag lengre og det sier jo litt... Hun var ikke sånn før hun møtte samboeren. Anonymkode: 7e982...90a 1
HarvestMoon Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Søsken eller svigersøsken, spiller ingen rolle, man er ikke nødt å tilbringe tid med de hele tiden om man ikke er så like. Man kan være glad i de som familie uansett, men man trenger ikke å ha de nært inn på livet hver dag. 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg snakker han hele tiden om kvinner og hvor lite logiske de er, hvor dårlige sjåfører de er, at de KUN tenker med følelsene og aldri med hodet, klager over hvor lang tid VI kvinner bruker på badet. Han setter kvinner i dårlig lys før han deretter mener at jeg også er sånn fordi jeg er kvinne, mens han ler. Det gjør besøkene litt mer irriterende. Når jeg nevner at jeg ikke liker smykker og vesker så blir det ikke helt trodd på, fordi jeg er jo kvinne liksom. Han er nok skaphomo. Du får være litt overbærende. Før eller siden kommer han ut. Inntil da vil han nok oppføre seg merkelig. Anonymkode: 0bb31...25e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, HarvestMoon skrev: Søsken eller svigersøsken, spiller ingen rolle, man er ikke nødt å tilbringe tid med de hele tiden om man ikke er så like. Man kan være glad i de som familie uansett, men man trenger ikke å ha de nært inn på livet hver dag. Ja, det tenker vi også. Problemet er at vi bor ekstremt nært (gåavstand) og de ringer og tekster oss hver dag, spør vi om vi skal gjøre noe, og hvis vi sier nei blir vi sett på som asosiale innedyr. Bare fordi vi sier nei til dem. Hvis vi ikke låser døra kommer de bare stormende inn uten å ringe på. Hvis døra er låst så ringer de på ringeklokka ti+ ganger på rad. Det er så slitsomt... Vi sier jo nei, at vi ikke har behov for å være sosial hver eneste dag. Men da får vi høre det på neste besøk. Altså, alt er feil for dem. :/ ts Anonymkode: 7e982...90a 1
I Grosny Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tenker vi også. Problemet er at vi bor ekstremt nært (gåavstand) og de ringer og tekster oss hver dag, spør vi om vi skal gjøre noe, og hvis vi sier nei blir vi sett på som asosiale innedyr. Bare fordi vi sier nei til dem. Hvis vi ikke låser døra kommer de bare stormende inn uten å ringe på. Hvis døra er låst så ringer de på ringeklokka ti+ ganger på rad. Det er så slitsomt... Vi sier jo nei, at vi ikke har behov for å være sosial hver eneste dag. Men da får vi høre det på neste besøk. Altså, alt er feil for dem. :/ ts Anonymkode: 7e982...90a På tide å svinge seg litt opp i boligmarkedet? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, I Grosny skrev: På tide å svinge seg litt opp i boligmarkedet? Oh yes... vi har tenkt en god stund på det nå. Vi må bo her til neste sommer, men så snart sommeren kommer vil vi ut!! ...før vi blir sprø. ts Anonymkode: 7e982...90a 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 De virker ærlig talt som noen ganske enkle personer. Samtidig stiller jeg meg litt skeptisk til hvor mye innhold livet deres (altså henne og mannen) når de kritiserer slike bagateller, og over så lang tid. Som noen andre skriver er det ikke nødvendig at dere tilbringer tid utenom det som er "obligatorisk". Det er synd at dere bor så nærme hverandre, men her er det på tide å sette ned foten hva gjelder besøkstid. Det er ikke en sjanse i havet om at de forstår det dere uttrykker om egen situasjon, så her gjelder det faktisk å kutte ned på treffene. Anonymkode: ec35c...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oh yes... vi har tenkt en god stund på det nå. Vi må bo her til neste sommer, men så snart sommeren kommer vil vi ut!! ...før vi blir sprø. ts Anonymkode: 7e982...90a Det var da enda godt å høre! Da er det bare et år igjen! Anonymkode: ec35c...8d5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Sender de sms og spør om middag, svar enkelt at dere godt kan spise middag så lenge de klarer å oppføre seg uten å komme med kritikk. Klarer de ikke det så sender dere de på dør eller går om dere er hos dem. Koble ut ringeklokka så de ikke får tak i dere. Spør om samboeren hennes er skaphomo siden han er så opptatt av klær og full av kvinnehat. Spør de hver eneste gang de kommer med stikk om hva de mener og om de kan utdype. Sier de at du spiser feil, si: hva mener du? Kan du forklare hva som er riktig måte å spise på? Hvordan vet du at du spiser på korrekt måte? Kan du vise meg kilder som underbygger påstanden din om riktig spisemåte? Holdes det kurs i gaffelgrep? Osv....... eventuelt bli like ellel tilbake og kritiser hver eneste ting de gjør. Anonymkode: ad955...e74 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Behandle han som om han er et barn som prøver å behandle deg som et barn Anonymkode: b787c...e30 1
I Grosny Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oh yes... vi har tenkt en god stund på det nå. Vi må bo her til neste sommer, men så snart sommeren kommer vil vi ut!! ...før vi blir sprø. ts Anonymkode: 7e982...90a Disse folka, De har litt kjedelig pratereportoir. Hva med å lese litt klassisk russisk litteratur, eller Hamsun, og diskutere mer interessant stoff. Gi de bøker i gave. Ta tak i diskusjonene selv og kjør dem i senk. 3
Fashionistaen Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 Høres ut som en mann med komplekser som synes kvinner er best i hjemmet uten jobb, for da har han økonomisk makt over dem og kan gjøre det han selv vil uten at det skal få noen konsekvenser. Høres ut som om han og kona er stuck på 50-tallet. Hva dere kan gjøre, vet jeg ikke. Men jeg tenker at man ikke trenger og like hverandre, men kan late som. 4
I Grosny Skrevet 2. september 2016 #14 Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, Fashionistaen skrev: Høres ut som en mann med komplekser som synes kvinner er best i hjemmet uten jobb, for da har han økonomisk makt over dem og kan gjøre det han selv vil uten at det skal få noen konsekvenser. Høres ut som om han og kona er stuck på 50-tallet. Hva dere kan gjøre, vet jeg ikke. Men jeg tenker at man ikke trenger og like hverandre, men kan late som. Jeg tenker at du kan like den svigerdama allikevel. Hun sitter i saksa med en gammeldags machomann, og er enten såpass forelska ellers såpass avhengig økonomisk at hun sier det hun tror at han ønsker at hun skal si, Ingen optimal situasjon, men innerst inne er hun ei godjente. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #15 Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, Sly skrev: Er de ikke norske? Høres veldig ut som de fleste pakistanerne jeg kjenner. Anonymkode: 3ab65...94e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, Fashionistaen skrev: Høres ut som en mann med komplekser som synes kvinner er best i hjemmet uten jobb, for da har han økonomisk makt over dem og kan gjøre det han selv vil uten at det skal få noen konsekvenser. Høres ut som om han og kona er stuck på 50-tallet. Hva dere kan gjøre, vet jeg ikke. Men jeg tenker at man ikke trenger og like hverandre, men kan late som. Ja det høres nesten sånn ut. Hun var den som jobba konstant før hun møtte han, skikkelig tøfft arbeidsjern som ikke trengte noen. Hun hadde eget hus som var kjøpt med egne penger. Jeg liker henne utrolig godt, men det blir bare intenst nå når vi bor så nært og etter hun ble sammen med han. Jeg kan godt være sammen med henne alene, da er det omtrent HELT annerledes (med noen små unntak der hun snakker ned om broren, der jeg må bryte inn). Så vi går ofte tur og finner på ting sammen, uten noen andre. Det er flott. Men når han er der blir samtalene annerledes. Og da blir det bare jobbprat og dømming av de minste ting. Hun er mest intens med broren sin; når hun er sammen med han kjefter hun bare på han fordi han ikke er bra nok mann... som ikke går tur med meg hver dag og i tillegg ikke kjøper gaver når han får lønn. Selv om jeg har sagt flere ganger at jeg ikke trenger eller vil ha det. Er jeg alene med de som par er alt de snakker om hvor dårlig samboer er og at jeg er så mye bedre enn han, at han er heldig som har meg... Mens jeg tenker at vi er heldig som har hverandre. 2 timer siden, Sly skrev: Er de ikke norske? De er fullt norske. 20 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg tenker at du kan like den svigerdama allikevel. Hun sitter i saksa med en gammeldags machomann, og er enten såpass forelska ellers såpass avhengig økonomisk at hun sier det hun tror at han ønsker at hun skal si, Ingen optimal situasjon, men innerst inne er hun ei godjente. Ja hun liker jeg utrolig godt og vi har et nært forhold, jeg og henne. Men det blir likevel fort slitsomt å være sammen med dem som par. Og jeg synes synd i henne som kanskje ikke føler at hun kan være seg selv med han. Vet ikke helt hvordan hun selv føler det; virker jo som tankegangen hennes er blitt endret etter de møttes, i og med at hun kjefter opp broren sin og er enig i det samboeren hennes sier, for det meste. Det hender at de har diskusjoner (vet ikke hvor seriøst det er, men..) angående hverandre foran oss, og da vet vi ikke om vi skal le eller ikke. ts Anonymkode: 7e982...90a 1
I Grosny Skrevet 2. september 2016 #17 Skrevet 2. september 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det høres nesten sånn ut. Hun var den som jobba konstant før hun møtte han, skikkelig tøfft arbeidsjern som ikke trengte noen. Hun hadde eget hus som var kjøpt med egne penger. Jeg liker henne utrolig godt, men det blir bare intenst nå når vi bor så nært og etter hun ble sammen med han. Jeg kan godt være sammen med henne alene, da er det omtrent HELT annerledes (med noen små unntak der hun snakker ned om broren, der jeg må bryte inn). Så vi går ofte tur og finner på ting sammen, uten noen andre. Det er flott. Men når han er der blir samtalene annerledes. Og da blir det bare jobbprat og dømming av de minste ting. Hun er mest intens med broren sin; når hun er sammen med han kjefter hun bare på han fordi han ikke er bra nok mann... som ikke går tur med meg hver dag og i tillegg ikke kjøper gaver når han får lønn. Selv om jeg har sagt flere ganger at jeg ikke trenger eller vil ha det. Er jeg alene med de som par er alt de snakker om hvor dårlig samboer er og at jeg er så mye bedre enn han, at han er heldig som har meg... Mens jeg tenker at vi er heldig som har hverandre. De er fullt norske. Ja hun liker jeg utrolig godt og vi har et nært forhold, jeg og henne. Men det blir likevel fort slitsomt å være sammen med dem som par. Og jeg synes synd i henne som kanskje ikke føler at hun kan være seg selv med han. Vet ikke helt hvordan hun selv føler det; virker jo som tankegangen hennes er blitt endret etter de møttes, i og med at hun kjefter opp broren sin og er enig i det samboeren hennes sier, for det meste. Det hender at de har diskusjoner (vet ikke hvor seriøst det er, men..) angående hverandre foran oss, og da vet vi ikke om vi skal le eller ikke. ts Anonymkode: 7e982...90a Du er fortsatt ganske ung, og har ikke fullt utviklet toleranse for de som er annerledes (inkludert businessklyser), men dette vil komme seg etter hvert. Gubben til din svigerinne har ett fryktelig slitsomt merkantilt verdisyn, noe som jeg følte avsky for når jeg var ung og venstrevridd. Nå har jeg nådd middelalderen og blitt mer tolerant. Jeg ser at det er ikke bare feil det pengefokusfolket farer med og angrer på at jeg ikke har tenkt mer penger selv. Penger er jo nøkkelen til en ok pensjonisttilværelse, og viktigheten av dette blir gjerne undervurdert av unge idealister. Endret 2. september 2016 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #18 Skrevet 2. september 2016 1 minutt siden, I Grosny skrev: Du er fortsatt ganske ung, og har ikke fullt utviklet toleranse for de som er annerledes (inkludert businessklyser), men dette vil komme seg etter hvert. Gubben til din svigerinne har ett fryktelig slitsomt merkantilt verdisyn, noe som jeg følte avsky for når jeg var ung og venstrevridd. Nå har jeg nådd middelalderen og blitt mer tolerant. Jeg ser at det er ikke bare feil det pengefokusfolket farer med og angrer på at jeg ikke har tenkt mer penger selv. Penger er jo nøkkelen til en ok pensjonisttilværelse, og viktigheten av dette blir gjerne undervurdert av unge idealister. Vil si at jeg har ganske god toleranse for folk som er annerledes, men han er blitt plagsom og respektløs som rett og slett kjefter på voksne mennesker for å være annerledes enn han selv. De vil jo helst at vi skal bli som dem. Penger er viktig ja, og derfor jobber vi, og sparer penger. Samboeren min har kommet seg langt opp i systemet på jobben sin på kort tid og ting ser lyst ut og jeg har en grei jobb jeg trives i. Så jeg ser ikke problemet hans! Folk må som regel jobbe seg opp til der han er/har vært. Det går ikke an over natta. Respekterer deres liv og deres syn på ting, men vil helst ikke føle press på å bli akkurat sånn selv. ts Anonymkode: 7e982...90a 3
FluffyJuggernaut Skrevet 2. september 2016 #19 Skrevet 2. september 2016 Jeg hadde tatt avstand fra dem. Dritt om dere snakker de jo uansett, så på denne måten trenger dere ikke å høre det. Om de lurer på hvorfor dere ikke vil omgås like ofte, så syns jeg du/dere kan være ærlig. De sier jo tydelig alt de tenker, så de kan nok tåle å få høre hva dere syns også 2
I Grosny Skrevet 2. september 2016 #20 Skrevet 2. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil si at jeg har ganske god toleranse for folk som er annerledes, men han er blitt plagsom og respektløs som rett og slett kjefter på voksne mennesker for å være annerledes enn han selv. De vil jo helst at vi skal bli som dem. Penger er viktig ja, og derfor jobber vi, og sparer penger. Samboeren min har kommet seg langt opp i systemet på jobben sin på kort tid og ting ser lyst ut og jeg har en grei jobb jeg trives i. Så jeg ser ikke problemet hans! Folk må som regel jobbe seg opp til der han er/har vært. Det går ikke an over natta. Respekterer deres liv og deres syn på ting, men vil helst ikke føle press på å bli akkurat sånn selv. ts Anonymkode: 7e982...90a Kjeftingen, kanskje den må bremses? Si klart og tydelig at kjefting er noe dere ikke orker å høre på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå