skruf Skrevet 2. september 2016 #21 Del Skrevet 2. september 2016 Jeg fikk tips av en lærer jeg hadde om å ta vitamin B6. Tar det sammen med nattlysolje, og jeg synes faktisk det ble bedring. Nå har jeg aldri hatt så sterk PMS som beskrevet av dere andre, men den er til tider ille. Nesten som heksa i Snehvit med PMS påstår mannen min... Hormonprevensjon kan jeg ikke ta pga jeg har migrene og sist jeg prøvde p-piller så fikk jeg et 3 dager langt migreneanfall som ble så ille at jeg ikke klarte å åpne ene øyelokket. Men ja, B6 og nattlysolje funker for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #22 Del Skrevet 2. september 2016 44 minutter siden, Anna Maria skrev: SSRI, antidepressiva, er veldig vanlig å bruke ved sterk pms. Selv bruker jeg brintellix, og merker ikke noe til pms i det hele tatt lenger, og jeg hadde det veldig sterkt. Brintellix påvirker ikke libidoet, slik de vanlige ssriene ofte gjør, men for meg virker det like godt som vanlig ssri. Jeg tar 10 mg, middels dose hver dag. Takk for tips! Så du bruker disse tablettene hovedsakelig pga pms? Og du har det helt fint i dag... Det høres fantastisk ut! Anbefalte legen dette, daglig mot pms? Jeg er veldig fristet😊😊 44 minutter siden, Anna Maria skrev: SSRI, antidepressiva, er veldig vanlig å bruke ved sterk pms. Selv bruker jeg brintellix, og merker ikke noe til pms i det hele tatt lenger, og jeg hadde det veldig sterkt. Brintellix påvirker ikke libidoet, slik de vanlige ssriene ofte gjør, men for meg virker det like godt som vanlig ssri. Jeg tar 10 mg, middels dose hver dag. 44 minutter siden, Anna Maria skrev: SSRI, antidepressiva, er veldig vanlig å bruke ved sterk pms. Selv bruker jeg brintellix, og merker ikke noe til pms i det hele tatt lenger, og jeg hadde det veldig sterkt. Brintellix påvirker ikke libidoet, slik de vanlige ssriene ofte gjør, men for meg virker det like godt som vanlig ssri. Jeg tar 10 mg, middels dose hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #23 Del Skrevet 2. september 2016 13 minutter siden, skruf skrev: Jeg fikk tips av en lærer jeg hadde om å ta vitamin B6. Tar det sammen med nattlysolje, og jeg synes faktisk det ble bedring. Nå har jeg aldri hatt så sterk PMS som beskrevet av dere andre, men den er til tider ille. Nesten som heksa i Snehvit med PMS påstår mannen min... Hormonprevensjon kan jeg ikke ta pga jeg har migrene og sist jeg prøvde p-piller så fikk jeg et 3 dager langt migreneanfall som ble så ille at jeg ikke klarte å åpne ene øyelokket. Men ja, B6 og nattlysolje funker for meg. Jeg skal handle inn nattlysolje i morgen!😊 Takk for tips!😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #24 Del Skrevet 2. september 2016 Det er helt grusomt!! Kjenner meg igjen i masse av det du skriver. Vil bli frisk fra dette. Så jeg kommer til å begynne på lykkepiller fulltid tror jeg. Skal prøve nattlysolje, men redd for at det ikke virker. Er så ille rammet.. Lykke til du også! Vi trenger det❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #25 Del Skrevet 2. september 2016 3 timer siden, solsikken41 skrev: Hei. Jeg er en dame på 41 år som de siste fem årene har strevd ekstremt med pms. Har nesten hver eneste mnd pms i 2-3 uker. Jeg blir så ufattelig nedstemt, deppa, angst, null sexlyst/koselyst, sur, innesluttet, stille, og et sant helvete å være i hus med. Min fantastiske mann er så forståelsesfull, og det har jeg vært så glad for. Men denne gangen her etter mensen kom, så fortsatte bare pms.. Tror grunnen til dette er min mann som rett og slett er lei og overgitt. Han sa at han på en måte mister gnisten når det er slik, han er lei av alle mine avvisninger, tar ikke på han, viser ingen interesse for han, osv. Dette er når jeg er pms. Alt blir annerledes når jeg får mensen - da blir jeg GLAD Jeg har prøvd å sette inn hormonspiral (hadde i 1 år), dette hjalp ingenting. Jeg går på antidepressiva i perioder før mens, hjelper kanskje noe.. Jeg spiser sunt nok ihvertfall, ute og går tur flere ganger i uken. Føler meg tygd og spyttet ut igjen hver eneste måned og holder ikke ut. Jeg sa til min mann at jeg fjerner eggstokkene med glede og går rett i overgangsalderen - heller det enn å leve sånn som nå. Men han fraråder meg jo det selvfølgelig. Null sexlyst og bla bla bla... Er det noen som har noe skikkelig gode råd, har det slik selv, vet om noe som kan hjelpe så er jeg så uendelig glad.. Har trålet google opp og ned lenge nå... Men det er så mye synsing, kan ikke prøve alle råd som blir skrevet. Blir uendelig glad for tilbakemeldinger. PS! Litt frustrert i skrivende stund, så dette ble kanskje veldig rotete..... Har du forsøkt å ta deg sammen? Sexlst er det vanskelig å gjøre noe med, men du trenger faktisk ikke å være sur. Det går an å prøve å muntre seg selv opp/bli muntret opp, framfor å lytte til pms-en. Anonymkode: d3948...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #26 Del Skrevet 2. september 2016 2 minutter siden, solsikken41 skrev: Takk for tips! Så du bruker disse tablettene hovedsakelig pga pms? Og du har det helt fint i dag... Det høres fantastisk ut! Anbefalte legen dette, daglig mot pms? Jeg er veldig fristet😊😊 Ja, både fastleger og gynekologer er kjent med at alle SSRI, cipramil, cipralex, zoloft, fontex, seroxat, og det lignende som jeg går på, virker hos de fleste på pms. Jeg har det helt fint i dag, og jeg var skikkelig ute å kjøre både fysisk og psykisk under pms. Nå merker jeg ingen ting før mensen bare dukker opp. Men det er klart at en del har bivirkninger på disse medisinene, men hos de fleste, bare man finner rett medisin i samråd med fastlege eller gynekolog, så går de over. Man kan jo også, i samråd med lege , eksperimentere med hvor lav dose en kan gå på for å få effekt. Selv har jeg ingen bivirkn inger på medisinen jeg går på, så for meg er det helt fantastisk. Regner med å gå på dem til mensen forsvinner. Har man svært sterk pms burde en virkelig ta en samtale med legen sin om dette. Lykke til hvis du vil prøve. Anonymkode: 5f406...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #27 Del Skrevet 2. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt å ta deg sammen? Sexlst er det vanskelig å gjøre noe med, men du trenger faktisk ikke å være sur. Det går an å prøve å muntre seg selv opp/bli muntret opp, framfor å lytte til pms-en. Anonymkode: d3948...028 Hei. Ja, prøver å ta meg sammen. Det går fint på jobb og slike ting, men hjemme er det vanskelig. Er utrolig vanskelig å være på godt humør når kroppen stritter i mot. Holder meg mye for meg selv, og prater lite for jeg har ikke så mye å snakke om i denne perioden. Det er veldig kjipt for mannen spesielt.. Men takk for innspill. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #28 Del Skrevet 2. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, både fastleger og gynekologer er kjent med at alle SSRI, cipramil, cipralex, zoloft, fontex, seroxat, og det lignende som jeg går på, virker hos de fleste på pms. Jeg har det helt fint i dag, og jeg var skikkelig ute å kjøre både fysisk og psykisk under pms. Nå merker jeg ingen ting før mensen bare dukker opp. Men det er klart at en del har bivirkninger på disse medisinene, men hos de fleste, bare man finner rett medisin i samråd med fastlege eller gynekolog, så går de over. Man kan jo også, i samråd med lege , eksperimentere med hvor lav dose en kan gå på for å få effekt. Selv har jeg ingen bivirkn inger på medisinen jeg går på, så for meg er det helt fantastisk. Regner med å gå på dem til mensen forsvinner. Har man svært sterk pms burde en virkelig ta en samtale med legen sin om dette. Lykke til hvis du vil prøve. Anonymkode: 5f406...ed8 Jeg bruker fluoexetin, ikke stor fornøyd. Jeg vil prøve noe annet, er veldig klar! Tusen takk igjen😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #29 Del Skrevet 2. september 2016 5 timer siden, solsikken41 skrev: Nå spør jeg litt dumt.. Er første gang jeg skriver i et forum Er det meg du spør om dette, eller er det hun som skrev om kjempenattlysolje Beklager at jeg er litt treg. Hvis det er meg du spør, så har jeg født et barn. JA! Det er du som er ts (trådstarter) så det var deg jeg spurte. Takk for svar! Jeg lurte bare på om det kunne ha en sammenheng. Ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt for en som er ny på forum. Jeg leser det dere skriver om gynekologer og ulike medikamenter: Ja, det er gynekolog man bør gå til når det gjelder alle kvinnesykdommer, inkludert pms. Ikke hør på fastlegen dersom gynekologen vet bedre om slike ting. At antidepressiver er vanlig for pms visste jeg ikke i det hele tatt, men jeg kan godt tro på det. Det er likevel slik at det kun er noen som har effekt av antidepressivene. Dersom man ikke har noen effekt er det bare å slutte, men dersom du har effekt synes jeg du skal gå på de videre. P-piller er noe man bør prøve seg frem med, tenker jeg. Noen har god effekt av en pille, mens andre har bedre effekt av andre. Det kan ta litt tid (3-4 mnd å la kroppen venne seg til en type). Det finnes mange andre ting som kan ha god virkning på ulike plager enn konvensjonell medisin, og jeg synes det er spennende å høre om nattlysolje. Jeg vil også anbefale deg å sjekke vitaminstatus, både mangel og overskudd av vitaminer kan gi plager. B-vitamin er en vitamin som kan gi depresjonslignende symptomer dersom man mangler det, og er spesielt viktig å huske på. I tillegg er det mange nordmenn som mangler D-vitamin (skjønt, det har jo vært "sommer" og greier, så man burde merke effekten av den på D-vitminstatusen nå). Så ser jeg noen nevner krillolje (omega3) og det kan også anbefales. Var det noe mer da? Jo, jeg tror nok at kostholdet spiller en viss rolle, les litt om hvilke matvarer man bør spise eller ikke spise ved pms, og forsøk deg litt frem. Jeg tror at soja-produkter sies å ha en heldig østrogen virkning. Hormoner og nerver: Alt som har med pms knyttes til hormonsvingninger trodde jeg, mens antidepressiva har med nerve-signaler å gjøre. Det er med andre ord to uike ting, men begge påvirker humøret. Det kan tenkes at antidepressiva har god effekt på pms, fordi det er en sammenheng mellom hormoner og nerve-signaler, eller at det fungerer som støttespiller til behandling med hormoner. Ikke vet jeg vet dere? Anonymkode: 11033...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #30 Del Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, skruf skrev: Jeg fikk tips av en lærer jeg hadde om å ta vitamin B6. Tar det sammen med nattlysolje, og jeg synes faktisk det ble bedring. Vitamin C er altfor oppskrytt og vitamin B altfor underkjent, etter min mening. Jeg har hørt at man kan behandle depresjon hos eldre kun ved å tilføre vitamin B. Det finnes ulike typer vitaminer, jeg tenker det kan være lurt å sjekke status, og eventuelt tilføre en av typene ved mangel. Dersom man ikke mangler noen av de, kan en tablett B-vitaminkompleks daglig (eller B6 dersom det finnes separat) sikkert være lurt å prøve ut over en tid. Solsikke, jeg ser at du tenker på å prøve ut flere ting på en gang. Var jeg deg ville jeg forsøkt en ting av gangen, så ser du hva som fungerer best og slipper å stappe kroppen full av det som ikke virker, og tappe lommeboken over tid. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt å ta deg sammen? Sexlst er det vanskelig å gjøre noe med, men du trenger faktisk ikke å være sur. Det går an å prøve å muntre seg selv opp/bli muntret opp, framfor å lytte til pms-en. Anonymkode: d3948...028 Dersom årsaken til dårlig sexlyst skyldtes at trådstarter var lat og lå på sofaen hele dagen, ville jeg vært enig. Men her er det jo helt klart snakk om et fysiologisk problem. Jeg merker en tydelig forskjell på hvordan jeg har det på ulike p-piller og uten p-piller, særlig når det gjelder pms og sexlyst, så hvorfor ikke heller gjøre noe med problemet enn å late som det ikke finnes? Det blir litt dumt, sant? Å ikke tro på andre menneskers plager. Litt som å si til noen med migrene at de skal ta seg sammen, late som de ikke har det, la være å lytte til det. Kanskje det er du som bør ta deg sammen og ikke komme med så tankeløse råd? Anonymkode: 11033...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. september 2016 #31 Del Skrevet 2. september 2016 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vitamin C er altfor oppskrytt og vitamin B altfor underkjent, etter min mening. Jeg har hørt at man kan behandle depresjon hos eldre kun ved å tilføre vitamin B. Det finnes ulike typer vitaminer, jeg tenker det kan være lurt å sjekke status, og eventuelt tilføre en av typene ved mangel. Dersom man ikke mangler noen av de, kan en tablett B-vitaminkompleks daglig (eller B6 dersom det finnes separat) sikkert være lurt å prøve ut over en tid. Solsikke, jeg ser at du tenker på å prøve ut flere ting på en gang. Var jeg deg ville jeg forsøkt en ting av gangen, så ser du hva som fungerer best og slipper å stappe kroppen full av det som ikke virker, og tappe lommeboken over tid. Dersom årsaken til dårlig sexlyst skyldtes at trådstarter var lat og lå på sofaen hele dagen, ville jeg vært enig. Men her er det jo helt klart snakk om et fysiologisk problem. Jeg merker en tydelig forskjell på hvordan jeg har det på ulike p-piller og uten p-piller, særlig når det gjelder pms og sexlyst, så hvorfor ikke heller gjøre noe med problemet enn å late som det ikke finnes? Det blir litt dumt, sant? Å ikke tro på andre menneskers plager. Litt som å si til noen med migrene at de skal ta seg sammen, late som de ikke har det, la være å lytte til det. Kanskje det er du som bør ta deg sammen og ikke komme med så tankeløse råd? Anonymkode: 11033...0e7 Du får kjøpt B6 seperat Går også an å ta suplex-b som man kjøper på helsekost. http://www.iherb.com/Now-Foods-B-6-100-mg-250-Capsules/397 http://www.life.no/produkter/hud-har/kosttilskudd/suplex-b-complex-180-tbl?gclid=CLWq9KnQ8c4CFafacgodHgcA5g Endret 2. september 2016 av skruf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #32 Del Skrevet 4. september 2016 Etter denne tråden ble opprettet har jeg gått litt i dybden på ulike stoffer man kan trenge eller mangle. Ett av dem er magnesium. Man regner med at svært mange mangler magnesium og at et tilskudd der er å anbefale. Jeg var også innom helsekosten og der sa de at man MÅTTE bruke zink-tilskudd sammen med nattlysolje, og at nattlysolje er det samme som kjempenattlysolje, slik at det forvirrende navnet ikke har noe å si. Anonymkode: 11033...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsikken41 Skrevet 9. september 2016 Forfatter #33 Del Skrevet 9. september 2016 Den 2. september 2016 at 20.32, AnonymBruker skrev: Ja, både fastleger og gynekologer er kjent med at alle SSRI, cipramil, cipralex, zoloft, fontex, seroxat, og det lignende som jeg går på, virker hos de fleste på pms. Jeg har det helt fint i dag, og jeg var skikkelig ute å kjøre både fysisk og psykisk under pms. Nå merker jeg ingen ting før mensen bare dukker opp. Men det er klart at en del har bivirkninger på disse medisinene, men hos de fleste, bare man finner rett medisin i samråd med fastlege eller gynekolog, så går de over. Man kan jo også, i samråd med lege , eksperimentere med hvor lav dose en kan gå på for å få effekt. Selv har jeg ingen bivirkn inger på medisinen jeg går på, så for meg er det helt fantastisk. Regner med å gå på dem til mensen forsvinner. Har man svært sterk pms burde en virkelig ta en samtale med legen sin om dette. Lykke til hvis du vil prøve. Anonymkode: 5f406...ed8 Hei igjen. I dag har jeg vært hos legen, og han synes det var en kjempe god ide å prøve ut disse tablettene. Ville bare takke for tips og råd fra deg, og alle andre selvfølgelig. Men jeg satt igjen med dine råd som de absolutt beste. Har tatt min første tablett i dag. Han sa at jeg kunne føle meg noe rar og kvalm i tre dager. Men vi får se.. Håper dette er løsningen på marerittet. 😊 God helg!🌸 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 9. september 2016 #34 Del Skrevet 9. september 2016 Den 02.09.2016 at 20.31, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt å ta deg sammen? Sexlst er det vanskelig å gjøre noe med, men du trenger faktisk ikke å være sur. Det går an å prøve å muntre seg selv opp/bli muntret opp, framfor å lytte til pms-en. Anonymkode: d3948...028 Slike forslag kjenner jeg provoserer meg noe grenseløst, og akkurat nå er jeg ikke premenstruell en gang! Jeg tror ikke du noen gang har kjent på kroppen hvordan sterk pms arter seg, og syns du heller kan holde deg til ting du faktisk vet noe om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå