Gjest Sveva Skrevet 15. november 2004 #1 Skrevet 15. november 2004 Jeg har lenge lurt på om det finnes noe som kan forsvare Israel i konflikten, hva? Hvordan er det egentlig de tenker, for det å krige med palestinerne var vel ikke det de ønsket eller ønsker?
Salamandra Skrevet 15. november 2004 #2 Skrevet 15. november 2004 Jeg kan i hvertfall ikke finne en eneste forsvarlig grunn til at de har invadert et folk og tatt landområdene deres, plassert dem i leire og drept de som forsøker å protestere.. fordi det står i papirrullen dems? (Torahen) Kjenner jeg blir sint bare av å tenke på det.. :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #3 Skrevet 15. november 2004 Palestinerene ønsker å innføre et islamsk prestestyre (av typen som dømmer 13 årige piker til døden ved steining), Israelerene ønsker å innføre demokrati. Det er begrunnelse nok for meg.
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #4 Skrevet 15. november 2004 Det budde jødar i området som no er Israel, Jordan, og delar av nabolanda. Invadert? Syria fekk tildelt litt av landområdet Storbrittannia styrte over. Libanon vart oppretta. Litt gjekk til Iran/Irak, så vidt eg hugsar. Jordan fekk 75% av det gjenverande, og jødane skulle opprinneleg få resten. Jordan invaderte Vestbredden fordi dei ville ha meir land. Israel vart oppretta i dei gjenverande 14% av landet - 11% mindre enn dei var tiltenkt. Jødane vart fordrive ut av nabolanda. I Israel kjøpte jødane land av dei arabarane som ikkje ville bu der, men ville flytta til eit av nabolanda. Under krigen mot Israel flykta folka i krigsområda. Arabarane som flykta innover i landet sitt - Israel - flytta tilbake til områda sine etter krigen. Arabarane som flykta ut av landet, over til angriparane (fienden), har ikkje hatt like lett for å venda tilbake: Kunne dei stolast på? Vestbredden - er den eigentleg okkupert? I så fall, kven er okkupert? Jordan? Var visst ikkje mange som godtok områden som del av Jordan etter dei okkuperte området. Palestinarane? Dei var ikkje noko eige folk før PLO starta med terroraksjonane sine - då var dei berre arabarar på lik linje med andre arabarar som budde rundt. Kanskje det eigentleg er Storbrittannia som er okkupert? Jødane har i alle tilfelle ikkje invadert eit folk og teke områda deira. Og dei konservative jødane - dei som meinar dei har rett på heile området Gud har gitt dei - dei var/er i grunnen mot opprettinga av Israel dei; Messias skal fri dei ut frå fienden og gi dei det dei har krav på når han kjem.
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #5 Skrevet 15. november 2004 Jordan fekk 75% av det gjenverande' date=' og jødane skulle opprinneleg få resten.[/quote'] Nesten riktig. "Palestinerne" ble tilbudt 45% av dagens Israel i 1947 da jødene ble tilbudt de andre 55%. Men "palestinerne" ville ha alt, og Israel ble angrepet av en samlet front av de rundtliggende araberlandene året etter. Israel ønsket såvisst aldri krig med muslimene. I 1947 ble muslimer i de jødisk-tildelte områdene tilbudt like rettigheter og representasjon. Forøvrig er det totalt historieløst å tro at jødene "invaderte" Palestina. Det flyttet store mengder jøder til Palestina fra 1920-årene , og størsteparten av muslimene i området flyttet dit for å jobbe for jødenes industri. Antallet muslimer i dagens Israel før 1920 antas å være ca 140 000. Muslimene i dagens Israel i 1947 ble som sagt tilbudt halve landet, OG like rettigheter i det demokratiske Israel. Men muslimer kan åpenbart ikke akseptere verken vantro styre eller demokrati. Da går de heller til krig.
Superlammet Skrevet 15. november 2004 #6 Skrevet 15. november 2004 Men muslimer kan åpenbart ikke akseptere verken vantro styre eller demokrati. Da går de heller til krig. Der er jo f.eks USA heeeelt forskjellig.. med untak av demokratiet selvsagt, for det er jo Guds oppdrag til USA at hele verden skal være demokratisk og "fritt". Og jeg er ikke akkurat redd for at muslimer i Norge skal gå til krig mot resten av oss. Men jeg skla være enig med deg at det er en viss krigersk holdning der nede..
Gjest Valhalla Skrevet 15. november 2004 #7 Skrevet 15. november 2004 Men jeg skla være enig med deg at det er en viss krigersk holdning der nede.. Årets understatement.
Superlammet Skrevet 15. november 2004 #8 Skrevet 15. november 2004 Årets understatement. hehe prøver å gjøre ting litt subtle vet du
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #9 Skrevet 16. november 2004 Israel ønsket såvisst aldri krig med muslimene. I 1947 ble muslimer i de jødisk-tildelte områdene tilbudt like rettigheter og representasjon. ... Muslimene i dagens Israel i 1947 ble som sagt tilbudt halve landet, OG like rettigheter i det demokratiske Israel. Men muslimer kan åpenbart ikke akseptere verken vantro styre eller demokrati. Da går de heller til krig. Det som er faktum er at Israel ble opprettet i et område hvor det bodde palestinere fra før. Disse har aldri fått like rettigheter i staten Israel. Israel har innfelt i sin grunnlov at det "skal være en jødisk stat". Og en rekke av lovbestemmelsene skiller på om man er en jødisk statsborger eller en arabisk statsborger. Du kan ikke kalle et land som systematisk diskriminerer sine egne statsborgere for et velfungerende demokrati.
Gjest Chrizzy Skrevet 16. november 2004 #10 Skrevet 16. november 2004 I går på tvèn (Arafat dokumentar) sa de at straks jødene kom til "Israel", begynnte de å rive palestinske hus å jage palestinerne bort. Har forstått at de ikke va rikti sånn, men at de va palestinerne som "begynnte"????
Gjest Valhalla Skrevet 16. november 2004 #11 Skrevet 16. november 2004 Jødene begynte å kjøpe opp land. Det var en kræsj mellom prinsippet om privat eiendomsrett og palestinernes primitive kultur som var med på å legge grunnlaget.
Superlammet Skrevet 16. november 2004 #12 Skrevet 16. november 2004 Jødene begynte å kjøpe opp land. Det var en kræsj mellom prinsippet om privat eiendomsrett og palestinernes primitive kultur som var med på å legge grunnlaget. Om en nybygger hadde kommet med sin eiendomsrett i form av noen gamle ruller og krevd at ejg skulle flyttet omgående hadde jeg enten pælma han fra balkongen min eller jagd han til helvete bort fra blokka mi. Skjønner at det blir helvete når Israel bruker primitive metoder til å fjerne "okkupantene". Brutalt og effektivt skal de ha iallefall..
Gjest Valhalla Skrevet 16. november 2004 #13 Skrevet 16. november 2004 Nei de kjøpte jorda fra arabere, en primitiv gjeter forstår kanskje ikke prinsippet om kjøpt jord og vil fortsette å gjete flokken sin.
Cherubino Skrevet 16. november 2004 #14 Skrevet 16. november 2004 Nei de kjøpte jorda fra arabere' date=' en primitiv gjeter forstår kanskje ikke prinsippet om kjøpt jord og vil fortsette å gjete flokken sin.[/quote'] :-) Hvorfor kjøpe land som de hevder at de har en gudegitt rett til. De maser jo hele tiden om Judea og Samaria og bruker Toraen og Talmud eller hva p... det heter som et eviggyldig skjøte. Religion har aldri vært til annet enn forbannelse for menneskeheten.
Gjest Valhalla Skrevet 16. november 2004 #15 Skrevet 16. november 2004 Religion har aldri vært til annet enn forbannelse for menneskeheten. Enig, men da mener jeg særlig de to store ørkenreligonene.
Salamandra Skrevet 16. november 2004 #16 Skrevet 16. november 2004 Nettopp, jeg så en dokumentar hvor de tok opp dette. En alt annet enn primitiv palestinsk familie reiv seg i håret og var naturligvis fortvilet over at israelere hadde kommet og tatt fra dem hus og tomt. Det hjalp ingenting å ha gyldig skjøte og andre dokumenter når disse folka kom valsende inn med rullene sine.. De er gud utvalgte folk må vite, og det er han som har bestemt at de skal bo der.. så det så..
Gjest Valhalla Skrevet 16. november 2004 #17 Skrevet 16. november 2004 Nå var det det internasjonelle samfunn som ga jødene landet, men hvorfor tenke på det når man kan skylde på jødene som en invaderende styrke.
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #18 Skrevet 16. november 2004 Nå var det det internasjonelle samfunn som ga jødene landet' date=' men hvorfor tenke på det når man kan skylde på jødene som en invaderende styrke.[/quote'] Pappa ga meg et gevær til bursdagen, så hvorfor skylde på meg når jeg bruker den til noe helt annet enn hva som var tiltenkt.
Gjest Valhalla Skrevet 16. november 2004 #19 Skrevet 16. november 2004 http://www.ttt.org.il/2004/net/sept/1.shtml Israel has the highest ratio of university degrees to the population in the world. Israel produces more scientific papers per capita than any other nation by a large margin - 109 per 10,000 people - as well as one of the highest percapita rates of patents filed. In proportion to its population, Israel has the largest number of startup companies in the world. In absolute terms, Israel has the largest number of startup companies than any other country in the world, except the US (3,500 companies mostly in hi-tech). Israel is ranked #2 in the world for venture capital funds right behind the US. Israel has the highest average living standards in the Middle East. The per capita income in 2000 was over $17,500, exceeding that of the UK. Twenty-four percent of Israel's workforce holds university degrees - ranking third in the industrialized world, after the United States and Holland - and 12 percent hold advanced degrees. Israel is the only liberal democracy in the Middle East. In 1984 and 1991, Israel airlifted a total of 22,000 Ethiopian Jews at risk in Ethiopia to safety in Israel. osv. osv.
Crazee Skrevet 16. november 2004 #20 Skrevet 16. november 2004 Det som er faktum er at Israel ble opprettet i et område hvor det bodde palestinere fra før. Jordan vart oppretta i eit område der det budde jødar frå før...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå